AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Jeg skal slutte i jobben, og kan da velge om opptjente feriepenger i år skal utbetales på siste lønn i år, eller i 2020. Det er feriepenger tjent fra januar og ut august, og jeg tror det er ca 40.000kr det er snakk om. I år kommer jeg til å ha ca 480 - 500k brutto når de feriepengene IKKE er tatt med. Hva bør jeg velge, og hvor stort utslag vil det egentlig gi mellom det ene eller andre valget forutsatt at jeg får en ca. like godt betalt jobb til neste år? Er det bare snakk om noen hundrelapper max? En vesentlig ting er at jeg blir kanskje stående uten jobb og vurderer kaaaanskje å studere neste år slik at jeg da ikke vil ha noe inntekt men vil leve på studielån/stipend. Samtidig så betaler jeg i dag på boliglån og får da skattefradrag på rentene. Må jeg ha skattbar inntekt for å få fradraget? Eller "får" jeg penger tilbake av staten selv om jeg ikke har noe inntekt jeg skal skatte av? På en måte frister det å bare få pengene utbetalt nå slik at jeg er ferdig med det, da jeg ikke liker at de skal holde på pengene mine i et halvt år. Men jeg trenger heller ikke pengene umiddelbart. Anonymkode: aa6e0...b11
Glitnir Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Etter loven skal pengene utbetales når du slutter. Og ja, for å få rentefradrag må du jo ha noe å få fradrag av...
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En vesentlig ting er at jeg blir kanskje stående uten jobb og vurderer kaaaanskje å studere neste år slik at jeg da ikke vil ha noe inntekt men vil leve på studielån/stipend. Samtidig så betaler jeg i dag på boliglån og får da skattefradrag på rentene. Må jeg ha skattbar inntekt for å få fradraget? Eller "får" jeg penger tilbake av staten selv om jeg ikke har noe inntekt jeg skal skatte av? Et fradrag er nettopp et fradrag. Betaler du ikke høy nok inntekt har du ikke noe å trekke fra. Ifb med skatt får du aldri noe fra staten. Du kan kun begrense størrelsen på skatten. Har du større fradrag enn inntekt kan underskuddet føres videre til neste års skattemelding. Søk på "fremførbart underskudd". Anonymkode: 57795...821
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå