AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Vi er på jobb, og der sitter 13 åringen i bokseren klokken 16:00. Jeg kom inn døra og holdt på å eksplodere 😡😡😡 Vi andre har andre ting å gjøre, hverdagens oppgaver slutter ikke for oss, og vi har flere barn. Han måtte riktig nok være med å handle, og i kveld var det jo en stor happening inn på der. Så det måtte han jo få være med på. På igjen med headsettet, ler og koser seg, snakker med alle andre, men ikke med oss han bor med. Han hører oss ikke i disse super øreklokkene som stenger ute all annen lyd, enn kompisene. Skal sommeren til guttungen være sånn? Trampoline, sykkel, skateboard, sånne elektriske brett, forbanna drone. Ingenting fenger, bortsett fra PS4. Det er jo ikke bare mitt barn, han sitter jo ikke innpå der alene. Lurer av og til på om han er den eneste som «alltid» er på, og at det er ulike andre. De vil jo helst holde på til tidlige morgentimer. Vi er jo så kjipe, det er alltid han som må gå først. Men når dagen starter klokken 06:00, så er det ikke greit å være våken på denne tid. Så hva gjør dere andre? De andre mødrene, eller venninnene mine også, de vil ikke snakke om det. Virker som om de har resignert. Sånn er det bare sier venninnen min, med en 15-åring. Får ikke svar på om hun legger seg før hennes går til sengs. Ingen vil snakke om denne problematikken. Så jeg lurer, hva gjør dere andre? Vil ha noe på plass før ferien starter skikkelig. Vi var bortreist i helgen, men merker panikken tar meg litt, for hvordan dette blir. Anonymkode: 435b6...ab8
ikkegrei Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Ta hele pcen, headsettet og alt utstyr som hører med å lås det inne. Det er sommer og ungen din trenger minner å se tilbake på, hvem vet kanskje det blir tidenes sommer siden du konfiskerte pcen? Tipper det blir morsomt om 70 år når dagens ungdom kommer inn på sykehjemmet og det eneste de forteller hverandre er Fortnite historier. Nei vettu hva, gutten trenger grenser, tydelig at han ikke får det til selv!! 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 7 minutter siden, ikkegrei skrev: Ta hele pcen, headsettet og alt utstyr som hører med å lås det inne. Det er sommer og ungen din trenger minner å se tilbake på, hvem vet kanskje det blir tidenes sommer siden du konfiskerte pcen? Tipper det blir morsomt om 70 år når dagens ungdom kommer inn på sykehjemmet og det eneste de forteller hverandre er Fortnite historier. Nei vettu hva, gutten trenger grenser, tydelig at han ikke får det til selv!! Så ubegripelig lite forståelse for hva unge driver med i dag. Anonymkode: 6dbe1...f64 27
Kittykat Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 (endret) Har selv ungdommer i hus, hvor av den ene er 15 år og skal ikke vi noe spesielt i sommerferien, så gjør det oss ingenting at de gamer. Når vi foreldre var barn, så var jo vi sosiale med å gå ut med venner og leke og vi hadde ikke datamaskin eller datapsill. Dagens ungdom er også sosiale, men de er sosiale på andre måter enn å bare gå ut i gaten og leke med venner. Vennene til ungdommene våre gamer også, så hele gjengen spiller sammen så og si nesten hver dag. Dog så gjør de jo på andre ting også. Hvis dere ikke skal noe spesielt i sommerferien, så la ungdommen kose seg, sier nå jeg. Jeg tviler på at hele sommerferien kommer til å bare bestå av gaming. Vi skal selv på hyttetur og da skal det bades, soling, båttur osv. Endret 24. juni 2019 av Kittykat 19
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 Dagen starter klokka 06? I sommerferien? For en 13-åring? Ta deg en bolle. Ikke bra å sitte for mye i ro foran en skjerm, det er sant. Jeg skulle ønske mine foreldre var litt strengere med meg ang. det når jeg var yngre. Men ikke ta av da. 3-4 timer om dagen må være lov. Anonymkode: 65a0b...b34 6
Raspera Skrevet 24. juni 2019 #6 Skrevet 24. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er på jobb, og der sitter 13 åringen i bokseren klokken 16:00. Jeg kom inn døra og holdt på å eksplodere 😡😡😡 Vi andre har andre ting å gjøre, hverdagens oppgaver slutter ikke for oss, og vi har flere barn. Han måtte riktig nok være med å handle, og i kveld var det jo en stor happening inn på der. Så det måtte han jo få være med på. På igjen med headsettet, ler og koser seg, snakker med alle andre, men ikke med oss han bor med. Han hører oss ikke i disse super øreklokkene som stenger ute all annen lyd, enn kompisene. Skal sommeren til guttungen være sånn? Trampoline, sykkel, skateboard, sånne elektriske brett, forbanna drone. Ingenting fenger, bortsett fra PS4. Det er jo ikke bare mitt barn, han sitter jo ikke innpå der alene. Lurer av og til på om han er den eneste som «alltid» er på, og at det er ulike andre. De vil jo helst holde på til tidlige morgentimer. Vi er jo så kjipe, det er alltid han som må gå først. Men når dagen starter klokken 06:00, så er det ikke greit å være våken på denne tid. Så hva gjør dere andre? De andre mødrene, eller venninnene mine også, de vil ikke snakke om det. Virker som om de har resignert. Sånn er det bare sier venninnen min, med en 15-åring. Får ikke svar på om hun legger seg før hennes går til sengs. Ingen vil snakke om denne problematikken. Så jeg lurer, hva gjør dere andre? Vil ha noe på plass før ferien starter skikkelig. Vi var bortreist i helgen, men merker panikken tar meg litt, for hvordan dette blir. Ta deg en bolle, det er sånn unger er i dag. Teknologien har overtatt alt. Welcome to the future. 3
Anonym90059005 Skrevet 24. juni 2019 #7 Skrevet 24. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dagen starter klokka 06? I sommerferien? For en 13-åring? Ta deg en bolle. Ikke bra å sitte for mye i ro foran en skjerm, det er sant. Jeg skulle ønske mine foreldre var litt strengere med meg ang. det når jeg var yngre. Men ikke ta av da. 3-4 timer om dagen må være lov. Anonymkode: 65a0b...b34 Du skjønte ikke at hun mente at når dagen starter kl. 6 for henne/foreldre, så sitter guttungen fortsatt oppe og har spilt hele natta lang... det er ikke han som skal starte dagen kl. 6...
Sandsafari Skrevet 24. juni 2019 #8 Skrevet 24. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: ler og koser seg Huff da 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #9 Skrevet 24. juni 2019 Oioioi, føler med deg, for sånn har vi hatt det i noen år... Jeg har ikke bare en, men TO gamere i hus, og har hatt noen runder med krangel, bekymring, irritasjon og min trussel om stenging av nett. Her har vi landet på en regel om at det skal trenes et par ganger i løpet av dagen når man gamer konstant.Joggetur, tredemølle, sykkeltur o.l Glem at det skal fenge, her er det snakk om at man MÅ være fysisk aktiv for at kropp og sinn skal holde seg i ok form. Ha forståelse for at de faktisk er sosiale når de sitter foran skjermen, og at det er viktig at de får bli med på «happeninger». De får et enormt stort nettverk i gamingverden. Min eldste har skaffet seg fast jobb allerede før han er ferdig utdannet, og det gjorde han gjennom nettverket sitt. Anonymkode: 4b8f2...44a 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #10 Skrevet 24. juni 2019 Et kjent scenario. Min sønn på snart 14 elsker å spille FIFA på ps4. Men han får ikke spille på sen kveld eller natt. Da skal det være ro i huset. Han godtar dette. Tror du bør begynne med det. Løsningen er ikke å fjerne PlayStation. Så har dere sikkert noen planer i løpet av sommeren så han kommer litt bort fra det. Noen ganger tenker jeg at om han lå inne og leste bøker hele sommeren, så hadde vi synes det var bra. Er det bare spillingen som irriterer oss foreldre? Det er nok en generasjonskonflikt, også. Det er veldig sosialt for dem. Hver ungdomsgenerasjon har sine konflikter med foreldre. I vår tid er det gaming. Når han er gammel nok til å søke sommerjobber (16), kommer jeg til å oppmuntre han til å søke på alt han kan. Du får tenke at det er forbigående. Men ta med deg spill kontrollerne i veska på jobb en dag om han ikke holder seg til avtalen om å avslutte når du sier det om kvelden. Anonymkode: bce5e...196
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #11 Skrevet 25. juni 2019 Min sønn har to foreldre som gamer. Vi vet at det sosiale nettverket er online og in-game. Gaming er bra på mange måter og har bidratt til mange gode egenskaper. Det du beskriver er at dere har sviktet som foreldre. Siden når var det mulighet å bare gå i bokser uten stell til kl 16? Her er vi oppe alle mann innen 9. Ikke skyld på gaming. Skyld dere selv. Dere har oversett ungen. Anonymkode: 1c0d9...c07 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #12 Skrevet 25. juni 2019 Lag en avtale med han der dere blir enige om hvor mye og evt når han får spille. Ha forståelse for hvor sosialt det er og at det er viktig for å være med på det som skjer blant kompisene. Ta en prat med andre foreldre og lag en avtale sånn at det blir relativt likt. Ingen vits i å være ute å leke hvis alle andre er inne eller om han bare går inn til vennene å spiller der. Anonymkode: cc013...b55 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Skrevet 25. juni 2019 8 hours ago, ikkegrei said: Ta hele pcen, headsettet og alt utstyr som hører med å lås det inne. Det er sommer og ungen din trenger minner å se tilbake på, hvem vet kanskje det blir tidenes sommer siden du konfiskerte pcen? Tipper det blir morsomt om 70 år når dagens ungdom kommer inn på sykehjemmet og det eneste de forteller hverandre er Fortnite historier. Nei vettu hva, gutten trenger grenser, tydelig at han ikke får det til selv!! Sommerminner av å spille fotball med naboen eller hva? Jeg har ingen sommerminner fra da jeg var barn. Livet var likt det var resten av året. Lekte alene eller med venner, spilte alene eller med venner. Kanskje på familiebesøk en gang. De sommerminnene jeg har er faktisk de der jeg hadde det verst, som da jeg ble tvunget til å besøke besteforeldrene mine en hel uke. Det var det mest kjedligste jeg visste om, og jeg så egentlig ikke så mye til bestefaren min da han var ute og gjorde på noe hele tiden. Utenom det så kan jeg ikke si at jeg husker noe spesielt fra somrene selv om jeg vare ute mye. 7 hours ago, AnonymBruker said: Oioioi, føler med deg, for sånn har vi hatt det i noen år... Jeg har ikke bare en, men TO gamere i hus, og har hatt noen runder med krangel, bekymring, irritasjon og min trussel om stenging av nett. Her har vi landet på en regel om at det skal trenes et par ganger i løpet av dagen når man gamer konstant.Joggetur, tredemølle, sykkeltur o.l Glem at det skal fenge, her er det snakk om at man MÅ være fysisk aktiv for at kropp og sinn skal holde seg i ok form. Ha forståelse for at de faktisk er sosiale når de sitter foran skjermen, og at det er viktig at de får bli med på «happeninger». De får et enormt stort nettverk i gamingverden. Min eldste har skaffet seg fast jobb allerede før han er ferdig utdannet, og det gjorde han gjennom nettverket sitt. Anonymkode: 4b8f2...44a Virker som en bra måte gjøre det på. Lære vanen med trening regelmessig og utenom det får de ta ansvar for egne interesser. Ville sannsynligvis heller lært dem styrketrening, da, men det er meg Anonymkode: db63b...edd 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. juni 2019 #14 Skrevet 25. juni 2019 Hvorfor er det et problem at en tenåring koser seg med gaming når han endelig har fri fra skole, lekser og mas? Såfremt han gjør det han skal av plikter så synes jeg en tenåring skal få sove så lenge de vil og gjøre akkurat hva de vil så lenge ingen andre planer er lagt med familien. Hvorfor plager det det at han sitter hjemme og koser seg med kompiser online når du ikke engang er hjemme? Hvorfor plager tanken deg?
kecmatenzi Skrevet 25. juni 2019 #15 Skrevet 25. juni 2019 Hei, Jeg skjønner at ungdomen koser seg med gaming... Jeg gjorde det selv også. Og sent ut i voksen alder. Helt til jeg var nesten 30 år! Hvorfor? Jo det er artig! Det er mye moro og spesielt når man spiller sammens med venner. Men nok om det... 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #16 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, kecmatenzi skrev: Hei, Jeg skjønner at ungdomen koser seg med gaming... Jeg gjorde det selv også. Og sent ut i voksen alder. Helt til jeg var nesten 30 år! Hvorfor? Jo det er artig! Det er mye moro og spesielt når man spiller sammens med venner. Men nok om det... Sorry trykte enter litt for tidlig... Det som er viktig er at dere setter grenser for han. Hvor mye han får spille. Ikke la han sitte forran PS4 10 timer i døgnet! Dere bestemmer hvor mye han skal få spille. Anonymkode: b5781...28a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #17 Skrevet 25. juni 2019 Næmmen herregud. La nå tenåringen få spille om han vil. Vi er i 2019. Ro ned. Slapp av. Anonymkode: fd6ac...3a6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #18 Skrevet 25. juni 2019 Jeg gamet masse da jeg gikk på u-skolen/vgs. Det var gøy. Jeg hadde venner. Så lenge det ikke ødelegger for skolen så la han bare holde på. Det er sånn unge er sosiale nå for tida. Anonymkode: a3df3...b26
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #19 Skrevet 25. juni 2019 Hva med å faktisk interessere seg for barna sin interesse for gaming? Gaming vokser som aldri før, å det skaper ikke kun dårlige ting. Prøv å begrens gaming-tiden innenfor et X antall timer? Gi han noe belønning i form av flere timer i gaming-stolen om han gjør noe hjemme feks? Skjønner frustrasjonen angående gaming. Men det er 2019. Anonymkode: 51985...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #20 Skrevet 25. juni 2019 9 timer siden, Raspera skrev: Ta deg en bolle, det er sånn unger er i dag. Teknologien har overtatt alt. Welcome to the future. Velkommen til framtiden? Nåtiden mente du vel 😉 Anonymkode: 47f8f...373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå