Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

det er tydeligvis for lenge siden jeg gikk på ungdomskolen og hadde undervisning i bruttolønn, netto, skattetrekk, pensjonsstrekk osv. Har frem til nå drevet for meg selv, derfor ikke helt stødig på hva som faktisk gjøres, Trenger derfor hjelp til et relativt enkelt (?) spm. Har fått meg ny jobb med en gitt årslønn. Hvordan gjøres det med pensjonstrekk/sparing? Trekkes dette av den lønnen , eller er dette noe bedriften (privat) betaler i tillegg? 

Anonymkode: f138e...266

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det, har vært inne og sett her— jeg lurer bare på en helt enkel sak: trekker arbeidsgiver 2% av min lønn før jeg får den utbetalt, eller setter de av et beløp tilsvarende 2% av min lønn? 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men min arbeidsgiver betaler dette i tillegg til lønnen.

Anonymkode: 6828f...3e4

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

det er tydeligvis for lenge siden jeg gikk på ungdomskolen og hadde undervisning i bruttolønn, netto, skattetrekk, pensjonsstrekk osv. Har frem til nå drevet for meg selv, derfor ikke helt stødig på hva som faktisk gjøres, Trenger derfor hjelp til et relativt enkelt (?) spm. Har fått meg ny jobb med en gitt årslønn. Hvordan gjøres det med pensjonstrekk/sparing? Trekkes dette av den lønnen , eller er dette noe bedriften (privat) betaler i tillegg? 

Arbeidsgiver betaler minst 2% av all lønn over ca 100 000 kr. Noen arbeidsgivere betaler mer. Dette står nok enten i arbeidskontrakt eller personalhåndbok.

I tillegg har noen arbeidsgivere avtale om pensjonstrekk av lønn og dette kommer i såfall i tillegg. Jeg tror ikke dette er så utbredt.

Anonymkode: d53d5...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har obligatorisk tjenestepensjon i form av innskuddspensjon fungerer det slik: 

Bedriften skal betale minimum 2 prosent innskudd av den ansattes lønn mellom 1 G og 12 G. G = grunnbeløp. 1 G er for tiden 99 858 kr. Det vil si at arbeidsgiver skal betale 2% av den delen av din lønn som er over 1 G og under 12 G. De skal betale dette inn i tillegg til det du får i lønn. 

Anonymkode: c86bb...485

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...