Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg gikk ut av vgs ifjor... Dette året har jeg ikke gjort noe produktivt, men slitt med veldig mange ting og svært mange familieproblemer som har gått ut over arbeids- og skolekonsentrasjonen... Så har egentlig vært syk hele året...

Drømmestudiet mitt som jeg vil gå på tar 6 år. Jeg må bruke 2 år på å ta opp fag for å komme inn... Så når jeg er ferdig med studiene er jeg 28 år😕 Når jeg er 28 så ønsker jeg å være gift og ha et barn på vei😔  Studiet ligger også på Ås... 

Når ble dere ferdige som student? Og er 28 år gammelt å bli ferdig? Det er drømmestudiet mitt så vil jo gå på det, men er så irritert på meg selv for at jeg ikke klarte å komme inn rett etter vgs😔

Anonymkode: 30f0a...42f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

28 er ikke sent! Når du er ferdig som 28-åring har du fortsatt 40 år igjen i arbeidslivet! Hvis det er drømmestudiet ditt vil jeg si go for it. Du kan fortsatt ha barn og være gift selv om du studerer.

Anonymkode: 76591...4a8

• Liker 7
Gjest Chicchi
Skrevet

28 er en helt vanlig alder å avslutte studier i, veldig mange som er i din situasjon :) studietiden er kjempegøy hvis man blir kjent med likesinnede og kanskje familieplanene dine endrer seg når du får påvirkning fra dem. Gift med barn som 28-åring er ikke vanlig eller forventet i dag. 

Du kommer garantert ikke til å være den eldste på studiet.

Jeg begynte å studere da jeg var 20 og var sikker på at jeg skulle gjøre meg ferdig på fem år og så joine a4-livet.

Lo and behold, jeg møtte superinteressante mennesker på studiet som åpnet øynene mine for reise og selvutvikling. Jeg er 28 år nå, ennå ikke ferdigstudert, men føler jeg har masse erfaring med meg. Studere kan jeg gjøre senere 

Skrevet

Jeg er 28 nå og enda ikke ferdigstudert 😅 Og jeg vet det finnes mange med meg. Masse lykke til med studier! Ambisjoner og visjoner er gull verdt, uansett alder 

Skrevet

Jeg ble ferdig i en alder av 28 - det er jeg utrolig takknemlig for! 

Studietiden er helt fantastisk og det er mange måter å leve den ut på. Mange velger for eksempel å gifte seg og får barn undervegs en eller annen gang. Selv nøt jeg friheten, fikk masse kulturopplevelser, benyttet muligheten til å bo ulike steder i verden gjennom utveksling og ikke minst fikk jeg meg en bataljon med gode venner!

På veldig mange(jeg vil påstå de fleste) studier er det en fordel ikke å komme rett fra VGS og en del arbeidsgivere er også litt skeptiske til å ansette 24-åringer. Du kommer heller ikke til å være yngst.

Ås er forresten kjent for å ha et utrolig godt studiemiljø - med mange og varierte foreninger, spennende, morsomme og jordnære mennesker fra hele landet og masse muligheter for å skaffe seg gode venner.

Om du dropper drømmestudietbi frykt for å være for gammel når du er ferdig, så tror jeg dette er noe du kan angre bittert og mye på senere i livet.

• Liker 3
Skrevet

Slapp av ^^
Mann og barn kommer 😃 Og om ikke, så er det ikke verdens undergang å få ett knøtt som 34åring heller, vet du.. Gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende i Norge var i 2016 29år.. Det vil si at mange får det senere idag :) 

Jeg er enda ikke ferdig med studier, har 4år igjen og er snart 31 :)  
Min mor  satt seg ned på skolebenken igjen det året hun fylte 45 og i hennes klasse var yngste 26år :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

No problem ts!

Ikke vær så opphengt i alder. Mange mye eldre studerer idag. Mange omskolerer seg i 30-40-50+ årene. 

Livet er en reise. Gjør det som føles rett for deg.

Ikke sammenligne deg med andre. Følg alltid hjertet ditt. Det er heller ikke alltid man kan planlegge når man skal ha barn heller.

Anonymkode: f6c69...32c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble akkurat ferdig med min Batchelorgrad.  Og jeg er 41! 

Anonymkode: 4adc6...faf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta utdanning! Å få barn kan du gjøre etter du har en utdanning

Anonymkode: 59948...a6b

Skrevet

Jeg var 32 da jeg var ferdig utdannet. 35 da jeg fikk barn. Går veldig fint 😊

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er sent. Får ferdig et fagbrev rett rundt da jeg fyller 30.

Anonymkode: 0eabb...614

AnonymBruker
Skrevet

Sykt sent asss. Alle vet at man skal gå av med pensjon når man fyller 30 og gjennomsnittsalderen er ca 35 år. Nei, det er ikke noe håp - 28 år er steingammelt - dinosaurus levels. 

Hvorfor var du ikke ferdig med mastergraden din da du fylte 16 år? Slik man egentlig skal :)

PhD skal jo være i boks innen du fyller 18 år MAKS.

Anonymkode: 97c03...52c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte på bachelor nå i høst, som 28 åring, å jeg kommer ikke til å være den eldste 😛

Anonymkode: 19cee...b39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ferdig som 30 åring. Men nå vil jeg hverken ha barn eller mann, så det går fint, hehe. 

Anonymkode: e59b6...46c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og har enda ikke fast jobb, hus og barn. Studerte noen år, jobbet, studerte igjen. Det er flere i samme båt. Ikke uvanlig👍

Anonymkode: 28f84...568

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble ferdig med utdanningen min da jeg var 30. Jeg var langt fra den eldste på kullet mitt. Fikk barn underveis, og giftet meg rett etter endt utdannelse. 

Du har overhodet ikke dårlig tid, og 28 år er ikke en høy alder å avslutte studiene på! 

Skrevet

Jeg er 28 år og akkurat ferdig med utdanningen. Dette føler jeg et helt passelig. Jeg har ikke følt at jeg bør ha barn eller være gift på nåværende tidspunkt. Tvert i mot føler jeg egentlig at det hadde føltes tidlig å være ferdigutdannet og skulle etablere seg helt i starten av 20-årene. Nå er jeg mer moden for en ny tilværelse :)

Skrevet

Vil også legge til at på min arbeidsplass nå er den yngste 27 år. Jeg er altså langt i fra eldst. De fleste er noe over 30 år.  Det kan som noen over her sier, være en fordel å være litt eldre når man skal ut i arbeidsmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg gikk ut av vgs ifjor... Dette året har jeg ikke gjort noe produktivt, men slitt med veldig mange ting og svært mange familieproblemer som har gått ut over arbeids- og skolekonsentrasjonen... Så har egentlig vært syk hele året...

Drømmestudiet mitt som jeg vil gå på tar 6 år. Jeg må bruke 2 år på å ta opp fag for å komme inn... Så når jeg er ferdig med studiene er jeg 28 år😕 Når jeg er 28 så ønsker jeg å være gift og ha et barn på vei😔  Studiet ligger også på Ås... 

Når ble dere ferdige som student? Og er 28 år gammelt å bli ferdig? Det er drømmestudiet mitt så vil jo gå på det, men er så irritert på meg selv for at jeg ikke klarte å komme inn rett etter vgs😔

Anonymkode: 30f0a...42f

Jeg begynte på studie når jeg var 38. Angret ikke et sekund. 

Anonymkode: 39e52...4f6

AnonymBruker
Skrevet

Ås + seks år er sannsynligvis veterinær? Det er fullt mulig å få barn i løpet av studiet, selv om jeg ikke vet om jeg ville anbefalt det. Da bør du i alle fall ha en pappa til barnet som er villig til å stille opp når det trengs. 

Men altså - du er 19-20 år? Denne forestillingen om at du må være gift og med et barn på vei når du er 28 år er nok et uttrykk for umodenhet, selv om du kanskje ikke ser det selv ennå. Livet lar seg ikke planlegge. Fokus på å ha det bra her og nå, og å finne ut hvordan du kan komme deg dit du vil, og ikke legg detaljerte planer om familie. De er uansett urealistiske. Kanskje blir du gravid i morgen uten at det var planlagt, kanskje har du absolutt ingen potensiell far ved din sine når du er 27. Å legge slike planer er en utmerket måte å bli ulykkelig på, for ting blir sjelden som man hadde tenkt. Det er helt vanlig å være ferdigutdannet når man er 28. Ta det helt med ro. Senk skuldrene. 

Anonymkode: 29f34...459

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...