AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #21 Skrevet 28. juni 2019 3 minutter siden, Loulu skrev: jeg betalte 11 000 i husleie før jeg flyttet inn og 11 100 for oppsigelse av kontrakten. De vil også ha meg til å betale 33 000 for tre måneder. Føler dette er lureri, og at de prøver å få inn mest mulig penger Hvorfor klarer dem ikke å bestemme seg? Anonymkode: 4ddf9...d0d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #22 Skrevet 28. juni 2019 På 24.6.2019 den 20.47, solmåneogstjerner skrev: Går ut fra at du har tre måneders oppsigelse. Du sa opp i mai, og da gjelder den fra juni. Juni skulle du ikke bo der uansett. Da må du betale månedsleien for juli og august. Så det er riktig. Men om utleier får inn nye leietakere før 31. august så skal du ha fratrekk for den tiden de nye disponerer leiligheten. Husk at du i juli og august (Den tiden du betaler for), da skal du disponere leiligheten om du ønsker det. Du skal altså ha mulighet til å bruke den, og ha nøkkel til den. Fikk ikke satt inn depositum, så får ikke brukt den dessverre. Anonymkode: 72f13...69d 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #23 Skrevet 28. juni 2019 Depositum er som regel tre måneder, dermed betyr det 33300 kr. Det bør da finnes angrerett når det gjelder dette siden man ikke engang har flyttet inn i boligen. Anonymkode: 4ddf9...d0d
Gjest Loulu Skrevet 28. juni 2019 #24 Skrevet 28. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Depositum er som regel tre måneder, dermed betyr det 33300 kr. Det bør da finnes angrerett når det gjelder dette siden man ikke engang har flyttet inn i boligen. Anonymkode: 4ddf9...d0d Ja, trodde det var det. Greia var at jeg sa opp den 23, og innflytt var ikke før 1.Juli
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #25 Skrevet 28. juni 2019 Jeg kan da angre et kjøp jeg gjør. Anonymkode: 4ddf9...d0d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #26 Skrevet 28. juni 2019 Akkurat nå, Loulu skrev: Ja, trodde det var det. Greia var at jeg sa opp den 23, og innflytt var ikke før 1.Juli du mener 23.5? les denne: utleier har hatt god tid å finne ny siden du har sagt i fra veldig tidlig. angrefrist Anonymkode: 4ddf9...d0d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #27 Skrevet 28. juni 2019 Den handlet om muntlig avtale. Anonymkode: 4ddf9...d0d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #28 Skrevet 28. juni 2019 Om leiligheten ikke er i vesentlig dårligere stand, og du rett og slett angrer deg for at du inngikk kontrakten kan du i og for seg også bryte kontrakten. Du er imidlertid ansvarlig for leiligheten (dvs du har plikt til å betale leie), frem til kontrakten eller oppsigelsestiden utløper. I disse tilfellene har imidlertid utleier noe som kalles tapsbegrensningsplikt. Dette betyr at utleier har en plikt til å begrense ditt økonomiske tap, dvs for eksempel at han må forsøke å leie ut igjen leiligheten så fort som mulig. Jo fortere du bryter kontrakten, jo større er muligheten for utleier til å finne ny leieboer. Om du for eksempel ikke har flyttet inn ennå bør utleier kunne finne ny leieboer raskt. Anonymkode: 4ddf9...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #29 Skrevet 28. juni 2019 Link viktig tema Du har ikke engang flyttet inn, og har sagt i fra i god tid, dermed plikter utleier å finne en ny leietaker. Siden det er snakk om så lang tid, så skal du egentlig ikke betale noe som helst! Anonymkode: 4ddf9...d0d 1
Armitage Skrevet 28. juni 2019 #30 Skrevet 28. juni 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: De drittfolka har ikke lagt ut annonse på finn enda, selvom jeg har betalt for oppsigelsen. Det er ganske dårlig Anonymkode: 72f13...69d De kan ikke lovlig inndrive noe annet enn 3 måneders leie som er normal oppsigelsestid. Etter det så skal ikke du fortsette å betale leie. Det er derfor det heter oppsigelse. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #31 Skrevet 28. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Link viktig tema Du har ikke engang flyttet inn, og har sagt i fra i god tid, dermed plikter utleier å finne en ny leietaker. Siden det er snakk om så lang tid, så skal du egentlig ikke betale noe som helst! Anonymkode: 4ddf9...d0d Har du lest hva du refererer til? Der står det svart på hvitt at personen må belage seg på å betale ut oppsigelsestiden HVIS det er ikke vesentlige mangler ved boligen. Det er det ikke i dette tilfelle. Personen har ikke sagt fra i god tid. Personen har skrevet under kontrakten. En bindende kontrakt. Personen er over 18 år. Anonymkode: 5c272...1be
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2019 #32 Skrevet 28. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lest hva du refererer til? Der står det svart på hvitt at personen må belage seg på å betale ut oppsigelsestiden HVIS det er ikke vesentlige mangler ved boligen. Det er det ikke i dette tilfelle. Personen har ikke sagt fra i god tid. Personen har skrevet under kontrakten. En bindende kontrakt. Personen er over 18 år. Anonymkode: 5c272...1be Totalt feil det du sier. Vedkommende HAR IKKE FLYTTET INN I BOLIGEN. Så jeg tror du må lese bedre. Personen har sagt i fra i god tid, over en måned! Uansett så har utleier plikt å finne nye leietaker. Derfor trenger ikke leietaker å betale noe, siden utleier ikke har gjort jobben sin. Anonymkode: 4ddf9...d0d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #33 Skrevet 29. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De drittfolka har ikke lagt ut annonse på finn enda, selvom jeg har betalt for oppsigelsen. Det er ganske dårlig Anonymkode: 72f13...69d Min leietaker har sagt opp, og avtalen var at vi dagen etter skulle legge ut annonsen på finn. Nå har det se imidlertid sånn at jeg brøt min del av avtalen ettersom jeg kom på ei venninne som trengte et sted å bo. Så istedenfor å legge ut på finn, kontaktet jeg henne, og etter et par dager fikk jeg som svar at hun gladelig og så fort som mulig kommer og ser og mest sannsynlig blir å leie, og kan overta om en måned slik at leietaker slipper to måneder av oppsigelsestiden. Er jeg også en sånn drittfolk da? Hvem vet, kanskje du er leietakeren min. Anonymkode: ec6b2...ae3 5
Nypåkg Skrevet 29. juni 2019 #34 Skrevet 29. juni 2019 Som utleier: Forstår meg ikke på sånne folk. Hvorfor ikke være litt rund I kantene, og si det er greit til et ungt menneske. Eller er leiligheten lite attraktiv, og vanskelig å få leid ut? Jeg har leid ut i 15 år, og aldri hatt konflikt med noen leietakere. Hadde aldri falt meg inn å være vanskelig i en sånn situasjon.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #35 Skrevet 29. juni 2019 Akkurat nå, Nypåkg skrev: Som utleier: Forstår meg ikke på sånne folk. Hvorfor ikke være litt rund I kantene, og si det er greit til et ungt menneske. Eller er leiligheten lite attraktiv, og vanskelig å få leid ut? Jeg har leid ut i 15 år, og aldri hatt konflikt med noen leietakere. Hadde aldri falt meg inn å være vanskelig i en sånn situasjon. Hvor lenge er ett menneske ungt da? Hvor setter du grensen? Det er greit for en 20 åring, er det også greit for en 23 åring, eller en 26 åring? 30? Og hvor mye penger er du villig til å miste selv, hvis du ikke finner en ny leietager. Anonymkode: 0d51b...dc8 2
Nypåkg Skrevet 29. juni 2019 #36 Skrevet 29. juni 2019 Jeg hadde nok kommet alle i møte, i en vanskelig situasjon. Og spesielt på denne tiden av året. Null problem å leie ut fra august. Spesielt ikke når man vet det i så god tid.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #37 Skrevet 29. juni 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: De drittfolka har ikke lagt ut annonse på finn enda, selvom jeg har betalt for oppsigelsen. Det er ganske dårlig Anonymkode: 72f13...69d Du kan finne en leietaker til boligen selv. Anonymkode: afe73...df2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #38 Skrevet 29. juni 2019 13 minutter siden, Nypåkg skrev: Jeg hadde nok kommet alle i møte, i en vanskelig situasjon. Og spesielt på denne tiden av året. Null problem å leie ut fra august. Spesielt ikke når man vet det i så god tid. 1 time siden, Nypåkg skrev: Som utleier: Forstår meg ikke på sånne folk. Hvorfor ikke være litt rund I kantene, og si det er greit til et ungt menneske. Eller er leiligheten lite attraktiv, og vanskelig å få leid ut? Jeg har leid ut i 15 år, og aldri hatt konflikt med noen leietakere. Hadde aldri falt meg inn å være vanskelig i en sånn situasjon. Ikke alle har råd til å gå uten leietaker, de har også lån osv å betale på, så ikke de selv får problemene isteden. Anonymkode: afe73...df2 3
Nypåkg Skrevet 29. juni 2019 #39 Skrevet 29. juni 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle har råd til å gå uten leietaker, de har også lån osv å betale på, så ikke de selv får problemene isteden. Anonymkode: afe73...df2 I så fall burde de jobbet for å få inn en ny. Dette er (jevnt over) den beste tiden å skaffe ny leieboer.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juni 2019 #40 Skrevet 29. juni 2019 Men TS da. Du kan ikke signere en kontrakt som binder deg til å betale leie for så å oppdage at "Ooooops, jeg har ikke råd likevel" og så forvente at utleier skal godta dette sånn helt uten videre? Hva vet du om hva utleier må til med nå - kanskje er de på ferie og har ikke sjanse til å bruke tid på ny annonse? Og uansett, det endrer ikke det faktum at du må betale ut oppsigelsestiden fordi du har skrevet under på en kontrakt. Hva om det var omvendt: du stod der og skulle flytte inn men "Oooops!" husvert hadde funnet en annen leietaker de likte bedre så de bryr seg ikke om kontrakten dere har signert. Skjønner du? Bindende kontrakt! Du har signert for å leie en bolig og har dermed forpliktet deg til å betale ut oppsigelsestiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå