AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Ja? Synes du at det er merkelig at noen i den alderen ikke har lappen, hva tenker du om dem osv... Selv er jeg nok i den båsen, livet har bare ikke gått slik jeg tenkte, og alt har vært mye mer vanskelig enn jeg trodde. Anonymkode: 74229...694 2
Antoinette Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Hvis deres livssituasjon er slik at de burde hatt førerkort så er svaret ja. 3
I Grosny Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 I Oslo er det ganske vanlig å være voksen uten lappen. Ikke noe å se ned på, men det er egentlig kjekt at minst en i familien har lappen. 18
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Absolutt ikke. I storbyene er det ofte mange som prioritererer å spare til EK fremfor å ta lappen. Anonymkode: 3106a...2a6 6
Gjest Krampus Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Nei, det er bra! Jo færre som har lappen jo bedre for miljøet og jo større er sjansen for at jeg ikke havner i en front mot front.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 Absolutt ikke! Å kjøre bil er lite miljøvennlig og ikke nødvendig. Klarer meg fint på kollektiv transport/sykkel og gåing. For ikke å snakke om hvor utrolig mye penger det koster å eie bil og kjøre opp. Anonymkode: 6af70...861 6
gullmedalje Skrevet 26. juni 2019 #7 Skrevet 26. juni 2019 Ikke i utgangspunktet, men hvis de er i en situasjon hvor de er veldig avhengig av at andre stiller opp og kjører hit og dit så ja... Har et par slike på facebook som stadig spør om noen kan kjøre og hente ting for seg... 8
solmåneogstjerner Skrevet 26. juni 2019 #8 Skrevet 26. juni 2019 For å være ærlig: ja. Om man virkelig ikke har behovet, så bestemmer man jo det selv. Men da kan man ikke drive å spørre om kjøretjenester fra andre hele tiden. Eller at vi må legge opp ting spesielt for den som ikke har lappen eller bil. Jeg har selv vært en periode uten bil, men har hatt lappen. Da har jeg leid bil om jeg hadde behov, også lånt noen ganger men da har jeg forsikret meg om at lånet ikke var noe problem. Og selvsagt fylt diesel og betalt for alt, og gjort tjenester tilbake. Å ikke ha lappen når man passerer 20, ser jeg faktisk litt ned på ja. Er så fint med friheten man har. 6
hocane Skrevet 26. juni 2019 #9 Skrevet 26. juni 2019 Absolutt ikke. Vi blir latere og latere i Norge, trener alt for lite og kjører alt for mye. 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #10 Skrevet 26. juni 2019 Nei, men jeg irriterer meg over de som ikke selv har lappen og forventer at de som har det alltid skal kjøre og heller ikke tilbyr seg å spleise på skyssen. Anonymkode: 8c27f...7f9 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #11 Skrevet 26. juni 2019 11 minutter siden, I Grosny skrev: I Oslo er det ganske vanlig å være voksen uten lappen. Oslofolk ser man ned på uansett om de har lappen eller ei. Anonymkode: 6e039...96d 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #12 Skrevet 26. juni 2019 Nei, jeg ser mer ned på folk som absolutt må kjøre bil overalt pga latskap. De tenker kunn på seg selv og ikke på miljøet. Mange som kunne klart seg på kollektiv transport i tillegg til å sykle og gå. Mange som kunne skjerpa seg hær! Anonymkode: 6af70...861 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #13 Skrevet 26. juni 2019 Nei, men nå har jeg ikke lappen selv da så det ville kanskje vært rart. Spør aldri om å bli kjørt heller, bor midt i sentrum og hadde jeg hatt lappen hadde jeg ikke brukt den uansett 🤷♀️ Jeg har ikke lappen fordi jeg har ekstremt angst for å kjøre, jeg klarer det rett og slett ikke. Det er visst et konsept mange sliter med å forstå hehe. Anonymkode: 99496...6f8 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #14 Skrevet 26. juni 2019 Jeg ser ikke ned på de, men det er en forferdelig ulempe, ofte. Et par av mine venninner har ikke lappen, å har tydeligvis ikke helt begrep på at å "bare svippe" oppom kjøpesenteret 15/20 minutter unna (altså 30/40 min sammenlagt), og to bomstasjoner i mellom, koster meg både tid og penger. De oppdragene der kommer gjerne når en er på besøk, så blir nesten til at en vergrer seg for å reise på besøk.. Anonymkode: 499ae...f60 7
Macro Skrevet 26. juni 2019 #15 Skrevet 26. juni 2019 Dersom de forventer å kjøres av partner, familie og venner, så ja. Om de klarer seg med buss og uten å være til last for andre så tenker jeg det er helt ok. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #16 Skrevet 26. juni 2019 De som ikke har lappen blir ofte en belastning for de rundt seg. Spesielt ved som ser på seg alternative, miljøvennlig, andre verdier. Veganere innen transport. Men de har ingenting imot å sitte på og det er forventet at det er plass til dem. Totalkostnaden for de dem må lene seg på har de ingen formening om. Hvis de i tillegg har barn og tar det for gitt at deres barn må sitte på til trening, bursdag osv som den største selvfølgelighet. Da er det utrolig vanskelig å ikke være spydig når de stolt forteller hvor mye de sparer på ikke å ha bil. Anonymkode: fcb1f...f21 6
isw Skrevet 26. juni 2019 #17 Skrevet 26. juni 2019 (endret) Å ha lappen er ikke ensbetydende med å måtte ha bil. Uansett hvor du bor, er det nyttig å ha lappen. Før du aner vil det være greit å kunne kjøre bil (alt fra flyttelass til møter med jobb til ferier). Jeg synes det er litt arrogant å satse på at andre skal hjelpe deg hver gang. Jeg sier ikke med dette at jeg ser ned på de som ikke har lappen, men når det kommer til prioriteringer av penger er det svært mye som kan nedprioriteres før man velger å spare de tusenlappene det koster å ta lappen. Både shopping og alkohol og ferier. Lappen er også svært nyttig i jobbsøknader. Endret 26. juni 2019 av isw 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #18 Skrevet 26. juni 2019 Jeg er 29. Bil eller sertifikat kommer jeg aldri til å få. Det står ikke på økonomien. Jeg er rett og slett bare livredd for å kjøre bil. Var involvert i en ulykke for mange år siden, noe som har preget meg. Vi har det meste i nærheten, men det er klart at det begrenser oss av og til.. Ungene kan f.eks. ikke delta på fotball fordi det er en aktivitet som krever mye kjøring i forbindelse med cuper. Jeg vil ikke belaste andre med å kjøre oss Anonymkode: 84652...19e 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #19 Skrevet 26. juni 2019 3 minutter siden, isw skrev: Å ha lappen er ikke ensbetydende med å måtte ha bil. Uansett hvor du bor, er det nyttig å ha lappen. Før du aner vil det være greit å kunne kjøre bil (alt fra flyttelass til møter med jobb til ferier). Jeg synes det er litt arrogant å satse på at andre skal hjelpe deg hver gang. Jeg sier ikke med dette at jeg ser ned på de som ikke har lappen, men når det kommer til prioriteringer av penger er det svært mye som kan nedprioriteres før man velger å spare de tusenlappene det koster å ta lappen. Både shopping og alkohol og ferier. Lappen er også svært nyttig i jobbsøknader. Nei, men ikke alle som har penger til å ta lappen, det er ikke akkuratt liten kostnad. Noen må rett og slett bare klare seg med andre alternativer. Med studie, deltidsjobb og andre boligutgifter er ikke dette førsteprioritet for alle. ikke alle som får førekort fra foreldrene, noen må Klare seg selv Anonymkode: 6af70...861 11
Skogkløver Skrevet 26. juni 2019 #20 Skrevet 26. juni 2019 Dersom de støtt og stadig spør om å bli kjørt så er nok svaret ja. De tilfellene jeg kjenner som ikke har lappen men stadig spør om kjøretjenester har både råd og muligheten til å ta lappen. De gidder bare ikke (deres egne ord). Så lege folk klarer seg selv bryr jeg meg fint lite. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå