AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Var innom trygg trafikk sin side i dag, og fant denne formuleringen under hva lovverket sier. "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Det vil si at barnesikringsutstyret må brukes så lenge barnet er innenfor vekt- og høydegrensene" Vi har to barn der den ene er under 135 cm, og andre er mellom 135 og 150cm. Betyr dette at vi kan få bot eller annen straff dersom eldste ikke sitter i barnesete når yngste ikke er i bilen? Anonymkode: 087a7...66d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Slik jeg forstår bestemmelsen kan du det så lenge barnesikringsutstyret er godkjent for/beregnet for personer inntil 150 cm. Hvis det ikke er beregnet for så store barn tror jeg ikke du får bot. Det ville f.eks virket urimelig hvis det ene barnet er en baby og den andre er 145 cm: da vil du jo ikke få bot, da det største barnet ikke får plass i et babysete. Anonymkode: 84640...83e
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Da forstår vi det egentlig likt. Han får plass i setet, så sånn sett ingen problem. Føler bare det virket så rart. At man i en bil kan gi bot fordi barnet på 149 ikke sitter i det ledige barnesetet, mens man i neste bil lar det passere at en på 136 (altså 13cm lavere) ikke sitter på barnesete fordi lillebroren sitter på det eller at det ikke er i bilen. Anonymkode: 087a7...66d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #4 Skrevet 25. juni 2019 Når setet finnes i bilen SKAL det brukes så lenge det passer barnets høyde og vekt. Anonymkode: 20bad...b2d 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #5 Skrevet 25. juni 2019 Hva ville en slik bot kommet på? Anonymkode: 87ca9...952
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ville en slik bot kommet på? Anonymkode: 87ca9...952 Det samme som å kjøre uten bilbelte - 1500 kr. Anonymkode: 9c0b3...99a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når setet finnes i bilen SKAL det brukes så lenge det passer barnets høyde og vekt. Anonymkode: 20bad...b2d Blir bare mer forvirret av dette. Alltid trodd at etter 135cm var det trygt å kjøre uten stol, men det er det da vist ikke. Så hva skal jeg gjøre når yngste passerer 135 grensa? Etter loven trenger ikke han da stol lenger, men antageligvis vil han nok ennå passe i den i minst to år til Anonymkode: 087a7...66d
Nina84 Skrevet 25. juni 2019 #8 Skrevet 25. juni 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir bare mer forvirret av dette. Alltid trodd at etter 135cm var det trygt å kjøre uten stol, men det er det da vist ikke. Så hva skal jeg gjøre når yngste passerer 135 grensa? Etter loven trenger ikke han da stol lenger, men antageligvis vil han nok ennå passe i den i minst to år til Anonymkode: 087a7...66d Kjenner ikke til alderen på barna dine, men 135 er vel vanlig høyde for en 10 åring. De fleste er ute av barnesete lenge før den tid, så la stakkars barnet slippe å sitte lenger enn nødvendig. Når det gjelder din eldste sønn skjønner jeg om du vil unngå bot, men tenk litt på ryktet hans. Dersom han nesten er 150 regner jeg også med han fort er 12-13 år, og i den alderen vil jeg nesten si det skal være lov å mobbe de i barnesete. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #9 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, Nina84 skrev: Kjenner ikke til alderen på barna dine, men 135 er vel vanlig høyde for en 10 åring. De fleste er ute av barnesete lenge før den tid, så la stakkars barnet slippe å sitte lenger enn nødvendig. Når det gjelder din eldste sønn skjønner jeg om du vil unngå bot, men tenk litt på ryktet hans. Dersom han nesten er 150 regner jeg også med han fort er 12-13 år, og i den alderen vil jeg nesten si det skal være lov å mobbe de i barnesete. Så tenke på ryktet hans er viktigere enn trafikksikkerhet? Anonymkode: 5f0cf...199 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #10 Skrevet 25. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir bare mer forvirret av dette. Alltid trodd at etter 135cm var det trygt å kjøre uten stol, men det er det da vist ikke. Så hva skal jeg gjøre når yngste passerer 135 grensa? Etter loven trenger ikke han da stol lenger, men antageligvis vil han nok ennå passe i den i minst to år til Anonymkode: 087a7...66d Jeg var litt upresis i formuleringen. Dersom barnet er mellom 135 og 150 cm og det finnes et barnesete som er godkjent for bruk av personer mellom 135 og 150 cm SKAL dette setet brukes av denne personen. Blir du stoppet kan du få en bot dersom dette ikke overholdes. Du kan få bot dersom ditt barn nr 2 ikke sitter i setet dersom dere har det sete som er godkjent for personer mellom 135 og 150 cm. Anonymkode: 20bad...b2d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #11 Skrevet 25. juni 2019 Hva om setet er godkjent for barn som er 150, men barnet fysisk ikke får plass oppi setet? Lurer fordi jeg selv måtte slutte å bruke beltestolen fordi jeg ble for bred over hoftene, før jeg var for høy til stolen. Var vel 8-9 år da, men stor for alderen. Setet var ofte med siden noen med et litt yngre barn ofte satt på, risikerte foreldrene mine egentlig bot selv om jeg ikke kunne bruke setet? Anonymkode: 44207...2a8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #12 Skrevet 25. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Var innom trygg trafikk sin side i dag, og fant denne formuleringen under hva lovverket sier. "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Det vil si at barnesikringsutstyret må brukes så lenge barnet er innenfor vekt- og høydegrensene" Vi har to barn der den ene er under 135 cm, og andre er mellom 135 og 150cm. Betyr dette at vi kan få bot eller annen straff dersom eldste ikke sitter i barnesete når yngste ikke er i bilen? Anonymkode: 087a7...66d Bot og møte med politiet er ditt minste problem her. Jeg ville hatt langt mer frykt for å møte en fyllekjører eller andre ugreie ting langs veien med det resultat at begge barna i verste fall døde eller blir alvorlig skadet som følge av at du ikke sikrer barna dine forsvwrlig i bilen. Vil du kunne leve med deg selv etter en slik hendelse? Ja, da trenger du ikke tenke på å gi barna dine den best mulige sikringen i bil. Poenget med å være så krass er å få ts og alle andre til å tenke... Anonymkode: 711de...146 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Skrevet 25. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var litt upresis i formuleringen. Dersom barnet er mellom 135 og 150 cm og det finnes et barnesete som er godkjent for bruk av personer mellom 135 og 150 cm SKAL dette setet brukes av denne personen. Blir du stoppet kan du få en bot dersom dette ikke overholdes. Du kan få bot dersom ditt barn nr 2 ikke sitter i setet dersom dere har det sete som er godkjent for personer mellom 135 og 150 cm. Anonymkode: 20bad...b2d 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bot og møte med politiet er ditt minste problem her. Jeg ville hatt langt mer frykt for å møte en fyllekjører eller andre ugreie ting langs veien med det resultat at begge barna i verste fall døde eller blir alvorlig skadet som følge av at du ikke sikrer barna dine forsvwrlig i bilen. Vil du kunne leve med deg selv etter en slik hendelse? Ja, da trenger du ikke tenke på å gi barna dine den best mulige sikringen i bil. Poenget med å være så krass er å få ts og alle andre til å tenke... Anonymkode: 711de...146 Men loven sier jo bare at kravet er opp til 135cm. Eller er det jeg som misforstår, og at loven heller skal leses som at alle opp til 150cm skal bruke barnesete, men at det ikke er straffbart for barn mellom 135cm og 150cm å kjøre uten dersom det ikke er tilgjengelig? Isåfall betyr vel det egentlig at begge barna mine burde sittet i barnesete hver gang de kjørte. Altså at vi burde ha to seter fremdeles, ett til hvert. Anonymkode: 087a7...66d
Nina84 Skrevet 25. juni 2019 #14 Skrevet 25. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så tenke på ryktet hans er viktigere enn trafikksikkerhet? Anonymkode: 5f0cf...199 Både og. Hadde det vært fare ville jeg sagt trafikksikkerhet er viktigst. Men ingen land i verden har krav om ekstra sikring etter 135, og Norge har verken verdens farligere trafikk eller svakere barn enn andre. Altså er det ingen fare ved å la ungdomsskolebarn slippe barnesete.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #15 Skrevet 25. juni 2019 Du straffes ikke hvis du kaster setet ut før du reiser med barnet. Det finnes ingen logikk annet enn for å gjøre den firkantete byråkratimølla enda litt firkantet. Det neste blir vel, "så lenge du ikke vet at du har gjort noe galt, så går det greit" Anonymkode: 499c8...015
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #16 Skrevet 26. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men loven sier jo bare at kravet er opp til 135cm. Eller er det jeg som misforstår, og at loven heller skal leses som at alle opp til 150cm skal bruke barnesete, men at det ikke er straffbart for barn mellom 135cm og 150cm å kjøre uten dersom det ikke er tilgjengelig? Isåfall betyr vel det egentlig at begge barna mine burde sittet i barnesete hver gang de kjørte. Altså at vi burde ha to seter fremdeles, ett til hvert. Anonymkode: 087a7...66d Ja det er litt firkantet lovgivning. Dersom det er et sete i bilen som er er godkjent for barn mellom 135 og 150 cm skal dette brukes dersom barnet er mellom 135 og 150 cm. Hvis du kaster ut setet kan barnet sitte helt lovlig med de vanlige setebeltene så lenge barnet er over 135 cm. Barn under 150 cm sitter generelt tryggere i et barnesete enn uten hvis det skulle skje en ulykke. Det er jo ikke boten som bør være bekymringen, men hvor godt barnet er sikret dersom det skulle skje noe. Ønsker man det beste for barnet sitt så skal det sitte i et tilpasset sete frem til 150 cm. Anonymkode: 20bad...b2d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #17 Skrevet 26. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er litt firkantet lovgivning. Dersom det er et sete i bilen som er er godkjent for barn mellom 135 og 150 cm skal dette brukes dersom barnet er mellom 135 og 150 cm. Hvis du kaster ut setet kan barnet sitte helt lovlig med de vanlige setebeltene så lenge barnet er over 135 cm. Barn under 150 cm sitter generelt tryggere i et barnesete enn uten hvis det skulle skje en ulykke. Det er jo ikke boten som bør være bekymringen, men hvor godt barnet er sikret dersom det skulle skje noe. Ønsker man det beste for barnet sitt så skal det sitte i et tilpasset sete frem til 150 cm. Anonymkode: 20bad...b2d Takk! Da skjønte jeg endelig. Tror ikke jeg gidder å ta ut og inn setet etter om lillebror skal være med eller ikke, så da får jeg prøve å overbevise storebror om at setet kan brukes de få gangene han er i bilen uten lillebror. Tviler på at han bryr seg så mye om egen sikkerhet, men får friste han med belønning eller noe 😋 Blir iallefall lettere det enn at jeg skulle hentet fram lillebrors gamle sete igjen slik at storebror fikk tilbake sitt sete fast. Anonymkode: 087a7...66d
Hedda-78 Skrevet 26. juni 2019 #18 Skrevet 26. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Da skjønte jeg endelig. Tror ikke jeg gidder å ta ut og inn setet etter om lillebror skal være med eller ikke, så da får jeg prøve å overbevise storebror om at setet kan brukes de få gangene han er i bilen uten lillebror. Tviler på at han bryr seg så mye om egen sikkerhet, men får friste han med belønning eller noe 😋 Blir iallefall lettere det enn at jeg skulle hentet fram lillebrors gamle sete igjen slik at storebror fikk tilbake sitt sete fast. Anonymkode: 087a7...66d Mulig jeg spør dumt, men... hvorfor sluttet storebror å bruke setet sitt hvis det forsatt passer? Jeg ser ingen grunn til å slutte med beltestol så lenge det fortsatt passer. Retningslinjene er egentlig slik: "Barn skal sitte i beltestol til de er enten 150 cm høye eller 36 kg, whatever comes first. Dersom det innimellom ikke er mulig, fordi man f.eks sitter på med andre eller må være tre personer i baksetet, så går det vel greit uten bilstol de turene når barnet er over 135 cm"
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #19 Skrevet 26. juni 2019 23 timer siden, Nina84 skrev: Kjenner ikke til alderen på barna dine, men 135 er vel vanlig høyde for en 10 åring. De fleste er ute av barnesete lenge før den tid, så la stakkars barnet slippe å sitte lenger enn nødvendig. Når det gjelder din eldste sønn skjønner jeg om du vil unngå bot, men tenk litt på ryktet hans. Dersom han nesten er 150 regner jeg også med han fort er 12-13 år, og i den alderen vil jeg nesten si det skal være lov å mobbe de i barnesete. Stakkars barnet? Stakkars barn som har foreldre som ikke bryr seg om trafikksikkerhet. Anonymkode: c4ebd...eba
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #20 Skrevet 26. juni 2019 3 timer siden, Hedda-78 skrev: Mulig jeg spør dumt, men... hvorfor sluttet storebror å bruke setet sitt hvis det forsatt passer? Jeg ser ingen grunn til å slutte med beltestol så lenge det fortsatt passer. Retningslinjene er egentlig slik: "Barn skal sitte i beltestol til de er enten 150 cm høye eller 36 kg, whatever comes first. Dersom det innimellom ikke er mulig, fordi man f.eks sitter på med andre eller må være tre personer i baksetet, så går det vel greit uten bilstol de turene når barnet er over 135 cm" Han sluttet fordi jeg var sikker på at grensen var 135cm, noe Trygg trafikk sånn sett også sier i første punkt. Hvorfor jeg ikke leste resten husker jeg ikke, men har vel kanskje med at jeg der fikk svaret på det jeg lurte på. Det jeg skulle sjekke nå var om det var trygt for han å sitte i fremsetet, og da kom jeg over den siden igjen. Derav jeg oppdaget at jeg har gjort feil tidligere. Anonymkode: 087a7...66d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå