AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Del Skrevet 25. juni 2019 Har søkt på rundt 50 jobber det siste halve året. Kommet til intervju på 2 av disse. Jeg har sjekket kompetansen min mot stillingen, prøvd å presentere meg best mulig osv. Jeg har fått profesjonelle til å se over søknad og CV. Jeg har søkt jobber uten kompetansekrav og med kompetansekrav. Utenfor mitt fagfelt, innenfor mitt fagfelt, listen er lang. Nå føler jeg meg bare helt verdiløs. Hva skal til for å komme i nåløyet? Anonymkode: 90b26...26c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Del Skrevet 25. juni 2019 Mitt tips er å ha gode referanser + flaks, er du på bunnen så er det bare en vei. Jeg har vært der selv, men kan nå velge fra øverste hylle. Til og med når jeg sier nei så er det ikke akseptert av potensielle arbeidsgivere uten ny omkamp. Anonymkode: 0f915...3c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Del Skrevet 25. juni 2019 Jeg måtte flytte til et sted hvor det var mer behov for folk med min utdanning. Er det en mulighet? Anonymkode: febe8...5ec 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #4 Del Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har søkt på rundt 50 jobber det siste halve året. Kommet til intervju på 2 av disse. Jeg har sjekket kompetansen min mot stillingen, prøvd å presentere meg best mulig osv. Jeg har fått profesjonelle til å se over søknad og CV. Jeg har søkt jobber uten kompetansekrav og med kompetansekrav. Utenfor mitt fagfelt, innenfor mitt fagfelt, listen er lang. Nå føler jeg meg bare helt verdiløs. Hva skal til for å komme i nåløyet? Anonymkode: 90b26...26c Det er nok dessverre sånn at man ofte må kjenne noen for å greie å få den første foten innafor et sted eller en bransje.. Altså, du vil helt sikkert også få en jobb tilslutt, men på en del av jobbene du søker så konkurrerer du dessverre mot én eller flere personer som arbeidsgiver allerede har kjennskap til fra før (for eksempel fordi de kjenner noen som allerede jobber i bedriften). Og da går ofte disse foran deg i køen, selv om din kompetanse kanskje var enda mer perfekt for jobben. I tillegg er det jo også sånn at omtrent bare 20 % av ledige jobber faktisk annonseres, dvs at de fleste dessverre får seg ny jobb gjennom nettverket sitt... Men har du prøvd vikarbyrå? Jeg har en mastergrad det ikke er kjempehøy etterspørsel etter, men fikk kjemperelevant jobb gjennom vikarbyrå (etter å ha søkt nesten ett år på egenhånd). Fikk etter hvert fast stilling der, og ble der i 5 år. Nå er dette riktignok en del år siden, så mulig det ikke er like lett å få ok jobber gjennom vikarbyrå nå?! Anonymkode: f6b39...fa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #5 Del Skrevet 25. juni 2019 Du fikk hvertfall svar. Ikke alle som gidder å svare engang. Anonymkode: 94ddb...e56 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Del Skrevet 25. juni 2019 Søker du populære stillinger? Deltid stillinger på kiwi får til dømes latterlig mange søknader pga manglende kompetanse krav og arbeidstider utafor normalen. Anonymkode: 7368e...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 25. juni 2019 #7 Del Skrevet 25. juni 2019 (endret) Timing er det som skal til. du må være rette søker til rett tid. er mer en bare kvalifikasjoner som teller. jobben jeg har nå fikk jeg pga sammensetning av arbeidsmiljø. Jeg hadde kvalifikasjonene i orden, selv om det var andre som hadde mer erfaring en meg fikk jeg jobben, for sjefen mente jeg var den søkeren som passet best inn i miljøet på arbeidsplassen. bare ikke gi opp. Mange søker på flere 100 jobber før man får jobb. Endret 25. juni 2019 av Slarti 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #8 Del Skrevet 25. juni 2019 Har du bachelor eller master? Har inntrykk av at de fleste bedrifter skal ha noen med relevant utdanning samt arbeidserfaring. Sies det noe om det, eller om du er overkvalifisert? Mange idag får vel også en fot innenfor div firmaer via familie/ bekjente. Har selv ei datter som har bachelor, og fått jobb i en av de store bedriftene her i Norge. Dette gir henne tilgang til stillinger rundt om i verden i den bedriften. Hun fikk jobb via stefar. Anonymkode: f2ebc...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #9 Del Skrevet 25. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok dessverre sånn at man ofte må kjenne noen for å greie å få den første foten innafor et sted eller en bransje.. Altså, du vil helt sikkert også få en jobb tilslutt, men på en del av jobbene du søker så konkurrerer du dessverre mot én eller flere personer som arbeidsgiver allerede har kjennskap til fra før (for eksempel fordi de kjenner noen som allerede jobber i bedriften). Og da går ofte disse foran deg i køen, selv om din kompetanse kanskje var enda mer perfekt for jobben. I tillegg er det jo også sånn at omtrent bare 20 % av ledige jobber faktisk annonseres, dvs at de fleste dessverre får seg ny jobb gjennom nettverket sitt... Men har du prøvd vikarbyrå? Jeg har en mastergrad det ikke er kjempehøy etterspørsel etter, men fikk kjemperelevant jobb gjennom vikarbyrå (etter å ha søkt nesten ett år på egenhånd). Fikk etter hvert fast stilling der, og ble der i 5 år. Nå er dette riktignok en del år siden, så mulig det ikke er like lett å få ok jobber gjennom vikarbyrå nå?! Anonymkode: f6b39...fa6 Blir du aldri lei ordet "dessverre"? Grunnen til at folk ikke kommer seg frem er fordi de ser andre som konkurrenter. Lært opp av janteloven, det har omtrent hele Norge blitt opp gjennom oppveksten. Jeg kjente ingen der jeg fikk jobb. Kanskje var jeg ikke så kresen heller. Anonymkode: 4ffcc...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #10 Del Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok dessverre sånn at man ofte må kjenne noen for å greie å få den første foten innafor et sted eller en bransje.. Altså, du vil helt sikkert også få en jobb tilslutt, men på en del av jobbene du søker så konkurrerer du dessverre mot én eller flere personer som arbeidsgiver allerede har kjennskap til fra før (for eksempel fordi de kjenner noen som allerede jobber i bedriften). Og da går ofte disse foran deg i køen, selv om din kompetanse kanskje var enda mer perfekt for jobben. I tillegg er det jo også sånn at omtrent bare 20 % av ledige jobber faktisk annonseres, dvs at de fleste dessverre får seg ny jobb gjennom nettverket sitt... Men har du prøvd vikarbyrå? Jeg har en mastergrad det ikke er kjempehøy etterspørsel etter, men fikk kjemperelevant jobb gjennom vikarbyrå (etter å ha søkt nesten ett år på egenhånd). Fikk etter hvert fast stilling der, og ble der i 5 år. Nå er dette riktignok en del år siden, så mulig det ikke er like lett å få ok jobber gjennom vikarbyrå nå?! Anonymkode: f6b39...fa6 Hei takk for svar, ts her Jeg er klar over at mye av ansettelser går på networking. Jeg hadde rekrutteringsansvar i min gamle jobb før videreutdanningen min, og veldig mange prøvde å komme meg i forkjøpet av annonseringen når vi lyste ut jobber pga kjennskap. Derfor har jeg alltid vært bevisst på at ansettelser skal skje på ett fair grunnlag, men det er kanskje bare jeg som tenker sånn... Jeg jobber gjennom vikarbyrå nå. Det er en jobb, men ikke helt meg, så derfor vil jeg videre. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Søker du populære stillinger? Deltid stillinger på kiwi får til dømes latterlig mange søknader pga manglende kompetanse krav og arbeidstider utafor normalen. Anonymkode: 7368e...c52 Nei, jeg vet at de typen stillinger havner jeg helt nederst i bunken, de vil bare se på CV min og tenke hva i all verden er det med dette mennesket Anonymkode: 90b26...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #11 Del Skrevet 25. juni 2019 Flaks og kontakter Anonymkode: aa704...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #12 Del Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du bachelor eller master? Har inntrykk av at de fleste bedrifter skal ha noen med relevant utdanning samt arbeidserfaring. Sies det noe om det, eller om du er overkvalifisert? Mange idag får vel også en fot innenfor div firmaer via familie/ bekjente. Har selv ei datter som har bachelor, og fått jobb i en av de store bedriftene her i Norge. Dette gir henne tilgang til stillinger rundt om i verden i den bedriften. Hun fikk jobb via stefar. Anonymkode: f2ebc...640 Hei TS her, Jeg har både bachelor og master, i fire forskjellige fagfelt som likevel er nesten samme fag. Anonymkode: 90b26...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Del Skrevet 25. juni 2019 Jeg måtte søke meg til en mindre plass, og jobbe/bo der noen år for å få mer erfaring. Opplevde at det var lettere å komme på intervju når jeg allerede var i jobb. Anonymkode: 4b5f0...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #14 Del Skrevet 25. juni 2019 Les deg opp om jobben du søker. Alt du kan komme over av informasjon. Har de nettside? Lær den neste utenat. Les hva deres profil er. Tilpass søknadsbrev og CV til nettopp den jobben, ikke send standard søknader. Kle deg fint på intervju. Ikke overfint, men ikke i hullete jeans heller. Få en venn eller en i familien til å øve intervju med deg. Anonymkode: 06f0c...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #15 Del Skrevet 25. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har søkt på rundt 50 jobber det siste halve året. Kommet til intervju på 2 av disse. Jeg har sjekket kompetansen min mot stillingen, prøvd å presentere meg best mulig osv. Jeg har fått profesjonelle til å se over søknad og CV. Jeg har søkt jobber uten kompetansekrav og med kompetansekrav. Utenfor mitt fagfelt, innenfor mitt fagfelt, listen er lang. Nå føler jeg meg bare helt verdiløs. Hva skal til for å komme i nåløyet? Anonymkode: 90b26...26c hvor personlig er du? og har du fått ned stoltheten og ego sentret ditt? Mange på din alder som ikke respekterer eldre. Tror det er derfor du ikke har fått jobb. Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #16 Del Skrevet 25. juni 2019 Bor på Sotra, utenfor Bergen, og der får man kun jobb hvis man kjenner noen, enten stillingen er utlyst eller er via vikarbyrå..... Ren tryneansettelse dessverre 😕 Anonymkode: f9cef...3ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #17 Del Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bor på Sotra, utenfor Bergen, og der får man kun jobb hvis man kjenner noen, enten stillingen er utlyst eller er via vikarbyrå..... Ren tryneansettelse dessverre 😕 Anonymkode: f9cef...3ab og kompetansen er god nok uansett? Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #18 Del Skrevet 25. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei TS her, Jeg har både bachelor og master, i fire forskjellige fagfelt som likevel er nesten samme fag. Anonymkode: 90b26...26c har du arbeidserfaring? hva kan du? Anonymkode: 9db15...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hind Skrevet 25. juni 2019 #19 Del Skrevet 25. juni 2019 Flaks eller kontakter, og helst det siste. Det er ikke deg, arbeidsmarkedet er bare helt håpløst akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #20 Del Skrevet 25. juni 2019 Det er enklere å finne seg en jobb om man har en jobb har jeg fått inntrykk av. Har du ingenting, få deg en jobb i hjemmehjelpen/barnehage/ass. På sykehjem eller noe så har du noe å vise til.. Anonymkode: bada3...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå