Gå til innhold

Forhåndsavklaring forkjøpsrett. Skal jeg betale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en leilighet som er en del av obos. Jeg er selv ikke medlem av obos, men vant ordinær budrunde. I prospektet stod det at forkjøpsrett var forhåndsavklart. Det var 4 som hadde meldt forkjøp. 

I totalpris i prospektet stod forkjøpsrett oppført som en del av totalprisen, men det gjør jo boligkjøperforsikring og. Jeg trodde det var potensiell makspris hvis man kjøper forsikring og benytter seg av forkjøp. 

Alle disse 4 ble ringt etter budrunden og alle takket nei, så jeg fikk boligen. Nå ser jeg i kontrakten at megler mener at jeg skal betale det det kostet å forhåndsavklare forkjøpsretten. 

Det er mye penger for meg. Jeg forstod det slik at de tusenlappene var noe kjøper betaler om forkjøpsretten faktisk blir benyttet, og jeg har jo ikke benyttet den. Jeg vant budrunden, og er ikke obos medlem. 

Er dette rett? Skal jeg virkelig betale for noe som helt og holdent har vært en ulempe for meg? 

Anonymkode: f7a0e...1ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke med mindre det har vært regelendringer i senere tid.

Anonymkode: 8b4b9...d39

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke Obos.

TS: Kontakt Obos sentralt.

Anonymkode: 8b4b9...d39

Konklusjonen blir vel den samme; det er avtalefrihet mellom selger og kjøper så lenge dette er beskrevet i salgsoppgaven. Kjøper må da betale gebyret.

Anonymkode: 26ce8...bc8

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en leilighet som er en del av obos. Jeg er selv ikke medlem av obos, men vant ordinær budrunde. I prospektet stod det at forkjøpsrett var forhåndsavklart. Det var 4 som hadde meldt forkjøp. 

I totalpris i prospektet stod forkjøpsrett oppført som en del av totalprisen, men det gjør jo boligkjøperforsikring og. Jeg trodde det var potensiell makspris hvis man kjøper forsikring og benytter seg av forkjøp. 

Alle disse 4 ble ringt etter budrunden og alle takket nei, så jeg fikk boligen. Nå ser jeg i kontrakten at megler mener at jeg skal betale det det kostet å forhåndsavklare forkjøpsretten. 

Det er mye penger for meg. Jeg forstod det slik at de tusenlappene var noe kjøper betaler om forkjøpsretten faktisk blir benyttet, og jeg har jo ikke benyttet den. Jeg vant budrunden, og er ikke obos medlem. 

Er dette rett? Skal jeg virkelig betale for noe som helt og holdent har vært en ulempe for meg? 

Anonymkode: f7a0e...1ea

Hvordan dette fungerer må OBOS svare for. Da vi solgte forhåndsavklarte vi ikke forkjøpsrett fordi vi da måtte betale noen tusenlapper. Når vi etteravklarte forkjøpsretten, slapp vi gebyret og sparte penger. 

Ring OBOS. 

Anonymkode: c8be9...e40

AnonymBruker
Skrevet

Solgte nylig selv, riktignok en BOB bolig. Megler sa at hvis jeg betalte regninger for utlysning av forhåndsavklaring av forkjøpsrett (slik det er gjort i dette tilfellet), ville beløpet bli ført over på kjøperen som en omkostning. Hvis megler betalte inn beløpet for meg, ville det bli min utgift og komme i fratrekk ved utbetaling av salgssummen. Jeg valgte selvfølgelig å betale selv,og kjøper måtte betale beløpet på 7188. 

I motsatt fall , kunne boligen blitt utlyst til fastpris i etterkant av budaksept. Dette hadde ikke kostet hverken meg eller kjøper noe. Da ville den som evnt tok boligen på forkjøpsrett betale.

Viktig poeng her,er at jeg uansett måtte betale over 5000 for at andelen min skulle overføres til ny eier. Så for boliglagene er salg en god deal.

Anonymkode: c8788...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...