AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Jeg vet ikke om jeg skriver på rett plass nå, men om det er feil regner jeg med en sjef av noe slag flytter det. Her er altså situasjonen: Jeg har ingen barn lenger, da han døde for noen år siden i en bilulykke. Jeg har noen barnebarn som ikke virker å ha tid til meg eller bry seg så veldig mye om meg, men som jeg er veldig glad i. Jeg og mannen holder på å skilles. Skilsmissen har vært svært tung og full av løgner og pengebegjær fra mannens side. Uansett. Det jeg lurer litt på, er om noen andre kan arve litt penger av meg, dersom jeg skriver et testamente? Barnebarna vil såklart arve mesteparten (inkludert hus og rundt 3 millioner i sparepenger), men kan jeg testamentere bort noe til en annen person også? Personen det er snakk om, er fra hjemmesykepleien, og hun har vært en enorm støtte for meg når hun har vært innom. Vi fikk en god tone da hun begynte å komme og hjelpe meg, og hun har alltid tatt seg god tid til å prate med meg når jeg har hatt behov for det. Hun er den eneste av de som kommer innom som har gjort dette, og jeg føler vi har veldig god kontakt. Hun aner ikke noe om min økonomiske situasjon, så jeg vet hun ikke på noen måte er ute etter pengene mine. Hun vet bare om min personlige situasjon (skilsmissen). Jeg har ikke den samme kontakten med noen av de andre som kommer og hjelper meg, det er stort sett kun "hei" og utføre arbeidsoppgaver, og "ha det". Men denne ene personen er virkelig spesiell for meg. Så, er det mulig at hun kan arve penger? Jeg har jo hørt om helsepersonell som har svindlet seg til penger fra pasienter, men det er jo ikke det som er tilfellet her. Jeg ønsker gjerne at hun får litt ekstra, siden hun har gjort så mye ekstra for meg. Finnes det noen måte å gjøre det på, eller vil folk tro det er svindel uansett? Jeg vil jo ikke gi henne noen problemer. Noen som vet om det er mulig? Anonymkode: 0ed7b...544 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Hun kan nok arve. Men skriv det i testamentet så fort som mulig. Og ikke fortell henne om det. Da kan hun ikke bli beskylt for å ha påvirket deg på noen måte. Noe som også er viktig med å skrive testamentet fort, er at da er du "ved dine fulle fem". Altså ikke dement eller noe. Jeg regner med at du ikke har verge. Nå prøver jeg ikke å skremme deg, men ingen vet hva morgendagen vil bringe. Anonymkode: 9ef24...d88 12
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 For utenom pliktarven til slekt så kan man testamentere bort resten slik man selv vil i henhold til arveloven. Men helsepersonelloven er noe uklar på hvorvidt helsepersonell har lov til å ta imot arv. Det er ikke svart på hvitt ulovlig for henne å ta i mot arv fra deg, men alt etter situasjon vil det kunne gi problemer. Du burde snakke med en god advokat på arverett, som eventuelt kan hjelpe deg med ordlegging i testamentet som redegjør for akkurat deres situasjon slik at det ikke oppstår problemer. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-08-29-941 "Arv er ikke spesielt nevnt i helsepersonelloven § 9, og forarbeidene til bestemmelsen gir heller ingen anvisning på hvordan arv skal vurderes i forhold til bestemmelsen. Mange av de hensyn som gjelder gaver gjør seg gjeldende også ved testamentariske disposisjoner. Et løfte om arv vil kunne påvirke helsepersonell i yrkesutøvelsen. Arv vil ikke i alle henseender kunne likestilles med gave, men når det gjelder testamentsarv taler mye for behandling på linje med gaver etter helsepersonelloven § 9. Testamentariske disposisjoner forutsetter ikke samtykke fra den tilgodesette, men dersom en pasient eller bruker gir uttrykk for at de ønsker å testamentere noe til helsepersonell, bør helsepersonellet forsøke å avverge dette med mindre det dreier seg om en ubetydelig verdi. Falt testamentsarv utover ubetydelig verdi bør det som hovedregel gis avkall på, særlig dersom helsepersonellet på forhånd kjente til testamentet." Anonymkode: 8e7ab...ce3
Million Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Ja, man kan testamentere bort det man vil, så lenge man ikke har direkte livsarvinger i form av ektefelle eller barn som lever. Disse er det pliktdelsarv til, men siden du skal skilles og ikke har barn lenger, har du ingen som pliktarv går til. Du står fritt i å fordele dine goder som du vil. Les denne artikkelen for eksempel: "Har du ektefelle eller livsarvinger, har arveloven begrensninger i forhold til i hvilken grad du selv kan bestemme over arven din i et testament. Men dersom du er ugift og ikke har livsarvinger, kan du velge å testamentere over hele formuen din til den eller de du vil, det gjelder både til personer og organisasjoner. Dersom du ikke skriver testament, bestemmer arveloven hvordan arven etter deg skal fordeles mellom slektningene dine, sier Siren Coward, advokat hos Sparebanken Øst."
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Ikke gjør det, er mitt råd. Og jeg jobber selv i hjemmesykepleien. Jeg forstår at du føler at du har ekstra god kontakt med vedkommende du ønsker å begunstige i testamentet ditt, men hun er bare på jobb og gjør det hun får betalt for. Å motta arv fra en bruker/tidligere bruker vil kunne gi denne hjemmesykepleien mer bry enn hva du ønsker henne, da hun i henhold til retningslinjene egentlig ikke har lov til å ta i mot. Hos oss har man kun lov til å ta i mot gaver av «ubetydelig verdi», og det praktiseres en grense på ca. 300 kr. Gi henne ei flaske vin eller sjokolade med en blomst og et pent kort hvor du skriver hvor mye hennes hjelp betyr for deg, og la det være med det. Anonymkode: fe167...508 11
Vox_populi Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 Testamenter halve formuen til noen som virkelig bryr seg om deg, og gjør det nå! Barnebarna klarer seg utmerket med mindre beløp, selv om også de beløpene er for store, tatt i betraktning deres viste hengivenhet. Det er ikke vanskelig å skrive testamente, men i dette tilfellet bør du likevel koste på å få en advokat til å skrive det. Ikke antyd arven med ett ord til sykepleiersken, og spør advokaten om det ikke er fornuftig å skrive inn i testamentet at hun er helt uvitende om testamentbestemmelsene. For mange mister dessverre skamvettet fullstendig når de lukter utsikt til arv, og vil gjøre hva som helst for om mulig å omstøte testamentet. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #7 Skrevet 28. juni 2019 Testamenter heller til en veldedig organisasjon, jeg har Landsforeningen Uventet Barnedød på testamentet. Anonymkode: 1ec26...57a 1
punkyB Skrevet 28. juni 2019 #8 Skrevet 28. juni 2019 Snakk med en advokat ang. dette - du bør vel uansett sette opp testamente via de. Tenk gjennom da hvem du vil gi penger til - støtter forslag over om å gi til en veldedig organisasjon i tillegg. Litt usikker på om jeg oppfatter helt om du vil gi nesten alt til barnebarna eller du tror at du MÅ gi de alt. Jeg har ikke juridisk bakgrunn selv - men utfra linken under har barnebarn rett på arv når foreldren/ditt barn er død. De har krav på 2/3 men avgrenset oppad til 1 mill. Skjønner det slik at det gjelder ditt avdøde barn som har krav på minst 1 mill - som da fordeles videre til hans barn - ikke 1 mill til hvert barnebarn. https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/ Men her må andre gjerne korrigere meg - OG du må som sagt snakke med en advokat slik at du er sikker på at du gjør dette riktig - og da ikke gir mer arv enn det du må til de enkelte.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #9 Skrevet 28. juni 2019 Jeg jobber i Hjemmesykepleien, og kom i en vennskapelig relasjon til en bruker som ikke hadde familie. For å stille opp for henne mest mulig, var det best at jeg ikke gikk til henne i tjeneste. Hun trengte meg mer som pårørende. Jeg arvet litt når hun gikk bort, og dette gikk greit fordi jeg ikke blandet rollene Anonymkode: 9be4f...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #10 Skrevet 28. juni 2019 På 26.6.2019 den 20.43, AnonymBruker skrev: Ikke gjør det, er mitt råd. Og jeg jobber selv i hjemmesykepleien. Jeg forstår at du føler at du har ekstra god kontakt med vedkommende du ønsker å begunstige i testamentet ditt, men hun er bare på jobb og gjør det hun får betalt for. Å motta arv fra en bruker/tidligere bruker vil kunne gi denne hjemmesykepleien mer bry enn hva du ønsker henne, da hun i henhold til retningslinjene egentlig ikke har lov til å ta i mot. Hos oss har man kun lov til å ta i mot gaver av «ubetydelig verdi», og det praktiseres en grense på ca. 300 kr. Gi henne ei flaske vin eller sjokolade med en blomst og et pent kort hvor du skriver hvor mye hennes hjelp betyr for deg, og la det være med det. Anonymkode: fe167...508 Jeg vet om en sykepleier som arvet (eller fikk) en leilighet av en pasient. Så vidt jeg vet, skulle vedkommende ta imot den. Må innrømme at jeg syntes det var ganske spes og har lurt på om det er ingen "etiske retningslinjer" eller hva man skal kalle det ifm gaver fra pasienter. Anonymkode: 0882c...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #11 Skrevet 28. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber i Hjemmesykepleien, og kom i en vennskapelig relasjon til en bruker som ikke hadde familie. For å stille opp for henne mest mulig, var det best at jeg ikke gikk til henne i tjeneste. Hun trengte meg mer som pårørende. Jeg arvet litt når hun gikk bort, og dette gikk greit fordi jeg ikke blandet rollene Anonymkode: 9be4f...2d6 Hun trengte deg som pårørende eller du var keen på pengene? 😂😂😂😂😂😂 Anonymkode: e9020...8ee
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #12 Skrevet 28. juni 2019 På 26.6.2019 den 12.43, Million skrev: Ja, man kan testamentere bort det man vil, så lenge man ikke har direkte livsarvinger i form av ektefelle eller barn som lever. Disse er det pliktdelsarv til, men siden du skal skilles og ikke har barn lenger, har du ingen som pliktarv går til. Du står fritt i å fordele dine goder som du vil. Les denne artikkelen for eksempel: "Har du ektefelle eller livsarvinger, har arveloven begrensninger i forhold til i hvilken grad du selv kan bestemme over arven din i et testament. Men dersom du er ugift og ikke har livsarvinger, kan du velge å testamentere over hele formuen din til den eller de du vil, det gjelder både til personer og organisasjoner. Dersom du ikke skriver testament, bestemmer arveloven hvordan arven etter deg skal fordeles mellom slektningene dine, sier Siren Coward, advokat hos Sparebanken Øst." Dette er feil. Barnebarn er også livsarvinger. Anonymkode: 09a24...94a 2
altflyter Skrevet 28. juni 2019 #13 Skrevet 28. juni 2019 Du kan testamenterte bort penger, men ikke til henne. Helsepersonell har ikke lov til å ta imot penger fra pasienter. Den loven er klinkende klar. Doner heller pengene til et godt formål. Hun kan ikke ta imot uansett
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #14 Skrevet 28. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun trengte deg som pårørende eller du var keen på pengene? 😂😂😂😂😂😂 Anonymkode: e9020...8ee Ja, jeg var så sjuk på pengene at jeg holdt på å dø! Idiot! Ingen visste at hun hadde noe som helst, og det hun etterlot seg ble brukt til gravstøtte! Anonymkode: 9be4f...2d6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #15 Skrevet 28. juni 2019 35 minutter siden, altflyter skrev: Helsepersonell har ikke lov til å ta imot penger fra pasienter. Den loven er klinkende klar. Skal bli spennende å se om du kan dokumentere at helsepersonell ikke har lov til å motta testamentarisk arv? Anonymkode: 1ae6f...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #16 Skrevet 28. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal bli spennende å se om du kan dokumentere at helsepersonell ikke har lov til å motta testamentarisk arv? Anonymkode: 1ae6f...fc0 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-08-29-941 Anonymkode: 0882c...b9a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #17 Skrevet 28. juni 2019 På 26.6.2019 den 12.15, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om jeg skriver på rett plass nå, men om det er feil regner jeg med en sjef av noe slag flytter det. Her er altså situasjonen: Jeg har ingen barn lenger, da han døde for noen år siden i en bilulykke. Jeg har noen barnebarn som ikke virker å ha tid til meg eller bry seg så veldig mye om meg, men som jeg er veldig glad i. Jeg og mannen holder på å skilles. Skilsmissen har vært svært tung og full av løgner og pengebegjær fra mannens side. Uansett. Det jeg lurer litt på, er om noen andre kan arve litt penger av meg, dersom jeg skriver et testamente? Barnebarna vil såklart arve mesteparten (inkludert hus og rundt 3 millioner i sparepenger), men kan jeg testamentere bort noe til en annen person også? Personen det er snakk om, er fra hjemmesykepleien, og hun har vært en enorm støtte for meg når hun har vært innom. Vi fikk en god tone da hun begynte å komme og hjelpe meg, og hun har alltid tatt seg god tid til å prate med meg når jeg har hatt behov for det. Hun er den eneste av de som kommer innom som har gjort dette, og jeg føler vi har veldig god kontakt. Hun aner ikke noe om min økonomiske situasjon, så jeg vet hun ikke på noen måte er ute etter pengene mine. Hun vet bare om min personlige situasjon (skilsmissen). Jeg har ikke den samme kontakten med noen av de andre som kommer og hjelper meg, det er stort sett kun "hei" og utføre arbeidsoppgaver, og "ha det". Men denne ene personen er virkelig spesiell for meg. Så, er det mulig at hun kan arve penger? Jeg har jo hørt om helsepersonell som har svindlet seg til penger fra pasienter, men det er jo ikke det som er tilfellet her. Jeg ønsker gjerne at hun får litt ekstra, siden hun har gjort så mye ekstra for meg. Finnes det noen måte å gjøre det på, eller vil folk tro det er svindel uansett? Jeg vil jo ikke gi henne noen problemer. Noen som vet om det er mulig? Anonymkode: 0ed7b...544 Uff, får helt vondt av eldre i dag som ikke får besøk av sine barnebarn. Jeg savner mine bestemødre så det gjør vondt i sjelen. 😥 Hvorfor har dere ikke mer kontakt? Anonymkode: 01735...326
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #18 Skrevet 28. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-08-29-941 Anonymkode: 0882c...b9a Jeg venter i spenning fremdeles. Hvilke bestemmelser i denne forskriften mener du gjelder i det tilfellet? Anonymkode: 1ae6f...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #19 Skrevet 29. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff, får helt vondt av eldre i dag som ikke får besøk av sine barnebarn. Jeg savner mine bestemødre så det gjør vondt i sjelen. 😥 Hvorfor har dere ikke mer kontakt? Anonymkode: 01735...326 De bor ikke i samme by som meg. Er bare en av dem som jevnlig ringer og kommer innom, de andre er opptatt med egne liv, som man gjerne er i den alderen. - TS Anonymkode: 0ed7b...544
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #20 Skrevet 29. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg venter i spenning fremdeles. Hvilke bestemmelser i denne forskriften mener du gjelder i det tilfellet? Anonymkode: 1ae6f...fc0 Var det vanskelig å skrolle nedover? De er jo veldig klare på at større gaver og andre ytelser (utover blomster og konfekt) er ikke greit å ta imot. Dette handler om å beskytte mennesker (pasienten) som er gjerne i slutten av livet og i en sårbar situasjon og som kanskje tar valg de normalt ville ikke tatt. Jeg sier ikke at det alltid er "feil" å tilgodese helsepersonell og det er nok ikke ulovlig i den forstand at man kan havne i fengsel, men jeg synes man bør holde seg til de etiske retningslinjene og bestemmelsene i det yrket man har valgt seg. Jeg tror de aller fleste leger og sykepleiere etc ville sagt seg enig i det. "Arv er ikke spesielt nevnt i helsepersonelloven § 9, og forarbeidene til bestemmelsen gir heller ingen anvisning på hvordan arv skal vurderes i forhold til bestemmelsen. Mange av de hensyn som gjelder gaver gjør seg gjeldende også ved testamentariske disposisjoner. Et løfte om arv vil kunne påvirke helsepersonell i yrkesutøvelsen. Arv vil ikke i alle henseender kunne likestilles med gave, men når det gjelder testamentsarv taler mye for behandling på linje med gaver etter helsepersonelloven § 9. Testamentariske disposisjoner forutsetter ikke samtykke fra den tilgodesette, men dersom en pasient eller bruker gir uttrykk for at de ønsker å testamentere noe til helsepersonell, bør helsepersonellet forsøke å avverge dette med mindre det dreier seg om en ubetydelig verdi. Falt testamentsarv utover ubetydelig verdi bør det som hovedregel gis avkall på, særlig dersom helsepersonellet på forhånd kjente til testamentet. Alternativt kan man tenke seg en løsning der arven overdras til en ideell forening eller lignende der helsepersonellet ikke har disposisjonsrett over pengene." Anonymkode: 0882c...b9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå