AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #1 Skrevet 26. juni 2019 Min tante er samboer med en mann, de eier blant annet hus og hytte i lag. Hvis min tante dør, tilfaller denne arven da min mor, eventuelt meg hvis min mor dør før sin søster? Hvordan er reglene på dette? (Vet ikke om hun har skrevet testamente e.l, lurer bare på hvordan arveloven slår ut hvis alt er «normalt») Anonymkode: b89a1...7e8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min tante er samboer med en mann, de eier blant annet hus og hytte i lag. Hvis min tante dør, tilfaller denne arven da min mor, eventuelt meg hvis min mor dør før sin søster? Hvordan er reglene på dette? (Vet ikke om hun har skrevet testamente e.l, lurer bare på hvordan arveloven slår ut hvis alt er «normalt») Anonymkode: b89a1...7e8 Altså, min tantes del av hus/hytte. Anonymkode: b89a1...7e8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min tante er samboer med en mann, de eier blant annet hus og hytte i lag. Hvis min tante dør, tilfaller denne arven da min mor, eventuelt meg hvis min mor dør før sin søster? Hvordan er reglene på dette? (Vet ikke om hun har skrevet testamente e.l, lurer bare på hvordan arveloven slår ut hvis alt er «normalt») Anonymkode: b89a1...7e8 Skriver hun testament, så ser ingen på kvinneguiden hva som står i testamentet. Utrn testament kan du lese om arv på domstol.no under temaet arv. Der står arverekkefølgen klart forklart. Anonymkode: f0f5e...01f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 https://www.help.no/Fagomraader/Arv/Juridiske-artikler/samboere-spoer-maa-vi-gifte-oss-for-aa-arve-hverandre Så vidt jeg kan forstå er det moren din som arver hvis de ikke har skrevet testamente (hvis tanten din ikke har noen barn). Regner med at det er du som blir arving hvis moren din dør først Anonymkode: bce10...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 «Hvis avdødes nærmeste arvinger er foreldrene eller deres livsarvinger, så vil ektefellen arve ½ (og minimum 6 G) Hennes mann vil altså arve halve, men minst 6 G. Så du kan arve noe, avhengig av hvor mye hun sitter på, men hvis det er 6 G eller under får du ingenting, da vil alt gå til mannen. Anonymkode: f171a...d3c
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Hvis avdødes nærmeste arvinger er foreldrene eller deres livsarvinger, så vil ektefellen arve ½ (og minimum 6 G) Hennes mann vil altså arve halve, men minst 6 G. Så du kan arve noe, avhengig av hvor mye hun sitter på, men hvis det er 6 G eller under får du ingenting, da vil alt gå til mannen. Anonymkode: f171a...d3c Hvis du leser hva ts har skrevet, så har tanten en samboer og ikke en ektemann. Det du skriver gjelder kun hvis de er gift! Anonymkode: ea792...8de 4
Illuminatum Skrevet 26. juni 2019 #7 Skrevet 26. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: «Hvis avdødes nærmeste arvinger er foreldrene eller deres livsarvinger, så vil ektefellen arve ½ (og minimum 6 G) Hennes mann vil altså arve halve, men minst 6 G. Så du kan arve noe, avhengig av hvor mye hun sitter på, men hvis det er 6 G eller under får du ingenting, da vil alt gå til mannen. Anonymkode: f171a...d3c Tanten er vel ikke gift slik at dette ikke er aktuelt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #8 Skrevet 26. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: «Hvis avdødes nærmeste arvinger er foreldrene eller deres livsarvinger, så vil ektefellen arve ½ (og minimum 6 G) Hennes mann vil altså arve halve, men minst 6 G. Så du kan arve noe, avhengig av hvor mye hun sitter på, men hvis det er 6 G eller under får du ingenting, da vil alt gå til mannen. Anonymkode: f171a...d3c De er ikke gift, de er bare samboere. Han har tre barn, som er godt voksne (30-år+). Min tante har ingen barn. Anonymkode: b89a1...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #9 Skrevet 26. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skriver hun testament, så ser ingen på kvinneguiden hva som står i testamentet. Utrn testament kan du lese om arv på domstol.no under temaet arv. Der står arverekkefølgen klart forklart. Anonymkode: f0f5e...01f Jeg sa jeg vet ikke om hun har skrevet testamente, så jeg bare lurer på hva som skjer hvis hun ikke har gjort det. Anonymkode: b89a1...7e8
Ild Skrevet 26. juni 2019 #10 Skrevet 26. juni 2019 Ærlig talt, dette er noe du går og lurer/tenker på? 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #11 Skrevet 26. juni 2019 Siden hun ikke har direkte livsarvinger, skal du ikke se bort fra at hun har testamente der alt tilfaller samboer. Anonymkode: f69ea...5ae 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #12 Skrevet 26. juni 2019 Mulig jeg kunne vært tante i denne saken, å ja jeg har skrevet alt over på samboer i testament, og motsatt på samboer. Barna har samtykket til uskiftet bo, og arver siste levende ved dens død. Så mine nieser og nevøer arver kun sine foreldre! Anonymkode: 5061a...e22 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #13 Skrevet 26. juni 2019 2 timer siden, Ild skrev: Ærlig talt, dette er noe du går og lurer/tenker på? Ja, egentlig litt. Jeg er den som er «nærmest» for henne, men vet egentlig ikke hvordan arvereglene fungerer. Pengene spiller ingen rolle for meg - jeg har nok selv, jeg er enebarn og arver av mine foreldre, og innen de dør (eller tante) er nok jeg nærmere 50 selv - mao har ikke behov for disse pengene. Egentlig bare lurte litt på hvordan arveloven fungerer - dette kan jeg nemlig ikke så mye om. Forsåvidt er jeg den som kommer til å ta meg av tante når den tid kommer - ikke hennes samboers barn. Pengene hennes er irrelevant for meg, sånn rent mtp kroner og øre Anonymkode: b89a1...7e8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #14 Skrevet 26. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg kunne vært tante i denne saken, å ja jeg har skrevet alt over på samboer i testament, og motsatt på samboer. Barna har samtykket til uskiftet bo, og arver siste levende ved dens død. Så mine nieser og nevøer arver kun sine foreldre! Anonymkode: 5061a...e22 Tror ikke hun har gjort det, nettopp pga hans barn. De har inget nært forhold, så hvis hun har testamentert noe så tror jeg heller at det er til en forening hun holder kjær. Noe som selvfølgelig er 100% ok. Det jeg egentlig lurte på er om arven, så fremt det ikke foreligger noe testamente, tilfaller meg. Rent ut av nysgjerrighet, pengene driter jeg i. Anonymkode: b89a1...7e8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #15 Skrevet 7. juli 2019 Beklageligvis litt mye vranglære i denne tråden. For det første er det viktig å skille mellom de arverettslige reglene for samboere og ektefeller, da de er svært ulike. Svaret mitt er under forutsetning om at tanten din ikke har skrevet testament. Arvereglene som gjelder din mor: Arvelovens regler i §§ 1-3 regulerer det som heter "legalarv" altså arv etter loven på bakgrunn av slektskap. § 1: "Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren". Slik jeg forstår deg har ikke tanten din barn. Dermed gjelder ikke § 1 arveloven, og man må altså se til § 2. § 2: "Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans. Foreldre arvar likt. Er mor eller far død går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein". Dette betyr i korte trekk at din mor (som din tantes søster) ikke er direkte arving etter din tante, men etter sine foreldre igjen (dine besteforeldre) Om dine besteforeldre fremdeles er i live, arver de alt og din mor arver ingenting. Hvis de ikke lenger er i live går arven til din mor og eventuelt andre søsken. Arvereglene som gjelder din tantes samboer: Selv den dag i dag har samboere mye dårligere vern enn ektefeller hva angår arv. Det er likevel noen regler som er verdt å nevne. Etter arvelovens § 28 a er man samboere dersom en rekke vilkår er oppfylt. Flere av disse er formelle, f.eks at man må være fylt 18 år o.l. Det viktigste er likevel at din tante og hennes samboer lever i et "ekteskapslignende forhold". Jeg regner med at de gjør det. Samboeren kan etter arveloven § 28 b arve dersom han "har, har hatt eller ventar barn med den avdøde". Er dette tilfelle har han krav på 4G (folketrygdens grunnbeløp). I dag tilsvarer det omtrent kr. 400.000. Håper dette besvarte spørsmålet ditt! Anonymkode: e6764...dce 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #16 Skrevet 7. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklageligvis litt mye vranglære i denne tråden. For det første er det viktig å skille mellom de arverettslige reglene for samboere og ektefeller, da de er svært ulike. Svaret mitt er under forutsetning om at tanten din ikke har skrevet testament. Arvereglene som gjelder din mor: Arvelovens regler i §§ 1-3 regulerer det som heter "legalarv" altså arv etter loven på bakgrunn av slektskap. § 1: "Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren". Slik jeg forstår deg har ikke tanten din barn. Dermed gjelder ikke § 1 arveloven, og man må altså se til § 2. § 2: "Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans. Foreldre arvar likt. Er mor eller far død går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein". Dette betyr i korte trekk at din mor (som din tantes søster) ikke er direkte arving etter din tante, men etter sine foreldre igjen (dine besteforeldre) Om dine besteforeldre fremdeles er i live, arver de alt og din mor arver ingenting. Hvis de ikke lenger er i live går arven til din mor og eventuelt andre søsken. Arvereglene som gjelder din tantes samboer: Selv den dag i dag har samboere mye dårligere vern enn ektefeller hva angår arv. Det er likevel noen regler som er verdt å nevne. Etter arvelovens § 28 a er man samboere dersom en rekke vilkår er oppfylt. Flere av disse er formelle, f.eks at man må være fylt 18 år o.l. Det viktigste er likevel at din tante og hennes samboer lever i et "ekteskapslignende forhold". Jeg regner med at de gjør det. Samboeren kan etter arveloven § 28 b arve dersom han "har, har hatt eller ventar barn med den avdøde". Er dette tilfelle har han krav på 4G (folketrygdens grunnbeløp). I dag tilsvarer det omtrent kr. 400.000. Håper dette besvarte spørsmålet ditt! Anonymkode: e6764...dce Ja, takk. Det besvarte spørsmålet mitt. De har ikke barn, og kommer ikke til å få det. Så egentlig går det slik: Mormor (nålevende) arver tante. Mest sanssynlig dør mormor før tante, dvs arver min mor. Hvem som lever lengst av min mor og min tante vet jeg ikke, men jeg mistenker min mor dør først. Mao arver jeg da av min tante, så fremt hun ikke har skrevet testamente. Det kan det hende hun har gjort, jeg egentlig bare lurte på den offisielle «arverekken». Anonymkode: b89a1...7e8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #17 Skrevet 7. juli 2019 Så bra! Ja, arverekken i norsk arverett går etter det som på pent juridisk språk heter "representasjonsprinsippet" eller "arver i stedet for-prinsippet" på folkemunne. Bildene på denne nettsiden er en representasjon av de paragrafene jeg viste til i sted. Se gjerne på de om det er av interesse. Anonymkode: e6764...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå