Gå til innhold

Stillingen er nå besatt, vi takker for din interesse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius

Flaks og nettverk har dessverre uforholdsmessig mye å si. Vet ikke hva utdannelsen din er, men i mange yrker kan man få en fot innafor ved å gjøre frivillig arbeid på en eller annen måte. Så fort man har relevant erfaring over en tid (1-2 år) er det null problem å komme på intervju, er min erfaring. Men man må jo få sjansen til å få den erfaringen først! Og i dagens arbeidsmarked må man i mange yrker/fagfelt være litt kreativ for å få det. Bare søke på utlyste jobber gir dårlige odds dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Støtter Anonymus Notarius. 

Frivillig arbeid som kan vinkles som relevant. Det er nesten likegyldig hva det er, men det teller positivt hvis du klarer å vinkle det til å bli en smule relevant og det gir det noe annet enn et hull på CVen. Trenger ikke være relevant til selve jobben så lenge det kan knyttes til personlighetstrekk som er positive for jobben du søker. 

Jeg brukte selv det at jeg var støttekontakt (1 gang per 14. dag) og var med i komiteen for det lokale barneskirennet (gjorde egentlig ikke stort mer enn å møte tre ganger i året, være tidtaker og steke vafler innimellom) til å få det til å høres ut som at jeg var svært ansvarsbevisst, fleksibel, vant til å ta utgangspunkt i det som fungerer/styrkene og bruke det til å skape positiv endring, og at jeg så klart hadde mye erfaring med å jobbe målrettet mot et felles mål der både økonomi, planlegging og delegering av arbeidsoppgaver var viktige elementer. Bla bla bla.

Mange arbeidsgivere ser etter unge mennesker med en utdannelse som gjør at de kan det ferskeste innenfor sitt fagfelt, og som samtidig har erfaringen til en som har vært lenge i yrket. Så det er bare å bruke det man kan til å fremstille seg selv som den perfekte kandidaten. Det er blitt en del av gamet å ta godt i når man snakker om "relevant" erfaring.

Det er litt som dating. De har en sjekkliste, du sjarmerer og rosemaler deg selv for å komme igjennom nåløyet, og når du først har kommet igjennom nåløyet så driter de i mange av punktene på lista ...

Anonymkode: dfad8...662

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme som deg, ts. Har søkt hvertfall 50 jobber de siste 3-4 månedene. Har vært på ett intervju. Søker både relevante stillinger, og de som kanskje ikke er like relevante, men jeg fortsatt føler jeg kunne prestert bra på (har master innenfor et ganske generelt felt). Føler jeg kommer til å bli værende i butikkjobb resten av livet. Så har egentlig ikke noen råd, men bare føler med deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og kompetansen er god nok uansett? 

Anonymkode: 9db15...58f

Ja, mange med min kompetanse. Kenner mange med samme komoetabse som har fått jobb pga de kjenner den og den 😕

Anonymkode: f9cef...3ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er enklere å finne seg en jobb om man har en jobb har jeg fått inntrykk av. Har du ingenting, få deg en jobb i hjemmehjelpen/barnehage/ass. På sykehjem eller noe så har du noe å vise til..

Anonymkode: bada3...26c

Jeg har 3 mnd oppsigelse, så fra utlyst stilling, intervju og ansettelse går det fort 4-5 mnd. Tror det er mye av mitt problem 😕

Anonymkode: f9cef...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du en kompetanse det er behov for akkurat nå da? 

Anonymkode: 262fb...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte flytte til Oslo etter 3 år med vikariater/arbeidsledig i hjembyen min. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg dro innom et sykehjem for å spørre om de ønsket noe frivillig arbeid fordi jeg var på jobbmarkedet å kjedet meg hjemme, så jeg ville gjøre noe viktig. Jobbet der noen uker før jeg sa at jeg kunne godt ta noen vakter om det var noen ledig. fikk en vakt her og der, så et sommer vikariat, etter en stund ble det en ledig stilling som ble lyst ut internt, å den tok jeg.

Anonymkode: b7ba0...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, herremann skrev:

Jeg måtte flytte til Oslo etter 3 år med vikariater/arbeidsledig i hjembyen min. 

Var det et sjokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bor på Sotra, utenfor Bergen, og der får man kun jobb hvis man kjenner noen, enten stillingen er utlyst eller er via vikarbyrå..... Ren tryneansettelse dessverre 😕

Det er ikke noe som heter tryneansettelser, det er bare noe du synser. Bekjentskaper ja, for da gir de deg referansene på en måte. Men de vil ikke gi deg akkurat dette om du er et surrehode heller, til det er risikoen for en fiasko ansettelse da for stor. Det koster bedriften masse penger og tid. Så selv om du har bekjentskaper får du ikke bare jobben, men får en lettere tilgang til et intervju, noe som letter sjansen for en ansettelse mye. Kan forholde seg annerledes i små familiebedrifter som gir et bekjentskap en sjanse, for igjen senere kanskje å få noe igjen andre veien.

Få ny jobb om du ikke har lang erfaring, og er ettertraktet fordi arbeidsgiver vet hva du står for, vil medføre mange søknader der du må regne med at 90% går i dass, så kanskje får et par intervjuer. Dette tar tid og er frustrerende ja.

For oss som har mange år i arbeidslivet, bred erfaring og leverer kvalitet? Vi trenger faktisk nesten ikke søke jobber, man blir nesten headhuntet så snart en arbeidsgiver vet at du tenker på å skifte jobb. Der kommer nok du en dag også med rett utdannelse og leveranser over tid i en jobb.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Clefable skrev:

Jeg opplever det samme som deg, ts. Har søkt hvertfall 50 jobber de siste 3-4 månedene. Har vært på ett intervju. Søker både relevante stillinger, og de som kanskje ikke er like relevante, men jeg fortsatt føler jeg kunne prestert bra på (har master innenfor et ganske generelt felt). Føler jeg kommer til å bli værende i butikkjobb resten av livet. Så har egentlig ikke noen råd, men bare føler med deg! 

Det er jo ikke veldig mye søknader egentlig? Du har en butikkjobb, men feil master da? For en master er ikke verdt en dritt om den ikke er relevant for et yrke du søker, du kunne like godt lagt frem et dasspapir da :) litt fjasete sagt da. At du har en master betyr jo at du har kapasitet til ta til deg kunnskap, slik sett er den litt relevant uansett. Men å klaske en master i bordet i ikke relevante yrker? Jeg ville ikke ansett deg på grunn av det, da måtte du imponert på et intervju. Men risikoen for at du stikker ved første mulighet over til en relevant jobb du har med din master er jo "stor" da uansett. Det tenker også en arbeidsgiver på forstår du, det tar tid og koster penger å lære deg opp i en jobb. Risken for at du forsvinner etter kort tid er stor, om du har en master som du egentlig vil bruke i helt annen jobb.

Men vips så snur din flaks seg før du aner, det virker bare ikke slik når man står mitt oppe i det. Noen år er ikke lang tid om du tar hele din karrière til du blir 70 år med i betraktning. Som unge har vi alle følt på dette, og så går det seg til over tid. 

Endret av Duftavsommerregn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er jo ikke veldig mye søknader egentlig? Du har en butikkjobb, men feil master da? For en master er ikke verdt en dritt om den ikke er relevant for et yrke du søker, du kunne like godt lagt frem et dasspapir da :) litt fjasete sagt da. At du har en master betyr jo at du har kapasitet til ta til deg kunnskap, slik sett er den litt relevant uansett. Men å klaske en master i bordet i ikke relevante yrker? Jeg ville ikke ansett deg på grunn av det, da måtte du imponert på et intervju. Men risikoen for at du stikker ved første mulighet over til en relevant jobb du har med din master er jo "stor" da uansett. Det tenker også en arbeidsgiver på forstår du, det tar tid og koster penger å lære deg opp i en jobb. Risken for at du forsvinner etter kort tid er stor, om du har en master som du egentlig vil bruke i helt annen jobb.

Men vips så snur din flaks seg før du aner, det virker bare ikke slik når man står mitt oppe i det. Noen år er ikke lang tid om du tar hele din karrière til du blir 70 år med i betraktning. Som unge har vi alle følt på dette, og så går det seg til over tid. 

Nei, jeg har jo søkt på jobber som er relevante innenfor feltet mitt, men graden er ganske generell, så noe er fortsatt mer relevant enn annet. Men jeg passer alltid på i søknaden å skrive om hvordan utdanning, tidligere prosjekter, og erfaringer passer med stillingsbeskrivelsen. :)
Det er kanskje ikke så mange søknader, sånn i det store løp. Men det føles veldig mye på kort tid. Jeg har ikke mistet motet da, man må bare fortsette søke. Det er på en måte "godt" å høre at dette er veldig vanlig å føle på som nyutdannet; at det ikke bare er meg som er håpløs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Clefable skrev:

Nei, jeg har jo søkt på jobber som er relevante innenfor feltet mitt, men graden er ganske generell, så noe er fortsatt mer relevant enn annet. Men jeg passer alltid på i søknaden å skrive om hvordan utdanning, tidligere prosjekter, og erfaringer passer med stillingsbeskrivelsen. :)
Det er kanskje ikke så mange søknader, sånn i det store løp. Men det føles veldig mye på kort tid. Jeg har ikke mistet motet da, man må bare fortsette søke. Det er på en måte "godt" å høre at dette er veldig vanlig å føle på som nyutdannet; at det ikke bare er meg som er håpløs. 

Du er ikke håpløs :) Alle har vel følt på dette som unge uten noen erfaring. Da er det frustrerende å bli avvist hele tiden, og man begynner å se mørkt på det. Så pang! Sitter det en jobb og du lykkes. Noen tar utdannelser som er ekstremt relevante i yrker som skriker etter deres kompetanse, de opplever ikke dette. Dere er litt heldigere en oss :) Vi måte skrive de forbanna søknadene på papir, kopiere opp alle vedlegg og sende inn i posten :) da vi var ungdom. Satt i papirhauger som jeg sendte ut til potensielle arbeidsgivere :)  Nå leveres det aller meste elektronisk, de nekter å ta i mot papirer. Da er det bare å lage en CV oversikt elektronisk som er ren klipp og lim. Og det er selve søknadteksten som man må jobbe med for hver stilling. Og der må du aldri gjøre noe "klipp og lim" Det må utformes nøye for hver jobb du søker.

Som en sier, du må faktisk sette deg veldig nøye inn i hva den bedriften står for, gjøre nøye  undersøkelser og vite mye om de før du går inn til et intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter i den samme knipa som deg, TS! Jeg har søkt i 1år nå. Har vært på 5 intervjuer. Søkt på det som er relevant til utdannelsen, og litt mer irrelevant. Kjenner jeg vil kaste mobilen i veggen når jeg oppdatere mailen bare for å finne «avvist søknad» eller «vi takker for interessen, stillingen er besatt- men vi oppfordrer deg til å søke». Jeg vet at i kommuner har de ikke lov til å gi stillinger uten å utlyse dem og holde intervjuer, MEN det betyr ikke at stillingen er allerede lovet til noen de kjenner internt. Og dette her er så inn i h******* irriterende! PR.dd så er det rene strikkeklubben på de beste stillingene i kommunen og veien dit? Så og si umulig. Denne jobbsøkingen har tatt mer av meg enn jeg trodde. Har vært sykemeldt flere ganger, er utbrent og lei. Kommer alltid tilbake i jobb, men sykemeldingen har ikke gjort noe for meg. Jeg er like sliten som om jeg skulle døgna i 3dager etter én vakt. Livsgnisten er på vei til å slukne. Familien min kjenner meg ikke igjen og jeg er nedstemt. Alt dette er pga jobben jeg forsøker å holde ut i og følelsen av å bli avvist av andre arbeidsgivere. Når skal det bli min tur? Når  kommer mitt år, hvor jeg kan blomstre og bli den beste versjonen av meg selv? 

Nei, vi får bare søke videre. En eller annen gang er det vi som slår igjennom. Ønsker deg lykke til videre. Jeg føler med deg, og unner ingen den følelsen at man mister seg selv i jobben, og ubrukelig når du får inntrykk at ingen andre vil ha deg. Men bare vent. Det vil skje! Og ting vil bli bedre!

Klem fra en søkende og sliten arbeidstaker.

Anonymkode: 0310d...742

Jeg heier på deg. :klem:

Anonymkode: fb0b9...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har søkt 4 jobber i vår, vært på 3 intervjuer. Har 8 års relevant arbeidserfaring, og tar en bachelor som er relevant. Men får ikke jobbene...

Anonymkode: ef6d5...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter i den samme knipa som deg, TS! Jeg har søkt i 1år nå. Har vært på 5 intervjuer. Søkt på det som er relevant til utdannelsen, og litt mer irrelevant. Kjenner jeg vil kaste mobilen i veggen når jeg oppdatere mailen bare for å finne «avvist søknad» eller «vi takker for interessen, stillingen er besatt- men vi oppfordrer deg til å søke». Jeg vet at i kommuner har de ikke lov til å gi stillinger uten å utlyse dem og holde intervjuer, MEN det betyr ikke at stillingen er allerede lovet til noen de kjenner internt. Og dette her er så inn i h******* irriterende! PR.dd så er det rene strikkeklubben på de beste stillingene i kommunen og veien dit? Så og si umulig. Denne jobbsøkingen har tatt mer av meg enn jeg trodde. Har vært sykemeldt flere ganger, er utbrent og lei. Kommer alltid tilbake i jobb, men sykemeldingen har ikke gjort noe for meg. Jeg er like sliten som om jeg skulle døgna i 3dager etter én vakt. Livsgnisten er på vei til å slukne. Familien min kjenner meg ikke igjen og jeg er nedstemt. Alt dette er pga jobben jeg forsøker å holde ut i og følelsen av å bli avvist av andre arbeidsgivere. Når skal det bli min tur? Når  kommer mitt år, hvor jeg kan blomstre og bli den beste versjonen av meg selv? 

Nei, vi får bare søke videre. En eller annen gang er det vi som slår igjennom. Ønsker deg lykke til videre. Jeg føler med deg, og unner ingen den følelsen at man mister seg selv i jobben, og ubrukelig når du får inntrykk at ingen andre vil ha deg. Men bare vent. Det vil skje! Og ting vil bli bedre!

Klem fra en søkende og sliten arbeidstaker.

Anonymkode: 0310d...742

hvorfor søker du ikke til en ny by? 

dessuten bør du endre din holdning og hva du skriver. Så vil du se en forandring skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

TS du sier at du selv har jobbet med rekruttering? Burde du da ikke vite hva rekrutterere ser etter? Tror ikke noen kommer til å gi deg mer tips enn det du allerede vet.

Jeg har søkt jobb i 2 år i Norge uten å få napp, sendt over 200 søknader, vært på mange intervjuer men rekker ikke opp.

Fikk jobb i EU land utenfor Norden i løpet av 1 uke...uten å kunne lokale språket...måtte flytte, men alt er bedre enn å NAVe.

Poenget mitt er: Arbeidsmarkedet i Norge er håpløst. Det er så korrupt at det er rart at noe i det hele tatt fungerer. Vil du virkelig ha en jobb, er det flere muligheter utenfor Norge.

Anonymkode: 06e7d...78d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS du sier at du selv har jobbet med rekruttering? Burde du da ikke vite hva rekrutterere ser etter? Tror ikke noen kommer til å gi deg mer tips enn det du allerede vet.

Jeg har søkt jobb i 2 år i Norge uten å få napp, sendt over 200 søknader, vært på mange intervjuer men rekker ikke opp.

Fikk jobb i EU land utenfor Norden i løpet av 1 uke...uten å kunne lokale språket...måtte flytte, men alt er bedre enn å NAVe.

Poenget mitt er: Arbeidsmarkedet i Norge er håpløst. Det er så korrupt at det er rart at noe i det hele tatt fungerer. Vil du virkelig ha en jobb, er det flere muligheter utenfor Norge.

hvordan fikk du kontakt i annet land med jobb? Du skriver eu land. Da kunne jeg tenke meg Finland, tviler på at jeg får noe inngang til Danmark. Sverige prøvde jeg, men mislyktes dermed vil jeg ikke tilbake dit. 

jeg ser etter jobb selv, og er villig til å flytte for å få en jobb.

Hvem reiste du med? Måtte du ta med all flyttelass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan fikk du kontakt i annet land med jobb? Du skriver eu land. Da kunne jeg tenke meg Finland, tviler på at jeg får noe inngang til Danmark. Sverige prøvde jeg, men mislyktes dermed vil jeg ikke tilbake dit. 

jeg ser etter jobb selv, og er villig til å flytte for å få en jobb.

Hvem reiste du med? Måtte du ta med all flyttelass?

Jeg vil anbefale å sjekke jobbportalene i de ulike land (f.eks. indeed.fi, indeed.de, indeed.co.uk etc). Det er mye enklere å få jobb i utlandet enn det de fleste tror.

Veldig mange annonser skriver at de krever at du snakker lokalt språk og engelsk i tillegg, men i realiteten er det veldig få som faktisk spør om det...spesielt i de store internasjonale selskaper.

Hadde ingen kjente eller andre kontakter i selskapet jeg fikk jobb i... og når jeg sier ingen så mener jeg INGEN.

Fant en leilighet som er ferdigmøblert...det er litt dyrere men føler det er bedre med en møblert leilighet i tilfellet jeg igjen skal flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale å sjekke jobbportalene i de ulike land (f.eks. indeed.fi, indeed.de, indeed.co.uk etc). Det er mye enklere å få jobb i utlandet enn det de fleste tror.

Veldig mange annonser skriver at de krever at du snakker lokalt språk og engelsk i tillegg, men i realiteten er det veldig få som faktisk spør om det...spesielt i de store internasjonale selskaper.

Hadde ingen kjente eller andre kontakter i selskapet jeg fikk jobb i... og når jeg sier ingen så mener jeg INGEN.

Fant en leilighet som er ferdigmøblert...det er litt dyrere men føler det er bedre med en møblert leilighet i tilfellet jeg igjen skal flytte.

hvor betaler du skatt, og har du meldt flytting til landet du jobber i?

Jeg kan ikke finsk, men ser for meg det er trivelig å bo der. Men jeg snakker Engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...