AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Hei! Jeg har fått tilbud om en midlertidig stilling og det virker som de er utrolig interesserte i å ha meg der, sender meg e-poster med informasjon om hva jeg som ansatt har av privilegier, spennende samlinger og forretningsreiser, har ringt meg for å høre om jeg er interessert og sier de håper veldig at jeg velger dem. Har jeg her gode grunner for å forhandle lønn? Synes lønna er litt vel lav, spesielt når jeg velger risikoen ved en (spennende) midlertidig stilling fremfor en (kjedeligere) fast stilling. Hvis ja, hvor mye mer enn tilbudt burde jeg be om? Anonymkode: fb517...e44
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 typisk konsulentbransjen å selge seg slik. Tenk heller på hvordan de vil bruke deg til å tjene mer penger for sitt firma. Anonymkode: c0dec...528
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: typisk konsulentbransjen å selge seg slik. Tenk heller på hvordan de vil bruke deg til å tjene mer penger for sitt firma. Anonymkode: c0dec...528 Ikke konsulentbransje, medium dårlig/bra betalt offentlig stilling Anonymkode: fb517...e44
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #4 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke konsulentbransje, medium dårlig/bra betalt offentlig stilling Anonymkode: fb517...e44 da er du i (halv)statlig jobber, kommuner driver ikke med slikt. Regn med å jobbe ræva av deg ihvertfall og si alltid nei til ekstraoppgaver for å ha et liv utenfor byråkratiet. Anonymkode: c0dec...528
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #5 Skrevet 25. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: da er du i (halv)statlig jobber, kommuner driver ikke med slikt. Regn med å jobbe ræva av deg ihvertfall og si alltid nei til ekstraoppgaver for å ha et liv utenfor byråkratiet. Anonymkode: c0dec...528 Så...da burde jeg be om høyere lønn? Anonymkode: fb517...e44
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 33 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg har fått tilbud om en midlertidig stilling og det virker som de er utrolig interesserte i å ha meg der, sender meg e-poster med informasjon om hva jeg som ansatt har av privilegier, spennende samlinger og forretningsreiser, har ringt meg for å høre om jeg er interessert og sier de håper veldig at jeg velger dem. Har jeg her gode grunner for å forhandle lønn? Synes lønna er litt vel lav, spesielt når jeg velger risikoen ved en (spennende) midlertidig stilling fremfor en (kjedeligere) fast stilling. Hvis ja, hvor mye mer enn tilbudt burde jeg be om? Anonymkode: fb517...e44 Jeg snakket opp startlønna mi i statlig stilling med 10%/ca 5 lønnstrinn helt uten å be om noe som helst. Trikset var å stille masse spørsmål om hvordan lønnssystemet fungerer osv, hvordan lønnsutvikling man kunne forvente osv. Hvis jeg var deg ville jeg stilt litt spørsmål om hva andre med din bakgrunn/erfaring har i lønn o.l. Anonymkode: e03cf...620
Ullvott Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 Soleklart ja på spørsmålet om du skal forhandle. Selv om stillingen er midlertidig skjer det ofte ting i en organisasjon som gjør at du kommer til å bli der lenger. Den lønna du starter med legger grunnlaget for lønnsutviklingen din, så det lønner seg å ha så godt utgangspunkt som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #8 Skrevet 25. juni 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så...da burde jeg be om høyere lønn? Anonymkode: fb517...e44 regn med at 15-25% høyere er mulig hvis du selv aner ugler i mosen. Hvis du hadde sett lønnslister for 1000-vis av statlige stillinger så hadde du blitt sjokkert over lønnsforskjellene. Lønn i staten har dersverre 0-null og niks i forhold til resultater og oppgaver. Anonymkode: c0dec...528
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #9 Skrevet 25. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har fått tilbud om en midlertidig stilling og det virker som de er utrolig interesserte i å ha meg der, sender meg e-poster med informasjon om hva jeg som ansatt har av privilegier, spennende samlinger og forretningsreiser, har ringt meg for å høre om jeg er interessert og sier de håper veldig at jeg velger dem. Har jeg her gode grunner for å forhandle lønn? Synes lønna er litt vel lav, spesielt når jeg velger risikoen ved en (spennende) midlertidig stilling fremfor en (kjedeligere) fast stilling. Hvis ja, hvor mye mer enn tilbudt burde jeg be om? Anonymkode: fb517...e44 Vil du forhandle lønn i en midlertidig stilling, så skal du være uhyre ettertraktet for at arbeidsgiver ikke går videre til en som godtar lønnen de tilbyr. Anonymkode: f1ae2...d59
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #10 Skrevet 25. juni 2019 Såklart kan du forhandle om lønn selv om stillingen er midlertidig. Jeg var i samme situasjon. Fikk forhandlet meg fram til lønna jeg ville ha - som var mer enn flere av de faste ansatte fikk (de ville virkelig ha meg). Fikk fast stilling etter ca ni mnd, da fikk jeg samme lønn videre. Anonymkode: 88a0d...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #11 Skrevet 26. juni 2019 Takk for svar alle sammen, jeg kommer til å prøve meg Jeg har inntrykk av at denne stillingen kan bli forlenget da de er veldig underbemannet og det er få som har akkurat den kompetansen jeg har (som nå virker veldig ettertraktet). Har blitt ringt 3 ganger på 3 dager nå, så tenker jeg kommer til å si pent at jeg håper de kan revurdere lønnstilbudet på bakgrunn av utdanning, ansiennitet i kommunen og kompetansen jeg innehar. Verste jeg kan få er jo et nei. Anonymkode: fb517...e44
Ullvott Skrevet 26. juni 2019 #12 Skrevet 26. juni 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du forhandle lønn i en midlertidig stilling, så skal du være uhyre ettertraktet for at arbeidsgiver ikke går videre til en som godtar lønnen de tilbyr. Anonymkode: f1ae2...d59 Å bli tilbudt en midlertidig stilling er ikke stort annerledes enn faste stillinger på det området: enten stillingen er fast eller ikke får man tilbud om jobb, og man kan komme med lønnskrav. Arbeidsgiver tar stilling til lønnskravet, og kan både si klart ja, tvert nei eller komme med et motbud. Det er først hvis denne forhandlingen brytes at arbeidsgiver går videre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå