Gå til innhold

Forslag til mat i 40-årslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal feire 40-årslaget mitt i sommer, og lurer på hva jeg skal servere. Vi blir 25 gjester, i litt ulike aldere.

Vi har små barn og er bortreist frem til dagen før selskapet, så jeg vil gjerne servere noe som ikke er fryktelig tidkrevende. Jeg er generelt glad i å lage mat, og elsker å teste ut nye retter, men tiden strekker ikke til for å lage veldig mye forskjellig mat til dette selskapet (må jo bl.a også bake flere kaker).

Noen som har noen tips til hva vi kan servere? (Helst ikke gryteretter, lasagne o.l)

ts

Anonymkode: a943c...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tapas er perfekt, mange ulike retter. Focacia, aioli, oliven, potetsalat, skinke, reker, chorizo etc. etc. Så må du ha dessert og 😍

Anonymkode: e2b54...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grillmat? Koldtbord? Eller hva med tapas?

Hvordan skal selskapet ellers være? Formelt, avslappet, selskapslokale eller utendørs? Slike ting har også litt å si.

Anonymkode: 3622b...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat. Kjøp ferdig oppskåret spekemat av forskjellig slag, og server med eggerøre, rømme, flatbrød, god salat, loff eller annet godt brød og potetsalat (og sikkert mer som jeg har glemt). Det er «fleksibel mat» som passer veldig godt på sommeren. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dropp kakene. Foreslår at du enten lager paella, eventuelt bestiller tapas, helgriller lam eller gris, lager en ekstra god bouillabaisse.

Anonymkode: 0eb9a...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slår et slag for skalldyr/reker eller spekemat buffe. Det er sommerlig, lettvint og godt og de fleste liker det.

Anonymkode: 8a79b...747

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare bestilt tapas.  Her i byen får du en femretters med salat og brød utenom til under 200 kr pr stykk.  Gå for det så slipper du å tenke noe mere på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var nettopp i en 40-års dag hvor det var Food Truck. Helt genialt hvis man har mulighet til det. "Alle" har fylt 40 rundt meg i år og det har vært Sushi, catering fra Food Truck og Delicatessen, helstekt kjøtt/fisk/gris, grillmat med spyd og Pizza hvor bunnene var ferdig og man gjorde resten selv. 

Anonymkode: 6c7bb...bfc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar :)

Ser flere nevner tapas. Som jeg nevner i HI, har vi ikke tid til å lage veldig mye forskjellig, så tapas er egentlig ikke mulig å gjennomføre.

Paella synes jeg er veldig godt, men har aldri laget det selv før, og har dessuten ikke paella-panner. Ser for meg fryktelig mye styr for å få laget paella til 25 personer.

Bouillabaisse synes jeg blir litt voldsomt om sommeren, det er meldt 25 grader den dagen jeg skal ha bursdagen, så da vil jeg gjerne ha noe litt lettere.

Helgrillet lam eller gris er overhode ikke gjennomførbart på vår middels store gassgrill.

Spekemat er jo godt, og et godt forslag, ja :) 

Grillmat har vi vurdert- men vi hadde et selskap for en måneds tid siden med de samme folkene (+ enda noen flere), og da serverte vi grillmat med omtrent alt mulig jeg kunne komme på å servere som tilbehør til. Jeg føler dermed det blir litt likt og litt kjedelig å servere det samme på nytt bare en drøy måned etter...

Quiche med salat synes jeg blir veldig hverdagslig igjen for et 40-årslag.. Det er sånt vi ofte serverer når vi har lunsjgjester, liksom...

Selskapet er veldig uformelt, vi setter opp et partytelt i hagen og barna kan løpe rundt som de vil. Ingen taler, folk kommer i vanlige sommerklær osv.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var nettopp i en 40-års dag hvor det var Food Truck. Helt genialt hvis man har mulighet til det. "Alle" har fylt 40 rundt meg i år og det har vært Sushi, catering fra Food Truck og Delicatessen, helstekt kjøtt/fisk/gris, grillmat med spyd og Pizza hvor bunnene var ferdig og man gjorde resten selv. 

Anonymkode: 6c7bb...bfc

Altså, dette er ikke en vennefest, skjønner at noen kanskje har misforstått :)

Det er kun slekt som er invitert, tre forskjellige generasjoner. De voksne er i alderen 30-72.

Det trenger ikke være spesielt fancy. Men vil at det skal være godt, og en hyggelig kveld for alle.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tapas kan du bestille, trenger ikke å lage selv. Paella er veldig enkelt å lage til mange, trenger ikke egen panne, kan bruke langpanne i ovnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tapas kan du bestille, trenger ikke å lage selv. Paella er veldig enkelt å lage til mange, trenger ikke egen panne, kan bruke langpanne i ovnen. 

Joda, skjønner at vi kan bestille tapas, men jeg synes det nesten utelukkende blir en trist opplevelse..! (Og ja, jeg har fått servert det som egentlig skal være høykvalitets-tapas som catering fra f.eks Delicatessen. Og det var dessverre IKKE bra, sammenlignet med hvordan man får maten når man kjøper den i restauranten. Tørt brød, kylling som nesten bare er bein osv)

Siden jeg aldri har laget paella før tror jeg uansett ikke jeg tar sjansen på å lage, og servere, det første gang i et selskap.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter forslaget om spekemat. Vi serverte det i tilsvarende selskap for et par uker siden og det fungerte godt. Enkelt å tilberede, alle finner noe de liker - og lett å småspise rester i etterkant!

Anonymkode: e3914...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar :)

Ser flere nevner tapas. Som jeg nevner i HI, har vi ikke tid til å lage veldig mye forskjellig, så tapas er egentlig ikke mulig å gjennomføre.

Paella synes jeg er veldig godt, men har aldri laget det selv før, og har dessuten ikke paella-panner. Ser for meg fryktelig mye styr for å få laget paella til 25 personer.

Bouillabaisse synes jeg blir litt voldsomt om sommeren, det er meldt 25 grader den dagen jeg skal ha bursdagen, så da vil jeg gjerne ha noe litt lettere.

Helgrillet lam eller gris er overhode ikke gjennomførbart på vår middels store gassgrill.

Spekemat er jo godt, og et godt forslag, ja :) 

Grillmat har vi vurdert- men vi hadde et selskap for en måneds tid siden med de samme folkene (+ enda noen flere), og da serverte vi grillmat med omtrent alt mulig jeg kunne komme på å servere som tilbehør til. Jeg føler dermed det blir litt likt og litt kjedelig å servere det samme på nytt bare en drøy måned etter...

Quiche med salat synes jeg blir veldig hverdagslig igjen for et 40-årslag.. Det er sånt vi ofte serverer når vi har lunsjgjester, liksom...

Selskapet er veldig uformelt, vi setter opp et partytelt i hagen og barna kan løpe rundt som de vil. Ingen taler, folk kommer i vanlige sommerklær osv.

ts

Kan du ikke bestille ferdig tapas der dere bor? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, SupaWoman skrev:

Kan du ikke bestille ferdig tapas der dere bor? 

Joda, bor i Oslo, så det er ikke noe problem å bestille ferdig. Men jeg har veldig mye dårlige erfaringer med catering-tapas, også den som leveres fra skikkelige tapas-restauranter som f.eks Delicatessen..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, bor i Oslo, så det er ikke noe problem å bestille ferdig. Men jeg har veldig mye dårlige erfaringer med catering-tapas, også den som leveres fra skikkelige tapas-restauranter som f.eks Delicatessen..

ts

Det tar faktisk ikke lang tid å lage en buffet selv. Kjøp italienske kjøttboller på Rema, lag en god saus til, kjøp ferdige småretter i ferskvaredisken på Meny (kyllingspyd for eksempel), lag noen store boller med salat/potetsalat/pastasalat, focaccia i langpanne, trekk noen lakseskiver i krydret vann, legg opp litt parmaskinke, melon, ost på fat stek noen pizzaer til barna. Osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tar faktisk ikke lang tid å lage en buffet selv. Kjøp italienske kjøttboller på Rema, lag en god saus til, kjøp ferdige småretter i ferskvaredisken på Meny (kyllingspyd for eksempel), lag noen store boller med salat/potetsalat/pastasalat, focaccia i langpanne, trekk noen lakseskiver i krydret vann, legg opp litt parmaskinke, melon, ost på fat stek noen pizzaer til barna. Osv.

Det syns jeg høres ut som MYE jobb!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...