AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Vi har en toåring som ikke kan sove på dagen lenger, fordi hun da holder det gående til 10-11 på kvelden før tat natta. Dagen derpå er hun selvfølgelig helt på felgen, så nå må vi bare kutte det ut. Spørsmålet er; Hvor lang tid tok det å komme over kneika med supertrøtte ettermiddager? Tips til å gjøre overgangen best mulig? Nå er det ferie så vil gjerne innføre en slags hvilestund midt på dagen, noen som har fått til det og hva gjør dere? Anonymkode: 6690b...03f
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Hvor lenge får hun sove på dagen ? Vår gutt fikk bare 30 minutter på formiddagen da han nærmet seg 2 1/2 år. Vi begynte med å kutte dagsoving i helgene . Etter noen uker med dette fikk han velge i barnehagen om han ville sove eller ikke. Ganske kjapt ville han ikke sove fordi det skjedde så mye spennende ute. Det tok et par uker så var han fint inne i denne rutinen uten å være trøtt og sliten på ettermiddagen. I denne perioden forsøkte vi å gi han kortere dager i barnehagen , passet på at han drakk og spiste godt da han kom hjem og vi reiste ikke bort/hadde ikke besøk på ettermiddagene. I helgene fikk han en hvilepause midt på dagen, det var smokk og barne-TV. Dette var om sommeren/høsten og da ble det hvilepause for ham å sitte i sofaen. Av og til sovnet han der. Han har fortsatt en hvilepause på formiddagene, men nå uten smokk. Anonymkode: 0e43f...023
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 Minst et år, i min erfaring. Vi sluttet i fjor, og hun er fremdeles grinete om ettermiddagen. Av og til sovner hun på vei hjem fra barnehagen, og våkner igjen i kjempehumør, det er sånn vi husker at hun var hele tida før. Ikke sovner hun særlig tidlig om kvelden heller, klokka blir som regel halv ti - ti. Nå er vi nok ikke så veldig representative, men jeg klarer ikke å la være å irritere meg over alle de som sa at det var bare å kutte dagsøvn, "så sovner de så lett om kvelden". Det skjedde ikke gitt. Når man i tillegg innimellom leser artikler som denne: https://forskning.no/barn-og-ungdom-skole-sovn/ny-studie-skolebarn-har-godt-av-a-ta-en-blund-i-lopet-av-formiddagen/1345384 (studie som tyder på at barn har godt av å sove om dagen helt opp til 11 års alderen, og at dette ikke går ut over nattesøvnen så lenge det er på formiddagen), begynner man jo å lure på om ikke alt dette man blir fortalt om hvor viktig det er å kutte dagsøvn tidlig bare er noe stort tull. (Bitter, jeg? Å neiiida.😅) Anonymkode: 3b580...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 I kutta ned til 30 minutter i den alderen, det gjorde underverker. Jeg tror dere kan forvente lang tid med at barnet er trøtt desverre. Toåringer trenger en liten hvil. For noen går det jo greit, men de fleste toåringer vil ha en lang periode med at de er trett Anonymkode: 6add3...52a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Det tok to-tre uker. Det var umulig å få han til å sove på formiddagen, både hjemme og i barnehagen. Prøvde å holde på duppen i barnehagen, men de ansatte kunne jo ikke sitte med han i evigheter for å prøve få han til å sove. Han ville ikke og da får man ikke gjort så mye med det. Han sovnet ofte i vogna på vei hjem og da var kvelden fullstendig forskjøvet. Ellers var han kjempegrinete og ødelagt hele ettermiddagen. Så det var noen slitsomme uker, men etter det gikk det seg til og han sovnet til normal tid igjen rundt kl 19 og til neste morgen. Anonymkode: e3338...92f
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 Her tok det bare noen få uker, 3 kanskje? Hu var veeeeeeldig klar for å kutte dupp rundt den tida hu fylte to. Ble en annen verden etterpå😂 stor forskjell på å holde på med legging til 22 kontra 19😆 Anonymkode: 086f8...e33
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Skrevet 27. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Minst et år, i min erfaring. Vi sluttet i fjor, og hun er fremdeles grinete om ettermiddagen. Av og til sovner hun på vei hjem fra barnehagen, og våkner igjen i kjempehumør, det er sånn vi husker at hun var hele tida før. Ikke sovner hun særlig tidlig om kvelden heller, klokka blir som regel halv ti - ti. Nå er vi nok ikke så veldig representative, men jeg klarer ikke å la være å irritere meg over alle de som sa at det var bare å kutte dagsøvn, "så sovner de så lett om kvelden". Det skjedde ikke gitt. Når man i tillegg innimellom leser artikler som denne: https://forskning.no/barn-og-ungdom-skole-sovn/ny-studie-skolebarn-har-godt-av-a-ta-en-blund-i-lopet-av-formiddagen/1345384 (studie som tyder på at barn har godt av å sove om dagen helt opp til 11 års alderen, og at dette ikke går ut over nattesøvnen så lenge det er på formiddagen), begynner man jo å lure på om ikke alt dette man blir fortalt om hvor viktig det er å kutte dagsøvn tidlig bare er noe stort tull. (Bitter, jeg? Å neiiida.😅) Anonymkode: 3b580...eaa Å så kjipt! Det blir nok for lite søvn hvis hun sovner sent uansett ja. Skal ha det litt i bakhodet om jeg tror hun her må ta en lur altså, også håper jeg det ordner seg for dere Anonymkode: 6690b...03f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå