Gjest Trappemor Skrevet 3. mai 2005 #1 Skrevet 3. mai 2005 Er litt lei av den lakkerte furutrappen jeg har mellom etasjene, og kunne tenke meg å male både trinn og gelender/vanger. Slites et malt trappetrinn fort ned og blir stygt? Noen som har erfaringer? Er det noen spesiell slitesterk maling man kan benytte?
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #2 Skrevet 3. mai 2005 Vi har også en furutrapp, som har fått ganske hard medfart de siste åra (les små barn og bikkje) Vi skal lakke gelender og vanger, og så skal vi legge eikeparkett i selve trinnet. Dette fordi vi har sett flere malte trapper, og selve trinnet blir fort stygt. Dessverre for mannen min, for det er fryktelig mye arbeid å legge parkett i trappetrinnene (og vi har to trapper :veldigsur: ) Vi vurderte å kun male gelender og vanger, og beholdt trinnene i furu, men pga bikkja blir det ikke det. (pluss at trappa er så slitt og full av dype hakk) Men det er hos oss da Har ikke hørt om noen spesielt sterk maling for trapper, men hør på en malerforretning, for det kommer jo stadig noe nytt!
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #3 Skrevet 3. mai 2005 Det finnes egen maling for gulv som skal være ekstra slitesterk. Ev kan man også bruke båtmaling eller emaljelakk. Vil tro at det viktigste er grunnarbeidet slik at malingen får skikkelig feste! I tillegg bør man nok male mange strøk. Har planer om å male trappa selv, men må først overbevise sambo at det er en god ide:)
sixx Skrevet 3. mai 2005 #4 Skrevet 3. mai 2005 Det må lakkes flere strøk etter at dere har malt...lakken skal tjene som slitesjiktet. Bruk en god lakk (lakk på oljebasis er en "selvfølge"). I ettertid så må dere passe på å lakke på nytt før all lakken er slitt bort. Da lakker dere i to omganger....annenhvert trinn hver gang (så kan dere bruke trappen etter at den er støvtørr...og før den er belastningstørr). Før både maling og lakking må den gamle malingen/lakken pusses....sånn at ny maling/lakk får feste. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå