AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Del Skrevet 25. juni 2019 Jeg skal snart feire 40-årsdagen min, og vi blir rundt 25 gjester. Vi planlegger å servere reker (selvsagt 40-60 reker!), både fordi jeg selv er veldig glad i det- men vi vet også at alle gjestene som skal komme liker det godt. Men siden det er en «rund feiring» tenker jeg det er artig å gjøre litt mer ut av det enn bare det vanlige «loff, sitron, majones og dill». Jeg tenkte å kanskje lage en chili-hvitløks-majones som jeg synes er veldig god til reker. I tillegg tenkte jeg å kanskje servere en salat, og evt avocado i tynne skiver (som jeg selv synes er veldig godt til reker). Men er det noen som har enda noen flere forslag? Noe dere vet om som er kjempegodt til reker, og som vi kunne servere ved siden av? Lurer også litt på brødet. Vi pleier selv å spise det med loff, så jeg vurderer å kjøpe den dyreste loff’en de har på den nærmeste bakeren (så det blir litt eksklusivt). Men kanskje lurt med noe annet brød i tillegg, baguetter? Grovere brød enn loff? Hva spiser dere til? Anonymkode: ca805...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Del Skrevet 25. juni 2019 Frosne reker i selskap? Det ville jeg ikke gjort. Det er ganske «billig» å ikke skaffe ferske reker til selskap. Ellers anbefaler jeg aioli, meierismør, pepper. Anonymkode: 55486...4f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Del Skrevet 25. juni 2019 Hvitløksbaguetter er nydelig til reker Anonymkode: 79591...a20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinder Skrevet 25. juni 2019 #4 Del Skrevet 25. juni 2019 Avokado i skiver som du skriver kan bli veldig mye avokado når det er så mange gjester. Ville heller satset på en avokadomos, f.eks av avokado, lime, salt, pepper, chili og yoghurt naturell. For jeg er enig, avokado er sykt godt til reker😋 Ellers en grønn salat av ulike salatblader. Ailoi, smør, dressing av rømme, sitronsaft og sukker (evt. smak til med litt pepper) og hjemmelaget mangosalsa. Loff, lyst surdeigsbrød, focaccia med havsalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupperulla Skrevet 25. juni 2019 #5 Del Skrevet 25. juni 2019 Druesalat😍 røde druer , deles i to. Finhakk rødløk. Bland i rømme . Litt grov pepper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beige Skrevet 25. juni 2019 #6 Del Skrevet 25. juni 2019 Purreløk er også godt til reker☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #7 Del Skrevet 25. juni 2019 Ville nok heller satse på å «bygge ut» menyen med litt flere slags skalldyr, skagenrøre, fiskesuppe osv. Anonymkode: 3e4f1...4b0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #8 Del Skrevet 25. juni 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frosne reker i selskap? Det ville jeg ikke gjort. Det er ganske «billig» å ikke skaffe ferske reker til selskap. Ellers anbefaler jeg aioli, meierismør, pepper. Anonymkode: 55486...4f1 Bedre med frosne reker enn halv slappe reker nå på sommeren. Sommeren er ikke tiden der ferske reker er best. Da trumfer frosne reker her. Anonymkode: b3430...bb2 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #9 Del Skrevet 25. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedre med frosne reker enn halv slappe reker nå på sommeren. Sommeren er ikke tiden der ferske reker er best. Da trumfer frosne reker her. Anonymkode: b3430...bb2 Skulle akkurat til å svare det samme selv på dette innlegget, så takk for at du kom meg i forkjøpet! Frosne 40-60 Grønlandsreker synes iallfall jeg personlig at smaker veldig mye bedre enn de små, slappe ferske rekene man får tak i nå på sommeren. Og det vet jeg at gjestene også er enige med meg i, vi er alle folk som er glade i god mat, og sjømat spesielt, og derfor opptatt av kvalitet. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville nok heller satse på å «bygge ut» menyen med litt flere slags skalldyr, skagenrøre, fiskesuppe osv. Anonymkode: 3e4f1...4b0 Litt av poenget er at det ikke skal være så fryktelig tidkrevende... Vi har 3 barn under fire år, og er dessuten bortreist frem til dagen før selskapet (var ikke mulig å legge selskapet til andre tidspunkter pga diverse). ts Anonymkode: ca805...ab5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #10 Del Skrevet 25. juni 2019 20 minutter siden, Kinder skrev: Avokado i skiver som du skriver kan bli veldig mye avokado når det er så mange gjester. Ville heller satset på en avokadomos, f.eks av avokado, lime, salt, pepper, chili og yoghurt naturell. For jeg er enig, avokado er sykt godt til reker😋 Ellers en grønn salat av ulike salatblader. Ailoi, smør, dressing av rømme, sitronsaft og sukker (evt. smak til med litt pepper) og hjemmelaget mangosalsa. Loff, lyst surdeigsbrød, focaccia med havsalt. Takk for mange tips her Avocadomos var jo lurt, for å «drøye» avokadoen litt, ja! Mangosalsa liker jeg veldig godt, og lager ofte ulike varianter av det til laks eller til grillmat. Men tror du det passer til reker, altså?! Føler på en måte det kan bli litt krasj?! Anonymkode: ca805...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bottega Skrevet 25. juni 2019 #11 Del Skrevet 25. juni 2019 Utrolig godt med karrisaus til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #12 Del Skrevet 25. juni 2019 Vi pleier å ha jordbær i salaten om sommeren, og det passer veldig godt sammen med reker også Anonymkode: 39bfb...824 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Del Skrevet 25. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle akkurat til å svare det samme selv på dette innlegget, så takk for at du kom meg i forkjøpet! Frosne 40-60 Grønlandsreker synes iallfall jeg personlig at smaker veldig mye bedre enn de små, slappe ferske rekene man får tak i nå på sommeren. Og det vet jeg at gjestene også er enige med meg i, vi er alle folk som er glade i god mat, og sjømat spesielt, og derfor opptatt av kvalitet. Litt av poenget er at det ikke skal være så fryktelig tidkrevende... Vi har 3 barn under fire år, og er dessuten bortreist frem til dagen før selskapet (var ikke mulig å legge selskapet til andre tidspunkter pga diverse). ts Anonymkode: ca805...ab5 Vel, jeg er helt uenig. Frosne reker smaker ikke godt, og ser vanvittig uappetittlig ut. Jeg har jobbet flere år på en av Oslos beste fiskerestauranter, og kan nok dette bedre enn deg. Selv om du hevder at du er opptatt av kvalitet. 😊 Anonymkode: 55486...4f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 25. juni 2019 #14 Del Skrevet 25. juni 2019 Hjemmelaget guacamole og mangosalat pleier vi å ha til reker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #15 Del Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg er helt uenig. Frosne reker smaker ikke godt, og ser vanvittig uappetittlig ut. Jeg har jobbet flere år på en av Oslos beste fiskerestauranter, og kan nok dette bedre enn deg. Selv om du hevder at du er opptatt av kvalitet. 😊 Anonymkode: 55486...4f1 Da burde du også vite at sommerens reker ikke er de beste på kvalitet pga temperaturen i vannet. Hjelper ikke å jobbe på et flott sted når kunnskapen mangler. Anonymkode: b3430...bb2 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #16 Del Skrevet 25. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt av poenget er at det ikke skal være så fryktelig tidkrevende... Vi har 3 barn under fire år, og er dessuten bortreist frem til dagen før selskapet (var ikke mulig å legge selskapet til andre tidspunkter pga diverse). ts Anonymkode: ca805...ab5 Det trenger jo ikke å være så veldig tidkrevende å lage litt andre retter også - for eksempel ceviche eller fiskesuppe. Jeg synes nok at opptinte reker er en litt trist meny i et 40-årslag, samme hva slags «artig» tilbehør du serverer. Anonymkode: 3e4f1...4b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #17 Del Skrevet 25. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg er helt uenig. Frosne reker smaker ikke godt, og ser vanvittig uappetittlig ut. Jeg har jobbet flere år på en av Oslos beste fiskerestauranter, og kan nok dette bedre enn deg. Selv om du hevder at du er opptatt av kvalitet. 😊 Anonymkode: 55486...4f1 Javel, deg om det Du skal jo uansett ikke komme i selskapet mitt, og siden jeg vet at alle gjestene mine foretrekker frosne grønlandsreker fremfor ferske reker (som forøvrig også bestandig er unødvendig salte) nå om sommeren, så blir det det! ts Anonymkode: ca805...ab5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #18 Del Skrevet 25. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da burde du også vite at sommerens reker ikke er de beste på kvalitet pga temperaturen i vannet. Hjelper ikke å jobbe på et flott sted når kunnskapen mangler. Anonymkode: b3430...bb2 Nykokte ferske reker er alltid bedre enn frosne, uansett årstid. Anonymkode: 3e4f1...4b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #19 Del Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nykokte ferske reker er alltid bedre enn frosne, uansett årstid. Anonymkode: 3e4f1...4b0 Man får aldri nykokte reker fra butikk eller på restaurant. Kun fra båten. Anonymkode: b3430...bb2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #20 Del Skrevet 25. juni 2019 Du får gjøre som du vil, TS, men aldri i livet om jeg tror på at alle dine gjester har frosne reker som favoritt-festmat. De er nok heller veldig høflige. Anonymkode: 3e4f1...4b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå