AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Jeg har blitt så mye dårligere til å forklare. Ofte når jeg snakker så drar jeg frem så mange sider samtidig, ettersom jeg reflekterer endel, men det fremstår så rotete. Er det noen her som ofte blir sett på som skarpe, og som klarer å være konkrete og tydelige i replikken? Har dere noen tips til en som er det motsatte? Anonymkode: 77ea9...fa0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Ofte lettere å være mer konkret og komme med godt svar om man har svart på lignende spørsmål tidligere. Skal man gi et uffyllende svar uten å tenke seg om så blir det fort rotete. Ofte kan det være lurt å se om personen som spør ønsker et langt svar eller et kort svar. Ikke alle som ønsker å vite alle sidene og det kan være vanskelig å få med seg alle detaljene om man ikke har en del kunnskaper om temaet fra før. Mamma spurte meg hva jeg skrev masteroppgave om. Jeg svarte med en eller to setninger uten faguttrykk. Det var trolig svaret mamma ønsket. Hadde noen av mine medstudenter spurt meg så hadde jeg gått mye mer i detalj for de hadde lettere forstått hva jeg pratet om. Man må også se på de man snakker med for å se om de er engasjert eller om de synes du holder en kjedelig monolog. Selv er jeg ikke flink til å strukturere tankene mine og det ser du kanskje også i innlegget mitt. Derfor prøver jeg å korte ned svar når jeg blir spurt så kan jeg heller svare på oppfølgingsspørsmål om de ønsker flere detaljer. Anonymkode: 3a416...080
Gjest Juks Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 Øv på gode replikker. Tenk igjennom hva som er vanlige situasjoner for deg, og planlegg hvordan du vil opptre eller hva som er bra å si. Eller prøv å oppføre deg annerledes der du eksperimenterer med din atferd. Reagér og svar forskjellig i samme situasjoner, les hvilken respons du får. Se hva som fungerer for deg, slik at du føler at du får mest utnytte av din egen kommunikasjon. Dette er elementer i personlig utvikling på coachingnivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå