Gå til innhold

Treåring må kutte melkeprodukter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøler jeg? Vi har jo satt i gang allerede. Men svarene her sier jo at vi bør gå til spesialist først. Jeg lurer på prosessen videre etter disse 3 ukene. Legen virker dessverre litt utrygg på det hele, så jeg lurer på om det er vanlig å bli henvist videre så man kan få mer innføring i hvordan småbarn skal leve melkefritt etc. 

Hvordan får barn i Asia i seg nok kalsium, siden dette tydeligvis er noe du kan? 

Melk er dessverre noe av den viktigste næringskilden til mitt kresne barn, han spiste mye ost, smør, yoghurt etc før dette. Nå spiser han brødskive uten noe på, drikker vann og vil ofte ikke ha kveldsmat så han får jo i seg langt færre kalorier enn vanlig også. For 3 uker er det greit, men jeg lurer på altså på veien videre. 

Anonymkode: e4a09...f09

En spesialist kan ikke gjøre mer enn det samme fastlegen har gjort i innledende fase, nemlig gi beskjed om melkefrihet i 3 uker. 

Spesialist kan ikke gi noen diagnose før dere har kuttet ut melk og sett resultatet etter disse 3 ukene. En utredning begynner slik du her har fått beskjed om, med 3 uker totalt uten melkemat. Om barnet får en diagnose hos fastlegen elle rmå henvises videre det avgjør fastlegen.

Spesialisten, hva forventer du at spesialist skal utføre dersom melken er problemet? Allergi utredes hos barn ved at man fjerner matvarer man mistenker for å se resultatet av den utelukkelsen, det gjelder både barn og voksne. Voksne tar man i dag blodprøve til vevstyping av. Mennesker med en bestemt vevstype som har problemer med enten gluten eller melk, de får diagnose på bakgrunn av symptomer og vevstype. 

Anonymkode: 54113...784

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Utrolig bra svar fra personen lengre opp. Allergi hos barn skal først utredes i primærhelsetjenesten. Hvorfor mener du at barnet skal følges opp hos spesialist eller ernæringsfysiolog? Snakk om å sløse med ressurser.

Anonymkode: 4e159...df0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig bra svar fra personen lengre opp. Allergi hos barn skal først utredes i primærhelsetjenesten. Hvorfor mener du at barnet skal følges opp hos spesialist eller ernæringsfysiolog? Snakk om å sløse med ressurser.

Anonymkode: 4e159...df0

Jeg mener ingenting, jeg spør fordi flere andre har påpekt om ikke dette bør gjøres i samråd med spesialist, siden det å kutte ut melk fullstendig tross alt er ganske stort inngripen i et barns kosthold, og fastlegen som sagt er ganske vag i sine råd. Hvorfor har du et problem med at jeg spør? Hvorfor så nedlatende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, abc123detvardet skrev:

Blomkål, brokkoli, nøtter, mandler, bønner, sardiner. 

ikke minst spinat. Jeg har levd melkefritt i 20år, ingen kalsiummangel. Man må bare ha oversikt over de forskjellige næringsgruppene og hvilke som inneholder gode mengder av div. Føler TS blåser dette veldig opp. 

Anonymkode: 947cb...e02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

ikke minst spinat. Jeg har levd melkefritt i 20år, ingen kalsiummangel. Man må bare ha oversikt over de forskjellige næringsgruppene og hvilke som inneholder gode mengder av div. Føler TS blåser dette veldig opp. 

Men treåringen min spiser ikke spinat. Du skjønner det er enklere for deg som voksen å ta gode valg for deg selv, enn det er for en treåring som ikke skjønner nytten av et sunt kosthold å spise ting han mener han ikke liker? 

Han spiser:

Korn av alle slag i form av brød, grøt, pasta 

Gulrot, paprika, eple, melon, banan 

Egg 

Ris 

Kjøtt 

Fiskekaker, fiskepinner og lignende 

Saus 

Smoothie (her kan jeg lure i litt han ikke spiser så lenge det ikke påvirker smaken) 

Ost, yoghurt, rømme, smør og melk - men han liker ikke plantealternativene

Hvordan få kalsium inn i dette litt ensidige kostholdet? 

Gi meg nå hjelp til å "blåse dette ned" i stedetfor å være nedlatende fullstendig uten råd? 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ingenting, jeg spør fordi flere andre har påpekt om ikke dette bør gjøres i samråd med spesialist, siden det å kutte ut melk fullstendig tross alt er ganske stort inngripen i et barns kosthold, og fastlegen som sagt er ganske vag i sine råd. Hvorfor har du et problem med at jeg spør? Hvorfor så nedlatende? 

Det er snakk om 3 uker, 21 dager.  Så skal ny vurdering gjøres. Du må begynne å hente frem sunn fornuft om tråden er seriøs her. 

Dersom fastlegen skulle begynne å henvise alle uten å gjøre noe selv, så vil ingen komme til hos spesialist uansett tilstand. I tillegg kan jeg informere deg om at fastlegen vil få en henvisning i retur fra sykehus eller spesialist fordi fastlegen ikke har gjort jobben sin, F Ø R fastlegen tyr til henvisningsblanketten. 

Du tenker år frem i tid, mens fastlegen tenker 3 uker. Det er å krisemaksimere fra din side. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men treåringen min spiser ikke spinat. Du skjønner det er enklere for deg som voksen å ta gode valg for deg selv, enn det er for en treåring som ikke skjønner nytten av et sunt kosthold å spise ting han mener han ikke liker? 

Han spiser:

Egg 

Ris 

Kjøtt 

Saus 

Smoothie (her kan jeg lure i litt han ikke spiser så lenge det ikke påvirker smaken) 

Gi meg nå hjelp til å "blåse dette ned" i stedetfor å være nedlatende fullstendig uten råd? 

TS

Barnet ditt får ikke calsiummangel over natten. Da hadde ikke fastlegen din sagt at barnet ikke skal ha melk i 3 uker. 

Er du overhysterisk for calsiummangel, så er løsningen å gå på apoteket og snakke med en farmasøyt. Der ber du om råd for calsiumtilskudd tilpasset barnets alder og vekt. Så slipper du å gå i taket av angst for calsiummangel. 

Ellers finnes der havremelk og andre melkeerstatningsprperater i fri for hyllene i butikken. Vi bruker ikke mye av de, fordi vi lager havredrikk selv, og bruker kalktabletter. I tillegg lager vi brød selv, for å unngå brød med melk i. Du kan fint overleve i dine 3 uker, det samme gjelder barnet ditt. Overfør ikke din angst til barnet ditt, da kan nemlig barnets mageproblemer kommer av din "hysteria" og da er det du som trenger hjelp, ikke barnet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler denne siden her

http://utenmelk.no/

Både tenåringen vår og meg selv tåler ikke melkeprotein. I begynnelsen syntes jeg det var litt vanskelig og omfattende, men veien blir jo til mens man går. Og man venner seg til de nye smakene etterhvert. I tillegg har det de siste årene eksplodert med melkefrie produkter i alle varianter i butikkhyllene og frysedisken. T.o.m melkefri creme fraiche og iskrem, smørost, ost...,ting som jeg tidligere savnet etter at jeg la om til melkefritt kosthold 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er snakk om 3 uker, 21 dager.  Så skal ny vurdering gjøres. Du må begynne å hente frem sunn fornuft om tråden er seriøs her. 

Dersom fastlegen skulle begynne å henvise alle uten å gjøre noe selv, så vil ingen komme til hos spesialist uansett tilstand. I tillegg kan jeg informere deg om at fastlegen vil få en henvisning i retur fra sykehus eller spesialist fordi fastlegen ikke har gjort jobben sin, F Ø R fastlegen tyr til henvisningsblanketten. 

Du tenker år frem i tid, mens fastlegen tenker 3 uker. Det er å krisemaksimere fra din side. 

Barnet ditt får ikke calsiummangel over natten. Da hadde ikke fastlegen din sagt at barnet ikke skal ha melk i 3 uker. 

Er du overhysterisk for calsiummangel, så er løsningen å gå på apoteket og snakke med en farmasøyt. Der ber du om råd for calsiumtilskudd tilpasset barnets alder og vekt. Så slipper du å gå i taket av angst for calsiummangel. 

Ellers finnes der havremelk og andre melkeerstatningsprperater i fri for hyllene i butikken. Vi bruker ikke mye av de, fordi vi lager havredrikk selv, og bruker kalktabletter. I tillegg lager vi brød selv, for å unngå brød med melk i. Du kan fint overleve i dine 3 uker, det samme gjelder barnet ditt. Overfør ikke din angst til barnet ditt, da kan nemlig barnets mageproblemer kommer av din "hysteria" og da er det du som trenger hjelp, ikke barnet. 

Nå er det du som overdriver og er hysterisk. Jeg spør om man ved mistanke om melkeallergi bør henvises til spesialist. Du kan jo svare nei i stedetfor å skrive en lang avhandling. Ikke alle er vant til å besøke legen så ofte så jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig, da vi for det meste er friske. ;) Hvis det provoserer deg sånn kan du jo bare finne en annen tråd å lese. Det er veldig mange med barn med melkeallergi som har ment at vi burde starte utredning hos spesialist, ikke fastlege. Derfor spurte jeg her, for å se om det er så vanlig som mine bekjente gir inntrykk av. Du trenger ikke bli sinna. Legen vår er som sagt veldig vag og lite konkret. 

Håper ikke kvelden din er fullstendig ødelagt av mitt enkle spørsmål. 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, skruf said:

Anbefaler denne siden her

http://utenmelk.no/

Både tenåringen vår og meg selv tåler ikke melkeprotein. I begynnelsen syntes jeg det var litt vanskelig og omfattende, men veien blir jo til mens man går. Og man venner seg til de nye smakene etterhvert. I tillegg har det de siste årene eksplodert med melkefrie produkter i alle varianter i butikkhyllene og frysedisken. T.o.m melkefri creme fraiche og iskrem, smørost, ost...,ting som jeg tidligere savnet etter at jeg la om til melkefritt kosthold 

Hvor finner du smøreost hen? Gutten eeelsker smøreost og spiser nå brød uten pålegg fordi vi ikke kan gi smøreost eller ost. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner du smøreost hen? Gutten eeelsker smøreost og spiser nå brød uten pålegg fordi vi ikke kan gi smøreost eller ost. :P

Kjøper det i vanlig kolonialbutikk :) 

https://kolonial.no/produkter/25743-violife-vegetabilsk-kremost-original-melkefri/

https://jensenco.no/oatly-pamackan-smorbart-palegg-frisk-naturell-smak/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sønnen min spiser per i dag ikke dette, som jeg skrev litt lenger opp. Noen innspill til andre kilder? Er det vanlig med tilskudd for eksempel til kresne treåringer med mpa? 

Han er ikke håpløst kresen altså, men periodespiser (som er typisk i den alderen), og akkurat nå er gulrot og paprika de eneste grønnsakene som er godkjent. 

Les om hvordan du introduserer ny mat og lær barnet å smake på ting. Kresenhet er som oftest noe barnet lærer seg, ikke noe de er født med. Bland f eks små biter brokkoli i kokt ris osv. 

Min søsters barn nekter å smake på grønnsaker hjemme. Når hun fikk siste barnet bodde de to eldste hos meg i over tre uker. Nå spiser de grønnsaker uten problem. Gjør måltidene morsomme og lek litt ved bordet, ha piknik og konkurranse ol. Ikke tving barnet til å smake men legg alltid grønnsaker eller salat bønner osv på middafsfatet. Tilslutt skal du se at din unge også spiser grønnsaker. 

Anonymkode: 3397b...f49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han spiser:

Egg 

Ris 

Kjøtt 

Saus 

TS

Putt spinat i jordbær smoothie 👍 kan lages med f eks

Jordbær, spinat, eple og havremelk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Putt spinat i jordbær smoothie 👍 kan lages med f eks

Jordbær, spinat, eple og havremelk. 

Takk, det skal jeg prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han spiser:

Egg 

Ris 

Kjøtt 

Saus 

TS

Smoothies der du f.eks blander en liten dæsj spinat oppi. Jeg kan gi deg oppskriften på en veldig god en der du ikke enser smaken av spinat i det hele tatt. 

Noen barn er kresne ja, men mye avhenger av foreldre også har jeg lagt merke til. Det er ikke farlig å smugle inn litt grønnsaker i pastaen, gjerne fortelle en kreativ historie samtidig og ikke ha fokuset på maten. Om barnet ditt reagerer på at det er farger i maten gjør du ikke noe poeng ut av det. En skje må han smake, for man kan ikke si man ikke liker uten å smake! Og så gir du ham en bolle med den vanlige pastaen du lagde men som du selvfølgelig ikke satt på bordet 😉Kjempeviktig å ikke tvinge ham til å spise. Men også oppfordre til å smake en bit om han ser det ligger noe rart på tallerkenen. En bit smake, og så tar vi det vekk. Barn er egentlig lette å lure bare man har kreative metoder. 

Om han er glad i egg hadde jeg prøvd å lage omelett med litt ukjente smaker. Halve omeletten vanlig og halve med ukjente smaker. Han må smake på den ukjente og liker han ikke er det helt greit, da får han den uten noe "rart" i. På den måten blir det ikke press, og han vet han kan gå tilbake til den trygge maten. Men da har han samtidig også kanskje smakt noe han ble litt nsygjerrig på og som ikke var så skummelt likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ps- ikke lag maten med melk, den er like god med vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv en unge som var ganske kresen da hun var lita, og det er utrolig mye grønnsaker man kan lure inn i annen mat som de liker, f.eks raspet gulrot, brokkoli og selleri i pastasausen og pizzafyllet (jeg brukte stavmixer for å få glatt konsistens) Raspet brokkoli og blandet i potetmos, lagde smoothie med ganske så mye forskjellig oppi. 

Hvis han ikke liker rå spinat, har du prøvd å tilberede spinat som tilbehør til middag? Stek spinat i stekepannen, krydre med litt pepper og f.eks maldonsalt, bland i en dæsj melkefri fløte, putre litt i gryta. Spinat er mye bedre når det er tilberedt synes jeg. Du kan f.eks blande inn kokt pasta og ha det som en kjøttfri middag 

https://www.kinsarvik.no/drikke/melkeerstatning/havre/oatly-havreflote-25-dl?dpid=8710&gclid=CjwKCAjwr8zoBRA0EiwANmvpYMmA3gWVbBdtLRQaznowMbFUsbtjiWrpOjAr21tJUjj5vd1bxK3EuBoC0oMQAvD_BwE

Merkene oatly, alpro og Gryr er vanlige melkefrie produkter som du finner i vanlige dagligvarebutikker. Og jeg tror du finner ei erstatning for det meste nå. Den melkefrie vaniljesausen f.eks er utrolig god! 

Det beste er å prøve seg frem, Google oppskrifter og lese hva andre tipser om. Og det enkleste er kanskje at dere alle spiser samme middagen, ikke lag egen melkefri middag til barnet. Hvis han ser at dere spiser noe annet så er sjansen stor for at han vil ha det samme som dere voksne spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Smoothies der du f.eks blander en liten dæsj spinat oppi. Jeg kan gi deg oppskriften på en veldig god en der du ikke enser smaken av spinat i det hele tatt. 

Noen barn er kresne ja, men mye avhenger av foreldre også har jeg lagt merke til. Det er ikke farlig å smugle inn litt grønnsaker i pastaen, gjerne fortelle en kreativ historie samtidig og ikke ha fokuset på maten. Om barnet ditt reagerer på at det er farger i maten gjør du ikke noe poeng ut av det. En skje må han smake, for man kan ikke si man ikke liker uten å smake! Og så gir du ham en bolle med den vanlige pastaen du lagde men som du selvfølgelig ikke satt på bordet 😉Kjempeviktig å ikke tvinge ham til å spise. Men også oppfordre til å smake en bit om han ser det ligger noe rart på tallerkenen. En bit smake, og så tar vi det vekk. Barn er egentlig lette å lure bare man har kreative metoder. 

Om han er glad i egg hadde jeg prøvd å lage omelett med litt ukjente smaker. Halve omeletten vanlig og halve med ukjente smaker. Han må smake på den ukjente og liker han ikke er det helt greit, da får han den uten noe "rart" i. På den måten blir det ikke press, og han vet han kan gå tilbake til den trygge maten. Men da har han samtidig også kanskje smakt noe han ble litt nsygjerrig på og som ikke var så skummelt likevel. 

Tar gjerne imot oppskrift, det er jo nyttig uansett melkeallergi eller ei. :)

Jeg har lest meg mye opp på kresenhet og har nok ikke så mye mer å hente på å gjøre ting annerledes enn i dag. Vi følger de fleste "råd", men han har et utrolig blikk for detaljer altså, så å lure grønnsaker i annen mat har ikke fungert. Jeg har blant annet laget noen utrolig gode kjøttboller med grønnsaker i, han nekter plent å smake! Blander jeg småhakkede grønnsaker i pasta eller ris plukker han det vekk. :ler: Most mat skal han overhodet ikke ha. Så smoothie er eneste måten jeg kan lure i han litt ekstra. Han er jo midt i treårstrassen også, så å si at han skal smake ender bare opp i at han går sulten fra bordet. :P Jeg tror ikke dette for tiden handler om smakene i seg selv, men at han har stort behov for å selv bestemme hva han skal spise. Brokkoli elsker han jo egentlig, men nå har han bare bestemt at det skal han ikke ha. Det går seg til. :) Han er vant til krydret mat med mye smak. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, skruf said:

Har selv en unge som var ganske kresen da hun var lita, og det er utrolig mye grønnsaker man kan lure inn i annen mat som de liker, f.eks raspet gulrot, brokkoli og selleri i pastasausen og pizzafyllet (jeg brukte stavmixer for å få glatt konsistens) Raspet brokkoli og blandet i potetmos, lagde smoothie med ganske så mye forskjellig oppi. 

Hvis han ikke liker rå spinat, har du prøvd å tilberede spinat som tilbehør til middag? Stek spinat i stekepannen, krydre med litt pepper og f.eks maldonsalt, bland i en dæsj melkefri fløte, putre litt i gryta. Spinat er mye bedre når det er tilberedt synes jeg. Du kan f.eks blande inn kokt pasta og ha det som en kjøttfri middag 

https://www.kinsarvik.no/drikke/melkeerstatning/havre/oatly-havreflote-25-dl?dpid=8710&gclid=CjwKCAjwr8zoBRA0EiwANmvpYMmA3gWVbBdtLRQaznowMbFUsbtjiWrpOjAr21tJUjj5vd1bxK3EuBoC0oMQAvD_BwE

Merkene oatly, alpro og Gryr er vanlige melkefrie produkter som du finner i vanlige dagligvarebutikker. Og jeg tror du finner ei erstatning for det meste nå. Den melkefrie vaniljesausen f.eks er utrolig god! 

Det beste er å prøve seg frem, Google oppskrifter og lese hva andre tipser om. Og det enkleste er kanskje at dere alle spiser samme middagen, ikke lag egen melkefri middag til barnet. Hvis han ser at dere spiser noe annet så er sjansen stor for at han vil ha det samme som dere voksne spiser. 

Han spiser ikke most mat, så der får vi ikke lurt i han noe. Straffen for å ha fulgt prinsippene for BLW... :P Raspet gulrot oppdager han kjapt i pastasausen og skraper det vekk. Nå liker han rå, hel gulrot da så det gjør strengt tatt ingenting. Men siden han liker "ren" mat er det vanskelig å lure han. Som sagt over gikk det innmari dårlig med kjøttbollene (de som er sååå gode og som han elsket første gang vi lagde dem).

Men takk for gode tips. Vi går melkefritt alle mann ja, ingen egen middag. :) for 3 uker syns jeg ikke dette er så stor utfordring, men hvis det blir vedvarende må vi nok lære andre vaner.

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage tomatsaus med alle typer grønnsaker og kjøre den i en foodprossor eller med en stavmixer. Har et barnebarn som ikke likte grønnsaker, men når jeg lagde tomatsaus med løk, gulrot, spinat, stilk fra brokkoli, purre mm spiste hun det. Tok de grønnsakene jeg hadde i kjøleskapet sammen med en boks hakkede tomater, smakte til med salt-pepper og alltid litt sukker pga tomatene. Hun elsket det sammen med fiskekaker, fiskepinner, kjøttboller og så brukte jeg det som pastasaus til lasagne. Nå lager jeg store porsjoner som jeg leverer til datteren min som hun fryser og tar opp når det passer til middagen de har. Grei måte å "lure" grønnsaker i barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...