Gå til innhold

Sykemeldt og utenlandstur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har spørsmål ang. det å dra til utlandet to dager før sykemeldingen går ut. Er det stor sjanse for at man har lov til dette? Eller mister man lønn for de to dagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta ut ferie og skrive dette på sykemeldingen.

Skrevet

Det er ingen sjanse for at man har lov til det uten at det er avklart med lege/NAV, men det er ingenting i veien for å ta ut ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må prate med legen, og gå inn på nav sine sider å søke! Jeg gjorde det i vinter og fikk godkjenning innen noen dager, men du må nok beregne mer tid nå! 

Anonymkode: 043da...537

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må prate med legen, og gå inn på nav sine sider å søke! Jeg gjorde det i vinter og fikk godkjenning innen noen dager, men du må nok beregne mer tid nå! 

Anonymkode: 043da...537

Ok. Det er 2 uker til avreise i så fall.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt Ann på hvorfor du er sykmeldt. Men behandlingstiden er så vidt jeg vet 6 uker. 

Anonymkode: 8c6f1...ea4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt Ann på hvorfor du er sykmeldt. Men behandlingstiden er så vidt jeg vet 6 uker. 

Anonymkode: 8c6f1...ea4

Er hun jeg skal reise med jeg spør for - hun er sykemeldt pga psykisk helse. 

Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Klikk deg inn her for å søke.
https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/soknad-sykepenger-utenfor-norge/soknad-sykepenger-utenfor-norge

Tar ca. 60 sekunder.

Du må ha sagt fra til lege og arbeidsgiver at du reiser, men de trenger ikke sende inn noe.
Du må også være 100% sykmeldt i perioden.

Hun jeg skal reise sammen med er gradert sykemeldt...

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat så syk at man ikke kan jobbe, men akkurat så frisk at man kan ut og reise. Har hørt det før.. 

Anonymkode: 59066...2fa

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat så syk at man ikke kan jobbe, men akkurat så frisk at man kan ut og reise. Har hørt det før.. 

Har ferie etter denne sykemeldingen.

Skrevet
4 minutter siden, Strikk og vær glad skrev:

Hun jeg skal reise sammen med er gradert sykemeldt...

Da får hun opp spørsmålet; "Men - hva gjør du de dagene du skulle jobbet? Du kan ikke ta ferie noen dager og beholde sykepenger for de andre dagene. Men har du spart opp fleksitid, slik at du kan avspasere, går det fint.

Dersom hun kan avspasere den tiden hun egentlig skal jobbe går det fint, men siden man ikke kan ta ferie halve dager kan man ikke kombinere det.

Da kommer det an på hva hun har avtalt med arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 100% sykemeldt i 2 uker. Så 2 uker ferie og så 100% sykemeldt i 4 uker til. Det var sånn legen sa jeg måtte gjøre det. Ferien var i utlandet.

Anonymkode: ff61f...fbc

Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Da får hun opp spørsmålet; "Men - hva gjør du de dagene du skulle jobbet? Du kan ikke ta ferie noen dager og beholde sykepenger for de andre dagene. Men har du spart opp fleksitid, slik at du kan avspasere, går det fint.

Dersom hun kan avspasere den tiden hun egentlig skal jobbe går det fint, men siden man ikke kan ta ferie halve dager kan man ikke kombinere det.

Da kommer det an på hva hun har avtalt med arbeidsgiver.

Hun har fri de to dagene det gjelder (de to første dagene hun evt er i utlandet) . Sikkert jobbet noen dager før den uka. Men sykemeldingen varer tom. to dager etter vi skal reise.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor skulle det være en motsigelse på generelt grunnlag? Hva vet du om jobben hennes? Hva vet du om arbeidsevnen hennes sett opp mot diagnosen hennes? Hva vet du om reisen hun skal på? Er det en direkte sammenheng mellom reiseevne og arbeidsevne? Hva er akseptable aktiviteter for en syk person? 

Anonymkode: 60511...432

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Strikk og vær glad skrev:

Hun har fri de to dagene det gjelder (de to første dagene hun evt er i utlandet) . Sikkert jobbet noen dager før den uka. Men sykemeldingen varer tom. to dager etter vi skal reise.

Ifølge NAV er man sykmeldt samme prosent hele sykmeldingsperioden. Er man f.eks. 60% sykmeldt er man ikke syk mandag til onsdag, og så frisk (eller fri) torsdag og fredag.

Der er derimot ingen spørsmål i søknaden som går på om man har avtalt avspasering, så om ikke lokalkontoret (som behandler søknaden) ringer din venninne eller arbeidsgiver for å sjekke, så går sannsynligvis søknaden gjennom. Der er ingen felt for å krysse av eller skrive inn hva man gjør i den prosenten man skal arbeide disse dagene.

(Dette har jeg diskutert med saksbehandlere i NAV noen ganger, og jeg vet at dette er en del av lovverket det hersker mye tvil rundt.)

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte mener du at en ferietur er negativt for en persons psykiske helse? :klo:

• Liker 9
Skrevet (endret)

Dersom

dette er ferie, så er det ferie og skal skrives som ferie! Har hun «vanlig fri» i disse to dagene så kan hun friskmelde seg (på selve sykemeldingen, eller ved å gi beskjed til nav og arbeidsgiver) disse to dagene.

Du skal ikke planlegge å være syk på ferie med mindre dette er avtalt og innvilget.

Endret av Rotemor
Skrevet

Da ser ut til at hun mest sannsynlig må bruke feriedager på de siste to dagene av sykemeldingen, slik som jeg har tolket det. Vi har ikke bestilt noe tur ennå. Jeg vet ikke så mye om hvorfor hun er sykemeldt - hadde ikke så lyst til å grave om det. Det var bare jeg som spurte om hun ville være med meg på en reise evt. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...