Gå til innhold

Slimpropp i lungen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på MR for en uke siden og legen ringte og sa at jeg har en slimpropp i den ene nedre (?) lungelappen. Hun sa ikke noe mer og jeg tenkte ikke på å spørre men hva er årsaken til slimpropper i lungene? Går de bort eller er de noe som holder seg der og ødelegger lungefunksjonen på sikt? Er det noe jeg kan gjøre for å få den bort?

Skulle selvfølgelig spurt men tenkte først at hun sikkert ville sagt noe mer hvis det var farlig. Eller innkalt til ny time.

Vet at dere ikke kan si noe om akkurat mitt tilfelle men sånn generelt om slimpropper i lungene.

Anonymkode: 5db21...473

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time hos fastlegen og still spørsmålene til fastlegen. Ikke begynn å google, for det vil bare kunne gi deg unødige bekymringer.

Anonymkode: 7c049...e37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Bestill time hos fastlegen og still spørsmålene til fastlegen. Ikke begynn å google, for det vil bare kunne gi deg unødige bekymringer.

Det har jeg gjort allerede. Jeg fant ikke noe ved å google derfor spør jeg her. Jeg har astma og var kraftig forkjølet da jeg tok MR, så lurer på om det kan være grunnen. Det var fastlegen som ringte og hun hørtes ikke noe bekymret ut.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg tok MR var forresten å sjekke innvendig etter en svær mageoperasjon jeg tok for noen måneder siden, ikke fordi jeg hadde problemer med lungene. Kanskje den store operasjonen kan være grunnen :klo:Jeg fikk PEP-fløyte for å hjelpe med slim så det kan tydeligvis være en komplikasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg tok MR var forresten å sjekke innvendig etter en svær mageoperasjon jeg tok for noen måneder siden, ikke fordi jeg hadde problemer med lungene. Kanskje den store operasjonen kan være grunnen :klo:Jeg fikk PEP-fløyte for å hjelpe med slim så det kan tydeligvis være en komplikasjon. 

Kanskje det er i sammenheng med at du ble operert som du nevner. Jeg vet ikke.

Fikk du ikke denne informasjonen på sykehuset?

"

PUSTEN

Etter operasjonen vil du ha redusert lungekapasitet og sannsynligvis mer slim i lungene enn vanlig. For å bedre lungefunksjonen og få opp slim, bør du gjøre pusteøvelser. Det er best å gjøre dem sittende i sengen eller på sengekanten. NB! I starten må du få instruksjon og/eller hjelp til å sette deg opp!

1)      Pust så dypt du kan (magen beveger seg ut når du puster inn og omvendt). Legg gjerne hendene høyt på magen for å kontrollere dette.

2)      Du vil få en ”ventil” til å blåse i. Denne gir motstand på utpust, utvider luftveiene og løsner slim. Blås 10-12 ganger i ventilen, ta pause og gjenta dette to til tre ganger.

3)      ”Støt” luften ut noen ganger etterpå (kan sammenlignes med et langt host), mens du støtter såret med en pute. Dette frakter slim oppover i luftveiene, slik at du til slutt kan få hostet det opp.

4)      Det er bra for pusten å skifte stilling i sengen. Det beste er å komme seg på beina. Husk å få hjelp til dette i starten.

5)      Før armene oppover hodet og senk dem." 

Fra: 

TIL DEG SOM SKAL

OPERERES

I MAGEN 

Haukeland Universitetssykehus 2004                                                                      Side 4

Fysioterapiavdelingen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du googler  TIL DEG SOM SKAL OPERERES I MAGEN vil du finne  hele dokumentet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan  faktisk  klage dersom du ikke fikk nødvendig informasjon om dette i forbindelse med operasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan  faktisk  klage dersom du ikke fikk nødvendig informasjon om dette i forbindelse med operasjonen.

Tusen takk for info! :) Jeg fikk helt sikkert et lignende dokument sammen med PEP-fløyten, for den er nok «ventilen» som nevnes. Husker ikke nøyaktig fordi jeg var så omtåket da fysioterapeuten var der dagen etter operasjonen. Jeg brukte PEP-fløyten i tre uker som hun anbefalte men burde kanskje brukt den lenger...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort allerede. Jeg fant ikke noe ved å google derfor spør jeg her. Jeg har astma og var kraftig forkjølet da jeg tok MR, så lurer på om det kan være grunnen. Det var fastlegen som ringte og hun hørtes ikke noe bekymret ut.

Men du bestiller vel en time nå hos fastlegen for å snakke om dette og for å få informasjon og eventuell medisin og eventuelle nye undersøkelser? Jeg ville gjort det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for info! :) Jeg fikk helt sikkert et lignende dokument sammen med PEP-fløyten, for den er nok «ventilen» som nevnes. Husker ikke nøyaktig fordi jeg var så omtåket da fysioterapeuten var der dagen etter operasjonen. Jeg brukte PEP-fløyten i tre uker som hun anbefalte men burde kanskje brukt den lenger...

Bare hyggelig :) Du har jo fulgt instruksene som du fikk, så jeg synes ikke at du skal tenke på at du skulle brukt den fløyten i lengre tid. Snakk med legen, og god bedring :hjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men du bestiller vel en time nå hos fastlegen for å snakke om dette og for å få informasjon og eventuell medisin og eventuelle nye undersøkelser? Jeg ville gjort det.

Ja, så klart men hun har lang ventetid når det ikke er noe akutt, så tenkte å høre her i mellomtiden :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig :) Du har jo fulgt instruksene som du fikk, så jeg synes ikke at du skal tenke på at du skulle brukt den fløyten i lengre tid. Snakk med legen, og god bedring :hjerte:

Tusen takk :hjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan se om du finner noe om det her i tidligere spørsmål og svar.  Dessverre kan man ikke lengre stille spørsmål og få svar hos spesialister på LHL sin nettside
"Spør eksperten

LHLs rådgivningstjeneste "Spør eksperten" er stengt på grunn av økonomiske innsparinger.

Vi har besvart spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Se tidligere spørsmål og svar   https://www.lhl.no/trenger-du-hjelp/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan se om du finner noe om det her i tidligere spørsmål og svar.  Dessverre kan man ikke lengre stille spørsmål og få svar hos spesialister på LHL sin nettside
"Spør eksperten

LHLs rådgivningstjeneste "Spør eksperten" er stengt på grunn av økonomiske innsparinger.

Vi har besvart spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Se tidligere spørsmål og svar   https://www.lhl.no/trenger-du-hjelp/

Tusen takk, det skal jeg gjøre :)

AnonymBruker
Skrevet

MR høres ut som passer med at du hadde forkjølelse. Slimpropp er en ansamling med slim, ikke noe farligere enn det. Hvis du er bedre av forkjølelsen og ikke plages med slim nå er det bare å se bort fra beskrivelsen. 

Anonymkode: 2e410...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

MR høres ut som passer med at du hadde forkjølelse. Slimpropp er en ansamling med slim, ikke noe farligere enn det. Hvis du er bedre av forkjølelsen og ikke plages med slim nå er det bare å se bort fra beskrivelsen. 

Takk for svar! Er det virkelig bare en ansamlig med slim? :overrasket: Slimpropp hørtes liksom så kompakt ut. Så for meg en slags kork, spesielt siden legen ringte og sa fra om det. Men de må kanskje si ifra om alle funn da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle til å foreslå å spørre  lege hos Doktoronline, men jeg finner ikke eksperthjelp fra leger der? Har de sluttet med den tjenesten der?

AnonymBruker
Skrevet

Stor operasjon og sengeleie etterpå, kanskje sårsmerter som gjør at en ikke klarer hoste ordentlig, alt dette gjør at lungene er utsatt. PEP-fløyten er et kjekt lite verktøy som mobiliserer opp slim og «åpner opp» lungene (forhindrer og evt åpner atelektaser/sammenklapping av de små lungeblærene). Du fikk sikkert informasjon av fysioterapeuten om dette, men hvis du var omtåket er det jo ikke så rart hvis du ikke husker.

iallefall, ingen grunn til bekymring så lenge du kjenner deg bra nå 😊 kan være enig i at slimpropp høres dramatisk ut, men det er et vanlig uttrykk. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere! :smilyblomst:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hun har lang ventetid når det ikke er noe akutt

Allikevel synes jeg at du kan ringe og be om å få en time snart, ettersom dette bekymrer deg og ettersom jeg mener at legen bør gi deg informasjon og eventuelt medisin dersom du trenger det. Hvordan er pusten nå og forkjølelsen nå? Hoster du slim? Er du tungpustet?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...