AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #21 Skrevet 26. juni 2019 Søsteren min rappet faktisk bankkoret til moren vår en gang iblant, og tok ut tusenvis av kroner ved minibanken (+kjøp i forskjellige butikker) og det gikk jo selvfølgelig dordi hun visste PIN-koden. Noe moren vår selvfølgelig ikke tenkte på å holde særlig hemmelig for oss barna. Hun trodde vel aldri at noe slikt skulle skje... Men hun skaffet seg en "safe" da, etter at søsteren min hadde rappet bankkorrt hennes enda en gang - og brukt mammas penger til å kjøpe seg en svindyr bil til flere hundre tusen kroner. Anonymkode: eae52...76c
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #22 Skrevet 26. juni 2019 Vi benytter bankId med fingratrykk og ansiktgjennkjenning på mobil. Anbefaler å ta i bruk digitale verktøy. Skulle mannen min ta opp lån med min bankid trenger han mine fingre og ansikt. Umulig å bli svindlet Anonymkode: 25010...cba 1
ajarRun Skrevet 26. juni 2019 #23 Skrevet 26. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men i mange av eksemplene jeg ser så driver personen som har fått lånet på seg og nedbetaler på lånet i stedet for å anmelde og få lånet tilbake på den som har tatt det opp. Hvorfor? Er det fordi de blir manipulert av samboer? De var naive og ble manipulert til å frivillig ta på seg lånet kanskje? Anonymkode: 3a066...2bc Å anmelde noen fører ikke til at man får penger tilbake. Man kan selvsagt gå til sivilt søksmål og be om pengene tilbake men det hjelper jo forsvinnende lite når personen ikke har betalingsevne. 7 timer siden, Million skrev: Du trenger ikke kredittsperre så lenge du holder passordet ditt hemmelig og sørger for at det ikke er et passord samboeren eller noen andre kan gjette seg til. Ha aldri samme passord i nettbanken som andre steder. Lag deg et helt unikt, vanskelig passord, gjerne en hel setning med noen tall puttet inn (tilfeldige tall, ikke bursdagen din eller bikkja sin....) Så lenge du holder bank-id for deg selv og har et passord du aldri har delt med noen og ingen kan gjette, så er du så trygg som man har lov å forvente at du kan være. Hvordan holder du passordet hemmelig? Du kan ikke bruke telefon, ikke datamaskin som har vært hjemme noen sinne, du kan aldri logge inn hjemme. ALLE IT-sikkerhetseksperter vil fortelle deg at har noen fysisk tilgang på enheten, er slaget tapt. Kategorisk, hver eneste gang. Fysisk tilgang == permanent kompromitert enhet. bankID som identitet burde forbys, det er ikke sikkert.
ajarRun Skrevet 26. juni 2019 #24 Skrevet 26. juni 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi benytter bankId med fingratrykk og ansiktgjennkjenning på mobil. Anbefaler å ta i bruk digitale verktøy. Skulle mannen min ta opp lån med min bankid trenger han mine fingre og ansikt. Umulig å bli svindlet Anonymkode: 25010...cba Fingeravtrykk: Ta bilde av et vinglass, skriv ut. Ferdig. Ansiktsgjennkjenning: Skriv ut bilde av ansiktet, bøy det rundt en fotball. Det er absurd dårlig sikkerhet på disse to. Begge blir slått på få minutter. 1
ajarRun Skrevet 26. juni 2019 #25 Skrevet 26. juni 2019 8 timer siden, Million skrev: Det er mulig, fordi enkelte behandler samboeren sin som om det ALDRI I LIVET kommer til å bli slutt mellom dem, eller at uærlighet og svindel ikke eksisterer på denne jorden. Folk er naive, og gir passord og bank-id og bankkort-kode til samboere og kjærester, uten å nøle. Jeg fatter ikke at det er mulig å være så dum. JA, det er dumt! Det er ikke lov å dele bank-id og bankpassord med noen. Likevel gjør folk det. Så da har du bedt om problemer... skjer det noe da, og du har lånt det bort, er du ansvarlig for ALT. Det står stadig i media om særlig kvinner som blir lurt trill rundt for hundretusenvis av kroner av bedritne rasshøl som lurte seg inn i forholdet, kanskje med et mål for øye; å svindle til seg noen hundretusen, før de gjør det slutt og drar avgårde til neste naive og dumme kvinnfolk for å lure til seg mer der. Problemet her er jo presumpsjonen at passordet er delt. Med fysisk tilgang vil en angriper ALLTID få tilgang til passordet. Det er ikke teknisk vanskelig. Eneste måten å holde det sikkert er jo å oppbevare kodebrikke, pc for innlogging og mobil for bankID på mobil på et sted med fysisk adgangskontroll (ikke nøkkel). Det er selvsagt for knotete for en gjennomsnittsperson. Bruker du datamaskin hjemme er passordet kompromitert. BankID på mobil kan aldri bli trygt, mobiler har ikke adekvat adgangskontroll og en firesifret kode er lett å se over skuldrene. Bankene burde være 100% ansvarlige for misbruk av bankID, da vil problemet bli løst over natten.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #26 Skrevet 26. juni 2019 11 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Problemet her er jo presumpsjonen at passordet er delt. Med fysisk tilgang vil en angriper ALLTID få tilgang til passordet. Det er ikke teknisk vanskelig. Eneste måten å holde det sikkert er jo å oppbevare kodebrikke, pc for innlogging og mobil for bankID på mobil på et sted med fysisk adgangskontroll (ikke nøkkel). Det er selvsagt for knotete for en gjennomsnittsperson. Bruker du datamaskin hjemme er passordet kompromitert. BankID på mobil kan aldri bli trygt, mobiler har ikke adekvat adgangskontroll og en firesifret kode er lett å se over skuldrene. Bankene burde være 100% ansvarlige for misbruk av bankID, da vil problemet bli løst over natten. Vil en svindle så går det selvsagt alltid, men du kan velge 8 sifret passord på mobil og to faktor autotisring som betyr at du må godkjenne på en annen enhet med kryptert passord tror jeg samboer og ektemann vil slite noe mer. Du kan også velge å bli varslet hvis noen gjør kredittsjekk på sms i tillegg til brev som kommer etter noen dager. Anonymkode: 25010...cba
ajarRun Skrevet 26. juni 2019 #27 Skrevet 26. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil en svindle så går det selvsagt alltid, men du kan velge 8 sifret passord på mobil og to faktor autotisring som betyr at du må godkjenne på en annen enhet med kryptert passord tror jeg samboer og ektemann vil slite noe mer. Du kan også velge å bli varslet hvis noen gjør kredittsjekk på sms i tillegg til brev som kommer etter noen dager. Anonymkode: 25010...cba Ingen bruker 8 sifret passord for å låse opp telefonen sin, og selv om du gjør det hjelper det absolutt ikke hvis du låser den opp hjemme. Et kamera samt analyse av hvor fingeravtrykkene er vil avsløre koden. En SMS kan slettes, det er ikke vanskelig for en samboer. Jeg kan hente posten før kona mi, og hvis jeg virkelig var bekymret vidresender jeg den bare til jobb eller postboks. ingen av disse forslagene beskytter mot partner. Du kan ha så mange faktorer du vil, så lenge alle faktorene er tilgjengelig for angriperen er de ubrukelig.
Million Skrevet 27. juni 2019 #28 Skrevet 27. juni 2019 (endret) 10 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Hvordan holder du passordet hemmelig? Du kan ikke bruke telefon, ikke datamaskin som har vært hjemme noen sinne, du kan aldri logge inn hjemme. ALLE IT-sikkerhetseksperter vil fortelle deg at har noen fysisk tilgang på enheten, er slaget tapt. Kategorisk, hver eneste gang. Fysisk tilgang == permanent kompromitert enhet. bankID som identitet burde forbys, det er ikke sikkert. Jeg holder det hemmelig fordi jeg ikke bor sammen med en partner som kan ta det ved å installere spionprogrammer på pc-en min, og heller ikke er noen alene på besøk her og kan få gjort det. Har selvfølgelig ikke skrevet det ned noe sted eller fortalt det til en levende sjel. Endret 27. juni 2019 av Million
Vox_populi Skrevet 27. juni 2019 #29 Skrevet 27. juni 2019 18 minutter siden, Million skrev: Jeg holder det hemmelig fordi jeg ikke bor sammen med en partner som kan ta det Denne tråden handler om samboere som tar opp lån i ditt navn, og om det er mulig å beskytte seg mot det. Siden du ikke har samboer, er dine erfaringer av begrenset interesse i denne diskusjonen. 3
Million Skrevet 27. juni 2019 #30 Skrevet 27. juni 2019 (endret) 7 minutter siden, Vox_populi skrev: Denne tråden handler om samboere som tar opp lån i ditt navn, og om det er mulig å beskytte seg mot det. Siden du ikke har samboer, er dine erfaringer av begrenset interesse i denne diskusjonen. Det var et direkte svar til en bruker som siterte meg fra et tidligere innlegg (innlegg 23). Jeg må da ha lov å svare på hans påstander direkte rettet til meg!? Det bestemmer virkelig ikke du. TS har jeg svart tidligere i et annet innlegg. Endret 27. juni 2019 av Million stavefeil rettet
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #31 Skrevet 27. juni 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Søsteren min rappet faktisk bankkoret til moren vår en gang iblant, og tok ut tusenvis av kroner ved minibanken (+kjøp i forskjellige butikker) og det gikk jo selvfølgelig dordi hun visste PIN-koden. Noe moren vår selvfølgelig ikke tenkte på å holde særlig hemmelig for oss barna. Hun trodde vel aldri at noe slikt skulle skje... Men hun skaffet seg en "safe" da, etter at søsteren min hadde rappet bankkorrt hennes enda en gang - og brukt mammas penger til å kjøpe seg en svindyr bil til flere hundre tusen kroner. Anonymkode: eae52...76c Svindyr bil til flere hundre tusen kroner med bankkortet til din mor? Anonymkode: ef9d3...f8a
Vox_populi Skrevet 27. juni 2019 #32 Skrevet 27. juni 2019 11 minutter siden, Million skrev: Det var et direkte svar til en bruker som siterte meg fra et tidligere innlegg (innlegg 23). Jeg må da ha lov å svare på hans påstander direkte rettet til meg!? Det bestemmer virkelig ikke du. Spørsmålet var hvordan beskytte seg mot at samboer kan ta opp lån i ditt navn. En som gikk ut fra at du holdt deg til tema, spurte hvordan du klarte å holde passordet hemmelig. Til det presterer du å svare at du har ingen samboer. Det tror jeg på, men hvordan aleneboere innretter seg, er helt irrelevant for denne diskusjonen. Er du helt ukjent med diskusjonfora og kutymen der? 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #33 Skrevet 27. juni 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svindyr bil til flere hundre tusen kroner med bankkortet til din mor? Så vidt jeg kan se, er dette sitatet helt rett. Har du selv noe å bidra med i den anledning? Anonymkode: 8b71c...ca7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #34 Skrevet 27. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg kan se, er dette sitatet helt rett. Har du selv noe å bidra med i den anledning? Anonymkode: 8b71c...ca7 Jeg bare lurer på hvordan det er mulig å kjøpe en bil med bankkort til mange hundre tusen. Svindyr betyr også i de flestes øyne opp mot og over 500 000,- Anonymkode: ef9d3...f8a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #35 Skrevet 27. juni 2019 Noen, aner fortsatt ikke hvem forresten, prøvde det på meg en gang, den eneste grunnen til at jeg oppdaget det var at jeg fant en mail i søppelposten om forbrukslånet jeg hadde søkt. Dette gjaldt 3-4 forskjellige steder fant jeg ut. Ingen hadde tilgang til kodebrikken eller mobilen min, så det trengte den tydeligvis ikke heller. Har kredittsperre overalt nå, fordi jeg ikke tør noe annet, og ikke aner hvem denne personen faktisk er. Prøvde å anmelde det, men det ble henlagt etter 1 måned, så det hjalp jo heller ikke. Utrolig ubehagelig situasjon, og jeg hadde aldri trodd at det var SÅ enkelt heller. Anonymkode: b806a...a7f 2
Thyra Skrevet 27. juni 2019 #36 Skrevet 27. juni 2019 11 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Problemet her er jo presumpsjonen at passordet er delt. Med fysisk tilgang vil en angriper ALLTID få tilgang til passordet. Det er ikke teknisk vanskelig. Eneste måten å holde det sikkert er jo å oppbevare kodebrikke, pc for innlogging og mobil for bankID på mobil på et sted med fysisk adgangskontroll (ikke nøkkel). Det er selvsagt for knotete for en gjennomsnittsperson. Bruker du datamaskin hjemme er passordet kompromitert. BankID på mobil kan aldri bli trygt, mobiler har ikke adekvat adgangskontroll og en firesifret kode er lett å se over skuldrene. Bankene burde være 100% ansvarlige for misbruk av bankID, da vil problemet bli løst over natten. Om de som har fysisk tilgang har kunnskapen som trengst, ja. Jeg ville ihvertfall ikke ha klart å komme meg inn på noens nettbank kun fordi vi hadde tilgang på samme pc. Tror det gjelder flere enn meg. Og om jeg hadde tilgang på vedkommendes kodebrikke, ville jeg jo fortsatt trengt passord og koder. Ja, smarte folk med riktig kunnskap og utstyr kan svindle deg nesten uansett. Men folk flest er ikke i stand til dette. I de fleste tilfellene handler det nok om å bevisst ha delt passord, pin-koder og bankID, eller om å ha oppbevart passord og koder på en usikker måte. Og når jeg leser her inne, ser jeg jo at mange ser det som et stygt tillittsbrudd å ikke la partner ha tilgang til mobil så hen kan snoke på meldinger og diverse for å sjekke etter tegn på utroskap. Det gir jo også tilgang til mye mer. Ikke så lurt. 1
Thyra Skrevet 27. juni 2019 #37 Skrevet 27. juni 2019 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen, aner fortsatt ikke hvem forresten, prøvde det på meg en gang, den eneste grunnen til at jeg oppdaget det var at jeg fant en mail i søppelposten om forbrukslånet jeg hadde søkt. Dette gjaldt 3-4 forskjellige steder fant jeg ut. Ingen hadde tilgang til kodebrikken eller mobilen min, så det trengte den tydeligvis ikke heller. Har kredittsperre overalt nå, fordi jeg ikke tør noe annet, og ikke aner hvem denne personen faktisk er. Prøvde å anmelde det, men det ble henlagt etter 1 måned, så det hjalp jo heller ikke. Utrolig ubehagelig situasjon, og jeg hadde aldri trodd at det var SÅ enkelt heller. Anonymkode: b806a...a7f Huff. Ille nok at folk kan tappe kontoen din, men i verste fall setter de deg i stor gjeld. Og tydeligvis er det alt for enkelt. Det burde være slik at man kun kunne få lån ved personlig oppmøte og framvising av pass. Og banken burde ha større ansvar og erstatningsplikt. Her er det kanskje noen som har hacket pcen din, eller en annen pc du har brukt. Eller du har gått på internett via en usikker nettforbindelse, eller betalt over nett fra en usikker side? Endret 27. juni 2019 av Thyra
Vox_populi Skrevet 27. juni 2019 #38 Skrevet 27. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer på hvordan det er mulig å kjøpe en bil med bankkort til mange hundre tusen. Svindyr betyr også i de flestes øyne opp mot og over 500 000,- Anonymkode: ef9d3...f8a Det kan legges inn sperrer på kontoen, men det er jo fryktelig upraktisk ved store kjøp. Bortsett fra det, hva skulle problemet være med å kjøpe en fin og dyr bil med bankkort? Dukker du opp med kontanter, blir du jo automatisk rapportert/anmeldt?
Thyra Skrevet 27. juni 2019 #39 Skrevet 27. juni 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer på hvordan det er mulig å kjøpe en bil med bankkort til mange hundre tusen. Svindyr betyr også i de flestes øyne opp mot og over 500 000,- Anonymkode: ef9d3...f8a Personlig ville jeg aldri hatt slike summer på brukskontoen min. Sparekontoene mine er ikke tilknyttet bankkort. På den største sparekontoen min har jeg ikke engang nettbanktilgang. Der får jeg kun penger ut ved personlig oppmøte i banken, så håper de sparepengene er rimelig trygge ihvertfall. Men det hjelper jo lite om noen skulle klare å ta opp lån i mitt navn.
Vox_populi Skrevet 27. juni 2019 #40 Skrevet 27. juni 2019 5 minutter siden, Thyra skrev: Og om jeg hadde tilgang på vedkommendes kodebrikke, ville jeg jo fortsatt trengt passord og koder. Hvilke koder? Jeg trenger bare gløtte over vedkommendes skulder og se passordet, så kan jeg komme inn på nettbanken alt jeg lyster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå