Gå til innhold

Far ingen inntekt- hvem må følge med?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Far til mitt barn, som vi ikke har kontakt med, er student, så han betaler ikke bidrag. Får forskudd av trygdekassen. Er det jeg som må følge med om han bgynner å jobb, eller blir han sjekket av trygdekassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville vel tro det ble fanget opp av "det offentlige" - om han ikke jobber svart.

For hvordan skal en - som kanskje ikke har noen form for kontakt (selv om de riktiknok har barn sammen) -kunne kontrollere om han tjener noe/hvor mye han tjener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Ville vel tro det ble fanget opp av "det offentlige" - om han ikke jobber svart.

For hvordan skal en - som kanskje ikke har noen form for kontakt (selv om de riktiknok har barn sammen) -kunne kontrollere om han tjener noe/hvor mye han tjener?

Ja, si det du. Men det er faktisk det man må.

Det er mulig at trygdekontoret sjekker hvis de må legge ut mer enn far betaler. Da har de egeninteresse i å sjekke om inntekten har økt. Sånn var det under den gamle ordningen.

Men hvis ikke er man ihvertfall på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sumo ikke innlogget

Det er enkelt å gjøre når skattelistene er på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

De her nye bidragsreglene som kom....

Det lønner seg faktisk økonomisk å ikke gi opp far. Det er jo omtrent så man må le...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Det er lurt å følge med selv. Bidragssystemet har på ingen måte midler til å drive med denne type etterforskning, så med mindre far melder fra selv HA HA HA så bør mor følge med.

Dessuten forskutterer ikke staten med mer enn max 610 kroner pr barn, så det er ikke de helt store summene det er snakk om lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Eksen fikk det knotet til med betalinga, slik at bidraget ikke kommer inn før på slutten av måneden. Jeg får dermed bidragsforskudd rundt den fjerde i måneden, som for meg utgjør 1220,-

Fra trygdeetaten.no:

Bidragsforskuddet er behovsprøvd ut ifra bidragsmottakers inntekt. Bidragsforskudd gis etter dette gis med 0, 50, 75 eller 100 prosent av full sats.

Og:

Satser

Beløp pr måned

100%  kr 1220,-

75%  kr 915,-

50%  kr 610,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bidragsforskudd på kr 1220,- pr mnd.

Og, dersom trygdekontoret betaler bidragsforskudd fordi bidragsyter ikke har inntekt, sjekker de inntekten en gang i året, tror jeg. Ihvertfall fikk faren til sønnen min plutselig papirer om at bidraget ikke ble forandret, da det ikke var inntektsendring. Bidraget måtte videre forandres med over 10 %, for at endringer skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er enkelt å gjøre når skattelistene er på nettet.

Eh...tallene mine har vist feil vært år.

Tjener faktisk over 300 000,- men tallene viser at jeg har tjent 80 000,- i fjor :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

...og når noen velger å slutte og jobbe, og bare rett og slett ikke kan bli trukket direkte, da sender innkrevingssentralen i Bjørnevatn en liten regning hjem til noen.

Og når noen ikke betaler den regningen..... eller de regningene....... da kan ikke folka i Bjørnevatn gjøre en dritt. Så da sitter noen andre der uten bidrag. Morsomt.

Lenge leve de nye, velgjennomtenkte og ikke minst velfungerende bidragsreglene! :klappe: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tex skriver fungerer ikke dagens bidragsregler så veldig godt ved enhver anledning. Trådstarters spørsmål er et eksempel på dette.

Selv ble jeg feilaktig pålagt for høyt bidrag. Jeg klaget men etterbetalingen måtte likevel skje umiddelbart.

Etter nesten 3 mnd ble bidraget satt tilbake til det opprinelige nivået. Pengene som var betalt inn fikk jeg aldri se igjen pga trusselen om at jeg da ikke ville få se barna igjen.

Dette med mangelfulle rutiner går med andre ord begge veier i tilfelle noen tror at det med svakheter i systemet bare gjelder den ene veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.. en liten digresjon..

men når jeg leser sånne tråder - og ser hvor vanskelig det kan være .. er jeg evig takknemmlig for hvor "enkelt" det har vært for oss. :wink:

Bidraget er regnet ut på vanlig måte - og betales på fastsatt dag. Utgifter til store ting som regulering og konfirmasjon og spesielle dyre turer ifm idrett og sånt deler vi 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Som Tex skriver fungerer ikke dagens bidragsregler så veldig godt ved enhver anledning. Trådstarters spørsmål er et eksempel på dette.

Selv ble jeg feilaktig pålagt for høyt bidrag. Jeg klaget men etterbetalingen måtte likevel skje umiddelbart.

Etter nesten 3 mnd ble bidraget satt tilbake til det opprinelige nivået. Pengene som var betalt inn fikk jeg aldri se igjen pga trusselen om at jeg da ikke ville få se barna igjen.

Dette med mangelfulle rutiner går med andre ord begge veier i tilfelle noen tror at det med svakheter i systemet bare gjelder den ene veien.

Tjaa....

Pengene gikk jo til dine barn, så hvorfor i helvete skal du ikke yte mest mulig for deres oppforstring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til to.
Tjaa....

Pengene gikk jo til dine barn, så hvorfor i helvete skal du ikke yte mest mulig for deres oppforstring?

Fordi man som bidragsbetaler kanskje vil bruke litt penger på barna når man har de hos seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...