AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Del Skrevet 25. juni 2019 Hvordan skal egentlig bred last-følgebiler opptre i trafikken? Stilles det krav til at de skal følge med på det kjøretøyet de følger? Finnes det regler for hvor langt foran de må ligge og hvor langt foran som er for langt? Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært ute for en opplevelse som jeg lurer litt på. Jeg kjørte på en vei med midtrekkverk. En strekning på veien er det dobbelt kjørefelt slik at man kan kjøre forbi de som kjører saktere. Jeg lå bak en treg trailer og kjørte forbi da jeg kom til dobbelt-feltet. Det viste seg at dette var en bred last (det burde jeg nok ha tenkt på), og laaaaaaaangt der framme, nærmere en km foran meg, så jeg en følgebil til denne bred last-bilen. Jeg satte opp farten for å forsøke å komme forbi følgebilen, men hadde ikke sjans til å rekke det. Dermed ble jeg liggende et lite stykke bak følgebilen og et langt stykke foran den bilen som egentlig skulle følges. Dette likte jeg lite. Følgebilen kjørte heller ikke inn til siden på en av de mange SOS-lommene langs veien. Det kunne den gjort for å komme inn foran kjøretøyet «sitt». Det ville ikke vært til hinder for noen, så lang som avstanden var bakover. Burde ikke følgebilen fulgt med bak seg og ikke kjørt fra følget sitt? Anonymkode: 0f0d6...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Del Skrevet 25. juni 2019 Kan jeg spørre hvor dette er? Dette skjer ofte på veien her jeg bor. Tror det er samme personen som kjører hver gang, og enten så kan h*n ikke kjøre, eller så er det en annen grunn til at han ligger såpass langt fremme. Noen mente at det var for å gi andre god tid på å reagere.. Anonymkode: d65d6...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Del Skrevet 25. juni 2019 Det er på E6 mellom Mjøsbrua og Lillehammer. TS Anonymkode: 0f0d6...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county1174 Skrevet 25. juni 2019 #4 Del Skrevet 25. juni 2019 Det er for og varsle motgående i god tid.Spesielt andre større kjøretøy.Er og som regel samband eller telefonkontakt mellom følgebil og bred transport.Dette for og informere om mulige hinder og det kan og i tillfeller vere aktuelt og holde igen trafikkk ved smale tuneller til bredtransport er igjennom i som på vestlandet med smale og uoversiktlige tunellar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #5 Del Skrevet 25. juni 2019 13 minutter siden, county1174 skrev: Det er for og varsle motgående i god tid.Spesielt andre større kjøretøy.Er og som regel samband eller telefonkontakt mellom følgebil og bred transport.Dette for og informere om mulige hinder og det kan og i tillfeller vere aktuelt og holde igen trafikkk ved smale tuneller til bredtransport er igjennom i som på vestlandet med smale og uoversiktlige tunellar. I dette tilfellet var det omtrent to mil til en tunell hvor det er aktuelt å varsle motgående trafikk pga bredden. Burde ikke følgebilen da heller ligget nærmere traileren et stykke til? Slik at det ikke kom andre biler i mellom på forbikjøringsstrekningen? Det er jo ikke vanskeligere enn at traileren hadde sluppet følgebilen lengre foran seg når de kom noe nærmere tunellen. TS Anonymkode: 0f0d6...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Del Skrevet 25. juni 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet var det omtrent to mil til en tunell hvor det er aktuelt å varsle motgående trafikk pga bredden. Burde ikke følgebilen da heller ligget nærmere traileren et stykke til? Slik at det ikke kom andre biler i mellom på forbikjøringsstrekningen? Det er jo ikke vanskeligere enn at traileren hadde sluppet følgebilen lengre foran seg når de kom noe nærmere tunellen. TS Anonymkode: 0f0d6...b0f Men hva er problemet med at fet blir liggende biler mellom følgebil og tungtransporten? Anonymkode: 84efd...2d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Del Skrevet 27. juni 2019 På 25.6.2019 den 22.56, AnonymBruker skrev: Men hva er problemet med at fet blir liggende biler mellom følgebil og tungtransporten? Anonymkode: 84efd...2d9 Det ser jeg støtt og stadig. Jeg forstår likevel at bilene bak varslingsbilen ikke er den breie lasten😊 uten unntak kommer jo lastebilen der bak...🤔 Gir mye tryggere forbikjøringer når det er et godt mellomrom mellom bilen og lastebilen. Og biler imot får varsel i god tid. Anonymkode: 7b175...0f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bienvilleparish Skrevet 30. juni 2019 #8 Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) På 25.6.2019 den 22.18, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet var det omtrent to mil til en tunell hvor det er aktuelt å varsle motgående trafikk pga bredden. Burde ikke følgebilen da heller ligget nærmere traileren et stykke til? Slik at det ikke kom andre biler i mellom på forbikjøringsstrekningen? Det er jo ikke vanskeligere enn at traileren hadde sluppet følgebilen lengre foran seg når de kom noe nærmere tunellen. TS Anonymkode: 0f0d6...b0f So what om det kommer biler mellom, det er som bruker over her skriver, for å varsle motgående trafikk spesielt. Det ligger følgebil både foran og etter lastebilen. De har kontakt alle sammen. Hvordan tenker du det skal ha noe å si om du ligger mellom følgebilen og lastebilen? Følgebilen er der bare for å varsle annen trafikk og om her møter du snart et kjøretøy bredere enn 260 vær obs. Eller følgebilene kan bistå med å sperre av en bro ved å stoppe opp til lastebilen har kommet over osv Så finn noe annet å klag på enn folk som gjør jobben sin Endret 30. juni 2019 av bienvilleparish Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå