Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å være konsulent for disse store selskapene, er det ålreit? Ville du gått fra et statseid selskap til en av disse husene? 

Anonymkode: 68183...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldrevet og alright ja. Dersom miljøet der du er ikke gir deg noe ville jeg byttet. 

AnonymBruker
Skrevet

Godt arbeidsmiljø hvor mye skjer på siden, men forferdelig mye overtidsarbeid.

Anonymkode: 6c703...3cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som har jobbet der har fått spørsmål på intervju om de er single og klare for å jobbe veldig mye. 

Og de har absolutt jobbet veldig mye.

Iallefall i de to nevnte selskapene. 

Anonymkode: af049...29a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går fra en statlig jobb til disse selskapene vil du få et stort sjokk... Arbeidspresset er enormt. Ikke bare med tanke på antall timer, men også med tanke på hvor mye du leverer.

Hvis du har blitt vant til å jobbe i det offentlige kan du ikke få til slike jobber. Du vil ikke holde ut. 

Anonymkode: 0cabf...e20

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er beredt på å jobbe ræva av deg, og at bare noen ytterst få når toppen, er det ok. 

Det positive er at det faglige miljøet er fantastisk og man er veldig attraktiv i CxO stillinger etter noen år der. Men du skal være en spesiell mennesketype for å greie deg.

Gjest Optimo
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går fra en statlig jobb til disse selskapene vil du få et stort sjokk... Arbeidspresset er enormt. Ikke bare med tanke på antall timer, men også med tanke på hvor mye du leverer.

Hvis du har blitt vant til å jobbe i det offentlige kan du ikke få til slike jobber. Du vil ikke holde ut. 

😂

Elsker sånne tomsinger som tror at private gjør såååå mye mer enn det offentlige. Alt offentlige ansatte gjør er å drikke kaffe og å gå tidlig, sant? 

Ække helt sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye jobb, stort press, høye forventninger og snobbete miljø. Skal helst ikke ha et liv utenom jobben.

Mange sosser og folk som tror de er noe. Sjefer som tar for seg.

Har selv jobbet i EY og PWC, ikke noe for meg. 

Anonymkode: 2c886...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri giddet å joine disse konsulentselskapene, nei. Så jeg deler de samme advarslene som flere her gjør. Det å utsette seg selv for slik machosisme med overtidsarbeid, "uformelle" forventninger, stress osv er ikke verdt pengene. Jeg forstår ikke engang at folk anser disse stillingene for å være "attraktive". 

Og det er selvsagt ikke slik at man kan "slappe av" i et statseid selskap - er nok jobb å gjøre der også, men mer i ordnede og faste rammer, slik det bør være egentlig. 

Om man så ønsker å tjene cash ved siden av så er det å slite ut helsa for overtidsarbeid, IKKE den rette veien. 

Den rette veien er:

1) Satse på å kjøpe et par leiligheter ekstra for utleie

2) Kjøpe aksjer eller fond når de først har gått i dass og falt en del 

3) Krypto / BitCoin, osv. Den har jo mer enn doblet seg i verdi de siste 2 - 3 mnd

Anonymkode: c05b4...7b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Guile said:

😂

Elsker sånne tomsinger som tror at private gjør såååå mye mer enn det offentlige. Alt offentlige ansatte gjør er å drikke kaffe og å gå tidlig, sant? 

Ække helt sånn. 

Hehe ok... Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om da. Du får tro det eller ei. 

Men da kan jo ts starte i PWC da, det er jo ikke noe mer jobb og stress der enn på en statlig arbeidsplass? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Guile skrev:

😂

Ække helt sånn. 

Ja, det er noen skruer som fortsatt tror idag at man bare "drikker kaffe". Det er ikke slik - det offentlige har blitt styrt etter NPM prinsippet i en årrekke nå - ikke alltid bra, men NPM er jo høyresiden sin ide angående "effektivitet", som har blitt innført for en stund siden. Litt morsomt at dem ikke vet det, hver gang dem klager på det offentlige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3) Krypto / BitCoin, osv. Den har jo mer enn doblet seg i verdi de siste 2 - 3 mnd

Da kan man like gjerne dra til Las Vegas og satse på å bli rik. 

Anonymkode: 7c409...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye jobb, stort press, høye forventninger og snobbete miljø. Skal helst ikke ha et liv utenom jobben.

Mange sosser og folk som tror de er noe. Sjefer som tar for seg.

Har selv jobbet i EY og PWC, ikke noe for meg. 

Glemte å nevne spisse albuer og smisking med overordnede. Du kommer deg ingen vei uten dette.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan man like gjerne dra til Las Vegas og satse på å bli rik. 

Anonymkode: 7c409...632

Nei, jeg trenger ikke det- Tjente 65.000 kr på ei uke jeg, fra stua mi. Å være overtidsslave er total idioti. Men det er klart, om man ønsker å være en KPMG drone som bare surrer rundt fra formiddag til kvelden og bare sier: YES BOSS !  så by all means. Men jeg setter iallfall livet mitt, helsa mi og fritiden min høyere enn det å være overtidsdrone for en privateid selskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange nyttige svar. Hva om jobben virker langt mer spennende enn den man besitter og lønna 200 000 høyere?

Jeg setter helsa foran alt. Grunnen til innlegget var ryktene om mye overtid. Det ser det ut til at svarene underbygger.

Og hvorfor er disse selskapene så ettertraktede når det er " slavetilstander"?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange nyttige svar. Hva om jobben virker langt mer spennende enn den man besitter og lønna 200 000 høyere?

Jeg setter helsa foran alt. Grunnen til innlegget var ryktene om mye overtid. Det ser det ut til at svarene underbygger.

Det er jo ikke slavetilstander. Som du sier selv, om lønna er 200.000 høyere, så er det jo en grunn til dette. Tjener man godt er det ofte fordi man blir forventet langt mer av.

lønn og arbeidsmengde blir dermed reflektert i disse selskapene, og så er det jo et valg man tar om man ønsker den livsstilen hvor man tjener godt men bruker mye tid på jobb.

Anonymkode: adadd...c4e

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om jobben virker langt mer spennende enn den man besitter og lønna 200 000 høyere?

Da hadde jeg tatt den - lett. Du presterer bedre når du jobber med noe som interesserer deg. Så selv om det skulle være utbredt overtidskultur så gjør det kanskje ikke så mye, du liker jo det du holder på med. 

Blir det for galt er det jo bare å slutte igjen. Ingen jobb er på livstid. 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke slavetilstander. Hvis du synes det er slavetilstander å jobbe i et privat selskap framfor å være statlig ansatt så er det kanskje en grunn til at du tjener 200 000kr mindre. Er ikke overrasket over at en statlig ansatt tenker slik.

Anonymkode: e45e7...bca

AnonymBruker
Skrevet

God springbrett til bedre stillinger der ute. Joda, du kan jo satse på å klatre karrièrestigen internt, men veldig mange jobber som konsulenter et par år, før de gå videre. 

Anonymkode: 04660...eb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ok... Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om da. Du får tro det eller ei. 

Men da kan jo ts starte i PWC da, det er jo ikke noe mer jobb og stress der enn på en statlig arbeidsplass? 

Vil si det er bransjeavhengig og mindre avhengig av offentlig vs. privat sektor. Jeg har jobbet i det offentlige, og der jobbet man ræva av seg, og det var lange dager (opptil 7 dagers arbeidsuker). Masse prosjekter og leveranser hele veien.

Anonymkode: 3e92b...2ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...