Gå til innhold

Dere som har fått utredning for ufrivillig barnløshet.. Blodprøver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Jeg dro til legen for å få utredning på hvorfor jeg ikke r blitt gravid. Hun var så behjelpelig og henviste meg videre, og tok også en del blodprøver i samme slengen. 

Stresset og nervøs som jeg var, glemte jeg å nevne en av mulighetene til at jeg ikke er blitt gravid, altså hormonell ubalanse. Og jeg kan ikke se at det er målt i blodprøven? Hva er forkortelsene på det eventuelt? 

Kan gynekologen ta slike prøver? 

Anonymkode: da57d...e6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva snakker du om egentlig? Hva mener du med «hormonell ubalanse»? PCOS? Tidlig menopause? 

I fertilitetsutredning måler man som regel kjønnshormoner (FSH, LH, østrogen, progesteron, prolaktin, testosteron), stoffskifte, AMH osv. Fastleger tar som regel ikke alle, litt avhengig av legen. 

Anonymkode: 90457...1f3

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om egentlig? Hva mener du med «hormonell ubalanse»? PCOS? Tidlig menopause? 

I fertilitetsutredning måler man som regel kjønnshormoner (FSH, LH, østrogen, progesteron, prolaktin, testosteron), stoffskifte, AMH osv. Fastleger tar som regel ikke alle, litt avhengig av legen. 

Ok jeg vet at de ikke tar alle prøver, men det jeg spurte om, er om gynekologer tar slike blodprøver (at de måler hormoner). 

Vet ikke om jeg formulerte meg særlig utydelig, men jeg mener jeg har skrevet det som er relevant... 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok jeg vet at de ikke tar alle prøver, men det jeg spurte om, er om gynekologer tar slike blodprøver (at de måler hormoner). 

Vet ikke om jeg formulerte meg særlig utydelig, men jeg mener jeg har skrevet det som er relevant... 

Men hvilke prøver har fastlegen tatt da? «Hormonell ubalanse» er jo et veldig uklart begrep, men hormonelle forstyrrelser som stoffskiftesykdom, PCOS, insulinresistens og eggstokksvikt utredes med blodprøvene som nevnt over. Disse kan også fastlegen din rekvirere (litt usikker på AMH). 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg begynte med dette, så ble jeg henvist til en gynekolog. Der snakket vi nærmere om hvor lenge vi har prøvd, mens osv osv. Så skulle jeg ta blodprøver. Tok de på helsehus, men det var hun som henviste til blodprøvene, og det var mange forskjellige hormon prøver. Tok også innvendig ultralyd for å sjekke. 

Jeg fikk ikke påvist noe spesielt,for alt så bra ut, så fikk tabletter for eggløsning og deretter var jeg på innvendig ultralyd hver måned, sånn midt i syklusen. Da fikk jeg se om eggene vokste og ut i fra hvor store de var så fikk jeg vite sånn ca. når jeg fikk eggløsning. Altså jeg fikk eggløsning av tablettene. Tok også en sprøyte for at egget skulle slippe. Ble gravid på 3. runde :) 

Gynekologen tar de blodprøvene du trenger og vet hva som trengs ut fra hvorfor du er der. 

Anonymkode: 0cc64...b96

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg begynte med dette, så ble jeg henvist til en gynekolog. Der snakket vi nærmere om hvor lenge vi har prøvd, mens osv osv. Så skulle jeg ta blodprøver. Tok de på helsehus, men det var hun som henviste til blodprøvene, og det var mange forskjellige hormon prøver. Tok også innvendig ultralyd for å sjekke. 

Jeg fikk ikke påvist noe spesielt,for alt så bra ut, så fikk tabletter for eggløsning og deretter var jeg på innvendig ultralyd hver måned, sånn midt i syklusen. Da fikk jeg se om eggene vokste og ut i fra hvor store de var så fikk jeg vite sånn ca. når jeg fikk eggløsning. Altså jeg fikk eggløsning av tablettene. Tok også en sprøyte for at egget skulle slippe. Ble gravid på 3. runde :) 

Gynekologen tar de blodprøvene du trenger og vet hva som trengs ut fra hvorfor du er der. 

Anonymkode: 0cc64...b96

Tusen takk for godt svar, det var det jeg lurte på :)

Forresten, så flott at det funket hos deg:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...