AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Hei! Jeg bor i en kjellerleilighet og har en litt rar utleier. Jeg traff på han for et halvt års tid siden når han kastet noen plank i hengeren. Jeg spurte om han pusset opp kjellerstua dems, noe han bekreftet. Kjellerstua ligger vegg i vegg med vårt soverom og han pusset opp sent på kvelden/ for natten. Dagen etter møtte jeg han igjen. Da sa han at han hadde fjernet døren inn til rommet der blant annet sikringsskapet dems osv er, og at han derfor fremover måtte gå gjennom vår gang og inn i kjelleren dems vis oss. Jeg sa bare at han skulle gi en hands up på melding siden vi har hund (Vi går også naken rundt i leieiligheten, har en dyr sykkel i gangen osv, i tillegg til at man generelt ikke vil ha andre folk i leiligheten man leier uten at man er klar over det. Innimellom sender han melding, men jeg har også hørt at han er i gangen vår uten å sende melding først. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Det er tydelig at han er innom ca 1 gang i måneden da jeg har satt ting forran døren som han må flytte på for å komme inn til deg. Syns det er ubehagelig at han er inne hos meg uten at jeg vet det, og siden vi har 2 hunder som bjeffer kan dette skape utrygghet for dem også. Anonymkode: 37447...700
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Ja det er en pine å måtte leie. Utleiere har som arbeidsgivere mulighet til å spille med alle kortene, og da stiller leie og -arbeidstakeren dårlig. Hver dag takker jeg høyere makter at jeg fikk kjøpt min egen bolig. Tenk om jeg måtte leve som en slave under andre menneskers grådighet resten av livet. Jeg har ikke så mange råd å komme med annet enn at du bør kanskje flytte til en annen plass om du føler han går over grensene. Anonymkode: 68e99...361
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er en pine å måtte leie. Utleiere har som arbeidsgivere mulighet til å spille med alle kortene, og da stiller leie og -arbeidstakeren dårlig. Hver dag takker jeg høyere makter at jeg fikk kjøpt min egen bolig. Tenk om jeg måtte leve som en slave under andre menneskers grådighet resten av livet. Jeg har ikke så mange råd å komme med annet enn at du bør kanskje flytte til en annen plass om du føler han går over grensene. Anonymkode: 68e99...361 Du er jo en slave da du har tatt opp lån for å betale for noen andres griskhet fordi de har spekulert med boliger og du har gjort at de har tjent mange hundre tusen. Anonymkode: 1dfc9...9c3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Utleier har selvfølgelig ikke lov til dette. Du skal ha varsel i rimelig tid før han har lov til å gå inn i deres leilighet med mindre det er en akutt situasjon som tilsier noe annet. Utleier skal også ha en grunn til dette. Du kan som siste instans få byttet lås til leiligheten på utleiers bekostning. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx "Ved utleierens misbruk av nøkkel kan leieboeren skifte lås. Han bør i så fall varsle utleier på forhånd, og hvis utleier fortsetter å ta seg inn i boligen uten avtale, kan leieren skifte lås og kreve utgiftene dekket av utleier da utleier bryter leieavtalen." https://www.help.no/Fagomraader/Naborett-og-eiendom/Juridiske-artikler/Kan-utleier-gaa-inn-i-boligen-du-har-leidhttps://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/ Anonymkode: 90677...15a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Går nakne rundt i leiligheten,foran hunden. Hvorfor det?: Høres veldig rart ut. Anonymkode: 55443...8d8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 Han må gi beskjed noe tid i forkant, så du må bare terpe på det. Utover det har huseier (når det er gitt beskjed) rett til å ta seg inn for å utføre nødvendig vedlikehold. Anonymkode: a0a93...95e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #7 Skrevet 26. juni 2019 FLYTT Gode husverter er alfa og omega. Huseieren viser manglende innsikt og ansvarsfølelse, det vil ikke bli bedre. Om han slutter gå i gangen vil det før eller senere dukke opp en annen unnskyldning for å låse seg inn eller mase. Har bodd med husverter som dukket opp og skulle hente ting i vår bod flere ganger i uken, og en gang kom jeg hjem og de hadde låst seg inn i boligen... De trodde de hadde noen møbler stående der som de trengte. Hadde ikke spurt oss en gang. Nå bor vi hos en husvert som bor 3 timer kjøretur unna og som vi aldri hører fra (med mindre det er noe viktig, selvsagt). Vi føler oss ikke overvåket, og vi føler faktisk at vi bor i boligen på ordentlig, det føles som om den er vår. Det er en ganske ny følelse for meg ihvertfall, har alltid følt at jeg har bodd på nåde tidligere. Skal sies at jeg har hatt et par gode husverter før, men da bodde jeg i samme hus som de og følte meg innesperret selv om de var greie. Anonymkode: ae8a5...da1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå