Gå til innhold

Bør NAV dekke mer utgifter for de som går på sosialhjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er syk. Det er derfor jeg er inne hele dagen. Ikke døm før du vet historien min.

Anonymkode: 91619...a9f

Du sier selv du ikke gidder å lese bøker. Så jeg har faktisk ikke dømt deg, da har du i såfall dømt deg selv til å være giddalaus. Du kan jo for eksempel starte en bedrift og jobbe hjemmefra, så kan du være inne så mye du vil. Jeg tipper du ikke gidder. 

Anonymkode: cdc2b...267

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier selv du ikke gidder å lese bøker. Så jeg har faktisk ikke dømt deg, da har du i såfall dømt deg selv til å være giddalaus. Du kan jo for eksempel starte en bedrift og jobbe hjemmefra, så kan du være inne så mye du vil. Jeg tipper du ikke gidder. 

Unnskyld meg men jeg er ikke giddaløs. Jeg er rett og slett bare for syk til det meste. Det eneste jeg klarer er å ligge i sengen og surfe på nettet. 

Å starte en bedrift er ikke aktuelt for meg da jeg er ganske ung (18) og mangler erfaring. Men jeg er ikke en naver - tvert imot. Jeg trenger bare tid til å bli frisk, fordi da skal jeg ta utdanning og deretter få meg en jobb slik at jeg kan bidra i samfunnet.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan faktisk hende at personen du svarer ikke liker å lese bøker. Er h'n da giddalaus?

Anonymkode: 47f8c...384

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg men jeg er ikke giddaløs. Jeg er rett og slett bare for syk til det meste. Det eneste jeg klarer er å ligge i sengen og surfe på nettet. 

Å starte en bedrift er ikke aktuelt for meg da jeg er ganske ung (18) og mangler erfaring. Men jeg er ikke en naver - tvert imot. Jeg trenger bare tid til å bli frisk, fordi da skal jeg ta utdanning og deretter få meg en jobb slik at jeg kan bidra i samfunnet.

Hvis du er syk, hvorfor har du ikke søkt på aap? 

Anonymkode: da34a...dda

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så mye som 6000 kr i måneden en gang til meg selv når regningene er betalt men det går jo på et hvis. Snakk om omprioritering når en skal ha ting. Kjøper aldri klær til full pris, mye av maten jeg kjøpet er 40% (mat på utgått dato). Ja alt er dyrt og da kan man heller ikke kjøpe alt man vil. 

Anonymkode: 95279...2fd

• Liker 3
Skrevet

Sosialhjelp er ment å være en helt midlertidig stønad i noen få måneder når alt annet feiler og ikke noe man skal leve på i årevis. Utbetalingene skal dekke et absolutt minimum og alle utgifter utenom strøm, husleie og innboforsikring skal dekkes av livsoppholdet.

Du er svært ung blir neppe friskere av å ligge i sengen og surfe på internett, så det første du bør gjøre er ta kontakt med fastlegen din og NAV slik at det for eksempel kan vurderes om du bør få AAP eller andre stønader slik at du først og fremst kan få hjelp til å bli frisk og så finne veien videre i livet. Du blir ikke akkurat rik av minstesatsen på for eksempel AAP heller, men du vil ha krav på bl.a. en aktivitetsplan hos NAV. Jeg har også absolutt inntrykk av at så unge mennesker som deg prioriteres i det systemet og slik bør det også være. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om andre, men for meg er internett livsnødvending grunnet det faktum at jeg sitter inne hele dagen. Og hva skal jeg gjøre da annet enn å surfe på internett? Lese bøker eller male gidder jeg ikke...

Du bruker vel Internett til å finne deg egen måte å forsørge deg på også da, regner man med? Er du syk, bør du søke andre ytelser. Og være i aktivitet som kan føre deg tilbake i arbeidslivet eller over på ufør. 

Nei, 6000 er ofte mer enn hva andre i jobb har igjen etter faste utgifter. 

Anonymkode: a1dcb...092

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du likevel er sengeliggende, trenger du ikke bruke mye penger på klær og slike unødvendigheter. Der har du vips en god del mer å leve av de 6000,- pr mnd. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes egentlig det ja. Har hørt om noen som går på sosialen, og selv de sliter.. De må kjøpe first price mat og smaker ikke alltid like godt. Akkurat som at de straffes for å ikke klare å finne jobb. Så må det i tillegg være vanskelig å leve, velge mellom mat eller regninger liksom 

Kjøper selv fp noen ganger, og ikke tro det er noe dårlig, men litt kjedelig hvis man vil ha noe annet uten at det går utover budsjettet :)

Anonymkode: d88c6...057

I veldig mange europeiske land er fp-lignende produkter helt vanlig å kjøpe inn HVER DAG. Det er ikke synd på deg kun fordi du ikke kan hadde på Meny.

Anonymkode: d8d10...5fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Guppy88 skrev:

De dekker det allerede. Internett (medier) ligger i livsoppholdet.

jeg fikk beskjed om at det måtte være innbakket i husleien.

Anonymkode: 43a5b...41b

AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk beskjed om at det måtte være innbakket i husleien.

Hvis det ikke skal gå av livsoppholdet ja. Noen leier ut med Internett inkludert. Er det ikke det, må man betale det selv av det man har i livsopphold. 

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Er husleien også inkludert de 6000kr?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I veldig mange europeiske land er fp-lignende produkter helt vanlig å kjøpe inn HVER DAG. Det er ikke synd på deg kun fordi du ikke kan hadde på Meny.

Anonymkode: d8d10...5fe

Visste jeg ikke, :) da jeg bodde hjemme, handlet vi alltid kun på meny og de produktene vi ville ha, har alltid valgt bort fp fordi vi aldri hadde det hjemme.. Men nå som jeg ser økonomien på nært hold er first price Taco helt innafor. 

Anonymkode: d88c6...057

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

De 6000 er utenom. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Strøm dekkes også utenom. Så 6000 i rent livsopphold. I tillegg til dekket husleie og strøm. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 6000 er utenom. 

Det er mye penger da om du bor alene. Jeg lever på maks 4000-5000kr, kanskje mindre, i tillegg til husleie uten å motta noe fra NAV. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker
Skrevet

De 6000 er utenom. 

Hvis man får 6000kr bare til seg selv utenom husleie er det faktisk sykt mye. Tenk på alle landets studenter som klarer seg helt utmerket på 8000kr i mnd som også skal dekke husleie. Jeg er akkurat student og har klart meg på 3000kr i mnd til mat, internett, klær osv i mange år. 6000kr til mat og div er slett ikke noe å klage på.

Anonymkode: a6b27...fe3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

6000 til livsopphold for en person er da ikke lite. Vi er fire, to barn og to ungdommer og vi har 10000. Man lærer å prioritere og spare på det man kan. 

Egentlig tror jeg du troller og er ute etter å provosere. 

Men siden du får sosialhjelp så er du jo i nav systemet, da håper jeg du får hjelp også, slik at du kan få deg en jobb etterhvert. 

Anonymkode: 0285e...d8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke skal gå av livsoppholdet ja. Noen leier ut med Internett inkludert. Er det ikke det, må man betale det selv av det man har i livsopphold. 

Derfor forhandlet jeg det inn husleien. De tjener ekstra hver mnd pga det og jeg slipper å betale av livsoppholdet, win win.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på sosialhjelp og får bare 6k i månder. Husleie og strøm betales av NAV. Hvorfor kan ikke NAV hjelpe med mer utgifter, som internett for eksempel? Internett er livsnødvendig for meg grunnet det faktum at jeg sliter med sosial angst, og jeg derfor tenker at NAV bør dekke internett for meg. Hva tenker dere?

Du sliter med sosial angst og deffor trenger du internett? Internett fjør jo det bare enda værre

Jeg syns de på sosialen burde hatt 8000 utenom husleie og strøm. Slik at de slapp og måtte telle kroner og ikke kun kjøpe frist price mat. 

Anonymkode: 2b224...9d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...