Gå til innhold

Servitør årslønn... dårlig betalt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en servitør får full lønn er det ca 200kr timen. På et år blir det ca 360.000 kr fulltid. 

Er ikke dette ganske lavt ? For å jobbe fulltid? Før fikk man jo tips men nå må man skatte av tipsen. 

Man trenger kanskje ikke høy utdannelse men det er en nokså hard bransje med mange timer på bena og mange forskjellige oppgaver. 

Anonymkode: 1980f...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en servitør får full lønn er det ca 200kr timen. På et år blir det ca 360.000 kr fulltid. 

Er ikke dette ganske lavt ? For å jobbe fulltid? Før fikk man jo tips men nå må man skatte av tipsen. 

Man trenger kanskje ikke høy utdannelse men det er en nokså hard bransje med mange timer på bena og mange forskjellige oppgaver. 

Du får ikke stort mer i ufaglærte yrker, nei. 

Anonymkode: 19246...e78

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får ikke stort mer i ufaglærte yrker, nei. 

Anonymkode: 19246...e78

Med fagbrev får man 7 kr mer i timen i denne bransjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får viktig arbeidserfaring. 

Anonymkode: d39a8...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200kr timen er ikke dårlig lønn om man er ufaglært og har null studielån. En nyutdannet sykepleier eller lærer har dårligere timelønn enn det de første årene.. 

Men hvordan regnet du ut prsverket? Et vanlig årsverk er på 1950 timer. 

1950x200=390.000

Anonymkode: a0bab...f38

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200kr timen er ikke dårlig lønn om man er ufaglært og har null studielån. En nyutdannet sykepleier eller lærer har dårligere timelønn enn det de første årene.. 

1950x200=390.000

Regner med 150 timer i måneden. Det Er de tallene jeg er blitt presentert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1950x200=390.000

Får håpe dine tall stenmer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr/t hørtes høyt ut. Jeg trodde de lå på 175/180 med fagbrev? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye mener du en servitør bør tjene da? 

Anonymkode: bdc65...a29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde tjene mer. Men, slik er det nå ikke. Er en bransje med dårlig lønn. De som jobber der gjør det fordi de elsker jobben, ikke lønna. 

Edit: hadde jeg ville vært servitør hadde jeg heller utdanna meg til typ hovmester.

Endret av herremann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1950x200=390.000

200kr timen er med 10 års ansennitet . Tariff. Nybegynner-lønn er såklart mye lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resturant- og utelivsbransjen er kjent for å ha svært dårlige lønnsbetingelser.Dette høres dog ut som helt vanlig lønn for denne bransjen. Er tøft for drivere og eier å klar å drifte lønnsomt. Det er dessverre også derfor det er så mye utenlandsk arbeidskraft i denne bransjen. Men ikke la deg lure, skriv overtid når du arbeider lenger en skiftet ditt varer og få med tillegg for kvelds- og nattarbeid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe dine tall stenmer 

Nei, jeg regnet på et vanlig årsverk. Dere har kanskje 35 timers uke istedet for 37,5? 

Om så ganger du timelønna med 1820. Dvs. 200x1820= 364.000.

Er overrasket om servitøres tjener såpass fordi jeg kjenner flere kokker med 16 års ansiennitet som tjener mindre enn det. 

Kokk, restaurant og hotellarbeidere har svake fagforbund og jevnt over dårlige betingelser og lave lønninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg regnet på et vanlig årsverk. Dere har kanskje 35 timers uke istedet for 37,5? 

Er overrasket om servitøres tjener såpass fordi jeg kjenner flere kokker med 16 års ansiennitet som tjener mindre enn det. 

Kokk, restaurant og hotellarbeidere har svake fagforbund og jevnt over dårlige betingelser og lave lønninger.

Ja det er en hard bransje. Kokkene står jo gjerne bøyd over grytene i ti timer av gangen. På hardt betonggulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merk : full ansennitet når det foreligger tariff-avtale..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

overrasket om servitøres tjener såpass fordi jeg kjenner flere kokker med 16 års ansiennitet som tjener mindre enn det. 

Da følger de ikke tariff antar jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1950x200=390.000

Ikke glem at lærere og sykepleiere ofte har en tilleggslønn som utgjør en god slump.

Anonymkode: 90186...7f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da følger de ikke tariff antar jeg

Hvilken tariffavtale sier at kokker skal tjene minst 200kr timen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres veldig normalt ut i den bransjen. Er selv servitør, min bedrift har i mange år ligget litt over tariff ved en feil, så min årslønn i fjor lå faktisk på 380.000,-

Anonymkode: 847b8...01c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig normalt ut i den bransjen. Er selv servitør, min bedrift har i mange år ligget litt over tariff ved en feil, så min årslønn i fjor lå faktisk på 380.000,-

Anonymkode: 847b8...01c

Kan jeg spørre hva du skatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...