Gå til innhold

9 mnd - sutrer og klager

Anbefalte innlegg

Gjest Mindy
Skrevet

Min gutt på 9 mnd bare skriker, sutrer eller hyler når han ligger på gulvet. Han har ikke begynt å krabbe enda. . Innimellom glemmer han seg bort og blir liggende å "leke" men det er sjelden. Jeg blir helt sprø! Ikke er han bortskjemt heller, for jeg lar han bli liggende. Han er egentlig ikke fornøyd på armen heller. Bare vrir og åler seg og klager. Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at det er når han ligger på magen han klager? Grunnen kan være at han vil ha selskap, at han er frustrert fordi han ikke kommer seg opp eller at han rett og slett vil at mamma skal komme og "redde" han.

For å få han til å komme litt opp fra gulvet, kan det hjelpe å legge et sammenrullet håndkle under maven hans. Dermed får han overkroppen litt opp og ser at han kan strekke armene og dermed få litt mer overblikk. Dette er også fin stimulans for å få han opp i krabbestilling. Finn også frem en ny og spennede leke som gjør at han glemmer alt rundt seg. Vet ikke om han ruller rundt, men du kan evt. stimulere han til gjøre dette også slik at han kan variere mellom rygg og mage.

Skrevet

Sjekket om den lille krabaten ikke skal til å få seg sine første tannebisser? Da vil han klage og sutre som du opplever, og det kan lønne seg og sjekke dette ved å massere gommene til gutten. Som regel slagger spedbarna litt ekstra når det er tid for dette, så om gutten din gjør det i tillegg til å være grinete så tror jeg det kan være grunnen.

En annen ting kan være dersom du og din samboer har forandret søvnrutinen til gutten den siste tiden. Dersom dere nettopp har vendt han på å sove gjennom hele natten uten amming blir mange barn ekstra mamma-syk på dagtid.

Og igjen så er det jo barn som bare rett og slett er litt grinete i denne alderen, og som er ekstra mamma-syk uansett om det ikke er noe som "plager" barnet..

Går seg nok til ja :)

Gjest tin tin
Skrevet

Hva med å legge ham på gulvet med litt puter og tepper rundt seg, det kan hende han syns værden blir for stor og kald når han kommer på det planet. Etterhvært vil han nok krabbe seg vekk fra puteredet selv.

Bruk litt tid sammen med ham på gulvet og ikke la ham ligge lenge av gangen, heller litt oftere....

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er som å høre beskrivelsen av min datter som også er 9 mnd. Jeg har vært superfrustrert. Og sliten, særlig fordi hun ikke er eneste barnet.

Jeg har rett og slett måttet kapitulere, og har bare innsett at dette er en svært frustrerende fase for henne også. Hun vil antakelig være mer mobil, men får det ikke til. Og så blir det dødskjedelig å ligge på magen. Hun blir rolig hvis hun får oppmerksomhet og jeg eller andre leker med henne. Har også funnet ut at det går best når hun er uthvilt og mett. Jeg har måttet slutte å tro at jeg skal få gjort alt mulig husarbeid mens hun skal ligge på gulvet og pludre. Samtidig så trenger faktisk jeg ro og fred og egentid. Så når hun sover er jeg blitt flinkere til å gjøre ting jeg har lyst til eller sove (hun våkner nemlig skrekkelig tidlig), og så får heller husarbeid og oppvask vente. Uten at jeg lar det plage meg. Hun har forresten funnet ut at det er kjempegøy å trekke seg opp i stående, ved at hun griper tak i mine hender. Det er iallefall en ting hun blir fornøyd med å gjøre. Hun blir mye mer harmonisk hvis hun får den oppmerksomheten hun ønsker. Jeg prøver å tenke at det går over snart. Med en gang de blir mer mobile og får til ting selv, så slutter de å være så frustrerte.

PS Datteren min liker å sitte, og selv om helsesøster sier de helst skal ligge, har jeg bare innsett at dette funker ikke så godt hos oss. Sånn er det bare.

Lykke til!

Karen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...