Gå til innhold

Treåring må kutte melkeprodukter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen har bedt oss kutte ut ALT med melk i 3 uker for å sjekke om det hjelper på magen hans (han plages med tørr, lite men hyppig avføring, 5-8 bleier i døgnet). 

Jeg lurer på om vi bør be om å bli henvist til barnelege hvis det viser seg at melka er problemet? Eller kan man bare kutte ut melk fra kostholdet til et barn sånn uten videre? 

Kan et barn tåle litt melk men ikke mye, slik at hvis det blir bedring kan vi forsøke å introdusere litt igjen, for eksempel smør og ost? 

Fastlegen er så vag... 

Anonymkode: e4a09...f09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vet ikke hva som er deres diagnose, altså om det er allergi eller intoleranse. Du gir for lite informasjon. Se på det positive: Barnet vill mest sannsynlig vokse ut av dette. :)

Så: Jeg vet ikke hva legen har gjort, hvilken tester som er gjort osv osv. Men om barnet er alergisk eller har intoleranse, så MÅ du kutte ut alt av melkeprodukter. Det er melkeproteinet barnet reagerer på vil jeg tro.

Vi hadde samme problem... Barnet hadde forsoppelse pga melka. VI måtte inn på melkefri diett i 10 mnd før alt blei bra. Nå kan han spise melk igjen...

og NEI NEI NEI: Hvis dere har fått beskjed om å holde dere unna melk, så gjør det! Det er ikke vits i hvis det blir litt ost her, litt smør der... det skal veldig små mengder til for å ødelegge tarmsystemet. Det finnes melkefrie alternativ for så å si alle matvarer...

Anonymkode: 9febf...dcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei.

Vet ikke hva som er deres diagnose, altså om det er allergi eller intoleranse. Du gir for lite informasjon. Se på det positive: Barnet vill mest sannsynlig vokse ut av dette. :)

Så: Jeg vet ikke hva legen har gjort, hvilken tester som er gjort osv osv. Men om barnet er alergisk eller har intoleranse, så MÅ du kutte ut alt av melkeprodukter. Det er melkeproteinet barnet reagerer på vil jeg tro.

Vi hadde samme problem... Barnet hadde forsoppelse pga melka. VI måtte inn på melkefri diett i 10 mnd før alt blei bra. Nå kan han spise melk igjen...

og NEI NEI NEI: Hvis dere har fått beskjed om å holde dere unna melk, så gjør det! Det er ikke vits i hvis det blir litt ost her, litt smør der... det skal veldig små mengder til for å ødelegge tarmsystemet. Det finnes melkefrie alternativ for så å si alle matvarer...

Jeg tror du misforstår spørsmålet mitt. Vi har ingen diagnose, og skal derfor kutte ut ALT med melk i i 3 uker. Men hvis det da viser seg å hjelpe, bør vi da henvises til barnelege? For å få en skikkelig utredning og evt diagnose? Er jo dumt å ligge unna alt i årevis hvis det faktisk ikke er intoleranse eller allergi. Store mengder melk kan jo gi problemer med magen uten at det er allergi eller intoleranse, så noen tåler jo faktisk litt melk, men kan ikke drikke mange glass til dagen (som sønnen vår hittil har gjort). 

Jeg lurer kort og godt på hva prosessen videre er etter disse 3 ukene! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår spørsmålet mitt. Vi har ingen diagnose, og skal derfor kutte ut ALT med melk i i 3 uker. Men hvis det da viser seg å hjelpe, bør vi da henvises til barnelege? For å få en skikkelig utredning og evt diagnose? Er jo dumt å ligge unna alt i årevis hvis det faktisk ikke er intoleranse eller allergi. Store mengder melk kan jo gi problemer med magen uten at det er allergi eller intoleranse, så noen tåler jo faktisk litt melk, men kan ikke drikke mange glass til dagen (som sønnen vår hittil har gjort).  

Vår erfaring er at vi ba om å bli henvist til spesialist! Det var mange runder frem og tilbake, uten konkrete svar fra legen. Tro meg, spesialister er mye bedre, de har langt bedre testemetoder og finner ut eksakt av ting. Jeg ville ikke ventet, men heller blitt henvist med en gang. Er det ikke best å ha svar fortest mulig? Så vet dere hvor dere står?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk samtale med en ernæringsfysiolog, henvist fra fastlegen. Der fikk vi god info om testeperioden og tiden etter.

Anonymkode: 4b831...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri gjort dette ut av det blå av en fastlege. Krev henvisning til spesialist før dere kutter ut produkter

Anonymkode: 0f69f...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut gruppen barn med melkeallergi på Facebook. 

Anonymkode: 5924c...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ville aldri gjort dette ut av det blå av en fastlege. Krev henvisning til spesialist før dere kutter ut produkter

Anonymkode: 0f69f...19c

Huff, jeg blir så i tvil... Nå har vi jo allerede begynt så tenker vi like gjerne kan fullføre de tre ukene. Han sliter sånn med bæsjing om dagen at noe MÅ vi jo gjøre. Men skal be om henvisning når vi har legetime etter disse 3 ukene da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vår erfaring er at vi ba om å bli henvist til spesialist! Det var mange runder frem og tilbake, uten konkrete svar fra legen. Tro meg, spesialister er mye bedre, de har langt bedre testemetoder og finner ut eksakt av ting. Jeg ville ikke ventet, men heller blitt henvist med en gang. Er det ikke best å ha svar fortest mulig? Så vet dere hvor dere står?

Men ting skjer jo ikke raskt i legeverdenen... Nå har fastlegen ferie (mens vi tester melkefri), så han kan jo ikke henvise oss videre nå. Og en henvisning til spesialist tar jo også tid. 

Men blir det helt feil at vi prøver melkefri utifra fastlegens ordre? Vi har allerede begynt og måtte bruke mange uker bare på å forberede treåringen mentalt på at melka blir borte, osten blir borte... Så har jo ikke lyst til å gjøre dette flere ganger enn nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å kutte melk noen uker for å vurdere melkeproteinallergi. Har gjort det selv og fikk diagnose basert på endringene jeg opplevde ved å kutte, men på blodprøve hadde jeg ganske beskjedent utslag. I Asia er det helt vanlig å leve melkefritt, så jeg sliter med å skjønne hvorfor TS nøler med å følge legens anbefaling.

Anonymkode: a1443...25c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt vanlig å kutte melk noen uker for å vurdere melkeproteinallergi. Har gjort det selv og fikk diagnose basert på endringene jeg opplevde ved å kutte, men på blodprøve hadde jeg ganske beskjedent utslag. I Asia er det helt vanlig å leve melkefritt, så jeg sliter med å skjønne hvorfor TS nøler med å følge legens anbefaling.

Anonymkode: a1443...25c

Nøler jeg? Vi har jo satt i gang allerede. Men svarene her sier jo at vi bør gå til spesialist først. Jeg lurer på prosessen videre etter disse 3 ukene. Legen virker dessverre litt utrygg på det hele, så jeg lurer på om det er vanlig å bli henvist videre så man kan få mer innføring i hvordan småbarn skal leve melkefritt etc. 

Hvordan får barn i Asia i seg nok kalsium, siden dette tydeligvis er noe du kan? 

Melk er dessverre noe av den viktigste næringskilden til mitt kresne barn, han spiste mye ost, smør, yoghurt etc før dette. Nå spiser han brødskive uten noe på, drikker vann og vil ofte ikke ha kveldsmat så han får jo i seg langt færre kalorier enn vanlig også. For 3 uker er det greit, men jeg lurer på altså på veien videre. 

Skrevet

Huff, den medisinske ekspertisen ligger hos fastlegen, ikke tilfeldige anonyme brukere på internet. Gjør som fastlegen sier og ikke prøv å snike i køen,som noen virker å anbefale. Fastlegene skal utelukke en del ting før de henviser videre, og spesialistene blir nok grådig irritert om de skal gjøre jobben som fastlegen skulle gjort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut gruppen barn med melkeallergi på Facebook. 

Anonymkode: 5924c...8a2

Veldig bra gruppe!

Anonymkode: ca585...f8e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får barn i Asia i seg nok kalsium, siden dette tydeligvis er noe du kan? 

Blomkål, brokkoli, nøtter, mandler, bønner, sardiner. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, abc123detvardet said:

Blomkål, brokkoli, nøtter, mandler, bønner, sardiner. 

Men sønnen min spiser per i dag ikke dette, som jeg skrev litt lenger opp. Noen innspill til andre kilder? Er det vanlig med tilskudd for eksempel til kresne treåringer med mpa? 

Han er ikke håpløst kresen altså, men periodespiser (som er typisk i den alderen), og akkurat nå er gulrot og paprika de eneste grønnsakene som er godkjent. 

AnonymBruker
Skrevet

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/melkeallergi/

Her står det:

"Melk er en viktig kilde til en lang rekke næringsstoffer. Fjerner man melk, fjerner man samtidig en matvaregruppe som bidrar med ca 70 % av kalsiuminntaket, 70 % av jodinntaket, 25 % av proteininntaket samt en stor del av B-vitamin og sporstoffinntaket.

Det er derfor viktig at melka erstattes med matvarer som bidrar med de samme næringsstoffene. Ettersom de fleste utvikler toleranse for melk allerede innen 3-årsalder er det viktig med regelmessig oppfølging fra lege for å vurdere tidspunkt for reintroduksjon.

"

Er det fastlegen som gjør denne oppfølgingen?? 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dere bør henvises barnemedisinsk poliklinikk for utredning ☺️

Anonymkode: c1ea6...ebf

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen har bedt oss kutte ut ALT med melk i 3 uker for å sjekke om det hjelper på magen hans (han plages med tørr, lite men hyppig avføring, 5-8 bleier i døgnet). 

Jeg lurer på om vi bør be om å bli henvist til barnelege hvis det viser seg at melka er problemet? Eller kan man bare kutte ut melk fra kostholdet til et barn sånn uten videre? 

Kan et barn tåle litt melk men ikke mye, slik at hvis det blir bedring kan vi forsøke å introdusere litt igjen, for eksempel smør og ost? 

Fastlegen er så vag... 

Har du fått beskjed av legen om å kutte melk totalt, i 3 uker så er ikke det farlig for en på 3 år. 

Når de 3 ukene er omme forventer jeg at dere har en ny time for oppfølging hos fastlegen. Henvisninger nå blir liggende til august hos de fleste spesialister på grunn av ferie. 

Du må lese nøye på alt du gir barnet for å klare å opprettholde en melkefri diett. 

Anonymkode: 54113...784

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...