AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Litt langt - takk til deg som tar deg tid! Jeg har kommet i skikkelig uføre med lån etc, og jeg og gjeldsrådgiver i NAV satser vel egentlig på at jeg ender opp med gjeldsordning. Men jeg må ha fast inntekt først. Jeg trenger ikke pekefingre på hvor idiot jeg har vært, det er jeg 110% klar over.. Jeg har et stort lån som i løpet av sommeren vil bli til lønnstrekk. Deretter er det et mindre lån som jeg nå ikke vil få råd til å betale lengre, når alt utenom bolig og livsopphold blir trekt av namsmann. Det vil jo også gå til inkasso snart. Jeg har også et kredittkort på et enda mindre beløp (men fortsatt stort - 50K). Dette vil jeg heller ikke kunne betale månedlig på etter sommeren, pga overnevnte grunn. Nå har det seg sånn at jeg får et større beløp i sommer, på rundt 50K. Jeg har to valg: 1) betale ned dette kredittkortet, og slippe enda en inkasso. 2) sette pengene over til et familiemedlem, som holder på de pengene på egen sparekonto, i tilfelle kriser, som tannlege, vaskemaskin eller bil ryker etc etc. Ved alternativ 2 vil kortet gå til inkasso, men bli en del av gjeldsordningen. Som jeg forhåpentligvis (og desverre, egentlig) får. Vanligvis tenker jeg at det kredittkortet IKKE er mine penger, og at jeg vil gjøre opp for meg asap. Jeg har alltid betalt regninger før mat og fornøyelser. Men fornuften sier i dette tilfellet at å ha en buffer ikke er dumt når jeg i lengre tid fremover skal leve på det helt minimale. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 8d472...5a1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Jeg tenker at ved mulighet to vil du få en del spørsmål. Jeg vet ikke hvordan gjeldsordning fungerer, men de ( rådgiverene) vil vel få full oversikt over din økonomi. Da virker det litt rart med en som på 50K plutselig forsvinner fra din konto. Anonymkode: 8748d...0e7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 Du skjønner at de går igjennom økonomi din tilbake i tid? At du overfør penger til andre uten grunn kan brukes mot deg og påvirke hvor vitt du går ordningen? Anonymkode: 69c5a...142 5
Armitage Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 (endret) Hadde selvfølgelig brukt det på gjeld. Hadde betalt kredittkortet og så klipt det. En gjeld på 50 000kr kan fort bli til det dobbelte når det går til inkasso. Og da kommer du til å måtte leve på det minimale enda lengre enn det som originalt var meningen. Endret 24. juni 2019 av Armitage 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 Bruk pengene på gjeld. Det virker som om gjelden din er relativt ny og da får du ikke gjeldsordning, selv om nav damen tror det. Anonymkode: a8f76...3b0 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #6 Skrevet 24. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruk pengene på gjeld. Det virker som om gjelden din er relativt ny og da får du ikke gjeldsordning, selv om nav damen tror det. Anonymkode: a8f76...3b0 Den er ikke veldig ny. 1 time siden, Armitage skrev: Hadde selvfølgelig brukt det på gjeld. Hadde betalt kredittkortet og så klipt det. En gjeld på 50 000kr kan fort bli til det dobbelte når det går til inkasso. Og da kommer du til å måtte leve på det minimale enda lengre enn det som originalt var meningen. Kortet er klipt for lengst😅 Anonymkode: 8d472...5a1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #7 Skrevet 24. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at ved mulighet to vil du få en del spørsmål. Jeg vet ikke hvordan gjeldsordning fungerer, men de ( rådgiverene) vil vel få full oversikt over din økonomi. Da virker det litt rart med en som på 50K plutselig forsvinner fra din konto. Anonymkode: 8748d...0e7 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner at de går igjennom økonomi din tilbake i tid? At du overfør penger til andre uten grunn kan brukes mot deg og påvirke hvor vitt du går ordningen? Anonymkode: 69c5a...142 Ja, er klar over at de går tilbake i tid. Som regel er det 3 mnd, har jeg skjønt, og i så fall "rekker jeg det". Jeg tenker å merke beløpet med feks "bilreperasjon" etc... kan hende det ikke er nok men.. Anonymkode: 8d472...5a1
Raspera Skrevet 24. juni 2019 #8 Skrevet 24. juni 2019 Betal ned gjeld! Er det noe i det hele tatt du må tenke på? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #9 Skrevet 24. juni 2019 Du skal ikke ha ny gjeld eller inkasso på to år. Siden du forventer inkasso på kredittkortet ditt så får du ikke gjeldsordning før om to år hvertfall. Anonymkode: 327e5...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #10 Skrevet 24. juni 2019 50.000,- er ikke så mye penger som bare forsvinner. Om du er sikker på at gjeldsordning er i boks, så gå for fornuften. Riktig bruk ville vært prosentvis på alle kreditorer. Det er ikke noe bedre å prioritere GE money bank før Banknorwegian, enn å betale bestemor før Santander. Prosentvis, dividende, er eneste løsning når det gjelder riktig betaling til kreditorene. Eller etter avtale, det er selvsagt også OK 👍 Så hvor mye gjeld har du? Hvor gammel er den? Hvor gammel er du? Anonymkode: 60a29...df5
Armitage Skrevet 24. juni 2019 #11 Skrevet 24. juni 2019 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er ikke veldig ny. Kortet er klipt for lengst😅 Anonymkode: 8d472...5a1 Men er den nylig misligholdt? Det er det som er forskjellen. Og en av kriteriene for å få gjeldsordning er at man har forsøkt å komme til en betalingsordning med kreditorer først, men mislyktes i dette. Om ikke reglene har forandret seg? At du da har valgt å la et kredittkort som du hadde mulighet til å betale ned på gå til inkasso i mellomtiden, kan påvirke muligheten for å få gjeldsordning da. Og tro meg. Det oppdager de. Og de kommer til å be om dokumentasjon på hva som har skjedd med de pengene. Endret 24. juni 2019 av Armitage
CabinCruiser Skrevet 24. juni 2019 #12 Skrevet 24. juni 2019 Her er det bare å betale gjeld. Har du flere "mindre" kredittkortlån osv som disse pengene vil dekke, så kan det være lurt å betale de minste først, for da "gjenvinner" man på en måte kontroll over det man har. Anbefaler deg også ta kontakt med f.eks Eiendomsfinans, de kan sjekke om de får sanert gjelda di til mindre rente og ett lån.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #13 Skrevet 24. juni 2019 Har bestemt meg for å betale kredittkortregninga👍🏻 er jeg skikkelig heldig, har jeg litt til overs til tannlege etterpå 😬 Skjønte hva dere mente nå ang ny gjeld/når den går til inkasso. Tror jeg. Lånene ble tatt opp for ganske lenge siden, og har prøvd å holde hodet over vann med å alltid betale ned det først. Har også prøvd å få til løsninger med kreditorer, men de ville ikke😓 Anonymkode: 8d472...5a1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #14 Skrevet 24. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruk pengene på gjeld. Det virker som om gjelden din er relativt ny og da får du ikke gjeldsordning, selv om nav damen tror det. Anonymkode: a8f76...3b0 Spåmann/dame? Anonymkode: d96a4...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #15 Skrevet 24. juni 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke ha ny gjeld eller inkasso på to år. Siden du forventer inkasso på kredittkortet ditt så får du ikke gjeldsordning før om to år hvertfall. Anonymkode: 327e5...d1e Mesteparten av gjelden skal ikke være "ny". Det du påstår er feil. Anonymkode: d96a4...fc4
CabinCruiser Skrevet 24. juni 2019 #16 Skrevet 24. juni 2019 Skulle ønske alle klarte å ta tak i det her selv. Ser så mange som tar seg vann over hodet , en bekjent av meg reiste til Florida på festetur i 5 mnd, på kredittkort. 350 000 hadde hun brukt. Det burde så absolutt blir noen flere sperrer på de her enn man kan taste onn fødselsnummeret sitt og ha 500k liggende 3 min etterpå
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #17 Skrevet 24. juni 2019 26 minutter siden, Armitage skrev: Men er den nylig misligholdt? Det er det som er forskjellen. Og en av kriteriene for å få gjeldsordning er at man har forsøkt å komme til en betalingsordning med kreditorer først, men mislyktes i dette. Om ikke reglene har forandret seg? At du da har valgt å la et kredittkort som du hadde mulighet til å betale ned på gå til inkasso i mellomtiden, kan påvirke muligheten for å få gjeldsordning da. Og tro meg. Det oppdager de. Og de kommer til å be om dokumentasjon på hva som har skjedd med de pengene. Reglene har forandret seg. Egenforsøk er ikke lengre påkrevd. Anonymkode: d96a4...fc4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #18 Skrevet 24. juni 2019 1 minutt siden, CabinCruiser skrev: Skulle ønske alle klarte å ta tak i det her selv. Ser så mange som tar seg vann over hodet , en bekjent av meg reiste til Florida på festetur i 5 mnd, på kredittkort. 350 000 hadde hun brukt. Det burde så absolutt blir noen flere sperrer på de her enn man kan taste onn fødselsnummeret sitt og ha 500k liggende 3 min etterpå Er VELDIG enig i at det burde være vanskeligere å få lån. Jeg fikk fra Bank Norwegian, og de krevde omtrent ingenting. Jeg hadde mine grunner til å ta opp lån (ikke ferier osv), men allikevel så dumt, og en skikkelig lærepenge. Jeg er i slutten av 20åra, og har ingen utsikter til feks egen bolig osv så lang tid. Det er bittert, men bare et surt eple man må bite i. Anonymkode: 8d472...5a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå