AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Jeg har et enkeltpersonforetak som ikke er momsreg pga at jeg har ikke passert 50000 kroner i omsetning. Men har jeg fortsatt fradragsrett på ting jeg kjøper til driften av selskapet? Anonymkode: d7d24...2e2
solmåneogstjerner Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Ikke per nå. Men om senere registrerer deg så kan du få tilbake noe av det. Se paragraf 8-6 i mva-loven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_8
solmåneogstjerner Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Forresten, du kan registrere deg selv om du ikke har oppnådd den omsetningen enda, om det er overveiende sannsynlig at du kommer til å få slik omsetning. Vet ikke om det er tilfelle for deg da.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #4 Skrevet 25. juni 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ikke per nå. Men om senere registrerer deg så kan du få tilbake noe av det. Se paragraf 8-6 i mva-loven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_8 Så om jeg kjøper fotoutstyr for 10000 og har en omsetning på 40000, kan jeg altså ikke trekke fra innkjøpet av fotoutstyr, slik at overskuddet som skal skattes for blir 30000? Anonymkode: d7d24...2e2
solmåneogstjerner Skrevet 25. juni 2019 #5 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så om jeg kjøper fotoutstyr for 10000 og har en omsetning på 40000, kan jeg altså ikke trekke fra innkjøpet av fotoutstyr, slik at overskuddet som skal skattes for blir 30000? Anonymkode: d7d24...2e2 Du snakket jo om mva? Skatt er noe annet
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Du snakket jo om mva? Skatt er noe annet Har snakket om fradrag, ikke mva. sa jo at jeg ikke er momsregistrert... Anonymkode: d7d24...2e2
solmåneogstjerner Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har snakket om fradrag, ikke mva. sa jo at jeg ikke er momsregistrert... Anonymkode: d7d24...2e2 Ok. Du skal selvsagt betale skatt av overskuddet, altså inntekter minus kostnader. Om de er godkjent for fradrag selvsagt. Du må føre regnskap og spare på all dokumentasjon. I tillegg kan du få fradrag for mva på utstyret, om du innen tre år mva-registrerer deg.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #8 Skrevet 25. juni 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ok. Du skal selvsagt betale skatt av overskuddet, altså inntekter minus kostnader. Om de er godkjent for fradrag selvsagt. Du må føre regnskap og spare på all dokumentasjon. I tillegg kan du få fradrag for mva på utstyret, om du innen tre år mva-registrerer deg. Jada, skal skatte av overskuddet. Men hvordan fører jeg fradraget på fotoutstyr som koster 10000? Fører jeg alt som fradrag eller bare kostnaden uten mva? Som da utgjør 8000? Skal ikke mva-registrere i overskuelig fremtid. Anonymkode: d7d24...2e2
solmåneogstjerner Skrevet 25. juni 2019 #9 Skrevet 25. juni 2019 Husk også forskjellen på kostnader og investeringer. Om du foretar investeringer så trekker du ikke alt av første året, men gjennom avskrivninger fremover. Utstyr til 10000 regnes nok ikke som investering, men om du skulle kjøpe andre ting. Nå snakker jeg om skatt, ikke mva.
solmåneogstjerner Skrevet 25. juni 2019 #10 Skrevet 25. juni 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, skal skatte av overskuddet. Men hvordan fører jeg fradraget på fotoutstyr som koster 10000? Fører jeg alt som fradrag eller bare kostnaden uten mva? Som da utgjør 8000? Skal ikke mva-registrere i overskuelig fremtid. Anonymkode: d7d24...2e2 I ditt tilfelle, hele beløpet du har betalt. Det kan muligens bli en liten greie med skatteetaten om dette er utstyr du også bruker privat. Bare vær litt obs på det. Endret 25. juni 2019 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #11 Skrevet 25. juni 2019 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: I ditt tilfelle, hele beløpet du har betalt. Det kan muligens bli en liten greie med skatteetaten om dette er utstyr du også bruker privat. Bare vær litt obs på det. Ok, så da har jeg altså også fradragsrett på mva-delen på de 10000, men får den selvsagt ikke tilbake, da jeg ikke er registrert? Var i grunn det jeg lurte på, om jeg hadde fradragsrett på hele beløpet, eller bare delen av beløpet fratrukket mva-delen. Anonymkode: d7d24...2e2
solmåneogstjerner Skrevet 25. juni 2019 #12 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, så da har jeg altså også fradragsrett på mva-delen på de 10000, men får den selvsagt ikke tilbake, da jeg ikke er registrert? Var i grunn det jeg lurte på, om jeg hadde fradragsrett på hele beløpet, eller bare delen av beløpet fratrukket mva-delen. Anonymkode: d7d24...2e2 Om du senere registrerer deg så vil du ikke få tilbake den delen. Eller det blir motregnet i regnskapet. Slik det er nå så fører du hele beløpet som kostnad. Det går også an å spørre skatteetaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå