AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Jeg fikk opp denne beskjeden idag og lurer på om der har skjedd flere eller om det kan være noe svindel? Jeg trykket neste først og det kom opp spørsmål om fødested, hva man bruker banken til og masse annet. Husker ikke alt. Jeg ble skeptisk og lukket hele greia. Syns spørsmålene så litt spesielle ut, men nå er jeg rimelig redd for svindel og. Ikke har jeg veldig mye penger på konto heller. (Ca 20.000 totalt med lønns og sparekonto) Anonymkode: 0e89b...923
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Ikke svindel. Bankene er pålagt og spørre om dette etter at du har logget inn i nettbanken din, så her kan du bare svare. De kommer garantert ikke til å spørre om PIN kode eller CCV/kortnummer. Anonymkode: 73ed3...2eb
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke svindel. Bankene er pålagt og spørre om dette etter at du har logget inn i nettbanken din, så her kan du bare svare. De kommer garantert ikke til å spørre om PIN kode eller CCV/kortnummer. Anonymkode: 73ed3...2eb Takk for svar. Er i overkant redd for svindel. Jeg syns spørsmålene så så rare ut, nemlig, ble t.o.m spurt om jeg var en politisk eksponert person. Er dette noe nytt det da? Var der ikke sist jeg logget inn i nettbanken igår eller i forgårs. Anonymkode: 0e89b...923
Million Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 (endret) Dette har jeg også fått opp i mobilnettbanken min når jeg har logget på. Det er for å fiske ut mulige hvitvaskere av penger at de spør om sånt. Ikke noe farlig. Bare vær ærlig og svar, det skjer ikke noe farlig. I verste fall kan banken utestenge folk som nekter å svare på hvitvaskingsspørsmålene, for da blir man jo mistenkt for å ha urent mel i posen med en gang, siden man ikke vil svare. Les f.eks denne https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2016/06/ma-stille-hvitvaskingssporsmal/ Endret 26. juni 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk opp denne beskjeden idag og lurer på om der har skjedd flere eller om det kan være noe svindel? Jeg trykket neste først og det kom opp spørsmål om fødested, hva man bruker banken til og masse annet. Husker ikke alt. Jeg ble skeptisk og lukket hele greia. Syns spørsmålene så litt spesielle ut, men nå er jeg rimelig redd for svindel og. Ikke har jeg veldig mye penger på konto heller. (Ca 20.000 totalt med lønns og sparekonto) Anonymkode: 0e89b...923 Denne typen meldinger og spørreskjemaer er vanlig og noe bankene er påkrevd å gjennomføre med gjevne mellomrom. Lar du være å svare lenge nok, så blir kontoene dine i den aktuelle banken sperret for adgang via nettbanken. Er du i tvil om en app fungerer, så logger du deg inn i banken via bankens ordinære nettside. Anonymkode: 09767...d70 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #6 Skrevet 27. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne typen meldinger og spørreskjemaer er vanlig og noe bankene er påkrevd å gjennomføre med gjevne mellomrom. Lar du være å svare lenge nok, så blir kontoene dine i den aktuelle banken sperret for adgang via nettbanken. Er du i tvil om en app fungerer, så logger du deg inn i banken via bankens ordinære nettside. Anonymkode: 09767...d70 Jeg har vært kunde i den banken i 21 år og hatt nettbank der siden 2001, aldri fått sånne spørsmål. Men da skal jeg svare neste gang jeg logger på imorgen. Anonymkode: 0e89b...923
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Skrevet 27. juni 2019 10 timer siden, Million skrev: Dette har jeg også fått opp i mobilnettbanken min når jeg har logget på. Det er for å fiske ut mulige hvitvaskere av penger at de spør om sånt. Ikke noe farlig. Bare vær ærlig og svar, det skjer ikke noe farlig. I verste fall kan banken utestenge folk som nekter å svare på hvitvaskingsspørsmålene, for da blir man jo mistenkt for å ha urent mel i posen med en gang, siden man ikke vil svare. Les f.eks denne https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2016/06/ma-stille-hvitvaskingssporsmal/ Da skal jeg svare imorgen. Jeg har ikke akkurat mye penger, men er vel tilfeldig hvem som får spørsmålene, kanskje. Håper ikke de mistenker meg for noe av å avvise to ganger? Anonymkode: 0e89b...923
Million Skrevet 27. juni 2019 #8 Skrevet 27. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skal jeg svare imorgen. Jeg har ikke akkurat mye penger, men er vel tilfeldig hvem som får spørsmålene, kanskje. Håper ikke de mistenker meg for noe av å avvise to ganger? Anonymkode: 0e89b...923 Neida. Det er jo sånn at folk ikke alltid har tid til å svare akkurat der og da, så de gir folk flere sjanser før de ev sperrer. Ingen fare Jeg mener å huske jeg avviste spørsmålene første gangen, jeg også, for jeg sto på farten og skulle bare kjapt sjekke noe i nettbanken på mobilen. Så svarte jeg heller neste gang, da jeg hadde bedre tid.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #9 Skrevet 27. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skal jeg svare imorgen. Jeg har ikke akkurat mye penger, men er vel tilfeldig hvem som får spørsmålene, kanskje. Håper ikke de mistenker meg for noe av å avvise to ganger? Anonymkode: 0e89b...923 Det har ikke noe med hvor mye penger du har på kontoen. Alle får disse spørsmålene. Det er vanlig å få disse spørsmålene når du går inn i et nytt kundeforhold med en ny bank. Anonymkode: 2c2f4...b14
Mokkilokki Skrevet 27. juni 2019 #10 Skrevet 27. juni 2019 Du svarer ikke på dette i appen før du har avklart med banken, det er sinnsykt mye svindel ute og går som virker seriøse som ikke er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå