AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Hei, er nylig utdannet (økonom), og søker på jobber over hele landet. Så langt har det vært håpløst, og jeg jobber pr. i dag via bemanningsbyrå (20% stilling), og vikar på barnehager / skoler / osv., men der jeg har to arbeidsgivere som gir meg ca. 20% stilling (samlet). Problemet er egentlig at disse jobbene er ekstremt uforutsigbare. Noen ganger kan jeg gå uten arbeid i 2-3 uker, før jeg får engasjement som er 100% i et par uker. Og det hender også ofte at det er krasj mellom arbeidsgivere, og jeg må takke nei fordi jeg er på oppdrag et annet sted...og som alle vikarer kjenner til: Sier du nei til en arbeidsgiver for mange ganger, så slutter de å ta kontakt. Jeg bor i en knøttliten leilighet i en svært dyr by, og har samlede utgifter på nesten 20000 kr i mnd. Dette er husleie, mat, transport, lån, osv. Husleien er største bidragsyter, og dessverre er boligmarkedet her helt tullete her. Jeg får i dag bostøtte, som er helt avgjørende om jeg faktisk klarer meg. Har jobbet som dette siden Januar, og er grusomt lei den økonomiske usikkerheten. Det sliter på psykisk, da jeg konstant går å tenker på hvordan jeg skal klare meg de 3 nesten mnd. Anonymkode: 7769e...a41
Harlekin Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Jeg ville i første omgang satset alt på en fast jobb med større stillingsprosent, selv om den er veldig urelevant for utdannelsen din. Jeg tror ikke du har rett på noe annet enn sosialhjelp, og da hvis du tjener lite nok.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 2 timer siden, Harlekin skrev: Jeg ville i første omgang satset alt på en fast jobb med større stillingsprosent, selv om den er veldig urelevant for utdannelsen din. Jeg tror ikke du har rett på noe annet enn sosialhjelp, og da hvis du tjener lite nok. Dette. Og før du får sosialhjelp så vil du få beskjed om å spise opp av formuen din dvs. leiligheten før du i det hele tatt får støtte. Begynn å jobb i bhg eller noe så kan du søke derfra. Anonymkode: 2e983...f98
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Dette. Og før du får sosialhjelp så vil du få beskjed om å spise opp av formuen din dvs. leiligheten før du i det hele tatt får støtte. Begynn å jobb i bhg eller noe så kan du søke derfra. Anonymkode: 2e983...f98 TS her. Null formue, og leiligheten leier jeg. Og noe spesielt billigere finner man dessverre ikke. Søker jobber hele tiden, men null napp. Har vært på intervju flere ganger, oftest stillinger utenbys, men 10 av 10 ganger har de valgt å gå med noen lokale. Her i byen jeg bor er jobbmarkedet ganske håpløst...er en universitetsby, slik at det er stor konkurranse om alle stillinger. Må nesten ha nettverk for å få jobber. Jobber med en drøss av folk med høyere utdannelse, i det vikarbyrået som ansetter meg nå. Anonymkode: 7769e...a41
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 Du må få ned utgiftene dine. 20 000 i måneden er mye! Du har rett og slett ikke råd til det. Boutgiftene sier du er den største utgiften. Finn noe rimiligere. Ja, det er vanskelig, men du må faktisk tenke på å bo i ett kollektiv. Ja, ikke akkurat det du ønsker, men det går greit i en periode til økonomien din blir bedre. Jeg bodde forresten i etg bokollektiv fra jeg var 31 til jeg var 35. Overlevde greit og fikk spart opp penger. Anonymkode: 9bf2e...df2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #6 Skrevet 24. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, er nylig utdannet (økonom), og søker på jobber over hele landet. Så langt har det vært håpløst, og jeg jobber pr. i dag via bemanningsbyrå (20% stilling), og vikar på barnehager / skoler / osv., men der jeg har to arbeidsgivere som gir meg ca. 20% stilling (samlet). Problemet er egentlig at disse jobbene er ekstremt uforutsigbare. Noen ganger kan jeg gå uten arbeid i 2-3 uker, før jeg får engasjement som er 100% i et par uker. Og det hender også ofte at det er krasj mellom arbeidsgivere, og jeg må takke nei fordi jeg er på oppdrag et annet sted...og som alle vikarer kjenner til: Sier du nei til en arbeidsgiver for mange ganger, så slutter de å ta kontakt. Jeg bor i en knøttliten leilighet i en svært dyr by, og har samlede utgifter på nesten 20000 kr i mnd. Dette er husleie, mat, transport, lån, osv. Husleien er største bidragsyter, og dessverre er boligmarkedet her helt tullete her. Jeg får i dag bostøtte, som er helt avgjørende om jeg faktisk klarer meg. Har jobbet som dette siden Januar, og er grusomt lei den økonomiske usikkerheten. Det sliter på psykisk, da jeg konstant går å tenker på hvordan jeg skal klare meg de 3 nesten mnd. Anonymkode: 7769e...a41 Hvordan klarte du i det hele tatt å komme i en slik situsjon? Trodde økonomer hadde god lønn og var ettertraktet....hvorfor sliter du med å få heltidsjobb? Og hvordan har du utgifter på 20000 ? Altså minus 10 000 ish i boliglån så har du regninger og mat på 10 000 i mnd? Jeg forstår virkelig ikke hvordan du har havnet der du er nå. Anonymkode: 608dc...35d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #7 Skrevet 24. juni 2019 TS: Utgifter pr mnd Husleie 11000 kr Mat 2500 kr Kredittkortlån 2000 kr Busskort 750 kr Mobil 300 kr Studielån 2000 kr Linser 300 kr Så kan du legge på alt annet i året: Klær, tannlege, helse, osv. som blir rundt 1000 kr i mnd. Totalt kommer det seg på ca. 20000 kr i mnd. --- Problemet med bolig er at det ikke finnes noe billigere. Har lett nå i 8 mnd., og det er helt klin umulig å finne noe til under 10000 kr, uten å måtte endre transport fra buss til privatbil. Som mannfolk på 30, så finner jeg heller ikke kollektiv. Dette er en by med ekstremt mange studenter i forhold til areal, som gjør at leieprisene stort sett øker med 1000 kr pr år. De slitne leilighetene som gikk for 7000-8000 kr for et par år siden, går for 10000-11000 kr i dag. Rom i kollektiv koster 6000-7000 kr, om du kan finne. Det finnes ikke en utleier i byen som tar mindre enn 20000 kr / mnd for 3-roms av den grunn. Kredittkortgjelda er nedbetalt om 2 år, men det er fortsatt der nå. Det var gjeld jeg pådro meg etter et par knuste tenner og påfølgende behandling. Anonymkode: 7769e...a41 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #8 Skrevet 24. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Utgifter pr mnd Husleie 11000 kr Mat 2500 kr Kredittkortlån 2000 kr Busskort 750 kr Mobil 300 kr Studielån 2000 kr Linser 300 kr Så kan du legge på alt annet i året: Klær, tannlege, helse, osv. som blir rundt 1000 kr i mnd. Totalt kommer det seg på ca. 20000 kr i mnd. --- Problemet med bolig er at det ikke finnes noe billigere. Har lett nå i 8 mnd., og det er helt klin umulig å finne noe til under 10000 kr, uten å måtte endre transport fra buss til privatbil. Som mannfolk på 30, så finner jeg heller ikke kollektiv. Dette er en by med ekstremt mange studenter i forhold til areal, som gjør at leieprisene stort sett øker med 1000 kr pr år. De slitne leilighetene som gikk for 7000-8000 kr for et par år siden, går for 10000-11000 kr i dag. Rom i kollektiv koster 6000-7000 kr, om du kan finne. Det finnes ikke en utleier i byen som tar mindre enn 20000 kr / mnd for 3-roms av den grunn. Kredittkortgjelda er nedbetalt om 2 år, men det er fortsatt der nå. Det var gjeld jeg pådro meg etter et par knuste tenner og påfølgende behandling. Anonymkode: 7769e...a41 Bor du i Oslo? Anonymkode: 2e983...f98
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #9 Skrevet 24. juni 2019 Ett rom i kollektiv går for 6000-7000, det er 5000-4000 mindre enn der du betaler nå. Ja, det er ikke kult å bo i ett bokollektiv når man er over 30, men det hjelper på din økonomi. Hvorfor skriver du at ingen utleier tar mindre enn 20 000 for en tre-roms leilighet? Det er ikke noe du bør se etter eller trenfer! Anonymkode: 9bf2e...df2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #10 Skrevet 25. juni 2019 TS her: Har forøvrig også IBS, så må ha et toalett som er 100% tilgjengelig når jeg trenger det. Dette var et problem på studenthjemmet, og grunn til at jeg etterhvert fikk prioritet på å bo i hybel med eget toalett, og noe som gjør meg tvilende til å bo i kollektiv. Videre får jeg bostøtte slik som situasjonen er nå, slik at husleien på 11000 egentlig lavere, men dette varierer jo fra mnd til mnd på inntekten min. Er det en mnd der jeg bare tjener f.eks 11000 kr, så får jeg bostøtte på nesten 4000 kr. Da blir reelt sett husleien på litt over 6000 kr. Anonymkode: 7769e...a41
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #11 Skrevet 25. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, er nylig utdannet (økonom), og søker på jobber over hele landet. Så langt har det vært håpløst, og jeg jobber pr. i dag via bemanningsbyrå (20% stilling), og vikar på barnehager / skoler / osv., men der jeg har to arbeidsgivere som gir meg ca. 20% stilling (samlet). Problemet er egentlig at disse jobbene er ekstremt uforutsigbare. Noen ganger kan jeg gå uten arbeid i 2-3 uker, før jeg får engasjement som er 100% i et par uker. Og det hender også ofte at det er krasj mellom arbeidsgivere, og jeg må takke nei fordi jeg er på oppdrag et annet sted...og som alle vikarer kjenner til: Sier du nei til en arbeidsgiver for mange ganger, så slutter de å ta kontakt. Jeg bor i en knøttliten leilighet i en svært dyr by, og har samlede utgifter på nesten 20000 kr i mnd. Dette er husleie, mat, transport, lån, osv. Husleien er største bidragsyter, og dessverre er boligmarkedet her helt tullete her. Jeg får i dag bostøtte, som er helt avgjørende om jeg faktisk klarer meg. Har jobbet som dette siden Januar, og er grusomt lei den økonomiske usikkerheten. Det sliter på psykisk, da jeg konstant går å tenker på hvordan jeg skal klare meg de 3 nesten mnd. Anonymkode: 7769e...a41 Tror du må jobbe enda mer med søknaden din, tror det er der du blir holdt ute i "kulda". Dessuten bør du bli mer ydmyk. En ting er at ddu er ny utdannet, men hvis holdningen din ikke er der etter, så alt saga blott. Du bør også stille deg spørsmål hvorfor du kun får 20% stilling. Er det deg det er noe feil med? Jeg vil anbefale deg at du avslutter kontraktsforholdet der du bor, og flytter allerede nå - jeg tror du bor på et lite menneskelig og barmhjertig sted. Har du familie, så bør du ringe dem, og si dem må komme til deg. For å si det mildt du har kommet i en blind vei. Ferdig studert, og overgang til arbeidsmarkedet kan være svært tøff. Vikarbyrå er ikke arbeidsgiver, det er kun selgere som du har kommet i kontakt med. Det er vel det mest umenneskelige stedet du kan komme borti. Du kjenner ingen i din bransje? jobb med å få kontakter, bli kjent med din bransje. Anonymkode: bd683...95d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #12 Skrevet 25. juni 2019 Til å være økonom virker du utrolig tafatt med tanke på å kunne ta grep om egen økonomi. Nå vet ikke jeg hvordan du fremstår i jobbintervju, men forlanger du et toalett som skal være tilgjengelig for deg 100% av tiden der og, så forklarer det hvorfor du ikke får stillingene. Anonymkode: e0f3d...fec 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Skrevet 25. juni 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Til å være økonom virker du utrolig tafatt med tanke på å kunne ta grep om egen økonomi. Nå vet ikke jeg hvordan du fremstår i jobbintervju, men forlanger du et toalett som skal være tilgjengelig for deg 100% av tiden der og, så forklarer det hvorfor du ikke får stillingene. Anonymkode: e0f3d...fec Hva er så dit forslag? Anonymkode: 7769e...a41
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #14 Skrevet 25. juni 2019 Du søker (og får innvilget) utsettelse av betaling på studielånet. Kredittkortlånet må du få fjernet - snakk med familie. Og ALDRI ta opp kredittkortlån igjen, uansett hvor fristende det kan være når økonomien er skral og variabel. Har du internett innbakt i husleien, dropper du smartmobil og går over til rimeligste mobilabonnement på ca 100 i måneden. Da er 4200 i måneden spart. Anonymkode: 19e28...03c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #15 Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du søker (og får innvilget) utsettelse av betaling på studielånet. Kredittkortlånet må du få fjernet - snakk med familie. Og ALDRI ta opp kredittkortlån igjen, uansett hvor fristende det kan være når økonomien er skral og variabel. Har du internett innbakt i husleien, dropper du smartmobil og går over til rimeligste mobilabonnement på ca 100 i måneden. Da er 4200 i måneden spart. Anonymkode: 19e28...03c Mange får ikke hjelp fra familie, fordi familie har nok med seg selv. Kreditt-lån kommer på bakgrunn av ytre press, raske handlinger. Men nødvendig. Det kan være i forbindelse med skole etc. Men hovedspørsmålet til trådstarter handler om å få sosial hjelp. For å finne ut av det så er man nødt til å søke, og kontakte kommunen. Anonymkode: bd683...95d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå