Gå til innhold

Venner som har radikalt forskjellige meninger fra en selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut for en stund side at en venninne av meg er for dødsstraff. Jeg kjenner at jeg sliter med å faktisk føle noe som helst for henne etter dette, da jeg ser på dødsstraff som barbarisk og primitivt og ja...det er så mange problemer med det at jeg kan ikke klare å sette meg inn i psyken til noen som er for det. I tillegg er hun kristen...? WTF? Hva om jeg havnet på "Death Row", ville hun drept meg også da? Eller ett av hennes barn?

Klarer du å forholde deg til venner med så forskjellige meninger fra deg selv?

Anonymkode: 847f4...da4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge meningene ikke fører til noe straffbart, er det null problem å være venn med noen som mener stikk motsatt av meg. Det kan være fint å diskutere disse tingene. Så lenge begge klarer å skille mening om en sak fra den personen man er ellers. Og en mening trenger ikke være sort/hvit.

Om du havner på "Death Row" så har du sannsynligvis gjort noe som gjør at du fortjener å havne der. Barna hennes også.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bestevenninnen min er imot abort. Jeg er svært for at man selv har kontroll over egen kropp. Vi diskuterer det innimellom men vi slår oss til ro med at vi aldri kommer til å bli enige og det har ingen brems på vennskapet.

Anonymkode: bc337...48e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å like noen med holdninger jeg anser som onde og umenneskelige dersom de ikke har svært gode grunner for å føle/mene det de gjør (for eksempel traumer). Jeg kan være glad i de (for eksempel foreldre, søsken, venner jeg ble kjent med før de «ble sånn»), men jeg liker de ikke og begrenser kontakten. Jeg har ikke noe ønske om å omgi meg med hat mot hverken den ene eller andre gruppa på fritida mi og velger heller å omgi meg med mennesker med normal empati og intelligens. Så får andre også omgi seg med hvem de måtte ønske. 

Anonymkode: 3526b...798

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ut for en stund side at en venninne av meg er for dødsstraff. Jeg kjenner at jeg sliter med å faktisk føle noe som helst for henne etter dette, da jeg ser på dødsstraff som barbarisk og primitivt og ja...det er så mange problemer med det at jeg kan ikke klare å sette meg inn i psyken til noen som er for det. I tillegg er hun kristen...? WTF? Hva om jeg havnet på "Death Row", ville hun drept meg også da? Eller ett av hennes barn?

Neida, jeg klarer selvsagt å skille mening fra person.

Anonymkode: b4ffe...52f

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Ja, jeg kan forholde meg til mennesker med ekstremt ulike meninger enn meg selv. Jeg forstår hvordan de tenker og kommer frem til den holdningen og de verdiene. Så lenge vennskapet ikke er sentrert rundt verdiforskjellene så er det ikke et problem. Det er kun et problem om meningene og verdiene fører til at de behandler andre mennesker dårlig eller på andre måter skaper uro eller lidelse. 

Jeg er for dødsstraff selv, men har venner som er imot det. Er ikke et problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har venner som jeg konsekvent ikke diskuterer enkelte ting med, fordi vi har fundamentalt forskjellig syn og aldri kommer til å bli enige. Klarer fint å beholde vennskapet for det.

Anonymkode: 8f25a...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så glad i å diskutere, og unngår det særlig ved temaer hvor vi har helt ulike ståsted. Men jeg klarer å fint å akseptere at vi har ulike ståsted uten at det går ut over vennskapet.

Anonymkode: 69d65...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke være enige i alt andre mener. Er lov å være uenig. Er lov å mene ulike ting. Merkelig sak du er som mister respekten for venninnen din som har egen mening. 

Og dødstraff er ikke barbarisk. Folk som har drept andre burde dø. De som torturerer burde også dø. Ta for eksempel han jævla drittsekken som drepte alle ungdommene på den øya, han ekle mannen ABB som jeg hater navnet på. Hvorfor skal Norge bruke så sinnsykt mye penger på en stygg dritt som egentlig ikke fortjener leve.

Anonymkode: 04ec6...5a2

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke være enige i alt andre mener. Er lov å være uenig. Er lov å mene ulike ting. Merkelig sak du er som mister respekten for venninnen din som har egen mening. 

Og dødstraff er ikke barbarisk. Folk som har drept andre burde dø. De som torturerer burde også dø. Ta for eksempel han jævla drittsekken som drepte alle ungdommene på den øya, han ekle mannen ABB som jeg hater navnet på. Hvorfor skal Norge bruke så sinnsykt mye penger på en stygg dritt som egentlig ikke fortjener leve.

Du er et godt eksempel på sånne mennesker jeg prøver å unngå å omgi meg med. En ting er verdiene dine og holdningene dine, men så  kombinerer du de attpåtil med pinlig lite kunnskap om den barbariske straffemetoden du føler så varmt rundt, og da gidder jeg i hvert fall ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Og dødstraff er ikke barbarisk. Folk som har drept andre burde dø.
De som torturerer burde også dø. Ta for eksempel han jævla drittsekken som drepte alle ungdommene på den øya, han ekle mannen ABB som jeg hater navnet på. Hvorfor skal Norge bruke så sinnsykt mye penger på en stygg dritt som egentlig ikke fortjener leve.

Ikke så rart du syns JEG er merkelig da og at du kaller meg en sak viser jo menneskesynet ditt.... For meg føles det som om alle som er for dødsstraff hadde drept meg uten å blunke om de mente jeg fortjente det. Ville du sett din beste venn henrettet? Hva om noen blir feilaktig dømt? Det skjer hele tiden...

Skrevet

Hva så ?

Jeg forstår ikke denne tankegang folk har begynt med de siste årene at man bare kan være venner med folk som tenker det samme som dem. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du er et godt eksempel på sånne mennesker jeg prøver å unngå å omgi meg med. En ting er verdiene dine og holdningene dine, men så  kombinerer du de attpåtil med pinlig lite kunnskap om den barbariske straffemetoden du føler så varmt rundt, og da gidder jeg i hvert fall ikke. 

Ja nettopp, jeg fikser det bare ikke. Kanskje vi skulle bare få oss et Colloseum også så kan vi ha gladiatorkamper. Eller begynne med tyrefekting? Samme hvis noen er for tyrefekting, jeg kunne ALDRI vært venn med dem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er UMULIG for en vennegjeng å være enige om alt.

Dessuten fører uenighet til interessante diskusjoner i fylla. Det kjedeligste som finnes er å diskutere med folk som er enig med deg.

Anonymkode: be973...a06

• Liker 1
Skrevet
På 26.6.2019 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår venninnen din. Enkelte kriminelle handlinger er så grusomme at fengselsstraff høres ut som en piknik i parken. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...