AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Hvordan er det mulig å ta opp lån i andres navn? Ser stadig noen som skriver at samboer har tatt opp lån i deres navn. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig uten personens samtykke? Er det ingen sikkerhet, som at man må bruke BankID for å identifisere seg? Hvis ikke, får ikke personen som får lånet på seg beskjed om at et lån er tatt opp umiddelbart? Virker helt sprøtt. Anonymkode: 3a066...2bc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Hvordan kan man evt sikre seg mot det? Kredittsperre? Anonymkode: 3a066...2bc
Thyra Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Det er vel antagelig fordi de har gitt andre tilgang til bankIDen sin. Noen ganger kan det vel være nok med personnummer også. Hører jo om folk som blir utsatt for ID-tyveri og får gjeld.
ajarRun Skrevet 25. juni 2019 #4 Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig å ta opp lån i andres navn? Ser stadig noen som skriver at samboer har tatt opp lån i deres navn. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig uten personens samtykke? Er det ingen sikkerhet, som at man må bruke BankID for å identifisere seg? Hvis ikke, får ikke personen som får lånet på seg beskjed om at et lån er tatt opp umiddelbart? Virker helt sprøtt. Anonymkode: 3a066...2bc bare bruk bankIDen deres. Hvis de har bankID på telefon er det jo utrolig enkelt, eller bruk kodebrikken når de sover. Passordet vil du ALLTID ha tilgang til hvis du har fysisk tilgang til datamnaskinen deres (fysisk keylogger, software keylogger, kamera over pcn, se over skulderen). Beskjed om lånet kommer på epost og sms som oppgis til søkeren. Og post kommer til folkeregistrert adresse (denne kan omadresseres for en uke eller to etter at man har søkt lån). Man får vel varsel om kredittsjekk på digipost, men dette kan man jo bare logge på selv for å slette (og det er ikke sikkert det vil få noen varsellamper til å gå). Det er umulig å bruke bankID på en trygg måte. Du må i såfall ha en datamaskin som din samboer ikke har tilgang til (en safe funker ikke, fordi kode/kombinasjon er trivielt å finne og nøkkelen kan stjeles om natten). Mulig man kan bruke bankID kun på jobb, men det fordrer jo at sekretæren din ikke slipper inn kona/mannen din på kontoret og at de aldri oppholder seg der. I tillegg kan du ikke bruke samme passord noen andre steder (en samboer/ektefelle kan bare bestille ny kodebrikke eller kodekort over telefon). Så hvis du har en kombinasjonssafe som sitter bak adgangskontroll som fungerer kan bankID være trygt, ellers er det grusomt usikkert. All bruk hjemme vil gi alle du bor sammen med potensielt tilgang, og de vil stort sett ha verktøy som gjør at de kan gjøre det ubemerket. 1 1
petterm Skrevet 25. juni 2019 #5 Skrevet 25. juni 2019 Er nok mange samboere som med viten og vilje lar partneren bruke sin bankid. Ikke uvanlig at den ene part ordner med bank, forsikring osv. 1
ajarRun Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Det er vel antagelig fordi de har gitt andre tilgang til bankIDen sin. Noen ganger kan det vel være nok med personnummer også. Hører jo om folk som blir utsatt for ID-tyveri og får gjeld. Trenger ikke gi tilgang, dette fæle narrativet fra de kyniske bankID folket må dø. ALLE i samme bopæl som deg vil ALLTID ha tilgang til din bankID dersom du bruker den hjemme. Det er umulig å skjule passord fra en angriper som har fysisk tilgang til både lokalet og datautstyret ditt. Du kan jo ikke fysisk hindre dem i å bruke kodebrikken/kodekortet heller. Selv om jeg låser den inn i en safe vil et knappehullskamera kunne finne kombinasjonen enkelt. BankID på mobil kan aldri bli trygt, sikkerhet på mobiler er fraværende (fingeravtrykk, ansiktsgjennkjenning og iris-gjennkjenning samt kombinasjonskoder og pinkoder vil alltid være kjent av de du bor med). BankID er fundamentalt usikkert, og er trivielt å utsette for et MITM-angrep. Feks kan jeg sette opp en falsk nettbankside, eller telefonselskapside og få partner til å registrere seg der, med en falsk bankID-boks som bare sender meg passordene. Det er umulig å sikre seg mot. Den fjottete koden på telefonen hjelper jo absolutt ikke: Jeg får request på min falske side, jeg prøver å logge inn på en ekte side, sender videre ordene, og voila, samme ordkode og jeg får koden. Lag en generisk feilmelding så får du en til innlogging slik at du kan først logge inn og så søke om lån. Dritenkelt. 1
Thyra Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Trenger ikke gi tilgang, dette fæle narrativet fra de kyniske bankID folket må dø. ALLE i samme bopæl som deg vil ALLTID ha tilgang til din bankID dersom du bruker den hjemme. Det er umulig å skjule passord fra en angriper som har fysisk tilgang til både lokalet og datautstyret ditt. Du kan jo ikke fysisk hindre dem i å bruke kodebrikken/kodekortet heller. Selv om jeg låser den inn i en safe vil et knappehullskamera kunne finne kombinasjonen enkelt. BankID på mobil kan aldri bli trygt, sikkerhet på mobiler er fraværende (fingeravtrykk, ansiktsgjennkjenning og iris-gjennkjenning samt kombinasjonskoder og pinkoder vil alltid være kjent av de du bor med). BankID er fundamentalt usikkert, og er trivielt å utsette for et MITM-angrep. Feks kan jeg sette opp en falsk nettbankside, eller telefonselskapside og få partner til å registrere seg der, med en falsk bankID-boks som bare sender meg passordene. Det er umulig å sikre seg mot. Den fjottete koden på telefonen hjelper jo absolutt ikke: Jeg får request på min falske side, jeg prøver å logge inn på en ekte side, sender videre ordene, og voila, samme ordkode og jeg får koden. Lag en generisk feilmelding så får du en til innlogging slik at du kan først logge inn og så søke om lån. Dritenkelt. Dette er nok ikke noe folk flest får til. Men man kan aldri være sikker, nei. 5
ajarRun Skrevet 25. juni 2019 #8 Skrevet 25. juni 2019 3 minutter siden, Thyra skrev: Dette er nok ikke noe folk flest får til. Men man kan aldri være sikker, nei. Poenget er vel at det neppe kreves. Å bruke en fysisk keylogger eller en programvarebasert keylogger klarer alle. Og selv om man ikke klarer det, holder det med "se over skulderen metoden". Presumpsjonen om at alle som får sin bankID misbrukt har gitt tilgang til andre er utrolig farlig for forbrukere, og det burde vært en langt høyere bevisbyrde for å bruke den unnskyldningen. 1
Thyra Skrevet 25. juni 2019 #9 Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Poenget er vel at det neppe kreves. Å bruke en fysisk keylogger eller en programvarebasert keylogger klarer alle. Og selv om man ikke klarer det, holder det med "se over skulderen metoden". Presumpsjonen om at alle som får sin bankID misbrukt har gitt tilgang til andre er utrolig farlig for forbrukere, og det burde vært en langt høyere bevisbyrde for å bruke den unnskyldningen. Jeg mente ikke at alle som får sin bankID misbrukt har delt den med vilje.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #10 Skrevet 25. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig å ta opp lån i andres navn? Ser stadig noen som skriver at samboer har tatt opp lån i deres navn. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig uten personens samtykke? Er det ingen sikkerhet, som at man må bruke BankID for å identifisere seg? Hvis ikke, får ikke personen som får lånet på seg beskjed om at et lån er tatt opp umiddelbart? Virker helt sprøtt. Anonymkode: 3a066...2bc Har du aldri hørt om id tyveri? Å la bankbrikke og passord ligge tilgjengelig for samboer er å be om trøbbel, selv om man stoler på den man deler postkasse og ullteppe med. Har vært mye mediaskriverier om en slik sak. Tror der ble dom i den saken og, der samboeren måtte betale for den andres misbruk av hennes bankid. Anonymkode: 9edba...09a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #11 Skrevet 26. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri hørt om id tyveri? Anonymkode: 9edba...09a Nei, hva er det? Tyveri av islamsk høytid? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Id_al-fitr Anonymkode: 3a066...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #12 Skrevet 26. juni 2019 Men i mange av eksemplene jeg ser så driver personen som har fått lånet på seg og nedbetaler på lånet i stedet for å anmelde og få lånet tilbake på den som har tatt det opp. Hvorfor? Er det fordi de blir manipulert av samboer? De var naive og ble manipulert til å frivillig ta på seg lånet kanskje? Anonymkode: 3a066...2bc 1
Thyra Skrevet 26. juni 2019 #13 Skrevet 26. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men i mange av eksemplene jeg ser så driver personen som har fått lånet på seg og nedbetaler på lånet i stedet for å anmelde og få lånet tilbake på den som har tatt det opp. Hvorfor? Er det fordi de blir manipulert av samboer? De var naive og ble manipulert til å frivillig ta på seg lånet kanskje? Anonymkode: 3a066...2bc Det kan være veldig vanskelig å bevise.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #14 Skrevet 26. juni 2019 Min samboer brukte både bankid og personnummeret mitt når jeg sov/ var på jobb og han brukte og mye psykisk vold mot meg for å ta opp lån i mitt navn. Nå er han død og jeg sitter igjen med over 2 millioner i gjeld. Anonymkode: 970d0...919 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #15 Skrevet 26. juni 2019 Her var det ikke lån, men kredittkort og ting kjøpt på kreditt. Det var før det ble vanlig med kredittvurdering (så takk og lov for at den kom). Satt igjen med nærmere en million i gjeld etter ti år sammen med han uten at jeg visste det. Han hadde stålkontroll på post og alt, så han fjernet alt så jeg ikke så det. Fikk sjokk da jeg flytta fra han. I dag går det nok mer på at de bruker hverandres bank-id. Ikke uvanlig at man har samboers kode fordi man gjerne har felles regningskonto osv. Anonymkode: 851ea...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #16 Skrevet 26. juni 2019 Det kan vel ofte være at vedkommende tar opp eget lån i eget navn for å "hjelpe" denne personen...eller at man godtar at de søker lån i sitt navn. Vil tro det skjer mye oftere enn at en smaboer sniklåner banki-id osv. Det er nok i mange tilfeller en god tanke bak og mange lovnader om tilbakebetaling osv. Mange vet ikke den faktiske konsekvensen og at tar man lån i sitt navn så er man selv ansvarlig for det selv når typen stikker. Og å låne penger for å gi til noen som er blakke er jo ikke akkurat oppskriften på suksess... Det sier seg selv at man aldri får pengene tilbake dessverre,. Mye naivitet og lite forståelse for hvordan det fungerer. Slikt må inn i skolen iom at noen blir samboere så tidlig som på VGS. Anonymkode: a5067...5d5 4
Kontorotta Skrevet 26. juni 2019 #17 Skrevet 26. juni 2019 Det er nok mye dumsnillhet ute og går ja. Både i form at man går med på et lån, eller at man gir ut bankid, har felles konto, låner ut kort og kode. Mannen min og jeg har felles utgiftskonto og matkonto. Når det gjelder resten av pengene, har vi det for oss selv. Jeg ønsker ikke vite hans koder/passord osv til kort, kontooversikt osv. På samme måte som jeg ikke deler mitt med ham. Skal den ene handle noe for den andre, tas det fra felles konto, det overføres, eller man spanderer på den andre. Låner aldri kortet eller tilganger. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #18 Skrevet 26. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min samboer brukte både bankid og personnummeret mitt når jeg sov/ var på jobb og han brukte og mye psykisk vold mot meg for å ta opp lån i mitt navn. Nå er han død og jeg sitter igjen med over 2 millioner i gjeld. Anonymkode: 970d0...919 Kjip situasjon å være i. Hvordan fikk han tilgang til BankID-passordet/PIN-kode? 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag går det nok mer på at de bruker hverandres bank-id. Ikke uvanlig at man har samboers kode fordi man gjerne har felles regningskonto osv. Anonymkode: 851ea...ea8 BankID-passordet er personlig og skal aldri deles med andre personer, selv ikke nær familie. I dagens samfunn er BankID blitt det som identifiserer deg som person. Gir du fra deg passordet gir du fra deg din identitet. Ser imidlertid i andre tråder her på KG at det er mer vanlig enn jeg hadde trodd at samboere/ektefeller deler passordet med hverandre. Da er det fritt frem for å ta opp lån i den andre personens navn og denne har ikke så mye å stille opp med siden personen har vært grovt uaktsom ved å dele ut passordet. Anonymkode: 60fbf...1f1
Million Skrevet 26. juni 2019 #19 Skrevet 26. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig å ta opp lån i andres navn? Ser stadig noen som skriver at samboer har tatt opp lån i deres navn. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig uten personens samtykke? Er det ingen sikkerhet, som at man må bruke BankID for å identifisere seg? Hvis ikke, får ikke personen som får lånet på seg beskjed om at et lån er tatt opp umiddelbart? Virker helt sprøtt. Anonymkode: 3a066...2bc Det er mulig, fordi enkelte behandler samboeren sin som om det ALDRI I LIVET kommer til å bli slutt mellom dem, eller at uærlighet og svindel ikke eksisterer på denne jorden. Folk er naive, og gir passord og bank-id og bankkort-kode til samboere og kjærester, uten å nøle. Jeg fatter ikke at det er mulig å være så dum. JA, det er dumt! Det er ikke lov å dele bank-id og bankpassord med noen. Likevel gjør folk det. Så da har du bedt om problemer... skjer det noe da, og du har lånt det bort, er du ansvarlig for ALT. Det står stadig i media om særlig kvinner som blir lurt trill rundt for hundretusenvis av kroner av bedritne rasshøl som lurte seg inn i forholdet, kanskje med et mål for øye; å svindle til seg noen hundretusen, før de gjør det slutt og drar avgårde til neste naive og dumme kvinnfolk for å lure til seg mer der. 3
Million Skrevet 26. juni 2019 #20 Skrevet 26. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man evt sikre seg mot det? Kredittsperre? Anonymkode: 3a066...2bc Du trenger ikke kredittsperre så lenge du holder passordet ditt hemmelig og sørger for at det ikke er et passord samboeren eller noen andre kan gjette seg til. Ha aldri samme passord i nettbanken som andre steder. Lag deg et helt unikt, vanskelig passord, gjerne en hel setning med noen tall puttet inn (tilfeldige tall, ikke bursdagen din eller bikkja sin....) Så lenge du holder bank-id for deg selv og har et passord du aldri har delt med noen og ingen kan gjette, så er du så trygg som man har lov å forvente at du kan være. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå