AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Jeg kom i en liten diskusjon med noen lærere og all denne ferien - rettelse avspaseringen de har - og begynte å fundere litt for meg selv. For å oppsummere det hele grovt sett: Vinterferie: 5 dager Påskeferie: 3 dager Sommerferie: 7 uker og 4 dager =39 dager Høstferie: 5 dager Juleferie: 5 dager (mulig dette varierer, men tok utgangspunktet i 2019) Teller ikke med planleggingsdager for der er det ingen som vet hva de holder på med. Totalt sett så blir dette 57 dager. Om man trekker vekk 5 uker ferie (57 - 25), så ender man opp i 32dager i avspaseringer. Noe som tilsvarer (32 * 7,5t) 240t med avspaseringer som man da har opparbeidet seg i løpet av et år. Jeg er litt usikker på hvor mange arbeidsdager man rekner at lærere har for om du spør en lærar så jobber de både kveld og helger til alle døgnets tider (kanskje også når de sover og drømmer frem en ide). Etter et kjapt Google søk kom det opp 251 arbeidsdager for en vanlig arbeider, men her kan ihvertfall sommer måndene kuttes på over 50dager for da er det i hvert fall ingen som jobber (mulig rektor?). Så i alle fall burde det ligge på 1t ekstra jobbing hver dag i snitt. Jeg kjøper det ikke og tror ikke en plass på at noen av disse lærerene jobber SÅ mye som de gir uttrykk for. Alle lærere som jeg kjenner begynner seinere på jobb enn meg og er alle hjemme før meg, så de skal også ta disse timene igjen i reknestykke.. Måtte bare få ut en liten utblåsning kanskje det er andre med samme oppfatning og kanskje det er en haug med lærere her som vil argumentere for at de faktisk jobber alle disse timene og om dere så gjør det - hvordan får dere det til å gå opp? Da vil jeg tro dere hadde vært helt utslitte og hadde trengt ca 8 uker ferie i tillegg til de andre ferieukene derefår i løpet av et år for å klare å holde hodet over vannet 😅 Anonymkode: 7dbe2...1fc 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Tatt feil utdanning? Anonymkode: c901f...708 2
Visla Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 Mannen min er på jobb fra minst 0745-1600 hver dag, ofte lenger. Sitter også både på kvelden og helger å arbeider med forberedelser og rette lekser og prøver. Så er det ofte foreldre som ringer og sender meldinger. I tillegg er han på leirskole, teltturer, elevkvelder, avslutninger, foreldrekvelder, åpen skole, juleverksted blant annet. Så er det tentamener og eksamener som skal forberedes og rettes. Så er det kontaktmøter og foreldremøter. I uken før og uken det er kontaktmøte ser vi han nesten ikke. Jeg ville ALDRI vært lærer selv når jeg ser hvor mye det er å gjøre. Har også venner og familie som er lærere. 12
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 Jeg har vokst opp med en lærerforelder, og jeg så at det var vanlig å jobbe flere timer hver kveld med å forberede timer, og veldig mange helge-og feriedager gikk til retting. Og veldig ofte telefoner og mailer fra elever og foreldre når det var vanskelige ting som måtte snakkes om. Men jeg har ikke nøyaktig antall timer og dager så jeg kan ikke si om regnestykkene dine stemmer. og jeg tror det er mange andre jobber som også krever eller forventer at man logger seg på om kvelden (men der hvor det er i stor utstrekning er det vel ofte lederstillinger, hvor man har kompensasjonen i lønnen og ikke som avspasering. Jeg tror absolutt de fleste lærere ser på muligheten til å ha fri /være med familien i det meste av skoleferiene som en stor fordel ved jobben, selv om man bruker i hvertfall høst-og vinterferie (og kanskje de første dagene av påsken) til mye retting og planlegging og dokumentasjon/ vurdering. Anonymkode: 482ae...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 Lærere har en helt egen arbeidsavtale i KS. De skal jobbe 43 timers arbeidsuker i 39 uker i året. Da kommer de opp i samme antall arbeidstimer som andre arbeidstakere. Jeg jobber i en skole, og det er veldig varierende hvor mye lærere jobber, og alle får den samme avspaseringen uansett fag og hvor mye de har jobbet. Anonymkode: f239d...f35 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #6 Skrevet 24. juni 2019 Jeg tror det er veldig forskjellig hvor mye de legger i jobben. Man kan bruke ferdig opplegg, og ferdige multippel choice prøver. Da krever det jo lite ekstrajobb. Ei venninne er lærer. Hun begynner 8, men henter i barnehagen mellom 13 og 14. Har aldri, i løpet av de 8 årene jeg har kjent henne, hørt ett ord om at hun jobber etter hun har reist hjem. Men hun sier jo selv at hun har fine dager også, da. Anonymkode: 8852a...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #7 Skrevet 24. juni 2019 Jeg er lektor, jobber på ungdomsskolen. Skoleåret som gikk hadde jeg arbeidstid fra 08.20 hver dag, sluttet litt forskjellig. Man, tirs og onsdag 15.30-16.00, torsdag 14 og fre 13.30. Dette er tiden jeg MÅ være på skolen, uansett hva. Jeg var dog på jobb 08.00-15.30 hver eneste dag, utenom fredager. Jeg planlegger timer, lager Powerpoint, prezi, prøver, oppgaver, quiz, retter alt mulig, kommenterer hver elev på arbeidet. Er kontaktlærer, dvs jeg tar telefoner til foreldre, sitter i møter, forbereder møter, skriver rapporter, logger ting. Jeg skriver fagkommentarer på samtlig elever jeg har (135 totalt dette året); norsk - 3 kommentarer per elev, engelsk -2, andre fag - 1 kommentar. Ikke noe klipp og lim, dette er individuelle kommentarer om eleven. Så forberedes foreldremøter; 26 elever x 30 min (minimum) x 2x i året. Jeg lager tentamener, retter, fører karakterer. Ved iop-elever må jeg skrive rapporter for hvordan det gikk, og plan videre. Aaaaaalt dette mener du jeg skal rekke når jeg er på jobben, samtidig som jeg underviser 17t i uken av tiden jeg er på jobb. Hvordan tror du jeg vet hva som skal gjøres i de 17 timene?! jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg fikk tid til å gå på personalrommet for å spise i lunsjen i år. Jeg rekker enten ikke å spise, eller jeg må sitte mens jeg jobber. På planleggingsdager er vi på jobb, planlegger hva som skal skje/gjøres videre. Lærere med samme fag har ENDELIG tid til å sitte å samarbeide. For du vet vel at dersom en lærer sitter på 8. Trinn og en på 9. Trinn selv om begge har norsk på 8., så betyr det ikke de har noe særlig tid til å samarbeide til vanlig. GOD SOMMER 😊😊 Anonymkode: e50d7...a59 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #8 Skrevet 24. juni 2019 Bare det å forberede seg til hver undervisningsdag tar tid. Noen ganger er man heldig og har tidligere opplegg som fortsatt er gode og relevante, men en god lærer er nyskapende. Forarbeid tar med andre ord en del tid. I tillegg kommer retting, kommunikasjon med foreldre/og eller elever på mail, møter om elever med PPT og samarbeid med kollegaer. Så dukker det plutselig opp ekstra arbeid og planlegging i forbindelse med en tur, en temadag eller en aktivitetsdag. Forøvrig må du ikke tro at vi har helt fri i høstferien og vinterferien, vi har bare hjemmekontor. Dette er en tid hvor mange må benytte seg av undervisningsfrien til å komme a jour med eget arbeid. Jeg må stort sett gjøre det i påskeferien også. I juleferien tar jeg meg alltid fri, men da har jeg jobbet meg i hjem med å rette en haug av tentamener i forkant. På mange måter støtter jeg så inderlig de som ønsker å presse oss lærere inn i en vanlig jobbhverdag. Ja takk til 8-16 hver dag! Ja takk til å kunne dra hjem klokka 16, uten å vite at du må sette deg ned med en rettebunke senere på kvelden. Ja takk til å slippe å være tilgjengelig for foreldre og elever 24 timer i døgnet. Ja takk til null arbeid etter klokka 16! Jeg hadde glatt ofret de ekstra ukene med ferie for en 8-16-jobb. De ekstra ukene bruker jeg jo uansett bare til å hvile ut, fordi jeg har slitt meg helt ut i innspurten. Anonymkode: 88827...658 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #9 Skrevet 24. juni 2019 Er som de andre i yrket over her sier. Jeg reiser noen ganger hjem i 14/15 tiden.... fordi jeg da er så sliten mentalt at jeg ikke klarer å planlegge noe som helst. Pause min blir henting av unger, lekser og middag. Så rundt kl 20.00 blir det nok ei arbeidsøkt. Året kalles komprimert arbeidsår. Vi har ansvar for noe av det mest verdifulle i samfunnet. Og ja, vinterferie og høstferie; flere av dagene brukes til kontorarbeid. Luksus og kunne ta papirarbeid på en formiddag når man er uthvilt og klar i toppen. Anonymkode: a9fea...823 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #10 Skrevet 24. juni 2019 Jeg har vært sykemeldt siden januar, likevel er 6 av mine topp 10 kontakter jobbrelatert, og dette er telefoner jeg tar utenom arbeidstid. Sommerferien, iallefall de første ukene er de eneste med skikkelig fri fra jobben.. Anonymkode: 990d5...fd6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #11 Skrevet 24. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lærere har en helt egen arbeidsavtale i KS. De skal jobbe 43 timers arbeidsuker i 39 uker i året. Da kommer de opp i samme antall arbeidstimer som andre arbeidstakere. Jeg jobber i en skole, og det er veldig varierende hvor mye lærere jobber, og alle får den samme avspaseringen uansett fag og hvor mye de har jobbet. Anonymkode: f239d...f35 Dette. Du trenger ikke regne så fælt, det har KS allerede gjort, og lærere tjener inn avspaseringen sin med en arbeidsuke på rett under 43 timer i uka i 39 uker. Mange uker i skoleåret er på mer enn 43 timer, noen er på færre. Det største problemet er at ulike fag, ulikt timetall per fag, praktisk vs teoretisk fag og ulik størrelse på klassene gir veldig ulik arbeidsmengde per lærer, og de lærerne som kommer dårlig ut her må jobbe enda mye mer enn dette. Dette skjer fordi skoler regner stillingsprosent per undervisningstime, uten å ta særlig hensyn til de nevnte faktorene over. Så de med store klasser, mye teori med mye retting, få timer per fag som gir mange klasser og flere karakterer per fag (mye retting) jobber vettet av seg, mens de med motsatt forhold klarer å holde seg omtrent innenfor de 43 timene. Anonymkode: 99570...b2c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #12 Skrevet 24. juni 2019 Man trenger jo ikke å være rakettforsker for å skjønne hvor HI vil med dette innlegget 😉 Jeg er lærer, har vært det i 19 år. Kommer nok til å fortsette med å være det også, i alle fall noen år til. Jeg kommer aldri til å føle noe behov for å forsvare jobben jeg gjør, eller ferie/avspasering for den del! Det jeg ikke fatter er hvorfor folk engasjerer seg sånn i læreres tidsbruk!? Hvis dere virkelig, tross dystre tall over flukt fra yrket og dårlig rekruttering, tror at det er SÅ lukrativt og bare fri, så bli lærer da vel! Det er helt lovlig og frivillig å bli lærer, på lik linje med alle andre yrker☺ God sommer! Anonymkode: 68eec...ef8 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #13 Skrevet 24. juni 2019 "Teller ikke med planleggingsdager for der er det ingen som vet hva de holder på med." ... Skal si deg hva vi gjorde på planleggingsdager. Vi var på forelesninger, hadde workshops og gjorde andre arbeidsoppgaver som det var liten tid til ellers. Noe av den planleggingstiden var på kvelden. Jeg jobbet som lektor på barneskole. Etter to år måtte jeg slutte å ta med jobben hjem. Jeg var helt utslitt, så jeg bestemte meg for å bare jobbe på selve skolen (inkludert å svare foreldre på sms/tlf). Jeg førte opp i et excel-ark hvor lenge jeg var på jobb hver dag for å sikre at jeg bare jobbet den tiden jeg fikk betalt for. Jeg sluttet etter det skoleåret. Jeg klarte ikke å legge meg med god samvittighet for den jobben jeg fikk gjort i løpet av 43,5 timer. Jeg kommer aldri til å sette mine ben i et klasserom igjen før det finnes en god ordning der man stempler inn og ut slik at det blir synlig hvor mye man jobber slik at man slipper den evige balansen mellom god samvittighet for jobben man gjør og egen helse. Nå har jeg en jobb med ordinær arbeidstid og jeg elsker det. Det er fantastisk å kunne gå når dagen er over og vite at det som ikke er gjort ikke er mitt problem, og om sjefen ønsker at jeg gjør noe med det så får jeg betalt for den ekstra tiden det tar. So what om jeg har mindre ferie? Jeg har mer fri i hverdagen, og det er flest hverdager. Anonymkode: d9c33...2ee 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #14 Skrevet 24. juni 2019 Det jeg ikke skjønner er hvorfor akkurat lærere skal få så mye pes for organiseringen av arbeidstiden sin. Folk som jobber på oljeplattformer har stadig vekk fri i ukevis, uten at de får dette voldsomme maset om arbeidstid. Er der fordi folk tror på at de jobber mye mens de er ute, mens de ikke tror på at lærere sitter og jobber kvelder og helger? Hvorfor det? Anonymkode: 99570...b2c 8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #15 Skrevet 24. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom i en liten diskusjon med noen lærere og all denne ferien - rettelse avspaseringen de har - og begynte å fundere litt for meg selv. For å oppsummere det hele grovt sett: Vinterferie: 5 dager Påskeferie: 3 dager Sommerferie: 7 uker og 4 dager =39 dager Høstferie: 5 dager Juleferie: 5 dager (mulig dette varierer, men tok utgangspunktet i 2019) Teller ikke med planleggingsdager for der er det ingen som vet hva de holder på med. Totalt sett så blir dette 57 dager. Om man trekker vekk 5 uker ferie (57 - 25), så ender man opp i 32dager i avspaseringer. Noe som tilsvarer (32 * 7,5t) 240t med avspaseringer som man da har opparbeidet seg i løpet av et år. Jeg er litt usikker på hvor mange arbeidsdager man rekner at lærere har for om du spør en lærar så jobber de både kveld og helger til alle døgnets tider (kanskje også når de sover og drømmer frem en ide). Etter et kjapt Google søk kom det opp 251 arbeidsdager for en vanlig arbeider, men her kan ihvertfall sommer måndene kuttes på over 50dager for da er det i hvert fall ingen som jobber (mulig rektor?). Så i alle fall burde det ligge på 1t ekstra jobbing hver dag i snitt. Jeg kjøper det ikke og tror ikke en plass på at noen av disse lærerene jobber SÅ mye som de gir uttrykk for. Alle lærere som jeg kjenner begynner seinere på jobb enn meg og er alle hjemme før meg, så de skal også ta disse timene igjen i reknestykke.. Måtte bare få ut en liten utblåsning kanskje det er andre med samme oppfatning og kanskje det er en haug med lærere her som vil argumentere for at de faktisk jobber alle disse timene og om dere så gjør det - hvordan får dere det til å gå opp? Da vil jeg tro dere hadde vært helt utslitte og hadde trengt ca 8 uker ferie i tillegg til de andre ferieukene derefår i løpet av et år for å klare å holde hodet over vannet 😅 Anonymkode: 7dbe2...1fc 1 av 5 lærere slutter i yrket innen 2 år, det er det god grunn for. Jeg jobbet tidligere som lærer, men orket ikke mer. Nå har jeg vanlig 8.00 til 15.30 jobb. Jeg synes jeg har så mye fri!! Hver eneste ettermiddag, kveld og helg😃 I tillegg til 5 ukers ferie i året! Jeg skal aldri tilbake til læreryrket, og er det noen jeg unner den oppsparte avspaseringen så er det lærere! Hvorfor alt dette maset om at lærere har så mye fri? Hva med nordsjøarbeidere? Politikere? Andre yrkesgrupper? Anonymkode: 0a643...273 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #16 Skrevet 25. juni 2019 På 24.6.2019 den 20.45, AnonymBruker skrev: Jeg kom i en liten diskusjon med noen lærere og all denne ferien - rettelse avspaseringen de har - og begynte å fundere litt for meg selv. For å oppsummere det hele grovt sett: Vinterferie: 5 dager Påskeferie: 3 dager Sommerferie: 7 uker og 4 dager =39 dager Høstferie: 5 dager Juleferie: 5 dager (mulig dette varierer, men tok utgangspunktet i 2019) Teller ikke med planleggingsdager for der er det ingen som vet hva de holder på med. Totalt sett så blir dette 57 dager. Om man trekker vekk 5 uker ferie (57 - 25), så ender man opp i 32dager i avspaseringer. Noe som tilsvarer (32 * 7,5t) 240t med avspaseringer som man da har opparbeidet seg i løpet av et år. Jeg er litt usikker på hvor mange arbeidsdager man rekner at lærere har for om du spør en lærar så jobber de både kveld og helger til alle døgnets tider (kanskje også når de sover og drømmer frem en ide). Etter et kjapt Google søk kom det opp 251 arbeidsdager for en vanlig arbeider, men her kan ihvertfall sommer måndene kuttes på over 50dager for da er det i hvert fall ingen som jobber (mulig rektor?). Så i alle fall burde det ligge på 1t ekstra jobbing hver dag i snitt. Jeg kjøper det ikke og tror ikke en plass på at noen av disse lærerene jobber SÅ mye som de gir uttrykk for. Alle lærere som jeg kjenner begynner seinere på jobb enn meg og er alle hjemme før meg, så de skal også ta disse timene igjen i reknestykke.. Måtte bare få ut en liten utblåsning kanskje det er andre med samme oppfatning og kanskje det er en haug med lærere her som vil argumentere for at de faktisk jobber alle disse timene og om dere så gjør det - hvordan får dere det til å gå opp? Da vil jeg tro dere hadde vært helt utslitte og hadde trengt ca 8 uker ferie i tillegg til de andre ferieukene derefår i løpet av et år for å klare å holde hodet over vannet 😅 Anonymkode: 7dbe2...1fc Jeg er lærer og det virker som om alle har mer ferie enn meg. Mange som tar fri fra jobb, tar ut såkalt overtid og drar til Spania etc midt på vinteren eller i april, mai når det er veldig billige reiser. Mens vi lærere kan ikke ta ut frie når det er billige reiser. Om jeg skulle reist på en rimelig ferie til Spania, måtte jeg ha tatt ubetalt permisjon - og da ville ferien blitt ganske dyr allikevel! i tillegg så har jo nærmest alle andre ferie minst like lenge som oss lærere om sommeren også. I tillegg har vi lærere mye planleggings og vurderingsarbeid på kveldstid og i helger, når du sikkert ikke tenker på jobben din engang. Så du har null grunn til å klage. Anonymkode: e0244...cbb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #17 Skrevet 25. juni 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: 1 av 5 lærere slutter i yrket innen 2 år, det er det god grunn for. Jeg jobbet tidligere som lærer, men orket ikke mer. Nå har jeg vanlig 8.00 til 15.30 jobb. Jeg synes jeg har så mye fri!! Hver eneste ettermiddag, kveld og helg😃 I tillegg til 5 ukers ferie i året! Jeg skal aldri tilbake til læreryrket, og er det noen jeg unner den oppsparte avspaseringen så er det lærere! Hvorfor alt dette maset om at lærere har så mye fri? Hva med nordsjøarbeidere? Politikere? Andre yrkesgrupper? Anonymkode: 0a643...273 Hva jobber du med nå? Anonymkode: e0244...cbb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #18 Skrevet 25. juni 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: "Teller ikke med planleggingsdager for der er det ingen som vet hva de holder på med." ... Skal si deg hva vi gjorde på planleggingsdager. Vi var på forelesninger, hadde workshops og gjorde andre arbeidsoppgaver som det var liten tid til ellers. Noe av den planleggingstiden var på kvelden. Jeg jobbet som lektor på barneskole. Etter to år måtte jeg slutte å ta med jobben hjem. Jeg var helt utslitt, så jeg bestemte meg for å bare jobbe på selve skolen (inkludert å svare foreldre på sms/tlf). Jeg førte opp i et excel-ark hvor lenge jeg var på jobb hver dag for å sikre at jeg bare jobbet den tiden jeg fikk betalt for. Jeg sluttet etter det skoleåret. Jeg klarte ikke å legge meg med god samvittighet for den jobben jeg fikk gjort i løpet av 43,5 timer. Jeg kommer aldri til å sette mine ben i et klasserom igjen før det finnes en god ordning der man stempler inn og ut slik at det blir synlig hvor mye man jobber slik at man slipper den evige balansen mellom god samvittighet for jobben man gjør og egen helse. Nå har jeg en jobb med ordinær arbeidstid og jeg elsker det. Det er fantastisk å kunne gå når dagen er over og vite at det som ikke er gjort ikke er mitt problem, og om sjefen ønsker at jeg gjør noe med det så får jeg betalt for den ekstra tiden det tar. So what om jeg har mindre ferie? Jeg har mer fri i hverdagen, og det er flest hverdager. Anonymkode: d9c33...2ee Nysgjerrig på hvilken jobb du har nå? Jeg jobber som lærer i videregående, og er helt utslitt i hverdager og mange helger pga vurdering og planlegging...får mange helger knapt tid til mine egne barn Anonymkode: e0244...cbb
Example Skrevet 26. juni 2019 #19 Skrevet 26. juni 2019 At mange av jobber mer enn dette, er det ingen tvil om. Alltid morsomt å se folk klage på lærerenes avspassering og ferie. Da regner jeg med dere også ønsker at elevene skal ha kortere sommerferie også, for hva ellers skal lærerne gjøre i disse feriene? I motsetning til hva mange tror, så er planlegging ferskvare. Det må tilpasses hele veien. Nei, jeg nyter mine syv uker ferie (avspassering + ferie..) med stor ro. Vel fortjent. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå