Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Vox_populi skrev:

Hvilke koder? Jeg trenger bare gløtte over vedkommendes skulder og se passordet, så kan jeg komme inn på nettbanken alt jeg lyster. 

Men om du aldri fikk sjansen til å se vedkommende over skulderen, ville du fortsatt kommet inn i nettbanken? 

Skrevet
42 minutter siden, Thyra skrev:

Men om du aldri fikk sjansen til å se vedkommende over skulderen, ville du fortsatt kommet inn i nettbanken?

Ja, det er ingen heksekunst så lenge man bor sammen og deler på bruk av datamaskinene.

Skrevet
9 timer siden, Thyra skrev:

Om de som har fysisk tilgang har kunnskapen som trengst, ja. Jeg ville ihvertfall ikke ha klart å komme meg inn på noens nettbank kun fordi vi hadde tilgang på samme pc. Tror det gjelder flere enn meg. Og om jeg hadde tilgang på vedkommendes kodebrikke, ville jeg jo fortsatt trengt passord og koder. 

Ja, smarte folk med riktig kunnskap og utstyr kan svindle deg nesten uansett. Men folk flest er ikke i stand til dette. I de fleste tilfellene handler det nok om å bevisst ha delt passord, pin-koder og bankID, eller om å ha oppbevart passord og koder på en usikker måte. 

Og når jeg leser her inne, ser jeg jo at mange ser det som et stygt tillittsbrudd å ikke la partner ha tilgang til mobil så hen kan snoke på meldinger og diverse for å sjekke etter tegn på utroskap. Det gir jo også tilgang til mye mer. Ikke så lurt. 

Mener du virkelig at du ikke klarer å google: "Hvordan ta opp tastetrykk" på norsk og engelsk? Mener du virkelig at du ikke klarer å tusle ned til Spyshop og kjøpe et lite kamera? Mener du at disse to tingene er ovenfor en gjennomsnittlig persons evne? 

Jeg vet ikke hvordan jeg baker en krumkake, men med ørlite motivasjon og litt tid vil jeg jo enkelt finne ut av det. De fleste vil ikke ha uflaks. Men vi må beskytte de som har uflaks. Og flaks burde ikke være avgjørende om økonomien din er trygg. Tjenestene bør designes bedre. 

Selv for å poste nakenbilder på reddit kreves bedre sikkerhet. Tre forskjellige bilder, fra ulike vinkler, med dato, og brukernavn. Noe så enkelt kunne gjort slike tyveri grusomt vanskelig. "For å godkjenne lånesøknaden må du sende tre bilder av deg selv, i forskjellige vinkler der du holder opp et ark med: Fullt navn, og påskriften Forbrukslån 300 000 utbetales til X kontonummer og dagens dato". Det finnes sikkert smartere løsninger men det finnes løsninger. å stikke hodet i sanden og si at det ikke finnes problemer løser ingenting.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
På 26.6.2019 den 5.15, AnonymBruker skrev:

Men i mange av eksemplene jeg ser så driver personen som har fått lånet på seg og nedbetaler på lånet i stedet for å anmelde og få lånet tilbake på den som har tatt det opp. Hvorfor? Er det fordi de blir manipulert av samboer? De var naive og ble manipulert til å frivillig ta på seg lånet kanskje?

Anonymkode: 3a066...2bc

De har ingenting å anmelde. De aller fleste som har blitt "snytt" på denne måten har ikke skjønt at BankID er en personlig ID som identifiserer personen bak skjermen som eier av den brukte BankID. 

Jeg er egentlig litt lei av å kalle dette for svindel - men det er jo det likevel siden den som har delt BankID'en sin med partner har gjort dette som en tillitserklæring. 

Men bankene burde egentlig inndra alle BankID'er, kalt inn alle sine kunder til banken der de fikk et foredrag om hva BankID er, hva det kan brukes til og konsekvensen av å låne den ut til noen. Og at BankID kunden så må svare på spørsmål som viser at de har forstått før de signerer på at de skal etterleve reglene. Kanskje det da hadde gått an å banket inn poenget?

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Mener du virkelig at du ikke klarer å google: "Hvordan ta opp tastetrykk" på norsk og engelsk? Mener du virkelig at du ikke klarer å tusle ned til Spyshop og kjøpe et lite kamera? Mener du at disse to tingene er ovenfor en gjennomsnittlig persons evne? 

Eh....hvor dumme tror du folk er? Skulle det dukke opp et jævla kamera i mitt hjemmemiljø rundt pc-en, ville jeg selvfølgelig sett det. Jeg har ikke så mye rot og skrot her at et kamera hadde latt seg skjule. Enhver liten ny dings som står plassert slik at den kunne filme mine tastetrykk hadde jeg sett.

Anonymkode: 0b14d...ce5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh....hvor dumme tror du folk er? Skulle det dukke opp et jævla kamera i mitt hjemmemiljø rundt pc-en, ville jeg selvfølgelig sett det. Jeg har ikke så mye rot og skrot her at et kamera hadde latt seg skjule. Enhver liten ny dings som står plassert slik at den kunne filme mine tastetrykk hadde jeg sett.

Anonymkode: 0b14d...ce5

Ville du virkelig se om noen byttet ut en røykvarsler? Eller puttet inn et kamera i den gamle?

Eventuelt en hardware keylogger, bare å stikke den mellom tastatur og pc.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Vox_populi skrev:

Ja, det er ingen heksekunst så lenge man bor sammen og deler på bruk av datamaskinene.

Jeg har aldri delt pc med samboerne mine. 

Og å begynne å sette opp spionkameraer hjemme er såpass drøyt at det gidder jeg ikke bekymre meg over. (Selv om jeg angrer litt på at jeg ikke gjorde det selv, da eksen var utro. Men, det ble for mye styr, og det regner jeg med det er for de fleste.)

Anonymkode: ded4f...98f

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...