Gå til innhold

Et barn som ikke spiser fast føde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Et barn jeg kjenner til i nær omkrets, spiser ikke fast føde. H*n er over to år, og drikker kun melk, juice og brus. Vekta er normal, og barnet har mye energi. Sutter på maten og spytter ut igjen. 

Foreldrene samarbeider med lege.. 

Men dere som har hatt barn i noenlunde samme situasjon, hva har vært grunnen til at barnet ikke spiste? 

Anonymkode: 514f2...aa7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du spekulere i det? Pass på deg selv du.

Anonymkode: 7cc52...18c

• Liker 5
Skrevet

Hvis de blir fulgt opp av lege er du så nærme de at du enten kan spørre om hvordan det går med dem, eller så fjern bekjent at det ikke angår deg og du burde la være å spekulere. De får oppfølging og det er supert! Høres ut som gode foreldre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, gullmedalje skrev:

Hvis de blir fulgt opp av lege er du så nærme de at du enten kan spørre om hvordan det går med dem, eller så fjern bekjent at det ikke angår deg og du burde la være å spekulere. De får oppfølging og det er supert! Høres ut som gode foreldre.

De er kjempegode foreldre. Vi har delt mye om barna med hverandre, og dessverre får de det ikke helt til med barnet og mat, det var derfor jeg tenkte og spørre her om noen hadde erfaringer og hva som hjalp.. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du spekulere i det? Pass på deg selv du.

Jeg tror du misforstår..jeg vil gjerne vite om andre som har vært i samme situasjon slik at jeg kan hjelpe til. Vi har såpass god kontakt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Har de sjekket tungebåndet? 

Anonymkode: b859a...74d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår..jeg vil gjerne vite om andre som har vært i samme situasjon slik at jeg kan hjelpe til. Vi har såpass god kontakt.. 

Hvordan skal du liksom "hjelpe"? Ved å være en av sånne som tilkaller bv fordi du plutselig ble "bekymret" ?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du liksom "hjelpe"? Ved å være en av sånne som tilkaller bv fordi du plutselig ble "bekymret" ?

Hva er galt med deg? Jeg har aldri vært borti en slik situasjon før, og vi snakker stadig om dette problemet. De er bekymret, og føler ikke at legen tar det seriøst. Fremfor å spørre på Facebook under navn, er det bedre å gjøre det anonymt. Hvordan hjelpe? Hvis noen har vært i denne situasjonen før og fant ut hva som var grunnen, så kunne jeg kanskje delt det med dem.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, disse foreldrene gjør det de kan for barnet sitt, man tilkalle ikke bv av den grunn. Troll. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de sjekket tungebåndet? 

Anonymkode: b859a...74d

Det har de ikke, h*n sluttet tidlig å die, så kanskje jeg kan spørre dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig spesielt ut, kan barnet spise suppe?

Anonymkode: 50dd9...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn som liten, gikk over av seg selv i 3-4 års alder visstnok. De fant aldri noe galt. Jeg er i voksen alder kresen på ting med rar konsistens så mulig det bare var det da også 😂. Har aldri vært underernært hverken som barn eller voksen. 

Anonymkode: d2d93...91c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mors yngre venninne fikk barn som ikke ville spise og nærmet seg undervektig. Med oppfølging av lege gikk det bra. Vet ikke om barnet fikk energidrikker, så nære var vi ikke og jeg ville ikke blande meg inn. Men barnet var undervektig og moren var bekymret. Når barnet ble tre, fire år forandret det seg og barnet begynte å spise og smake på alt. 

Jeg har selv barn og har aldri tvunget de til å spise noe de ikke vil, og det varierer fra dag til dag. Heldigvis er de glad i frukt. Bananvafler er også smart. Har lært å lure inn grønnsaker og frukt i usunne retter. 

Anonymkode: ea136...65c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes veldig spesielt ut, kan barnet spise suppe?

Anonymkode: 50dd9...3c1

Liker ikke. De har prøvd velling med vitaminer, men vil ikke ha. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min mors yngre venninne fikk barn som ikke ville spise og nærmet seg undervektig. Med oppfølging av lege gikk det bra. Vet ikke om barnet fikk energidrikker, så nære var vi ikke og jeg ville ikke blande meg inn. Men barnet var undervektig og moren var bekymret. Når barnet ble tre, fire år forandret det seg og barnet begynte å spise og smake på alt. 

Jeg har selv barn og har aldri tvunget de til å spise noe de ikke vil, og det varierer fra dag til dag. Heldigvis er de glad i frukt. Bananvafler er også smart. Har lært å lure inn grønnsaker og frukt i usunne retter. 

Anonymkode: ea136...65c

Får håpe det forandrer seg her også etterhvert:) de har en litt annen måte å gjøre ting på, og føler det blir feil å rette på det de gjør ("tvinger" mat inn i munnen på barnet). 

Har prøvd masse forskjellig pannekaker her i huset, og det funker fint for mitt barn. Grønnsaker liker hun å spise rå og hele 😂 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være flere fysiologiske grunner til det, og barnet bør jo utredes av spesialist dersom det faktisk ikke får i seg noe annet enn melk, brus og juice. Brus og juice bør de forøvrig heller ikke gi, spesielt med tanke på tennene. Dersom du vil hjelpe så ber du foreldrene be om utredning, altså henvisning til spesialist, eller kontakte en barnelege privat for å få ballen i gang. Om ikke fastlegen tar ting alvorlig må man enten presse litt på, eller ta det videre selv. 

Anonymkode: 67c71...397

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være flere fysiologiske grunner til det, og barnet bør jo utredes av spesialist dersom det faktisk ikke får i seg noe annet enn melk, brus og juice. Brus og juice bør de forøvrig heller ikke gi, spesielt med tanke på tennene. Dersom du vil hjelpe så ber du foreldrene be om utredning, altså henvisning til spesialist, eller kontakte en barnelege privat for å få ballen i gang. Om ikke fastlegen tar ting alvorlig må man enten presse litt på, eller ta det videre selv. 

Anonymkode: 67c71...397

Kan hende det er fysiologisk ja, jeg får hlre hvordan det går med legen og nevne spesialist :) tusen takk 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn slet med fast føde, men ikke i så stor grad da. Stusser litt på at du sier barnet drikker kun melk, juice og brus. Mener du at det da er kostholdet til barnet? 🤔

så videre. Mitt barn slet med fast føde. Satte selv bittesmå klumper i vrangen og kastet opp. Han levde i stor grad på babygrøt (6mnd) og mme, frem til vi begynte å mistenke refluks og fikk prøve medisiner. Da ble det bedring så refluks var årsak til vanskene hos mitt barn. Var vel ca 2,5 år da han begynte med medisiner. 

Anonymkode: ab81b...86c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte om et barn som var 8 år gammel og fortsatt ikke spiste mat. Det var en type spiseforstyrrelse forstod jeg. Barnet fikk næringsdrikker på resept. 

Anonymkode: 73da1...55c

Gjest Albbas
Skrevet

Tungebånd bør definitivt sjekkes. Dessverre er det veldig få leger som kan diagnostisere det riktig (bakre tungebånd), så da må de komme seg til rett lege, eller høre med tungebåndsgruppa på FB. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...