Gå til innhold

Servitør årslønn... dårlig betalt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lol, jeg kommer så vidt til å ha den lønnen når jeg er ferdig utdannet som fagarbeider.

Anonymkode: ffae1...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man trenger kanskje ikke høy utdannelse men det er en nokså hard bransje med mange timer på bena og mange forskjellige oppgaver. 

Anonymkode: 1980f...f3a

Vi leier inn et firma som har ansatt fra Latvia i byggebransjen, og disse tjener 210 kroner/timen. De jobber fra 0700 til 1700, seks dager i uken, seks uker i strekk før de får to uker fri for hjemreise. Oppå dette så har de en tvilsom og kritikkverdig bosituasjon i Norge, dårlig utstyr og mangelfull HMS-opplæring. I tillegg lever de under konstant frykt for å ikke ha arbeid å gå til etter hver hjemtur til Latvia.

Anonymkode: ba643...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi leier inn et firma som har ansatt fra Latvia i byggebransjen, og disse tjener 210 kroner/timen. De jobber fra 0700 til 1700, seks dager i uken, seks uker i strekk før de får to uker fri for hjemreise. Oppå dette så har de en tvilsom og kritikkverdig bosituasjon i Norge, dårlig utstyr og mangelfull HMS-opplæring. I tillegg lever de under konstant frykt for å ikke ha arbeid å gå til etter hver hjemtur til Latvia.

Og disse leier du inn med god samvittighet ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lol, jeg kommer så vidt til å ha den lønnen når jeg er ferdig utdannet som fagarbeider.

Anonymkode: ffae1...fb5

Hva slags fagarbeider blir du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

500.000 er jo gjennomsnittslønnen i Norge. Hvilke yrker tjener man dette i ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk helt jævelig. Sosial dumping kalles dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags fagarbeider blir du da? 

F.eks barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider, renholder, fagbrev fra salg og service linjene og mye mer..

Kommunesektorens (KS) tarifflønn for fagarbeidere starter på 179kr timen.

https://delta.no/lønn-og-avtaler/ks/_/attachment/download/3334ab24-639d-476a-b46d-deb579a03285:2132bc80876323481d7a224804ba70cca59bddd6/KS garantilønnstabell, fra 1. juli 2019.pdf

Anonymkode: a0bab...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner ikke med de får lønn for de to ukene de har fri. Om de ikke får de så har de en månedslønn på 37.800kr. I snitt på ett år arbeider de 4 timer overtid per uke, og de har en årslønn på 453.600kr. 

Har hørt om grovere tilfeller av de noen her kaller sosial dumping. Men de presser jo ut de norske aktørene som ikke har mulighet til å levere arbeidskraft for samme lave sum.

Men 453.600kr er faktisk en god inntekt i Latvia, og om de står uten jobb en stund har de rett på dagpenger fra den norske stat. 

Anonymkode: a0bab...f38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/26/2019 at 8:59 PM, AnonymBruker said:

Merk : full ansennitet når det foreligger tariff-avtale..!

Nesten ingen får det. Utesteder går konk og legger ned etter en stund så man må søke ny jobb med jevne mellomrom. Tror du det neste stedet foretrekker en gamling som skal ha høy lønn eller en ung, ivrig og pen svenske som skal ha lavere lønn?

Anonymkode: 03089...01a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten ingen får det. Utesteder går konk og legger ned etter en stund så man må søke ny jobb med jevne mellomrom. Tror du det neste stedet foretrekker en gamling som skal ha høy lønn eller en ung, ivrig og pen svenske som skal ha lavere lønn?

Anonymkode: 03089...01a

Det var ikke poenget mitt. 

Poenget var at du ikke kan sammenligne start-lønn til en fagarbeider mot en som har ti års ansennitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg, for 8 år siden, startet som lærer, var årslønna mi 367 000. Sånn til sammenligning. 

Nå er den 540 000 (lønnsvekst, etterutdanning, ansiennitet og kontaktlærertillegg). Dette er ganske fast uavhengig av hvor mye eller når jeg jobber. 

Hva er lønna til en fersk servitør uten ansiennitet? Hvordan er det med feks kvelds, helg og nattillegg? Og mulighet for overtid? 

Anonymkode: 685b7...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2019 den 19.13, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette ganske lavt ? For å jobbe fulltid?

Lavt i forhold til hva da? I forhold til min lønn er det veldig lavt. Men min lønn er veldig lav i forhold til andre yrker....

Det er litt vanskelig å svare på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...