Gå til innhold

Huskjøpermarerittet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe hus. For ett mareritt.

Man må pløye gjennom prospekt på prospekt, men etter ei stund oppdaga jeg at det var i grunn ikke nødvendig. Meglerkoden er likedann i alle annonser. De godt vedlikeholdte og nyoppussa har høyglanskjøkken med slette flater og hvite/sorte bad. God standard = høyglanskjøkken med hvite slette flater og nytt bad, gjerne hvitt.

Alle kjøkken ser helt like ut. Like kjedelig. Selges det virkelig ingenting med herregårdskjøkken eller litt fantasi uten at det er malt 20 ganger siden 1960?

Anonymkode: 0cdca...b81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er det samme som ditt. Et nydelig hus fra 1920-tallet har gjerne gips på veggen, nedsenket tak og hvitt kjøkken fra ikea. Blir veldig skuffet. Hvis du liker nymoderne funkis, ikke kjøp en 100 år gammel villa og innred som funkis..

De husene som enda har sjel og særpreg er gjerne de dyreste. De som har mye penger er ofte flinkere til å renovere i en stil tilnærmet byggeperioden til huset. Men så bruker de 5x så mye på oppussingen.

Nei, jeg er skuffet over nordmenn og deres oppussing. Skjønner at ikke alle bryr seg om å ivareta husets stil, og jada, alle gjør som de vil med sitt eget hus. Men for spesielt interesserte er det til å grine av. 

Anonymkode: 0cad1...c78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er da ikke noe problem å bytte fronter på kjøkken om du ikke liker slette flater

Anonymkode: 11590...00f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da ikke noe problem å bytte fronter på kjøkken om du ikke liker slette flater

Anonymkode: 11590...00f

Er enig i dette. 
Jeg har akkurat kjøpt hus nå etter 8 måneder på leiting, og er rimelig lei av det samme våset fra meglere. MEN jeg bryr meg lite om det estetiske, kjøkken og tapet på stua kan jeg fikse selv. Det er mye viktigere å se på det elektriske, bad, taket, grunnmur osv. 

Anonymkode: b33a2...12b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er kjøkkenfronter som gjør husjakten til et mareritt, så er du ganske så heldig! 

Anonymkode: 45ba7...ea6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha noe mer opprinnelig må du se etter hus med "oppussingsbehov" eller "trenger noe renovering for å heves til dagens standard". Da får du ihvertfall kjøkken fra 90-tallet, om du ikke er så heldig at du finner et hus som nesten ikke er rørt siden 60-tallet (obs, disse trenger ofte en del vedlikehold).

Jeg anbefaler å ikke se så nøye på utseende på kjøkken og bad, for slikt kan lett endres etterhvert. Se på planløsning, beliggenhet og tilstandsrapport. Beliggenhet kan ikke endres. Planløsning kan bare endres litt, og det kan bli dyrt. Tilstandsrapport er veldig viktig, og kan gi en antydning på hvor mye som må gjøres av de store, dyre tingene.

De fine ordene og bildene i prospektet er derimot ikke så viktige. De kan gi et inntrykk av hvordan huset er, men den viktige delen av prospektet kommer etterpå. Det var et hus vi tenkte å legge inn bud på, frem til vi i prospektet leste en setning om at det var planlagt et bygg på nabotomta. Et søk på Norgeskart.no viste at dette planlagte bygget lå sørvest for den solrike hagen, så det huset ble strøket fra lista. (Det er uansett lurt å søke opp hus på Norgeskart før man legger inn bud, for kartene har veldig nøyaktig informasjon om tomtegrenser etc.)

Anonymkode: f53d2...29b

• Liker 4
Skrevet

Det er helt utrolig at voksne folk går på lekre arr. bilder i prospekter og ikke sjekker opp-ned og i mente. Det meste av info er tilgjengelig men folk gidder jo ikke sjekke opp i ting.

• Liker 3
Skrevet

På visning skal man spørre om det tekniske, sjekke vanntrykk, se i sikringsskapet, se under vasken på kjøkkenet, sjekke rør, lese tilstansrapp. som en dypt kristen leser Bibelen, lysforhold, fuktmåling, planløsning, sjekk for punkterte vinduer + + + kort sagt, gi megleren noe å svette under dressen for. 

Gi nå faen i farger, boligstyling og om det er lime på badet. Det er knekkende likegyldig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Antoinette skrev:

På visning skal man spørre om det tekniske, sjekke vanntrykk, se i sikringsskapet, se under vasken på kjøkkenet, sjekke rør, lese tilstansrapp. som en dypt kristen leser Bibelen, lysforhold, fuktmåling, planløsning, sjekk for punkterte vinduer + + + kort sagt, gi megleren noe å svette under dressen for. 

Gi nå faen i farger, boligstyling og om det er lime på badet. Det er knekkende likegyldig. 

Enig. Virker som veldig mange ikke detter seg inn i prospekt før de kjøper. Sist vi kjøpte ble megler overrasket over at mannen gikk på kaldloftet. Flere av de tingene han hadde som salgsargument avfeide vi fordi det nesten sto i taksten/prospektet eller fordi det var av liten eller ingen relevans. De spørsmålene vi faktisk hadde kunne han ikke svare på. Og han kommenterte at det var svært uvanlig at folk i det hele tatt hadde lest prospektet med tilhørende dokumenter.

Så bruk tid i forkant av evt visning å sett deg inn i hva som står om boligen. Ha gjerne laget en liste ut i fra dette på hva du skal sjekke nærmere. Mye enklere å få en god oversikt på visning da.

Anonymkode: bdf76...b4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser ikke så nøye prospektet fordi det er mye som gjerne ikke kommer helt frem der uansett. Bruker magefølelsen, også ser jeg på de delene av boligen som viser standarden tydligst.

Anonymkode: 49a5c...1d0

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Virker som veldig mange ikke detter seg inn i prospekt før de kjøper. Sist vi kjøpte ble megler overrasket over at mannen gikk på kaldloftet. Flere av de tingene han hadde som salgsargument avfeide vi fordi det nesten sto i taksten/prospektet eller fordi det var av liten eller ingen relevans. De spørsmålene vi faktisk hadde kunne han ikke svare på. Og han kommenterte at det var svært uvanlig at folk i det hele tatt hadde lest prospektet med tilhørende dokumenter.

Så bruk tid i forkant av evt visning å sett deg inn i hva som står om boligen. Ha gjerne laget en liste ut i fra dette på hva du skal sjekke nærmere. Mye enklere å få en god oversikt på visning da.

Anonymkode: bdf76...b4d

Har samme erfaring. Mannen min har peiling, så han hadde også masse spørsmål og gjorde nøye undersøkelser da vi skulle kjøpe. Han fant problemområder i flere av husene, som etter få år ville kostet flere hundretusen å fikse. Husene ble allikevel solgt til takst eller høyere. 

Anonymkode: ea8cd...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...