AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #21 Skrevet 25. juni 2019 Jeg heier på store frosne reker, det er helt topp i et bursdagslag. Tilbehør: avokado/guacamole, aioli, rødløk og godt meierismør. I tillegg til det andre du har tenkt. Skulle ønske jeg var invitert 🤤 Anonymkode: 61376...e79 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #22 Skrevet 25. juni 2019 Jeg hadde elska å komme i rekelag for å feire dine 40, og ville vært takknemlig for at du valgte skikkelige frosne reker fremfor de slappe sommerrekene. Jeg elsker avokadomos ved siden av, og synes at det høres digg ut med skikkelig bakerloff 👌 Kos dere og gratulerer på forhånd! 🍾 Anonymkode: 29fbc...873 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #23 Skrevet 25. juni 2019 Syns feks det er godt med hvitløksdressing, hakka rødløk, en frisk grønn salat, og mangosalat er nydelig til. Kokt, skivet egg er jo også kjempegodt på «räkmacka», men det syns kanskje folk er rart...? Andre sauser som feks kaldrørt hollandaise, cyrrydressing og aioli. Hva med deilig, rustikt landbrød og Evt mørkt rugbrød? Hva med å spe på med krabbe og dampede blåskjell?- det er jo veldig lettvint? Anonymkode: 65e04...dff 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #24 Skrevet 25. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får gjøre som du vil, TS, men aldri i livet om jeg tror på at alle dine gjester har frosne reker som favoritt-festmat. De er nok heller veldig høflige. Anonymkode: 3e4f1...4b0 Herregud, hva i alle dager er problemet ditt??? Jeg har fått servert frosne reker i selskaper hos alle de som skal komme i mitt selskap- og vi har også ved flere anledninger tidligere diskutert reker, vært enige om at store, ordentlige grønlandsreker er bedre om sommeren, og vi har faktisk ved et par anledninger også ledd litt av disse som tror de er matsnobber, og hevder ferske reker alltid er bedre. Det blir som de som tror at en champagne nødvendigvis er god bare fordi den faktisk er en champagne Du tror altså i fullt alvor at de, av høflighet overfor mitt fremtidige 40-årslag som da ikke engang var påtenkt, serverte frosne reker i navnefesten til barnet sitt eller på 17. mai-buffet’en for 3 år siden? ts Anonymkode: ca805...ab5 12
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #25 Skrevet 25. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nykokte ferske reker er alltid bedre enn frosne, uansett årstid. Anonymkode: 3e4f1...4b0 Det er ikke riktig. Rekene varierer svært i kvalitet, spesielt om sommeren. Har jobbet med fisk og skalldyr i mange år. Hadde ikke tatt sjansen på ferske reker nå. Anonymkode: 16602...232 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #26 Skrevet 25. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns feks det er godt med hvitløksdressing, hakka rødløk, en frisk grønn salat, og mangosalat er nydelig til. Kokt, skivet egg er jo også kjempegodt på «räkmacka», men det syns kanskje folk er rart...? Andre sauser som feks kaldrørt hollandaise, cyrrydressing og aioli. Hva med deilig, rustikt landbrød og Evt mørkt rugbrød? Hva med å spe på med krabbe og dampede blåskjell?- det er jo veldig lettvint? Anonymkode: 65e04...dff Jo, jeg tenkte på krabbe og blåskjell, men trodde ikke man fikk tak i krabbe enda?! (Er ikke så glad i det selv, så har derfor ikke veldig peil på krabbe, men trodde det kom på sensommeren?) Men blåskjell får man jo alltids tak i, ja ts Anonymkode: ca805...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #27 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud, hva i alle dager er problemet ditt??? Jeg har fått servert frosne reker i selskaper hos alle de som skal komme i mitt selskap- og vi har også ved flere anledninger tidligere diskutert reker, vært enige om at store, ordentlige grønlandsreker er bedre om sommeren, og vi har faktisk ved et par anledninger også ledd litt av disse som tror de er matsnobber, og hevder ferske reker alltid er bedre. Det blir som de som tror at en champagne nødvendigvis er god bare fordi den faktisk er en champagne Du tror altså i fullt alvor at de, av høflighet overfor mitt fremtidige 40-årslag som da ikke engang var påtenkt, serverte frosne reker i navnefesten til barnet sitt eller på 17. mai-buffet’en for 3 år siden? ts Anonymkode: ca805...ab5 Som del av en buffet er det OK, men ikke som hovedrett i et selskap. Det er min mening, har ikke noen «problemer», men liker å servere ordentlig mat når jeg har gjester. Anonymkode: 3e4f1...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #28 Skrevet 25. juni 2019 I tillegg til endel av det som er nevnt allerede, så lager jeg alltid tzatziki som et av tilbehøret. Og litt ulike typer brød/loff fordi det ser bra ut og gjør det litt variert uten ekstra jobb. Noen forskjellige majoneser og smør pleier også å bli godt mottatt (hvitløk, chili, lime/sitron). Anonymkode: 37da3...838 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #30 Skrevet 25. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Krepsesalat? Anonymkode: 16602...232 Ja, godt forslag ts Anonymkode: ca805...ab5
Kinder Skrevet 25. juni 2019 #31 Skrevet 25. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange tips her Avocadomos var jo lurt, for å «drøye» avokadoen litt, ja! Mangosalsa liker jeg veldig godt, og lager ofte ulike varianter av det til laks eller til grillmat. Men tror du det passer til reker, altså?! Føler på en måte det kan bli litt krasj?! Anonymkode: ca805...ab5 Jeg syns det er kjempegodt😊 Mango, chili, lime og eventuelt koriander og rødløk.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #32 Skrevet 25. juni 2019 4 minutter siden, Kinder skrev: Jeg syns det er kjempegodt😊 Mango, chili, lime og eventuelt koriander og rødløk. Ja, dette høres veldig likt ut som den typen jeg pleier å lage, men bruker ofte vårløk istedenfor rød løk, og har innimellom avocado oppi også. Enig i at det er veldig godt, ja, må kanskje teste det til reker, da ts Anonymkode: ca805...ab5
AnonymBruker 42 Skrevet 25. juni 2019 #33 Skrevet 25. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får gjøre som du vil, TS, men aldri i livet om jeg tror på at alle dine gjester har frosne reker som favoritt-festmat. De er nok heller veldig høflige. Anonymkode: 3e4f1...4b0 Vel... Om de synes "ferske reker" smaker bedre enn frosne på sommeren, så er de neppe spesielt glad i reker i utgangspunktet, og da handler det vel mer om jåleri enn om smak, tenker jeg. Uansett... Spiralloff synes er en "slager" som få velger å bruke. Masse godt sommerøl, evt. hvitvin, for dem som måtte like den slags, selvfølgelig ... 2
Guidet Kvinne Skrevet 25. juni 2019 #34 Skrevet 25. juni 2019 Jeg synes faktisk noe av greier med reker i selskap er nettopp at det er enkelt; bare det klassiske tilbehøret og ingenting annet. Mulig jeg er kjempesær, men jeg synes det er best. Avokado, egg og salat bare forstyrrer. Så jeg ville sørget for at rekene var ordentlig tint dersom de er frosne. Selvfølgelig, vil mange si, men mange bommer også når det er store kvanta. Loff fra bakeri. Majones, godt smør, sitron og dill. Ikke noe mer. I en stor feiring jeg var på i fjor fikk vi dette, og det var helt supert. Vertinnen hadde også hjemmelaget aioli og chilimajones. Jeg synes ikke man trenger mer, jeg. I tillegg var det rikelige (!) mengder god, kjølig hvitvin på bordene (og rosé) samt tønner med is og øl oppi for dem som foretrakk det. Dette var en hagefest. Viktig med masse, masse servietter. Det er også lurt å legge en ziplockpose under hver tallerken så folk kan skuffe unna skall etterhvert. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #35 Skrevet 25. juni 2019 46 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Jeg synes faktisk noe av greier med reker i selskap er nettopp at det er enkelt; bare det klassiske tilbehøret og ingenting annet. Mulig jeg er kjempesær, men jeg synes det er best. Avokado, egg og salat bare forstyrrer. Så jeg ville sørget for at rekene var ordentlig tint dersom de er frosne. Selvfølgelig, vil mange si, men mange bommer også når det er store kvanta. Loff fra bakeri. Majones, godt smør, sitron og dill. Ikke noe mer. I en stor feiring jeg var på i fjor fikk vi dette, og det var helt supert. Vertinnen hadde også hjemmelaget aioli og chilimajones. Jeg synes ikke man trenger mer, jeg. I tillegg var det rikelige (!) mengder god, kjølig hvitvin på bordene (og rosé) samt tønner med is og øl oppi for dem som foretrakk det. Dette var en hagefest. Viktig med masse, masse servietter. Det er også lurt å legge en ziplockpose under hver tallerken så folk kan skuffe unna skall etterhvert. Takk for tips- og det med zip lock-poser var lurt, det hadde jeg ikke tenkt på ———— Og tusen takk til alle dere andre som har vært positive til reker, veldig hyggelig å se at mange er enige med meg, og faktisk setter pris på reker i en uformell sommer-feiring! Som noen av dere sikkert har sett, har jeg også opprettet en annen tråd om mat i 40-årslag generelt. Synes imidlertid ikke at jeg fikk forslag der som er bedre enn reker (altså, fikk gode forslag i den tråden også, men en del av forslagene er veldig tidkrevende, noen av forslagene er kjedelige og hverdagslige, og enkelte av forslagene er mat jeg personlig bare rett og slett mindre glad i enn reker.) Jeg vet at alle gjestene som kommer i selskapet vårt liker reker godt- og jeg vet at alle foretrekker store, frosne reker fremfor ferske om sommeren (siden det ble et tema i denne tråden). Så siden alle gjestene mine liker det, jeg selv er veldig glad i det, mange her var enige i at det fungerer fint som festmat og mange her dessuten kom med masse gode forslag til tilbehør, så går vi for reker! Med det takker jeg for alle bidrag, og trekker meg ut av tråden God natt! ts Anonymkode: ca805...ab5 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #36 Skrevet 25. juni 2019 Tomater, sitron og pepper. I "gamle dager" brukte vi sitronpepper. Men det sitronpepperet som selges nå, er jo nesten bare salt og totalt ubrukelig til det meste. Gode, søte tomater på loffskive, deretter massevis av reker. Skvis over noen dråper med sitron, og et ørlite dryss med pepper og bittelitt salt. Anonymkode: dd23c...a69
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #37 Skrevet 25. juni 2019 Synes du har fått mange gode forslag her, i tillegg vil jeg foreslå f.eks kreps og hummer, hvis du vil gjøre det mer "ekslusivt". Evt også bare krabbeklør istedenfor hele krabber. Proff tips til rengjøringen: Sett ut store boller (salatboller e.l.) med matavfallsposer oppi, da er det bare å bytte ut posen når den blir full av rekeskall, istedenfor å måtte stå og skyfle alt oppi en pose etterpå Anonymkode: d4fa1...36b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #38 Skrevet 27. juni 2019 På 25.6.2019 den 20.14, AnonymBruker skrev: Vel, jeg er helt uenig. Frosne reker smaker ikke godt, og ser vanvittig uappetittlig ut. Jeg har jobbet flere år på en av Oslos beste fiskerestauranter, og kan nok dette bedre enn deg. Selv om du hevder at du er opptatt av kvalitet. 😊 Anonymkode: 55486...4f1 Får litt følelsen av at du er av typen som tror du har greie på sjømat fordi du har jobbet i oppvaska på Louise ... Anonymkode: eb20b...756 3
FrankDrebin Skrevet 28. juni 2019 #39 Skrevet 28. juni 2019 Til alle som er så skeptiske til frosne reker: Jeg tror nok TS har tenkt å la dem tine litt først, ellers ville det blitt heller stusselig. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #40 Skrevet 28. juni 2019 Rødløk er utrolig godt til! Bruker godt smør, aioli/majones, avocado, rødløk, sitron og pepper. Egg er også godt, har aldri hatt det hjemne, men fått det i baguett. Anonymkode: 8d278...af1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå