Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Cerise
Skrevet

Hei!

Bindingstiden på mobilbonnementet til kjæresten min går ut nå om en måneds tid, og lure meg tenkte da at når han fornyer det,så kan han skaffe seg en ny tlf billig, som jeg kan ha :sjarmor: denne vil jo da være låst til netcom, han har netcom young talk abonnement. Spørsmålet mitt er da om jeg vil kunne bruke denne mobilen med talkmore kort? siden netcom og talkmore bruker samme nett? og hvis ikke, finnes det noen mulighet til å låse opp operatørlåsen? (ikke peling i det hele tattt... :oops: :o :-? ) takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg TROR den nye telefonen må være kontantkort-telefon slik at du får låst den opp. Hvis han velger å binde seg for 12 måneder (for å få en ny, billig telefon), så vil det ikke være mulig å låse den opp (det bryter også med kontrakten om 12 måneder). Men telefoner som er låst til kontantkort er fullt mulig og lovlig å låse opp.

Sånn tror jeg det henger sammen.

Gjest Cerise
Skrevet
Jeg TROR den nye telefonen må være kontantkort-telefon slik at du får låst den opp. Hvis han velger å binde seg for 12 måneder (for å få en ny, billig telefon), så vil det ikke være mulig å låse den opp (det bryter også med kontrakten om 12 måneder). Men telefoner som er låst til kontantkort er fullt mulig og lovlig å låse opp.

Sånn tror jeg det henger sammen.

ok, takk for raskt svar:) Men du vet ikke om talkmore sim-kortet jeg har, vil kunne brukes i hans mobil? siden TalkMore bruker netcoms nett?

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på operatørlås som er på telefoner bundet til abonnement, og på den låsen som er på de som selges med kontantkort. Kontanttelefoner er kun bundet til nettverk, såvidt jeg forstår. Og da vil man kunne bruke kontantkort som opererer på Netcoms nett.

Men hvis telefonen er låst til abonnement fra Netcom, så kan du ikke bruke ditt kontantkort i den.

Alternativet er at du tar den gamle telefonen hans, for den kan låses opp når bindingstiden har gått ut. Da ringer du/han til kundeservice hos Netcom og får instrukser til å låse den opp.

Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønte problemstillinga.

Han har netcomabon. som er bundet i 12 mnd. eller er det operatørlås på telefonen han bruker nå? I så tilfelle må telefonen låses opp før den kan brukes med andre abonnement.

Dersom telefonen ikke har en operatørlås, men at det kun er abonnementet hans som han er bundet til i 12 mnd kan du bruke alle typer abonnement til telefonen.

Dersom det er operatørlås på den nye telefonen som blir kjøpt kan du ikke bruke Talkmore, selv om det bruker Netcom's nettverk. Om han velger å binde seg i 12 nye måneder for å få en ny telefon billigere (uten operatørlås) kan du bruke ditt abonnement i den nye telefonen, evnt hans gamle (såfremt det ikke er operatørlås på den).

Litt krøkkete forklart, men endog.. ;)

Gjest Cerise
Skrevet

Takk for gode svar, Superlammet, Druscilla og Cronos!

Dersom det er operatørlås på den nye telefonen som blir kjøpt kan du ikke bruke Talkmore, selv om det bruker Netcom's nettverk. Om han velger å binde seg i 12 nye måneder for å få en ny telefon billigere (uten operatørlås) kan du bruke ditt abonnement i den nye telefonen, evnt hans gamle (såfremt det ikke er operatørlås på den).

Litt krøkkete forklart, men endog.. ;)

Dette er problemet ja, Superlammet :) Han skal fremdeles beholde sin gamle telefon, det er jeg som trenger ny. Og da tenkte lure meg at han, som skal forlenge det abonnementet han har hos netcom, kunne bruke det til å kjøpe en billig mobil. Men den vil jeg da tydeligvis ikke kunne bruke. Men Superlammet, hvordan kan han få en billigere telefon ved å binde seg for 12 nye måneder, uten at det er operatørlås på denne? (forvirrende greier dette her,igjen,takk for god hjelp!)

Skrevet

På mange steder ser man reklame at nye telefoner koster alt fra 10,- --> MED abon. (gjerne i liten skrift under selve prisen). Dette betyr da at abonnements-operatøren har "kjøpt" seg inn i telefonen ved at du betaler den ned i form av månedsavgift og bruk av abonnementet. Derfor får man dyre telefoner mye billigere dersom man tegner abonnement.

Skrevet
Men Superlammet' date=' hvordan kan han få en billigere telefon ved å binde seg for 12 nye måneder, uten at det er operatørlås på denne?[/quote']

Det er enkelt. Det får du ikke. Alle telefoner som selges subsidiert er låst til operatør.

Gjest Cerise
Skrevet
På mange steder ser man reklame at nye telefoner koster alt fra 10' date='- --> MED abon. (gjerne i liten skrift under selve prisen). Dette betyr da at abonnements-operatøren har "kjøpt" seg inn i telefonen ved at du betaler den ned i form av månedsavgift og bruk av abonnementet. Derfor får man dyre telefoner mye billigere dersom man tegner abonnement.[/quote']

dette er jeg med på:) Men jeg skjønte ikke helt dette "Om han velger å binde seg i 12 nye måneder for å få en ny telefon billigere (uten operatørlås) kan du bruke ditt abonnement i den nye telefonen"? igjen,takk for hjelpen :)

Skrevet

Men Superlammet, hvordan kan han få en billigere telefon ved å binde seg for 12 nye måneder, uten at det er operatørlås på denne? (forvirrende greier dette her,igjen,takk for god hjelp!)

Det er ikke mulig såvidt jeg vet (å binde seg uten at det er operatørlås). Mitt forslag er å kjøpe en kontantkort-telefon og låse opp denne.

F.eks. har Expert SE K508i til 799,- (eller hva det var). Eller en annen type. SE'n må du nok betale litt for å få låst opp. Endel andre og eldre modeller er gratis å låse opp.

Gjest Cerise
Skrevet

ok,det jeg også trodde. Forsto ikke helt dette her :) takk :bukke:

Skrevet

Kjøper du en ny telefon der du bindes til 12 måneders abonnement er det vel ikke operatørlås på telefonen?

Jeg har kjøpt billig telefon i forbindelse med et Netcom-abonnement, og det er da ingen operatørlås på den telefonen (men abonnementet må jeg selvsagt betale).

Kontantkort fra Telenor funker fint i min telefon.

Gjest Cerise
Skrevet

Det er ikke mulig såvidt jeg vet (å binde seg uten at det er operatørlås). Mitt forslag er å kjøpe en kontantkort-telefon og låse opp denne.

F.eks. har Expert SE K508i til 799,- (eller hva det var). Eller en annen type. SE'n må du nok betale litt for å få låst opp. Endel andre og eldre modeller er gratis å låse opp.

Men var det så at kontantkorttelefonen kun er låst til nettverk? i såfall vil jeg ikke trenge å låse den opp,siden TalkMore bruker NetCom sitt nett (hvis jeg kjøper en tlf med netcom kontantkort da.. )

Skrevet
Mitt forslag er å kjøpe en kontantkort-telefon og låse opp denne.

Det trenger man i prinsippet ikke, siden de stort sett er låst til nettverk og ikke operatør. Iallfall Telenor sine kontanttelefoner. Hvordan det er med Necom vet jeg ikke.

Skrevet
Men var det så at kontantkorttelefonen kun er låst til nettverk? i såfall vil jeg ikke trenge å låse den opp,siden  TalkMore bruker NetCom sitt nett (hvis jeg kjøper en tlf med netcom kontantkort da.. )

Jeg tror det er sånn. Men det er ikke verre enn å spørre forhandleren når man kjøper telefon. Jeg kjøpte kontanttelefon fordi jeg trengte en ny, og kunne bruke Chess i den uten noe mer om og men. Kontantkortet tok jeg ikke med engang.

Gjest Cerise
Skrevet
Kjøper du en ny telefon der du bindes til 12 måneders abonnement er det vel ikke operatørlås på telefonen?  

Jeg har kjøpt billig telefon i forbindelse med et Netcom-abonnement, og det er da ingen operatørlås på den telefonen (men abonnementet må jeg selvsagt betale).

hmm.. hva slags telefon var dette da?trodde det var slik alltid jeg? (blir stadig mer forvirra her,hehe :klø:

Gjest Cerise
Skrevet

Jeg tror det er sånn. Men det er ikke verre enn å spørre forhandleren når man kjøper telefon. Jeg kjøpte kontanttelefon fordi jeg trengte en ny, og kunne bruke Chess i den uten noe mer om og men. Kontantkortet tok jeg ikke med engang.

Får ta meg en tur til byen og høre med forhandlerne hva de sier. Chess, bruker de også Netcoms nettverk? Og er det noen som vet om gode tilbud på telefoner med kontantkort?

Skrevet

Det er mulig vi har tenkt helt feil her. Selvfølgelig må du jo bare betale abonnementet. Det er jo ikke sikkert telefonen er låst for det. Og da kan du jo bruke den NYE telefonen med ditt sim-kort. Kanskje er det bare så enkelt. Kanskje jeg bare sitter her og rører? Kanskje jeg bare skal gå til lunsj...?

Gjest Cerise
Skrevet

Det er mulig vi har tenkt helt feil her. Selvfølgelig må du jo bare betale abonnementet. Det er jo ikke sikkert telefonen er låst for det. Og da kan du jo bruke den NYE telefonen med ditt sim-kort. Kanskje er det bare så enkelt. Kanskje jeg bare sitter her og rører? Kanskje jeg bare skal gå til lunsj...?

ja,abonnementet vil jo bli betalt, for det skal jo kjæresten min fortsatt ha i sin gamle telefon. Hehe, nå begynner jeg virkelig å bli forvirret her, :ler: hmm... noen avklarende råd hadde vært fint ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Spør forhandleren. De vet om telefonen er operatørlåst eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...