AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #41 Del Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hvor betaler du skatt, og har du meldt flytting til landet du jobber i? Betaler skatt til det landet der inntekt er opptjent. Du betaler aldri dobbel skatt, med mindre Norge ikke har avtale med det enkelte landet...men jeg tror de aller fleste land har avtaler med Norge, hvertfall i Europa. Jeg leverer selvangivelsen i Norge og oppgir all inntekt og skatt betalt i utlandet (jeg har nå bodd her i 2 år). Fikk aldri noe spørsmål eller ekstra skatt eller lignende. Melde flytting vil jeg ikke anbefale fordi den "fantastiske regjeringen" vi har i Norge har gjort det nesten umulig å melde "flytting tilbake til Norge", med mindre du har jobb eller fast eiendom. Har du ikke eiendom eller jobb, blir du utlending i ditt eget land. Anonymkode: 06e7d...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #42 Del Skrevet 1. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler skatt til det landet der inntekt er opptjent. Du betaler aldri dobbel skatt, med mindre Norge ikke har avtale med det enkelte landet...men jeg tror de aller fleste land har avtaler med Norge, hvertfall i Europa. Jeg leverer selvangivelsen i Norge og oppgir all inntekt og skatt betalt i utlandet (jeg har nå bodd her i 2 år). Fikk aldri noe spørsmål eller ekstra skatt eller lignende. Melde flytting vil jeg ikke anbefale fordi den "fantastiske regjeringen" vi har i Norge har gjort det nesten umulig å melde "flytting tilbake til Norge", med mindre du har jobb eller fast eiendom. Har du ikke eiendom eller jobb, blir du utlending i ditt eget land. Anonymkode: 06e7d...78d jeg er helt sjokkert, hvor galt det kan gå om man ikke vet til reglene. Men har du adresse i Norge om du ikke har meldt flytting? Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #43 Del Skrevet 1. juli 2019 Min erfaring er at for 90% av jobber i Norge, så trumfer bekjentskap nesten alt. Har sett direkte ukvalifiserte folk springe forbi perfekte kandidater, bare fordi faren deres er kompis med direktøren, eller fordi et par kompiser jobber i avdelingen, og vil ha søkeren inn. Videre er min erfaring at des mindre og lokale de arbeidsplassen er (statlig eller privat), des sterkere står dette. For min del så vare det lettere å få arbeid ved et gigantisk konsern, enn de små kommunale avdelingene på 10-15 stykker, eller private småbedrifter. Ved de store arbeidsplassene så er alle uansett fremmede, og ansettelsesprosessen er langt mer profesjonell - samt at de har mer tilgjengelige resurser. Bedrifter ønsker som oftest å spare penger der da kan, noe som mange ganger betyr at rekruttering skal skje så fort og effektivt som overhodet mulig. Anonymkode: 4a080...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #44 Del Skrevet 1. juli 2019 Det er ikke noe problem å få jobb i Norge hvis man har tatt en utdanning det ikke går syv av på dusinet. Jeg har null problem med å få jobb eller tilbud om jobb, trenger ikke bruke nettverk i det hele tatt. Men så har jeg også tatt en utdanning som trengs, ikke noe svadagreier i samfunnsvitenskap som hvem som helst kan komme seg gjennom, og som ikke gir en spesifikk kompetanse. Anonymkode: 34d64...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #45 Del Skrevet 1. juli 2019 Mitt store dilemma når jeg leier i Norge og skal jobbe i Utlandet mister adresse i Norge? eller tenker jeg feil? Det betyr jeg må ha leie forholdet vedvarende for at jeg skal ha et hjem i Norge. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #46 Del Skrevet 1. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men har du adresse i Norge om du ikke har meldt flytting? Har ikke meldt flytting og hver gang folkeregisteret minner meg på det så sier jeg "jeg skal se nærmere på dette". 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt store dilemma når jeg leier i Norge og skal jobbe i Utlandet mister adresse i Norge? eller tenker jeg feil? Det betyr jeg må ha leie forholdet vedvarende for at jeg skal ha et hjem i Norge. Så langt jeg vet så vil du ikke miste addresse i Norge så lenge du selv ikke melder flytting. MEN, dersom du flytter til Sverige/Danmark så har disse landene en avtale med Norge og du mister addresse i Norge så fort du har fått ny addresse i ett av disse landene (gjelder kanskje også Finland/Island). Anonymkode: 06e7d...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #47 Del Skrevet 1. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Ja, jeg søker i forskjellige byer. 2. Holdningen min er som den er. Trenger ikke å sugar code min mening og oppfatning av søknadsprosessen? for noen er det å få seg jobb veldig enkelt, andre ikke. Tro meg, jeg bor med en som aldri har hatt problemer med å finne seg jobb og uansett om han mangler erfaring eller ei så ordner det seg alltid(og holdningen vår er helt lik). Vi har to forskjellig utdannelse. For min del er det ikke like lett. Så hva vet du om min situasjon? Kanskje det er flere om brødet på de stillingene jeg søker? Anonymkode: 0310d...742 kan du finne en trygg person j eg kan stå sammen med i prosessen? Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #48 Del Skrevet 1. juli 2019 Sånn var det for meg også, tilslutt så gikk jeg på nav og ba om råd. Fikk da tilbud om praksisplass og takket ja til dette. Var i praksisplass på samme sted i 6 mnd, fikk fast jobb etterpå. Etter to år søkte jeg på en annen jobb og fikk den med en gang pga jeg da hadde en cv og en referanse. Har jobbet i den nye jobben i over to år nå. Anonymkode: 1ddc3...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. juli 2019 #49 Del Skrevet 2. juli 2019 På 1.7.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe problem å få jobb i Norge hvis man har tatt en utdanning det ikke går syv av på dusinet. Jeg har null problem med å få jobb eller tilbud om jobb, trenger ikke bruke nettverk i det hele tatt. Men så har jeg også tatt en utdanning som trengs, ikke noe svadagreier i samfunnsvitenskap som hvem som helst kan komme seg gjennom, og som ikke gir en spesifikk kompetanse. Anonymkode: 34d64...a87 Det var ikke matte du tok, håper jeg? https://snl.no/dusin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #50 Del Skrevet 2. juli 2019 6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Det var ikke matte du tok, håper jeg? https://snl.no/dusin Uff der bommet du. Mange av på dusinet betyr at det er så mange som tar den at det ikke lenger er relevant. Selvfølgelig vet jeg at et dusin er 12, men alle 12 tar jo ikke unyttige utdanninger. Anonymkode: 34d64...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. juli 2019 #51 Del Skrevet 2. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff der bommet du. Mange av på dusinet betyr at det er så mange som tar den at det ikke lenger er relevant. Selvfølgelig vet jeg at et dusin er 12, men alle 12 tar jo ikke unyttige utdanninger. Anonymkode: 34d64...a87 Her er det du som bommer, gitt. Uttrykket er "tretten på dusinet", og betyr at det er unødvendig mye/mange av noe. Din "forklaring" viser at du ikke har forstått uttrykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #52 Del Skrevet 2. juli 2019 Jeg jobber med rekruttering og opplever alt for ofte CV-er og søknader som ganske enkelt er så dårlig skrevet at jeg ikke kan tro at vedkommende er hel ved. For ikke å nevne når de sender inn søkerbrev som tydelig er skrevet til en helt annen rolle. Hva sier det om motivasjonen til å søke på akkurat vår stilling? Gjør en innsats! Anonymkode: fc2c6...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #53 Del Skrevet 2. juli 2019 På 1.7.2019 den 16.55, AnonymBruker skrev: 1. Ja, jeg søker i forskjellige byer. 2. Holdningen min er som den er. Trenger ikke å sugar code min mening og oppfatning av søknadsprosessen? for noen er det å få seg jobb veldig enkelt, andre ikke. Tro meg, jeg bor med en som aldri har hatt problemer med å finne seg jobb og uansett om han mangler erfaring eller ei så ordner det seg alltid(og holdningen vår er helt lik). Vi har to forskjellig utdannelse. For min del er det ikke like lett. Så hva vet du om min situasjon? Kanskje det er flere om brødet på de stillingene jeg søker? Anonymkode: 0310d...742 Sugar code..? Du vet at det ikke er uttrykket? Anonymkode: fc2c6...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #54 Del Skrevet 2. juli 2019 8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Her er det du som bommer, gitt. Uttrykket er "tretten på dusinet", og betyr at det er unødvendig mye/mange av noe. Din "forklaring" viser at du ikke har forstått uttrykket. Strengt tatt heter det ti av på dusinet, men et hvilket som helst tall duger. Uansett, jeg har jobb og er ettertraktet, det er ikke dere tapere i denne tråden. Anonymkode: 34d64...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #55 Del Skrevet 2. juli 2019 Jeg tror nummer én er å skrive en søknad som viser at du både er kvalifisert, skjønner hva jobben går ut på, og at du vil ha den. Sist jeg søkte jobb tok jeg i tillegg kontakt med sjefen og spurte relevante spørsmål, og tok også en lang prat med vedkommede som skulle pensjonere seg fra stillingen jeg ville ha, og fikk mye nyttig info der. Jeg regner også med at han framsnakket meg til HR før intervjurunden. Anonymkode: 3ac9c...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #56 Del Skrevet 2. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med rekruttering og opplever alt for ofte CV-er og søknader som ganske enkelt er så dårlig skrevet at jeg ikke kan tro at vedkommende er hel ved. For ikke å nevne når de sender inn søkerbrev som tydelig er skrevet til en helt annen rolle. Hva sier det om motivasjonen til å søke på akkurat vår stilling? Gjør en innsats! Anonymkode: fc2c6...19e kaster du i søppelbøtta innsende søknader fysisk? hvem vil du ha? Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 2. juli 2019 #57 Del Skrevet 2. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med rekruttering og opplever alt for ofte CV-er og søknader som ganske enkelt er så dårlig skrevet at jeg ikke kan tro at vedkommende er hel ved. For ikke å nevne når de sender inn søkerbrev som tydelig er skrevet til en helt annen rolle. Hva sier det om motivasjonen til å søke på akkurat vår stilling? Gjør en innsats! Anonymkode: fc2c6...19e Synd at sånne som deg jobber med rekruttering. Folk kan være hel ved selv om jobbsøknaden ikke er perfekt. Jeg søker ikke jobber i tide og utide, men å ha meg som arbeidstaker taper ingen på. Jeg synes det er hinsides at en søknad skal være nærmest en masteroppgave i utførelse for. Ha en sjans til ett intervju. Hva med personlighet og væremåte ellers, telles ikke det lenger? Skulle jeg ansatt noen så ville jeg ikke hengt meg opp i utforming av CV og søknad, men heller kalt inn til intervju og sett ann kjemien med personen. Jeg har jobbet med svært mange forskjellige mennesker og jeg har mange ganger lurt på hva i himmelens navn den personen hadde som gjorde at den fikk jobben. Enkelte er jo helt blåst i hue og skjønner jo knapt hvordan de helt enkleste arbeidsoppgaver skal utføres. Mulig disse hadde en super søknad, men omgjengeligheten og kjemien har ofte vært totalt fraværende, faktisk så ille at flere kolleger av meg har snakket sammen om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #58 Del Skrevet 2. juli 2019 2 minutter siden, EvaLena skrev: Jeg synes det er hinsides at en søknad skal være nærmest en masteroppgave i utførelse for. Ha en sjans til ett intervju. Hva med personlighet og væremåte ellers, telles ikke det lenger? Skulle jeg ansatt noen så ville jeg ikke hengt meg opp i utforming av CV og søknad, men heller kalt inn til intervju og sett ann kjemien med personen. Vi får ofte 100–200 søknader når vi utlyser en stilling. Det sier seg selv at vi ikke kan innkalle 200 mennesker til intervju og "se an kjemien med personen". Vi må som regel velge ut ca. fem til syv kandidater til intervju. Da velger vi kandidatene med knallsterk, relevant CV og en velskrevet, sterk søknad. Anonymkode: 63dfe...b4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #59 Del Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi får ofte 100–200 søknader når vi utlyser en stilling. Det sier seg selv at vi ikke kan innkalle 200 mennesker til intervju og "se an kjemien med personen". Vi må som regel velge ut ca. fem til syv kandidater til intervju. Da velger vi kandidatene med knallsterk, relevant CV og en velskrevet, sterk søknad. Anonymkode: 63dfe...b4a Men samstemmer det som er skrevet knallsterk og mennesket du møter? Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #60 Del Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men samstemmer det som er skrevet knallsterk og mennesket du møter? Anonymkode: 9db15...58f Ja, som regel. Dessuten er ikke kjemien det man bør legge vekt på. Hos oss skal det være rom for alle typer mennesker, også dem som er introverte eller som man ikke får helt riktig kjemi med. Hvis ikke risikerer man å ansette basert kun på egne preferanser og magefølelse, og ansette for mye "i eget bilde". Som regel ender vi opp med minst én knallsterk kandidat på alle områder, inkludert god kjemi, så jeg har fortsatt ikke ansatt noen jeg ikke hadde god magefølelse på. Det hender vi møter kandidater med knallsterk CV og søknad som faller helt gjennom på intervjuet. Jeg har ikke noe erfaring med å intervjue kandidater med svært svak CV og søknad, da disse aldri blir kalt inn til intervju hos oss. Anonymkode: 63dfe...b4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå