AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Det er så mange statistikker som viser at vi nå lever i den beste og tryggeste tiden av menneskets historie. Merkelig nok er barn og unge i dag mer deprimerte enn før. Vi har et stressende samfunn som legger opp til press både om karakterer, jobb og utdannelse, til utseende, kjærlighetsliv og barn. Vi slipper aldri unna pga medier som følger oss overalt. Man kjenner på presset om noe hvor enn man befinner seg. Lever vi virkelig i historiens beste tid? Personlig er jeg glad jeg ikke er ungdom eller barn i dag, men vokste opp på slutten av 80 tallet og 90-tallet. Sosiale medier fantes ikke, jeg følte ikke press fra noen fronter så mye som et sekund av barne- og ungdomstiden. Jeg skulle egentlig ha vokst opp enda tidligere, for da hadde det vært en enkel vei inn i arbeidslivet. Før fikk alle jobb hvis man ville ha. Min foreldregenerasjon fikk kastet jobber etter seg. Veldig mange jobber krevde ikke utdannelse, og veien til å bli etablert var veldig kort. Det var en enklere verden, spesielt for mine foreldre, men bare å gå tilbake 20 år gir et ganske annet bilde enn i dag. Ting er så vanskelig i dag, jobbmarkedet er vanskelig og det stilles stadig høyere krav til kompetanse. Flere ufaglærte jobber forsvinner, og man må i bunn og grunn ha en utdannelse for å klare seg. I tillegg er det stor kamp om stillingene. Hvordan tror vi at dette kommer til å løse seg for kommende generasjonene? Det enkle svaret er at alt vil bli verre. Flere mennesker, færre jobber. Flere mennesker vil falle utenom arbeidslivet. Som ung voksen i dagens samfunn så trives jeg ikke. Virkelig ikke. Anonymkode: ccf79...a0a 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Beklager skrivefeil i trådtittel. Vet ikke hvordan det skjedde. Anonymkode: ccf79...a0a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Nei, jeg er enig. Likte 90-talet godt da. Men sosiale medier og økt globalisering er noe jeg kunne vært foruten. Verden føles mindre spennende enn det den var før... Anonymkode: 079e1...4cc 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #4 Skrevet 25. juni 2019 Verden blir framstilt som "best" nå pga høyere levealder, bedre sykehus. bedre mat, mindre krig osv. Sannheten er at presset er så høyt at det er nærme bristepunktet. Ta det presset vi har nå og se 10 år frem i tid. Tror noen det er blitt bedre? Overhodet ikke. Du har helt rett, den beste tiden, trivselmessig sett, er dessverre over. Anonymkode: 1d055...8cf 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #5 Skrevet 25. juni 2019 Jeg er glad jeg ble født i den tiden jeg ble født, slutten av 1990 tallet. Barn som levde og virkelig hadde det tøft fikk lite hjelp før dette fordi de ikke ble fanget opp. Psykologer hadde heller ikke mye kunnskaper om traumer, og barn med vanskelige bakgrunner ble sett på som vanskelige og vrange selv om de ufrivillig slet med følelsesregulering (noe folk ikke forsto særlig godt da) Anonymkode: f0729...fc2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 Jeg tror jeg ble født i den beste tida. I -67. Jeg tror ikke at de som er født nå eller i de siste 20 åra har det bedre enn oss som var født da. Jeg har fått med meg 70-80-90-tallet, der vi ikke hadde internett og mobil, der alle barna lekte ute fra morgen til kveld, og familier var stabile. Ihvertfall var det sånn der jeg vokste opp. Norge var i framgang, og stort sett alle hadde mange muligheter på 70 og 80-tallet. Men jeg husker også "jappetida" på slutten av 80-tallet, der mange levde veldig godt, og fikk deretter et stort kræsj der boligprisene stupte, rentene gikk til himmels, og arbeidsledigheten var stor. Jeg utdannet meg til mitt yrke fordi jeg var sikker på å få jobb, ikke fordi jeg egentlig ville jobbe som det. Mannen hadde ikke utdanning den gangen, og han hadde jobb som sjåfør for Sigdal kjøkken. Vi bygde hus i 1992, og da var rentene på huslån 13%. Husker mange som måtte selge med store tap da, fordi de ikke klarte å beholde boligen lenger. Jeg og mannen var unge, hadde arbeid, og klarte å betale lån. Så at rentene stupte bare kort tid etter at vi bygde hus, gjorde at vi fikk god økonomi. Så kom barna i 1988 og 1992. De hadde også en god barndom, tror jeg. Mye lek ute, og at vi mødrene ropte fra verandaen at de måtte komme inn. Mannen måtte ta utdanning, og det gjorde han på kveldstid. Han jobbet og tok utdanning, og innen få år hadde han mesterbrev innen sin bransje. Nå er han prosjektleder for de største prosjektene i byen, og det har han vært de siste 15 år. Jeg er født i -67, og som sagt så føler jeg at jeg har fått det beste av alt. Jeg var med på oljeoppgangen, og var heldig med alt egentlig! Nå er jeg 52, og ser at mine barn og barnebarn ikke får det så lett som jeg og de som var født da hadde det. Anonymkode: 58c61...b7d 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 Vi hadde det fint 😊 Jeg ser derimot ikke hva som er problemet nå. Hva det er som er så vanskelig, som gir så mye press? Synest ungdommen flakker rundt og gjør det som behager dem i øyeblikket, mye mer enn hva vi gjorde. Føler nok vi tok mer ansvar. Anonymkode: 5e7b5...251 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #8 Skrevet 25. juni 2019 Omvendt her. Jeg er født på slutten av 80-tallet og utrolig glad jeg nå har tilgang til internett. Kanskje tragisk, men det betyr utrolig mye for meg. Er slik jeg har funnet likesinnede og kunne være sosial på mine premisser. Har også lært utrolig mye som har bedret livskvaliteten min gjennom internett og hadde følt meg veldig alene uten. Anonymkode: 7a83e...778 2
OPIgirl Skrevet 27. juni 2019 #9 Skrevet 27. juni 2019 Er født i 61 og fikk med meg både 70, 80 og 90 tallet. Må si jeg synes verden har gått fullstendig av hengslene. Har begynt å hate internett fordi det brukes til veldig mye dritt. Å påstå at vi lever i en tryggere verden er selvbedrag så det holder. 5
OPIgirl Skrevet 27. juni 2019 #10 Skrevet 27. juni 2019 På 26.6.2019 den 1.45, AnonymBruker skrev: Omvendt her. Jeg er født på slutten av 80-tallet og utrolig glad jeg nå har tilgang til internett. Kanskje tragisk, men det betyr utrolig mye for meg. Er slik jeg har funnet likesinnede og kunne være sosial på mine premisser. Har også lært utrolig mye som har bedret livskvaliteten min gjennom internett og hadde følt meg veldig alene uten. Anonymkode: 7a83e...778 Hos meg er det motsatt. Skulle gjerne levd årene uten internett og all galskapen som teknologi er om igjen. Internett har ikke gjort ting enklere. Snarere tvert imot. Ihvertfall for meg og for garantert veldig mange andre også. Men fint at du har glede av det da. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #11 Skrevet 27. juni 2019 På 25.6.2019 den 23.36, AnonymBruker skrev: Vi hadde det fint 😊 Jeg ser derimot ikke hva som er problemet nå. Hva det er som er så vanskelig, som gir så mye press? Synest ungdommen flakker rundt og gjør det som behager dem i øyeblikket, mye mer enn hva vi gjorde. Føler nok vi tok mer ansvar. Anonymkode: 5e7b5...251 Kunne ikke vært mer enig. Dagens generasjon er noen selvopptatte egosentriske nervevrak som ikke tåler noe. Anonymkode: c4e77...208 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #12 Skrevet 27. juni 2019 4 minutter siden, OPIgirl said: Hos meg er det motsatt. Skulle gjerne levd årene uten internett og all galskapen som teknologi er om igjen. Internett har ikke gjort ting enklere. Snarere tvert imot. Ihvertfall for meg og for garantert veldig mange andre også. Men fint at du har glede av det da. Hvorfor henger du her på KG da? Det er vel valgfritt ... Anonymkode: 7cd29...d9e
OPIgirl Skrevet 27. juni 2019 #13 Skrevet 27. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor henger du her på KG da? Det er vel valgfritt ... Anonymkode: 7cd29...d9e Fordi jeg kjeder meg av og til. Det blir som en dårlig vane. Jeg kan fortelle at jeg var uten pc og mobil i en hel måned. Jeg trenger begrunner ikke det noe mer. Og jeg savnet det ikke en eneste dag. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #14 Skrevet 27. juni 2019 11 minutter siden, OPIgirl said: ....Internett har ikke gjort ting enklere. Snarere tvert imot. Ihvertfall for meg og for garantert veldig mange andre også.... På hvilken måte da? Anonymkode: 5e7b5...251
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #15 Skrevet 27. juni 2019 På 25.6.2019 den 23.36, AnonymBruker skrev: Vi hadde det fint 😊 Jeg ser derimot ikke hva som er problemet nå. Hva det er som er så vanskelig, som gir så mye press? Synest ungdommen flakker rundt og gjør det som behager dem i øyeblikket, mye mer enn hva vi gjorde. Føler nok vi tok mer ansvar. Anonymkode: 5e7b5...251 Hovedproblemet er vel hvordan foreldre oppdrar barna sine nå, de tåler ikke motgang fordi de aldri har møtt det. Så blir de ungdommer og unge voksne og alt er kanskje ikke så enkelt som de hadde trodd også går de på en smell. Ser jo bare i barn og familie trådene inne her, helt utrolig hva noen lurer på er greit og ikke, ting som var helt naturlig før. Er født på slutten av 70 tallet og elsket barndommen min. Anonymkode: d1bcc...ac2 1
OPIgirl Skrevet 27. juni 2019 #16 Skrevet 27. juni 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte da? Anonymkode: 5e7b5...251 Det tror jeg du skjønner hvis du tenker deg om. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #17 Skrevet 27. juni 2019 10 minutter siden, OPIgirl said: Det tror jeg du skjønner hvis du tenker deg om. Nei, det skjønner jeg faktisk ikke. Jeg husker hvordan det var, det var ikke enklere før. Internet har til de grader lettet hverdagen til de fleste. Postgang, regningsbetaling, atlas, leksikon, brosjyrer, kataloger. Personlig fremmøte for alt mulig. Det er jo helt fantastisk hvor mye enklere livet er med internet. Ekstremt praktisk. Anonymkode: 5e7b5...251 1
Martin13 Skrevet 27. juni 2019 #18 Skrevet 27. juni 2019 Jeg skal ikke si at noen tid er "bedre" enn andre tider i historien. Alt har sin årsakssammenheng, og vi som mennesker er her for å lære og erfare ulike deler av oss selv. Men i dag merker jeg at jeg må jobbe med meg selv i mye større grad, slik at jeg ikke mister meg selv oppi alt hverdagskavet og stresset. Det handler da om å tenke litt på seg selv, også finne ut hva som virkelig betyr noe for deg hvis man tar bort alle ideer fra andre mennesker og sosiale medier. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #19 Skrevet 27. juni 2019 Personlig er jeg helt uenig. Jeg liker utviklingen så godt, at jeg heller ville blitt lenger inn i fremtiden, enn tilbake i tid. Anonymkode: 3d0d0...47d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #20 Skrevet 27. juni 2019 På 25.6.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg ble født i den beste tida. I -67. Jeg tror ikke at de som er født nå eller i de siste 20 åra har det bedre enn oss som var født da. Samme år Jeg har fått med meg 70-80-90-tallet, der vi ikke hadde internett og mobil, der alle barna lekte ute fra morgen til kveld, og familier var stabile. Ihvertfall var det sånn der jeg vokste opp. Ingenting var stabilt. Jeg opplevde ikke alvorlige opplevelser: det var litt seksuelt misbruk, alkoholisme og omsorgssvikt, men stort sett var det bare slik det var. Norge var i framgang, og stort sett alle hadde mange muligheter på 70 og 80-tallet. Det var en vekstperiode ja. Men jeg husker også "jappetida" på slutten av 80-tallet, der mange levde veldig godt, og fikk deretter et stort kræsj der boligprisene stupte, rentene gikk til himmels, og arbeidsledigheten var stor. Jeg utdannet meg til mitt yrke fordi jeg var sikker på å få jobb, ikke fordi jeg egentlig ville jobbe som det. Mannen hadde ikke utdanning den gangen, og han hadde jobb som sjåfør for Sigdal kjøkken. Jappetida var i og for seg bedre, og mine foreldre traff perfekt i å hente penger på dette. Men det var også første gang Nordmenn var nødt å leve i en periode der det var trussel om at gjelden skulle knuse dem. Det var en del selvmord. På grunn av skoleproblemer kom jeg akkurat for sent til å få utdanning før man avgrenset høyskoleutdanningen og på grunn av rentene, skulle det ta 4 år til før jeg turte å fortsatte utdannelsen. Vi bygde hus i 1992, og da var rentene på huslån 13%. Husker mange som måtte selge med store tap da, fordi de ikke klarte å beholde boligen lenger. Jeg og mannen var unge, hadde arbeid, og klarte å betale lån. Så at rentene stupte bare kort tid etter at vi bygde hus, gjorde at vi fikk god økonomi. Flaks! "Severin Suveren" 🙂 Så kom barna i 1988 og 1992. De hadde også en god barndom, tror jeg. Mye lek ute, og at vi mødrene ropte fra verandaen at de måtte komme inn. Mannen måtte ta utdanning, og det gjorde han på kveldstid. Han jobbet og tok utdanning, og innen få år hadde han mesterbrev innen sin bransje. Nå er han prosjektleder for de største prosjektene i byen, og det har han vært de siste 15 år. Jeg fikk barn 15 år senere. Den kalde krigen hadde stort sett skremt meg fra barn, men partner ville ha. Men barnetiden var fin. Jeg ser ikke at den er så mye forskjellig i dag. Det er selvfølgelig barn som vokser opp i en skjerm, men det gjorde det i min barndom også. Jeg er født i -67, og som sagt så føler jeg at jeg har fått det beste av alt. Jeg var med på oljeoppgangen, og var heldig med alt egentlig! Nå er jeg 52, og ser at mine barn og barnebarn ikke får det så lett som jeg og de som var født da hadde det. Jeg forstår deg, men er ikke enig. Jeg ser en verden jeg hadde hatt en bedre utvikling oppvekst og framtid i idag, enn det jeg vokste opp i. Poenget er at det er ikke så stor forskjell for de som har flaks, men stor forskjell for de som ikke har det. Anonymkode: 58c61...b7d Anonymkode: a6a89...556
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå