AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Jeg har lyst til å begynne å jogge. Men jeg har en hund som jeg trener passering med. Hvordan skal vi gjøre det sånn praktisk? Om jeg ser en hund, skal jeg bråstoppe og trene kontakt? Noen ganger oppfører han seg greit, andre ganger ikke. Så noen ganger kan vi passere uten problemer, men vanskelig å vite før hunden er kommet nær nok. Anonymkode: 46497...4d1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Jeg tror du må satse på enkelte gåturer der dere fortsatt trener passering, men at det kanskje er mulig å gjøre begge deler? Altså å enkelte ganger gå og trene passeringer som før, og andre turer velge å jogge? På joggeturene hadde jeg tatt med hunden et sted det ikke er noe særlig hunder, eventuelt et ganske "bredt" og oversiktlig sted der du kan jogge utenom hundene som kommer og dermed unngå at hunden reagerer ved passeringer, fordi de da er på god avstand Anonymkode: 20dc5...4b6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Og angående det å bråstoppe når du ser hunder tror jeg kan ha motsatt effekt av det du ønsker, da det kan gi et veldig forsterkende signal til hunden din, om at "noe er i gjære" hver gang dere oppdager en hund. Jeg er ikke ekspert på hvordan hunder tenker, men jeg vil tro at om du umiddelbart endrer adferd hver gang en hund dukker opp - så vil hunden din koble det til at det må være noe med hundene dere møter, og dermed kan passeringene bli mer utfordrende. Jeg tror det beste du gjør er å opptre så normalt som mulig, og å prøve å ikke gjøre mer ut av hundene dere møter enn nødvendig. Jeg ville jogget på en avstand som var stor nok til at hunden min klarte å passere uten problemer, også prøvd meg frem ved å stadig ha litt mindre margin etterhvert som hunden ble flinkere Du kan kanskje også trene på kontakt mens dere jogger? (Dette vet jeg ingenting om, men tenker høyt). Altså at den skal se opp på deg ved et spesielt signal fra deg. Da ville jeg i så fall prøvd å trene på dette uten forstyrrelser først, også litt etter litt ved passeringer av hunder på god avstand. Mener ikke den skal jogge og se på deg hele veien, men at ved ditt signal så skal den fokusere helt på deg frem til du gir signal om at den er "fri" igjen. Anonymkode: 20dc5...4b6
Tabris Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Kan du jogge på steder eller tidspunkt hvor det kommer lite hunder? Stranda, skogen...?
ada@ Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Jeg jogger ofte på tider og steder der jeg vet at jeg ikke treffer noen/få. Og hvis jeg treffer noen trekker jeg meg ut til siden og trener passeringer- hender d blir litt intervalltrening hvis jeg treffer flere. Suns det er herlig å ha noen sånne turer i løpet av uken uten å måtte trene passeringer. Eks så løper jeg ofte lørdag eller søndag morgen et sted ca kl08- da er det stort sett ingen andre ute. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå