Gå til innhold

Stress ved blodtrykksmåling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg skal måle blodtrykket, så blir jeg kjempestresset! Sist jeg var hos legen var det på over 140/90, og jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha høyt blodtrykk. Det skal også sies at da det ble målt hadde jeg nettopp gått inn fra venterommet og satt klar til å bli stukket i armen (blodprøve) da de plutselig skulle måle BT, så det spilte nok også inn, i tillegg til at jeg misliker å gå til legen og unngår det i det lengste, så jeg er i utgangspunktet ganske stresset når jeg er der.. Problemet er bare at jeg blir stresset når jeg prøver å måle blodtrykket hjemme også! Har kjøpt meg en elektronisk blodtrykksmåler med mansjett som man tar rundt overarmen. Jeg kan sitte helt rolig, ta på mansjetten, så sitte helt rolig igjen, men idet jeg trykker på start-knappen kjenner jeg pulsen begynner å slå skikkelig hardt og jeg blir stresset😮🙄😂😨:sarkasme: Jeg klarer rett og slett ikke å slappe helt av når jeg måler, selv om det er jeg selv som gjør det og kun jeg som får se resultatet... Det hjelper heller ikke stort å måle flere ganger etter hverandre, jeg roer meg kanskje littegranne ned, men får fortsatt den samme pulsøkningen/bankingen når jeg trykker start.

NHI.no oppgir disse risikofaktorene for høyt blodtrykk:

• fedme
  • diabetes
  • lite fysisk aktivitet
  • høyt alkoholinntak
  • høyt saltinntak
  • høy alder

Jeg har ca normal BMI, har ikke diabetes, trener minimum 3-4 ganger i uka, drikker alkohol ca fire ganger i året, har ikke høy alder (ca 30 år) og saltinntaket vet jeg ikke så mye om, men ser ikke for meg at det er unormalt høyt. Jeg tror snittet på hjemmemålingene ligger på rundt 130/75-80, så det er jo ikke definert som høyt, men tenker at det heller burde være på rundt 120/60...

Noen andre som opplever/har opplevd det samme? Er det grunn til bekymring, eller bare å ikke bry seg? Bør man ta en døgnmåling når BT målt hos legen (med elektronisk måler der også) viser 140/90+?

Anonymkode: 874f8...1a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også veldig stresset ved måling av blodtrykk. For min del hjelper det at legen måler det flere ganger (de måler vel uansett alltid 3 ganger?), og noen ganger har det hjulpet å ligge under målingen. Prøver å tenke på helt andre ting.

Anonymkode: a5e71...c29

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri målt blodtrykket tre ganger på rad hos legen (antar at det alltid har vært "innafor" på første forsøk), selv om jeg ser det står at det er sånn man bør gjøre det. Jeg prøver også å tenke på andre ting, men med bankende hjerte så klarer jeg ikke å ikke tenke på selve blodtrykksmålingen 😐

Anonymkode: 874f8...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg målte 170/95 hos legen, og ble satt på 24-timers måling. Fikk da 150/90. Jeg oppfyller helle ikke noen av de vanlige årsakene til å få høyt blodtrykk. Min unge alder gjorde at jeg ble tatt blodprøver av for å undersøke om blodåren til binyrene var for trange, men det var de ikke. Fikk utskrevet medisin, og har gått på dette i litt over to år, og har jevnlige målinger med ganske bra blodtrykk. Det viktigste er å få blodtrykket ned til et normalt sunt nivå. 

Du ligger like over, men veldig lite, over det som er vanlig. Be om å få en 24-timers så slipper du å bekymre deg mer enn nødvendig. Får du samme resultater da, altså like lave resultater, så hør med legen hvordan du skal trå frem. Jeg vil tippe at kostholdsendring (det er latterlig mye salt i all mat) der du ligger på maks 1 gram salt per dag, og ingen inntak av lakris kan være nok. Så prøver du det en stund, og ser om det gir utslag. Mange hjemmemålere, men ikke alle, har en feilmargin på +/- 20 når hjertet trekker seg sammen. (Egen erfaring, har prøvd fire stykker og har sammenlignet med apparat fra legen).

Anonymkode: 6f5e5...81f

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehus og ser leger hele tiden, MEN når jeg selv skal måle hos fastlegen er det skyhøyt. "hvitfrakksyndrom"

Måler jeg selv på jobb er jeg godt innenfor normalen, med grensen for lavt.

Uansett, det skal måles 3 ganger med noen minutters mellomrom på HØYRE arm. Gjerne også på venstre et par ganger for å se at trykket ikke er veldig forskjellig (maks 20)

Anonymkode: a1181...b78

AnonymBruker
Skrevet

Har det ganske likt som deg. Blir stresset med en gang blodtrykk skal måles. Er sånn som deg at man føler seg helt avslappet inntil knappen trykkes inn og målingen starter. Da kjenner jeg pulsen øke med en gang. Jeg bruker å si det til legen som skal ta målingen, og ble fortalt at det faktisk er en reell greie, og at mange har det på samme måte. "White coat syndrome" kalte legen det :P 

Anonymkode: acc84...bf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...