Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser dagen ut? Hvordan får dere gjort dagens gjøremål?😊 tips/triks!

Anonymkode: f7aac...6e9

Skrevet (endret)

Ammer 3-5 ganger ila natta. Våkner mellom 0430 og 05, prøver å ligge i senga en stund og står opp når hun sutrer. Koser litt i sofaen, ser på tv med henne på fanget og holder på å gå under av trøtthet. Første dupp etter et par timer, da sover hu alt fra 1 time til 3 timer og forhåpentligvis så får jeg og sove litt.

Etter første dupp så er nøkkelen å spise frokost, drikke kaffe mens hun ligger litt i babygymmen og komme seg ut av huset. Hun har et stort underholdningsbehov og blir sutrete av å være inne. Møte venninner, folk fra barselgruppa, gå tur, bære på tur, dra på kjøpesenter, cafe ect. Prøver å være ute så langt ut på ettermiddagen som mulig og tar duppene i vogn, bæretøy eller bilen. 

Kommer hjem og er dausliten og så trøtt at jeg får en skikkelig knekk somregel, prøver alle hjelpemidler i boka for å underholde henne og slippe sutring. Far kommer hjem kl 18 og tar kveldsstellet før jeg ammer i søvn 1830. Spiser middag og dau på sofaen. I seng før kl 22.

En kriseperiode, søvnmangel samme hva jeg gjorde 🤪 nå har hun bikket 5 mnd og har sovet til 06-07 i noen dager, så krysser fingrene framover. 

Og nei, her er det ingen plass til noen gjøremål. 

Endret av addict
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke liste opp vår dag, få er like. Noen ganger før jeg gjort endel, andre ganger ingenting. 

Mine tips er

Rydd hver gang du går gjennom rommet. Skal du hente noe på kjøkkenet, ta med noe søppel eller oppvask. Skal du på do, ta med skitne kluter og hent nye. Er babyen våken og du vandrer litt rundt, bruk tiden til å sette på en vaskemaskin. 

Om barnet sover i vugge eller seng/vogn og du ikke sover selv, brett tøy mens du ser på tv. Arbeidet går sakte, men du får litt distraksjon. 

Lettvint mat. Eller mat som kan lages med en hånd. Jeg skar opp brokkoli, skrellet gulrot og la i vann i kjøleskapet, åpnet pakker med kjøttdeig, rev ost eller hva som helst kvelden før mens mannen var hjemme. 

Ta et skippertak i blant og prøv å nyte babyen og slapp av, selv om det flyter litt. 

Om babyen er urolig, men mett og tørr, så kle av babyen og legg på varmt badegulv. Babyer i den alderen trives ofte godt med å sprelle nakne, og dette var min sjans til å dusje. Om babyen allerede var naken var det også lett å ta babyen inn til meg om det ble gråt og jeg måtte skylle ut balsamen. 

Finn rutiner. Ta et lengre stell etter første mating eller første dupp eller når det passer dere. Les en bok for barnet eller syng noen barnesanger til faste tider. Barn liker rutiner fordi det hjelper dem til å forstå dagens gang, og rutiner gir deg noen milepæler som får dagen til å gå. Jeg kombinerte sang og magetrening av babyen. 

Stell deg selv. Tannpuss, børste hår og vaske fjeset gjorde underverker for humøret mitt. Selv om dere ikke skal noe sted annet enn tilbake i senga pga økedøgn. 

Har dere avtaler til fast tid, som helsestasjon eller lignende, pakk litt klart dagen før og stell og ordne deg selv lenge før du må. Da stresser du mindre siste tiden før dere må dra, og mindre stresset mor ga meg ofte mindre stressa baby. (Jeg er kontrollfrik som stresser lett). 

Lydbok eller podkast på øret på en daglig gåtur var også en fin mental pause og et fint bidrag i rutinen vår. :)

Anonymkode: b8455...98e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her starter dagen stort sett rundt kl 6. Da stelles baby og legges på gulvet mens jeg hiver på meg klær og spiser frokost. Leker litt på gulvet og ammer før han er klar til å sove ca kl 7.30, da sover han som regel i 1,5 time. Da dusjer jeg, steller meg, setter gjerne på en maskin med klær og rydder kjøkkenet. Ser på tv/scroller om det blir tid til det. 

Ca kl 9 våkner han. Da er det gjerne pupp, kos, lek og kanskje en smaksprøve før han er soveklar igjen rundt 11-11.30. Da triller jeg gjerne en god tur dersom vi ikke har andre planer den dagen. Går i 1-2 timer mens baby sover. 

Kommer hjem og gjentar pupp, kos og lek. Ny dupp rundt kl 15.30. Da lager jeg gjerne middag og slapper litt av. Barnefar kommer også fra jobb rundt den tiden. Når baby våkner er gjerne de to en del sammen, også blir det litt økt hyppighet på amminga utover kvelden. Av og til blir det også en liten powernap på baby. Gir grøt og starter kveldsstell ca kl 19, og legger ca kl 20. Baby er som regel 3 ganger gjennom natta for mat. 

Anonymkode: d35c5...aec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...