AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 jeg er alene med barn, og eier min egen leilighet. Nå har vi bodd her i ganske mange år og har ikke så mye lån igjen på boligen, jeg tenker derfor på å flytte og få mer lån ettersom jeg ikke klarer spare på annen måte. fordi vi har levd lenge med å kunne gjøre stort sett hva vi vil når vi vil er jeg nervøs for å påta meg for mye gjeld. for vi vil jo ha et godt liv også, men vista gode valg for fremtiden. tanken er å flytte i området vi alt bor i men få noe større. Jeg lurer på hvor mye av lønnen din du er komfortabel med å bruke på å bo, det vil si lån, husleie, strømkostnader osv. hvor stort lån er normalt å ha når man er alene? Anonymkode: b50e8...5b6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 Har 26k i lønn. Bruker 11k på lån og felleskostnader i mnd Anonymkode: 778e3...504
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Har 30 k i lønn, og bruker 5500kr på lån og kommunale avgifter per mnd. Har samboer som betaler tilsvarende. Totalt har jeg utgifter på 18 k i måneden. Det er litt mye, så jobber med å få det ned. Anonymkode: cdd13...f66
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #4 Skrevet 25. juni 2019 Jeg prioriterte bolig da jeg var alene med barn, for jeg tenkte at det var en investering og sikker sparing, så jeg ville heller leve litt trangt da de var små, og sikre at vi hadde stor nok bolig, og at jeg bygget opp kapital så jeg kunne hjelpe dem når de blir store, ved å da flytte til mindre bolig og frigi kapital når de skal etablere seg. Jeg brukte derfor store deler av lønn til å betale ned lån, og brukte også penger på å oppgradere boligen, så den skulle øke i verdi. Det var tøft til tider, men det har også lønnet seg. Vi var så heldige å ha familiehytte til ferier, og jeg tror absolutt ikke at barna hadde vondt av å vokse opp med at vi måtte tenke over forbruk. De mangler aldri noe, og vi var flinke til å gjøre ting som var kjekt, men ikke kostet mye. Benyttet byttedager for klær aktivt, og tenkte alltid en sesong frem angående utstyr. Solgte det som var for lite på finn, og fikk "nytt" til samme pris. Etter 6 slike litt magre år, der jeg også sto på for å utbedre bolig (som ikke var spesielt tiltalende da jeg kjøpte den), solgte jeg med god fortjeneste, og kjøpte ny bolig hvor det var mulig å lage utleieenhet. Det måtte riktig nok litt investering til for å få det i orden, men nå er boutgifter helt annerledes enn før. Tidligere brukte jeg over halvparten av det jeg tjente på boutgifter, samt at jeg også brukte noen tusen hver måned på oppussing. Barna hadde hver sin fritidsaktivitet, men det var ellers lite igjen til fornøyelser. Jeg måtte være svært økonomisk angående innkjøp og matutgifter. Nå betaler jeg rundt 12000 kr mnd i renter og avdrag, men har skattefri leieinntekt på 8000 kr mnd. Med strøm, tv, Internett, kommunale avgifter og forsikringer har jeg kanskje totalt boutgifter på 17000 kr mnd, men med leieinntektene er det altså bare 9000 kr mnd på meg. Jeg kunne hatt mindre, men har valgt å ha kortere nedbetaling på lån enn nødvendig, for etter de trange årene synes jeg at jeg har det romslig nå. Det var nok ikke helt uvanlig at jeg hadde 15000-16000 i bo og husutgifter tidligere, og da var også lønnen lavere enn nå. Da tjente jeg rundt 400000 i året, pluss barnetrygd og 1500 kr i barnebidrag. (Far hadde ikke høy inntekt, og hadde så lavt selv om han hadde dem lite.) Nå har jeg rundt 550000 i lønn, og 8000 skattefrie kr i leieinntekter hver måned. Nå er jeg dessuten ikke alene lenger, og med den faste summen min kjære bidrar med til faste utgifter + barnebidrag kan jeg egentlig hevde at nå bor jeg helt gratis. Andre utgifter som mat og klær har imidlertid økt, selv om vi nå er to, for nå trenger jeg ikke å spare slik inn på det, og byttedager går jeg nå bare på for å levere inn klær barna har vokst ut av. Det var en stor hjelp for meg de trange årene, så nå gir jeg tilbake, i håp om at andre i den situasjonen jeg var i får like god hjelp i det. Nå er barna tenåringer, og det kommer godt med at jeg prioriterte litt smalhals da de var mindre, for det er nå det er viktig for dem å være med på ting som koster. De siste årene har vi reist til utlandet hvert år. Hva man klarer i boutgifter og hvordan man prioriterer må være opp til hver og en, men selv er jeg veldig glad for at jeg valgte å ha det trangt noen år, for å få det bedre på sikt. Jeg er glad for at jeg prioritererte som jeg gjorde, men man må være dedikert og ha full kontroll på økonomien, og ikke være for impulsiv, for å velge en slik kurs. Anonymkode: 0c7e2...fe1 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #5 Skrevet 25. juni 2019 Vi har samlet inntekt på 35/38 k (jeg er student), og vi betaler rundt 5 k i måneden på lån og kommunale avgifter. Anonymkode: 1693f...68b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 Har 17 000 I lønn. Bruker ca 11 000 på boliglån, fellesutgifter og strøm. Går helt fint når man er flink til å planlegge. Sparer til og med litt hver måned. Anonymkode: 82fd6...b72
Bloms Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 Har mellom 25 000-35 000 i lønn. Og ca 20 000,- i faste utgifter. Det betyr renter,avdrag, forsikringer, strøm, kommunale avgifter og alt det der. Litt stramt de mnd jeg tjener lite. Men det går helt fint, da jeg heller ønsker å bo i enebolig enn leilighet. Har en mann som også betaler det samme i faste utgifter. Så tilsammen har vi 40 000,-
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #8 Skrevet 25. juni 2019 Jeg bruker 5000 på boliglån, 2200 kr på fellesutgifter og 1000 kr på strøm. Anonymkode: 63bdb...2f1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #9 Skrevet 25. juni 2019 20 000 utbetalt, 9000 kr på alt vedrørende leiligheten. Tok opp lånet når jeg hadde full lønn (30 000 utbetalt), men det er null stress å betale det samme nå som jeg har mye mindre inntekt. Skjerpet meg så kraftig at jeg gikk fra å spare ingenting, til å spare 4000 i mnd. Må man så må man Anonymkode: 051a2...854
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #10 Skrevet 25. juni 2019 TS her. tusen takk for alle svar, det gir meg litt pekepinn for veien videre;) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg prioriterte bolig da jeg var alene med barn, for jeg tenkte at det var en investering og sikker sparing, så jeg ville heller leve litt trangt da de var små, og sikre at vi hadde stor nok bolig, og at jeg bygget opp kapital så jeg kunne hjelpe dem når de blir store, ved å da flytte til mindre bolig og frigi kapital når de skal etablere seg. Jeg brukte derfor store deler av lønn til å betale ned lån, og brukte også penger på å oppgradere boligen, så den skulle øke i verdi. Det var tøft til tider, men det har også lønnet seg. Vi var så heldige å ha familiehytte til ferier, og jeg tror absolutt ikke at barna hadde vondt av å vokse opp med at vi måtte tenke over forbruk. De mangler aldri noe, og vi var flinke til å gjøre ting som var kjekt, men ikke kostet mye. Benyttet byttedager for klær aktivt, og tenkte alltid en sesong frem angående utstyr. Solgte det som var for lite på finn, og fikk "nytt" til samme pris. Etter 6 slike litt magre år, der jeg også sto på for å utbedre bolig (som ikke var spesielt tiltalende da jeg kjøpte den), solgte jeg med god fortjeneste, og kjøpte ny bolig hvor det var mulig å lage utleieenhet. Det måtte riktig nok litt investering til for å få det i orden, men nå er boutgifter helt annerledes enn før. Tidligere brukte jeg over halvparten av det jeg tjente på boutgifter, samt at jeg også brukte noen tusen hver måned på oppussing. Barna hadde hver sin fritidsaktivitet, men det var ellers lite igjen til fornøyelser. Jeg måtte være svært økonomisk angående innkjøp og matutgifter. Nå betaler jeg rundt 12000 kr mnd i renter og avdrag, men har skattefri leieinntekt på 8000 kr mnd. Med strøm, tv, Internett, kommunale avgifter og forsikringer har jeg kanskje totalt boutgifter på 17000 kr mnd, men med leieinntektene er det altså bare 9000 kr mnd på meg. Jeg kunne hatt mindre, men har valgt å ha kortere nedbetaling på lån enn nødvendig, for etter de trange årene synes jeg at jeg har det romslig nå. Det var nok ikke helt uvanlig at jeg hadde 15000-16000 i bo og husutgifter tidligere, og da var også lønnen lavere enn nå. Da tjente jeg rundt 400000 i året, pluss barnetrygd og 1500 kr i barnebidrag. (Far hadde ikke høy inntekt, og hadde så lavt selv om han hadde dem lite.) Nå har jeg rundt 550000 i lønn, og 8000 skattefrie kr i leieinntekter hver måned. Nå er jeg dessuten ikke alene lenger, og med den faste summen min kjære bidrar med til faste utgifter + barnebidrag kan jeg egentlig hevde at nå bor jeg helt gratis. Andre utgifter som mat og klær har imidlertid økt, selv om vi nå er to, for nå trenger jeg ikke å spare slik inn på det, og byttedager går jeg nå bare på for å levere inn klær barna har vokst ut av. Det var en stor hjelp for meg de trange årene, så nå gir jeg tilbake, i håp om at andre i den situasjonen jeg var i får like god hjelp i det. Nå er barna tenåringer, og det kommer godt med at jeg prioriterte litt smalhals da de var mindre, for det er nå det er viktig for dem å være med på ting som koster. De siste årene har vi reist til utlandet hvert år. Hva man klarer i boutgifter og hvordan man prioriterer må være opp til hver og en, men selv er jeg veldig glad for at jeg valgte å ha det trangt noen år, for å få det bedre på sikt. Jeg er glad for at jeg prioritererte som jeg gjorde, men man må være dedikert og ha full kontroll på økonomien, og ikke være for impulsiv, for å velge en slik kurs. Anonymkode: 0c7e2...fe1 så utrolig bra jobba!!!! jeg har ei jente som nå er 10, vi har stor nok bolig med hvert vårt soverom. jeg får ikke bidrag men vi har dobbel barnetrygd. jeg har og som deg tenkt at å oppgradere boligen vi har er en god investering som gjør den lettere å omsette senere. Vi har og levd magert i de første 6 årene av hennes liv. og jeg var kjempe nøye med å handle inn utstyr brukt eller på tilbud, men de siste årene har ting sklidd mer og mer ut. for det er faktisk ganske slitsomt. jeg er 100% alene med barnet mitt så oppussingen har skjedd veldig sporadisk og har nå de siste månedene fått hjelp til å ta hele stuen og legge nytt gulv i kjøkken stue og mitt soverom. og det er endelig blitt fint her, og jeg kan kjenne på at jeg kan senke skuldrene litt og slappe av og kose meg i mitt eget hjem. jeg har ikke egentlig trivdes så godt her før ettersom det har vært slitt og ikke så koselig. men jeg klarer ikke legge fra meg, selv om jeg tenker jeg har gjort mange gode valg frem til nå (og selvfølgelig noen mindre gode;))så burde jeg nå ta noen grep nå som gjør at det blir bedre, for ungen så jeg kan hjelpe henne og at jeg får det bedre når hun er voksen. jeg er bare så usikker på hva som er det rette å gjøre, og når man er alene er det jo helt 100% opp til meg og lede oss i riktig retning og ta gode valg. takk for all hjelp:) Anonymkode: b50e8...5b6 2
Tibbie Skrevet 25. juni 2019 #11 Skrevet 25. juni 2019 Det kommer nok litt an på hvor glad du er i å bruke penger ellers. Selv er jeg veldig glad i shopping og reiser, men er også opptatt av å bo fint. Derfor godtar jeg at rundt halvparten av lønna går til bolig. Må ha nok til overs til sparing og sløsing. Selv bruker jeg 10 500 (leie) + ca. 1000 (strøm) + ca. 600 (internett) + ca. 700 (streamingtjenester) på boligutgifter. Er student med frilansjobb, så tjener mellom 15 000 og 40 000 hver måned (inkl. studielån). Jeg er flink til å spare, så det er ingen krise de månedene jeg kun tjener 15 000 kroner. Jeg leier, og vet at boligutgiftene blir lavere når jeg eier. Hvis jeg var deg, hadde jeg nok tatt mer lån for å bo større og bedre.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #12 Skrevet 25. juni 2019 Jeg og samboer er begge studenter og får ca 8000/måned hver. Jeg jobber også 30% fast. Har ca. 7-8000 utbetalt hver måned + tillegg fra jobb, så vi har samlet inntekt på 24000kr. Vi Betaler 7500kr i leie, +-1000kr i strøm, 500 i TV og 500 i Internett= 9500kr fordelt på 2 personer. Vi skal flytte om ca 1 måned hvor vi ender opp med å betale ca 8500-9000kr per måned for de samme kostnadene. Blir da også mye billigere transport siden vi ikke trenger å bruke bil like mye Siden jeg og samboeren min er studenter deler vi 50/50 på disse kostnadene. Vi bruker veldig lite penger hver måned og sparer MYE til fremtidsplaner Anonymkode: 2a876...e2f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Skrevet 25. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg er alene med barn, og eier min egen leilighet. Nå har vi bodd her i ganske mange år og har ikke så mye lån igjen på boligen, jeg tenker derfor på å flytte og få mer lån ettersom jeg ikke klarer spare på annen måte. fordi vi har levd lenge med å kunne gjøre stort sett hva vi vil når vi vil er jeg nervøs for å påta meg for mye gjeld. for vi vil jo ha et godt liv også, men vista gode valg for fremtiden. tanken er å flytte i området vi alt bor i men få noe større. Jeg lurer på hvor mye av lønnen din du er komfortabel med å bruke på å bo, det vil si lån, husleie, strømkostnader osv. hvor stort lån er normalt å ha når man er alene? Anonymkode: b50e8...5b6 Det er "alt mulig" som er normalt. Umulig å si noe eksakt beløp. Noen belåner maks det de får lov til av banken, som er 5 ganger inntekten (brutto) maks. Men ikke alle får låne 5 x inntekten sin, noen får bare låne maks 3 eller 4 ganger inntekten for eksempel. Dette gjelder spesielt de som har litt lavere inntekter, fordi da blir det jo mindre igjen til å leve for når boligutgiftene er betalt. Alt mulig annet må det jo være igjen rom for i budsjettet, ikke bare bolig. SFO, eller idrettslag-utgifter, strømmetjenester, internett og telefonabonnementer, bilutgifter, forsikringer, mat og fornøyelser, alt mulig. Jeg har ca 3,7 ganger inntekten i lån, og er lavlønnet. Hadde ca 900 000 i egenkapital da jeg kjøpte boligen. Anonymkode: 029d7...fcd
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #14 Skrevet 25. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har 30 k i lønn, og bruker 5500kr på lån og kommunale avgifter per mnd. Har samboer som betaler tilsvarende. Totalt har jeg utgifter på 18 k i måneden. Det er litt mye, så jobber med å få det ned. Anonymkode: cdd13...f66 Hva ligger i de andre faste kostnadene? Anonymkode: 87201...450 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #15 Skrevet 25. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvor mye av lønnen din du er komfortabel med å bruke på å bo, det vil si lån, husleie, strømkostnader osv. hvor stort lån er normalt å ha når man er alene? når du bor alene, så er 7000 kr normalt. Det er en takst som det offentlige har sin utregning på. Over det så blir det unormalt, alt ettersom hva du har i lønn. Anonymkode: 2f4af...494
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #16 Skrevet 25. juni 2019 Alene med ett barn, tjener 28000 utbetalt og 10.000 går til bolig, utenom strøm og alt annet.. Anonymkode: 98db4...81a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #17 Skrevet 25. juni 2019 Er ufør, 20100 utbet. Bor alene. Mindre enn 2000 pr mnd på bolig. Anonymkode: a00c1...e7b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #18 Skrevet 25. juni 2019 50k utbetalt mnd. og 11k i boliglån. Ingen andre lån. Går akkurat helt greit. Anonymkode: 298dc...eab
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #19 Skrevet 25. juni 2019 Har 25k i lønn og bruker rundt 13k i måneden på boutgifter. Hadde fint klart å betjene et høyre lån, men jeg er ikke interessert i det Anonymkode: 9c974...8ef
Guppy88 Skrevet 25. juni 2019 #20 Skrevet 25. juni 2019 Har 30.000,- netto. 1/3 av lønna går til boliglånet. Har enebolig, så det er selvfølgelig en god del boutgifter som da kommer i tillegg. Har det veldig greit økonomisk, og prøver nå å spare 7.000,- i mnd. Det går, men da blir det ingen utskeielser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå